Mohlo by se zdát, že léto je okurková sezóna i ve světě aut, ale není tomu tak. Skoro každý týden se objeví zprávy o důležitém novém modelu, na který by byla škoda zapomenout. A i když minulý týden Kuba shrnul ty nejpodstatnější novinky, byla by škoda některé zprávy vynechat. Pojďme se spolu podívat na to nejdůležitější, co se za posledních pár týdnů objevilo.
Audi přijíždí s novou A6, na TDI zapomeňte
Tradiční zástupce středních limuzín a kombíků se přidává do “svaté trojice” německých novinek jako poslední, avšak možná nejkontroverznější. Přichází totiž o spalovací motory – nová A6 je čistě elektrická. Když jí vidím na obrázku, nemohu si odpustit připodobnění k ID.7 – ale A6 stojí na nové PPE platformě s 800 V architekturou, větší baterií i mnohem rychlejším nabíjením s rychlostí až 270 kW. Design je velmi podřízený aerodynamice – samozřejmostí jsou i digitální zpětná zrcátka (naštěstí pouze za příplatek), se kterými činí součinitel odporu vzduchu Cx 0,21 u limuzíny Sportback a 0,24 u verze Avant.
Novinka se chlubí dojezdem až 750 kilometrů ve verzi s jedním 270 kW motorem vzadu, nechybí však ani rychlejší S6 se čtyřkolkou, výkonem 405 kW a dojezdem 670 km. Standardem je baterie o kapacitě 100 kWh, z toho 94,9 kWh využitelných, v budoucnu přibude i levnější verze s menší baterií. Verze Avant má přibližně o 30 km horší dojezd, ale za to nabídne o něco praktičtější kufr. Pokud by vám přeci jen elektrika nevoněla, náhradou za A6 bude dle nového značení spalovací A7, která bude představena později.
Humanoidní roboti ovládnou továrny BMW
V Jižní Karolíně se nachází jedna z největších továren BMW na světě, a právě tam proběhl několikatýdenní zkušební provoz humanoidních robotů Figure 02. Figure je kalifornský startup zabývající se výrobou humanoidních robotů se softwarem využívajícím AI, takže se učí poměrně rychle. Jejich nejnovější počin, Figure 02, míří hlavně do továren, kde by měl zastat ty únavnější, nebezpečné a ergonomicky nepohodlné úkoly. BMW tak v rámci několika týdnů testovalo jejich provoz při umisťování plechových dílů při výrobě karoserií.
Pro tento úsek výroby je dle zástupců značky vyžadována schopnost hmatu. Figure 02 dokáže chodit (ač poměrně vtipně) a s přesností na milimetr samostatně umisťovat velké součástky díky páru rukou velkých jako u člověka. BMW a Figure jej nyní chtějí testovat a nadále rozvíjet. Scény jako z filmu Já, Robot tak pravděpodobně v následujících letech budeme potkávat čím dál častěji, minimálně v továrnách BMW.
Dodge představil zvuk nového elektrického Chargeru Daytona, moc ale slyšet není
Konec osmiválců u nové generace ikonického muscle caru mnozí nadšenci po právu oplakali. Vždyť muscle car byl vždy symbolem brumlavých motorů, zbytečného výkonu a spálených zadních pneumatik a nový šestiválec už neposkytne tolik koní. Jenže Dodge bude vyrábět i elektrickou verzi, ta přece výkonu může mít ještě více, než Demon! Ale co ten zvuk?
No, posuďte sami na videu výše. Dodge tento systém nazývá Fratzonic Exhaust a zjednodušeně jde o dva reproduktory, které mají být pořádně hlučné, tak moc, aby si zasloužili pozvánku do “Bratrstva svalů”. Novinka by měla být ještě rychlejší než Charger Hellcat Redeye (0-60 mph za 3,3 sekundy), až 670 koní a nezávislý podvozek. Až 100 kWh velká baterie by měla zajistit dojezd až 419 kilometrů a rychlost nabíjení až 180 kW, z 20 na 80% by mělo zabrat méně než půl hodiny.
