načítám data...

Nepřítel petrolheada? Test: Nissan Leaf (část II.)

Když se Vám naskytne možnost mít k dlouhodobému testování „zapůjčené“ natolik výjimečné auto jako Nissan Leaf, těžko o něm můžete něco nenapsat, třebaže na web poháněný spíše...

Recenze & testy: Nepřítel petrolheada? Test: Nissan Leaf (část II.)

Když se Vám naskytne možnost mít k dlouhodobému testování „zapůjčené“ natolik výjimečné auto jako Nissan Leaf, těžko o něm můžete něco nenapsat, třebaže na web poháněný spíše benzínem, než elektřinou. Jenže, jak si něco takového dlouhodobě zapůjčit, když se v České Republice zatím ani neprodává? Stačí mít skoro až fanatického nadšence v rodině, který si jej doveze z té nejbližší země, kde oficiálně koupit jde, tedy z Portugalska. A tím se rovnou dostáváme k problematice dovozu a záležitostem s tím spojeným. V první řadě bych podotkl, že v součastné době je Leaf dostupný i v řadě dalších zemí, než byl v době objednání tohoto konkrétního kusu, pro Česko se z hlediska vzdálenosti jeví nejvýhodněji Francie, teoretická čekací doba by neměla být vyšší než půl roku. Dovoz jako takový by problém ani nebyl, nebýt poněkud ospalého jednání portugalské strany, po přibližně půlroce mailování a telefonování byli schopni pochopit, že o auto má zájem osoba z jím chabě známé země s iniciály ČR, reakcí na to byla žádost o složení desetiprocentní zálohy bez podpisu jakékoli smlouvy, po dalších telefonátech a vyjednáváních byla předložena smlouva a záloha zaplacena. Další vývoj až na několik odložených termínů probíhal relativně hladce, samotný převoz do Česka zajistila soukromá firma. Problém nebyl ani s přihlášením do provozu, pouze elektronický systém v pojišťovně nebyl ochoten akceptovat nulovou hodnotu objemu motoru.

Za dobu provozu se z úst okolních lidí dal slyšet jeden dotaz častěji než ostatní. Jaký to má dojezd? Odpověď je stejná, jako u každého jiného auta. Záleží, jak jedete. V naprosto ideálních podmínkách se dá dojet až 220 km, taková jízda však nemá nic společného s funkcí automobilu jako takového. V technických parametrech se uvádí dojezd 175 km pro Evropu a 160 km pro Spojené Státy, rozdíl je vysvětlován jinou metodikou měření. Jak už jsme si zvykli, realita se od udávaných hodnot liší a nejinak je tomu v případě Leafu. V praxi se ukazuje, že běžnou jízdou složenou z jedné třetiny po městě a zbytku po okreskách v rychlostech do 90 km/h se dojezd pohybuje okolo 150 km. Na rozdíl od konvenčních aut by dojezd s přibývajícími kilometry najetými po městě spíše rostl, zvláště pokud nedobrzďujete do křižovatek na poslední chvíli a necháte pracovat rekuperaci. Zmiňované hodnoty platí pro teplotně příznivější období jara a podzimu, kdy není potřeba topit ani mít zapnutou klimatizaci. V největších vedrech v létě dojezd klesne o přibližně 10%, v zimě se zapnutým topením až o 20 a ve specifických situacích i více, zvláště těch, kdy buď pouze stojíte a topíte nebo kdy jsou mezi jednotlivými částmi trasy dlouhé pauzy a auto vychladne. Je pravdou, že topení začíná topit už velmi brzy po vyjetí, nemusí se totiž zahřát motor. S tím také souvisí další příjemná vlastnost a to, že autu můžu naložit už při výjezdu z chladné garáže a neodpoví mi na to praskáním svých vnitřností. Nutno ovšem podotknout, že topení je kapalino vzduchové a tedy není úplně okamžité, jak by se u elektromobilu dalo očekávat, je však možnost kapalinu ve výměníku zahřát ještě při dobíjení a prodloužit tak dojezd.

"Jaký to má dojezd? Odpověď je stejná, jako u každého jiného auta. Záleží, jak jedete."

