Pamatujete ještě na Aston Martin AM-RB 001? Pro připomenutí, tento projekt Aston Martinu a Red Bullu má ambice být tím nejodvážnějším hypersportem jaký spatřil světlo světa. Tedy alespoň než svou variaci na podobné téma odhalí Mercedes.
AM-RB 001 má mít atmosfericky plněný dvanáctiválec o neznámém výkonu, díky lehké aerodynamické karoserii by však měl hravě pokořit poměr výkonu ku hmotnosti s hodnotou 1:1. Vzniknout má něco mezi 100 a 150 kusy, z nichž 25 bude pouze okruhově zaměřených. Ano, zbytek bude moci jezdit po běžných silnicích.
Co do specifikací se dosud internet hemží spíše spekulacemi a dohady, protože žádná oficiální data Aston Martin nevypustil. Jeden údaj se však objevil a i když je také pouze neoficiálním, zaslouží si pozornost. AM-RB 001 má být schopen vyvinout přítlačnou sílu odpovídající 4000 librám, tedy 1815 kilogramů. Jinými slovy by taková hodnota téměř stačila na to, aby se mohl Nissan GT-R prohánět po stropě například v tunelu. Zprávu přinesl americký Jalopnik s odkazem na Wall Street Journal.
Ovšem k čemu tolik přítlaku? To proto, aby byl kosmický sporťák od Astonu schopen dobře zatáčet. A ‘dobře’ je slabé slovo, soudě podle hodnot bočního přetížení, které se dají očekávat. Údajně má jít až o 4G. Abychom to přiblížili, takových hodnot dosahují monoposty Formule 1 v těch nejrychlejších zatáčkách. To už bude chtít pořádně posílit krční svalstvo, jenom se podívejte na krky jezdců F1. Mají je tak široké, jako hlavu. Nutno poznamenat, že většina běžných lidí bude mít problém se čtyřmi G i v letadle, a to je řeč o přetížení podélném, které se vám nepokouší ulomit hlavu na stranu.
Takové hodnoty jsou dosažitelné jen při precizní práci s aerodynamikou a tvarem vozidla. Protože AM-RB 001 je prost nejrůznějších viditelných spoilerů a křídel, většinu díla obstará tvar karoserie za mohutného přispění spodní strany auta. Myslíte si, že víte, jak vypadá difuzor? Podívejte se na obrázek zadní části. Tohle je difuzor!
Takže jestli si vzpomínáte, co jsme psali o aerodynamice v poslední novince o AM-RB 001, tato zpráva vám může pomoci uvěřit, že to Aston a Red Bull myslí vážně. Jejich společný výtvor opravdovým ničitelem závodních okruhů. A pravděpodobně i krčních páteří. Pokud vás už při té představě bolí záda, můžete být relativně v klidu, hovoří se totiž o pořizovací ceně přesahující 60 milionů korun.