Na úvod by se nejspíš hodilo zmínit, že už přístí týden nás čeká tradiční autíčkářův trackday ve Vysokém Mýtě. Sami si můžete vyzkoušet limity vašeho vozu a pilovat řidičské umění. Veškeré informace a registraci naleznete zde.
Rekonstrukce Masarykova okruhu má zpoždění
Ne vždy jde všechno podle plánu, ale asfalt bude! Letos čeká brněnský okruh, a vlastně i samotné Brno velká událost. Návrat světového šampionátu MotoGP. V rámci příprav na okruhu právě probíhají rozsáhlé rekonstrukce. Přestože hlavní téma je nový povrch na celé délce okruhu, zdaleka to není vše. Upravují se únikové zóny i bariéry. Navíc by měla přibýt světelná signalizace namísto tradičních vlajek. Rekonstrukcí by mělo projít taktéž zázemí. Zkrátka mnoho velkých změn, z kterých kromě MotoGP budou pak nadále těžit také všichni další řidiči i jezdci. Probíhající rekonstrukci je možné sledovat na neoficiální fanouškovské stránce na Facebooku.
Momentálně probíhají právě ostatní zmiňované úkony, na asfalt se prozatím nesáhlo. Čeká se na hezčí počasí. S kalendářem rozplánovaným již od začátku května jsem se zdráhal uvěřit tomu, že se vše stihne v termínu a moje obavy se bohužel potvrdily. Datum dokončení bylo posunuto zhruba o dva týdny, na polovinu května. To bohužel znamená, že přijdeme o Histo Cup – tradiční akci, na které jsou často k vidění velmi zajímavé youngtimery a veterány, jež jejich majitelé využívají zřídka vídaným způsobem. Vedení autodromu sice slibuje, že se pokusí najít náhradní termín, abychom o tuhle akci nebyli letos ochuzeni, ale obávám se, že hlad po novém povrchu bude obrovský a vhodných termínů, navíc už tak s pozdějším startem sezony, bude rapidně ubývat. Taková je bohužel daň, nezbývá než zkousnout tuhle hořkou pilulku a těšit se na konečný výsledek.
Trable v Mostě
V uplynulých dnech autodrom Most prohrál několik let táhnoucí se soud s obyvateli žijícími v jeho okolí, kteří si opakovaně stěžují na hluk. Hlavní požadavek je na omezení komerčních jízd, tzn. trackdayů. Dle jejich advokáta Lásky to znamená přerušit provoz o nedělích a také ve státní svátky, i když vyjádření okruhu zní trochu jinak. Ve všední dny bude třeba vlézt se do hygienických norem o maximálním hluku 55 decibelů v obydlené oblasti. Autodrom již v minulosti podnikl několik kroků tišším směrem – vyžaduje tlumivky výfuků, limit při měření je 98db, zakázalo se driftování, apod. Na první pohled se zdá, že se jedná o variaci na cimrmanovskou klasiku: “Nastěhovali se k okruhu, ale jezdili jim tam auta.” Sami stěžovatelé však uvádějí, že hluk ze závodů (které mají výjimku narozdíl od komerčního ježdění) snesou. Nadměrný, a hlavně i ve všední dny neutuchající, hluk údajně přišel až s novým majitelem. Vedení autodromu však slibuje, že automobiloví nadšenci o své oblíbené akce nepřijdou. Zároveň se bude snažit i vyhovět rozsudku, tak je velmi pravděpodobné, že návštěvníky dráhy bude čekat měření hluku s přísnějším limitem a jeho důslednějším vymáháním. Místní úpravci výfuků budou mít žně.
Můj názor jako autíčkáře, motorkáře a rekreačního návštěvníka okruhů bude všem nejspíš známý. Téměř každý den si můžeme ve zprávách přečíst o tom, kterak si “piráti za volantem pletou silnice se závodní dráhou”. Od expertů v komentářích se pak vždy spolehlivě dozvíte, že jízda podobného typu patří leda na okruh. Když si trochu zapřeháním, tak se zdá, že už ani tam vlastně ne. Mít místo na vyblbnutí je super, jenže když začnou takové možnosti mizet, nezbude řidičům a jezdcům nic jiného, než na svůj stroj smutně v tichosti koukat v garáži… jistě se ten problém nepřenese opět do provozu.
Žít v neustálém hluku je jistě frustrující, jenže problém je o něco složitější. Zmiňovanou hlukovou hygienickou normu v obytné zástavbě často překračuje i obyčejná silnice, zaplněná obyčejnými (nezávodními) auty a tak její splnění nemusí být vůbec tak snadné, jak by se na první pohled mohlo zdát. Bohužel podobné případy jsou naprosto běžné. Stížnosti na hluk se týkají prakticky každé závodní dráhy. Třeba i Vysokého Mýta nebo Masarykova okruhu. Nejedná se ani o náš národní sport, podobná situace se opakuje také ve světě. Snad s výjimkou Slovakiaringu, který je na rovině uprostřed polí. Pobliž okruhu je prostě hluk, stejně jako poblíž letiště, železniční tratě, dálnice a tak by se dalo pokračovat. Nezbývá než doufat v nějaké rozumné východisko, které uspokojí obě strany.
Jednoduché a rychlé řešení asi nemám, dost možná ani není. A co vy?