Dobíjení, další záležitost, které se při provozu automobilu na baterky těžko vyhnete. Možností jak dobíjet je několik, ale pokud nejste z Prahy, kde počet dobíjecích stanic přestává připomínat počet solárií v Keni, budete pravděpodobně odkázáni na dobíjení v garáži. Z běžné zásuvky je dobíjecí doba ze zcela vybitého stavu přibližně 7 až 8 hodin, z třífázové za spolupráce speciálního dobíječe přibližně hodina a čtvrt a na rychlodobíjecí stanici můžete mít dobito na 80% maximální kapacity za rozumných 25 minut. Jakkoli dobíjecí doba posledního případu může znít velmi přijatelně, jde spíše o hudbu budoucnosti, jelikož jediná rychlodobíjecí stanice u nás je v Praze a v těchto dnech mimo provoz. Je však potřeba si uvědomit, že nabíjení elektromobilu vás nebude stát víc času než nabíjení vašeho mobilního telefonu. Nabíjet se dá teoreticky i rekuperací při tažení jiným autem, podle uživatelského manuálu je však tažení zakázáno a hrozí ztráta záruky. A co se záruky týče, zajímavá je obzvlášť garance na kapacitu baterií a to, že po 100 tisících ujetých kilometrech nebo pěti letech neklesne maximální kapacita pod 80% kapacity původní. Pokud je garance stanovena takto, dá se očekávat, že pokles kapacity bude ještě pomalejší.

"Je však potřeba si uvědomit, že nabíjení elektromobilu vás nebude stát víc času než nabíjení vašeho mobilního telefonu."

Jak už kolega Ondra naznačil v prvním díle, Nissan Leaf není pouze pojízdným konceptem ani výdobytkem ekoterorizmu. Bohužel, je tak mnohými vnímán. Elektromobil dává smysl ani ne tak kvůli nulovým výfukovým emisím, ale především díky výrazně nižším nákladům na provoz, teoreticky výrazně nižší poruchovosti a ideálnímu průběhu točivého momentu. Nedostatků je ovšem taky několik, prvním a nejvýraznějším je asi cena. Kolem 900 000 korun za auto této třídy je jednoduše moc, aby svou vyšší cenu vrátilo na provozních nákladech, bylo by potřeba s ním najet přibližně 250 tisíc km, což je hodnota, kterou v příměstském provozu nenajedete za pár let. Dalším problémem je dojezd, který ve velké části případů Leafa směřuje do role druhého auta v rodině. Přiznávám, že jízda s ním není z pohledu petrolheada to nejzábavnější svezení, ale s kterým moderním hatchbackem střední nižší třídy podobných parametrů je?

"Nissan Leaf není pouze pojízdným konceptem ani výdobytkem ekoterorizmu."

Foto: Ondřej Zeman (www.rallyphotos.cz)

 Rozměry (d x š x v)

 4445 x 1770 x 1550 mm

 Rozvor

 2700 mm

 Počet míst

 5

 Hmotnost

 1612 kg 

 Motor

 Střídavý synchronní elektrický 80kW, vpředu, přední náhon

 Točivý moment

 280 Nm, v rozsahu obtáček 0 - 2730 ot/min

 Převodovka

 pevný převod, elektronicky ovládaný směr otáčení

 Akumulátor

 24 kWh Lithium Manganeze, maximální zatížitelnost více než 90 kW

 Maximální rychlost

 145 km/h – elektronicky omezena

 Dojezd

 175 km – viz text

 Topení

 5 kW elektrické, přenos tepla kapalina-výměník

 Další výbava

 klimatizace, navigace s příjmem dopravních informací,
Autorádio s RDS + CD přehrávač s MP3 + USB slot,
elektrické ovládání oken, elektricky ovládaná sklopná zrcátka
parkovací kamera s predikcí jízdy,
InteliKey = klíč se nemusí vytahovat s kapsy,


[gallery]


Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Sp
Spooker
22. ledna 2012, 19:52
0

Today! Tomorrow! To...Nissan! :))

reagovat
Ma
Majk
22. ledna 2012, 20:07
0

Docela by mě zajímalo, který blázen si takové auto mohl koupit. Leaf není hezký, je šíleně drahý a má malý dojezd. Vyjímečnost? Nevím, ale nevidím jiný důvod proč si to koupit... ;)

reagovat
On
Ondra
22. ledna 2012, 20:20
0

Majk: odpovědí je nadšenec - někdo s vášní pro elektřinu a vše s ní spojené. A jízda v tom je natolik jiná, že člověka dokáže dosti zaujmout - z tohoto pohledu to auto má co říct. :)

reagovat
Co
Colombo
22. ledna 2012, 20:45
0

Někdo s vášní pro elektřinu? Tak to bude nejspíš ajťák, protože elektrikář si tolik nevydělá..