To zajímavější je ale využití pohonu všech kol díky dvěma elektromotorům, z toho ten zadní je vybaven mechanickým samosvorným diferenciálem. Navíc je Charger samozřejmě vybaven řadou jízdních režimů, které se budou hodit při blbnutí na plácku za městem nebo uprostřed křižovatek při takeovers – třeba Donut mode, který přepne do režimu čisté zadokolky, nebo Drift mode, který umí řidiči pomoci s powerslidy díky chytrému systému stabilizace. Samozřejmostí jsou režimy Drag a Track, které, jak název napovídá, zajistí nejrychlejší časy na drag stripu nebo okruhu. Ale to není vše – ještě výkonnější verze Banshee je ve vývoji, která by měla využívat 800 V architekturu pro opravdu rychlé nabíjení. Máme se na co těšit (u nás tedy oficiálně nebude), nebo je to zneuctění slavného rodokmenu?
Lamborghini Temerario
Ani Lamborghini se nevyhne elektrifikaci svých aut. Po konci Huracánu se fanoušci značky obávali, s čím automobilka přijde, jisté bylo jen, že desetiválec je minulostí a novinka bude hybridní. Temerario je plug-in hybrid s malou 3,8 kWh baterií, umí jezdit na krátké vzdálenosti i čistě na elektřinu, ale dělat to nikdo nejspíš nebude – za řidičem se totiž schovává zbrusu nový čtyřlitrový osmiválec. Ne, není to ten z Urusu, novinka má totiž plochou klikovou hřídel, dvojité přeplňování turbodmychadly a výkon 800 koní, v neposlední řadě však točí až stratosférických deset tisíc otáček. Motor je doplněn třemi elektromotory (dva vepředu, jeden mezi motorem a převodovkou), celkový výkon tak dosahuje až 920 koní, díky čemuž novinka akceleruje z nuly na sto za 2,7 sekundy a dosáhne rychlosti až 343 kilometrů v hodině.
Elektrifikace se však promítla do celkové hmotnosti – novinka váží 1690 kilogramů, o více než 260 kilogramů více, než Huracán. Automobilka sice nabízí příplatkové výbavy snižující hmotnost, ale přeci jen už jde o slušného cvalíka. No, ale řekněte sami – nestojí to za ten balzám na uši, který Temerario umí v deseti tisících zahrát?
Arrivederci, Pagani Zonda
Už jste si mysleli, že Zonda to má dávno za sebou? Ne, do teď se vyrábí! Ale ne na moc dlouho, Horacio totiž představuje poslední edici příhodně nazvanou Arrivederci. Novinku samozřejmě pohání 7,3litrový dvanáctiválec s manuální převodovkou a odlišuje se hlavně obřím křídlem, které bylo navržené speciálně pro tuto limitku. Zonda vydržela ve výrobě neuvěřitelných 25 let, a i když její výroba měla skončit po představení nástupce, Huayra, pokud jste moc moc prosili, ještě vám jednu vyrobili. Teda, teď už prý ne, ale kdo ví – když zamávete tučným balíkem peněz, třeba se ještě jednoho kousku dočkáte.
Nové Audi RS3 si stále zachovává pětiválec
Audi představilo facelift svého rychlého kompaktu. Pod kapotou naštěstí stále zůstává pětiválec (RS3 je poslední sériové auto s pěti válci pod kapotou), který má stále 394 koní, ale RS3 dostala nový design s čelní maskou Singleframe, vylepšený podvozek, upravený pohon všech kol a další malé změny. Novinka má také nová čelní světla se segmenty, které tvoří světelný podpis připomínající šachovnicovou vlajku, lehce vylepšený interiér a nové karbonové sedačky pro lepší oporu v zatáčkách. Modernizace možná není kdovíjak rozsáhlá, ale přiznejme si, že stejně tohle auto všichni kupující chtějí hlavně kvůli pětiválci a šikovnému pohonu všech kol – a to tu stále najdeme, v Ingolstadtu to je ještě v pořádku.