reagovat
Gr
Greeny
22. ledna 2012, 22:47
0

Majk: Jak už řekl Ondra, nadšenec. Jelikož jsem Alfista, tahle problematika se mě docela týká. Možná, že tohle není úplně ideální příklad, ale chtěl bych poukázat na to, že všechna odvážná auta potřebují nadšence, aby mohly existovat. Jednoduše, člověk, co je ochoten za své přesvědčení platit a neschovávat se do davu, by měl být mezi petrolheady vždy vítán. Nebýt takových, nikdy by neexistovaly všechny ty šílené auta typu Clio V6. A bohužel, z vývoje současného automobilového trhu je patrné, že nadšenců ubývá. Tohle je ale tématika, kterou výborně probral Vavris ve své úvaze Divná doba (http://www.autickar.cz/2011/02/divna-doba/), takže se do ní dál pouštět nebudu.

reagovat
Ne
Nedy
23. ledna 2012, 11:01
0

Greeny: Povíš nám něco víc o tom kdo a proč si to auto koupil? Chápu, že nechceš říct jméno, nebo tak, ale aspoň trochu přiblížit. Ono je pravda, že je svou jinakostí opravdu zajímavé. Jen je pro mě trochu nepředstavitelné, že bych šel a koupil si ho. Byť by mi na běžné jízdy v týdnu bohatě stačilo...

reagovat
Gr
Greeny
23. ledna 2012, 12:14
0

Nedy: jo, není na tom nic tajného :) koupil to František Kubiš, můj otec. A důvody, jednak nadšenec, co v to věří, baví ho to a chce to podpořit, jednak má solární elektrárnu na střeše a taky proto, že auto na dlouhé cesty už vlastní. Pro běžného člověka při současné ceně Leaf z racionálního pohledu smysl příliš nedává. Na druhou stranu, pořád dává o dost větší smysl, než třeba X6 :)

reagovat
Ne
Nedy
23. ledna 2012, 14:57
0

Greeny: Nasadil jsi mi velkého brouka do hlavy, čím bych se projel raději. Jestli X6 (sice SUV, ale stále ještě BMW), nebo Leafem... :-)

A díky za odpověď!

reagovat
Co
Colombo
23. ledna 2012, 16:39
0

Takže nakonec majitel elektrárny alá Dědeček ze Saturnina. Jakožto elektrikář přeji spoustu zážitků a neřešit kritiku- Marcel Leyat to s Helicou taky neměl snadné.

reagovat
Fr
Franta
26. ledna 2012, 00:16
0

Majk: Leafa jsem koupil protože jsem na 100% přesvědčen, že na elektrickém principu jde využitím pouze existujících technologií postavit AUTO, které strčí do kapsy kterýkoli supersport. Trapas na tom je, že takové auto se nikdy nesedře a proto se automobilky do toho nehrnou. Pokud by ty první předražená vozítka nikdo nekoupil na ty AUTA by nikdy nedošlo ... naštěstí je Tesla se svým Model-S, k tomu kroku donutí.

Colombo: Povoláním jsem vedoucí vývojář elektroniky v exportně úspěšné firmě ROBE.

Nedy: Na skutečně zajímavé projetí si budeš muset počkat ještě zhruba rok a půl, až budu mít Tesla Model-S.

reagovat
Co
Colombo
27. ledna 2012, 18:56
0

Spalovacím motorům již zvoní hrana, takový už je vývoj, ale já to vítám-
1.ve městech se bude lépe žít, až v kolonách místo rachtajících TDI zabzučí elektrovozítka
2.ceny youngtimerů výrazně poklesnou
3.díky motocyklistům, zahradním sekačkám a dřevorubcům tady vždycky nějaká ta benzínka zůstane

reagovat
Jo
Josef
27. ledna 2012, 20:30
0

Aneb, když si člověk jde za svým..., tak se výsledek dostaví.
Ten kdo poznal jízdu elektromobilem ví své.Velké poděkování majiteli Nissanu Leaf za zpracování a už se těším na další zprávy.Průkopníci to měli vždycky těžké.Minulý týden jsem jel v Peci pod Sněžkou elekrobusem(SOR)-bez smradu,bez hluku PARÁDA.Takže první kapka v moři.
A klasik praví:Nemusí pršet,hlavně když kape.
Šťastné elektrokilometry přeje Josef

reagovat
Ma
Martin
29. ledna 2012, 14:28
0

Kdysi jsem se svezl elektrickou Betou měšťáků, nebylo to tak špatné, ale bzučení mne tedy nenadchlo :-( a v pravěku jsme dokonce na jednom nádraží uspořádali závody nádražních ještěrek :-)) ovšem trakční baterie tehdejšího typu byly především těžké, pak teprve až cokoli jiného :-)))

reagovat
Ma
Martin
31. ledna 2012, 10:53
0

mám na majitele možná blbej dotaz: " jak to teď topí? " :-D a je, pokud neparkujete v garáži, nějak znát zima na kapacitě článků? Tedy myslím nějak výrazně?

reagovat
Gr
Greeny
01. února 2012, 00:24
0

Martin: no, v -15 stupních co tu na Valašsku teď máme to netopí nijak zvlášť dobře, ale například ve srovnání s Fiatem Punto 1.1, se kterým jsem pár zim zažil, je to v Leafu jako v sauně :) Kapacita baterií v mrazech nijak zvlášť neklesá, teoreticky klesá výkon, který jsou schopny odevzdat, jízdně se to ale přiliš neprojevuje. Problém je spíš pokles dojezdu způsobený potřebou topit.

reagovat
Ma
Martin
01. února 2012, 07:54
0

Greeny : no je to holt něco za něco :-) mrzneš a jedeš, nebo si topíš a jen popojíždíš :-) asi blbost, ale nedalo by se tam dát třeba webasto, nebo jiný způsob vytápění, který by byl odmontovatelný? a jízdní vlastnosti na sněhu? Váha asi pomůže a užší pneumatiky taky pomůžou, ale co hlubší sníh?
mám teď Volvo, ideální auto do zimy, řekl by si někdo :-) jenže teď je rozbitá klimatizace a protože je automatická, tak jsem dost v háji - vše je tak dělané na tu klimatizaci, že pokud je vypnutá, auto sice topí jako čert, ale nedá se nastavit ofuk předního skla, protože to se automaticky zapne klima a ta nejde :-) čelní sklo se takřka okamžitě zamlží a zůstane tak, dokud se teplota nevyšplhá dost vysoko, ale při jízdě je zase ochlazováno a tak se zase potí, no uzavřený kruh :-)a jezdit se staženými okénky jaksi nejde :-) ale než rozebírat palubku a u každého motůrku odpojovat konektor, raději vydržím až se oteplí a pak zalezu pod kapotu a spravím klimošku :-)

reagovat
Gr
Greeny
01. února 2012, 17:47
0

Martin: právě to webasto tomu docela chybí, v zimě by to pomohlo dojezdu i teple v kabině a za úplně minimální cenu. Jen by to pak asi nebylo 100% eko a nešlo by o tom napsat, že to má nulové emise a na to lidi asi slyší.

reagovat
Ma
Martin
09. února 2012, 14:39
0

Greeny: nojo, něco za něco :-) ale v tomhle případě bych asi klidně byl neekologický a seděl v teplíčku :-))
Mimochodem, byl jsem přes víkend v Liberci a teploměr v autě ráno říkal něco o -25, start se povedl a za necelých 30 minut si topení bez klimatizace poradilo s rozdílem přes 40 stupňů a umožnilo všem sedět bez bund a pytel s pískem v kufru zase klidné pokoření Ještědu :-) mimochodem jediné RWD v ten čas nahoře :-))

reagovat
Mi
Milan
18. února 2012, 10:13
0

Měl bych dotaz, v článku píšete, že se dá dobít za hodinu a čtvrt pomocí speciálního dobíječe. Ten se dá dokoupit jako originální příslušenství? Lze ho zabudovat do auta?

reagovat
Gr
Greeny
18. února 2012, 23:12
0

Dá se koupit od specializovaného výrobce a není to zrovna malá záležitost, takže pro trvalé převážení se to moc nehodí. Spíš tak to mít doma v garáži. Konkrétně tady : http://www.evtec.ch/c5website/index.php/en/products/mobilefastcharger/



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Suburban Z71 2002
Chevrolet Suburban Z71

2002 rok výroby
285 koní výkon
5 327 ccm objem

Plymouth Prowler  2003
Plymouth Prowler

2003 rok výroby
268 koní výkon
3 500 ccm objem

Ford F150  XLT 1994
Ford F150 XLT

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 ccm objem

Chevrolet Corvette Stingray MANUAL Profi lak V ČR 1971
Chevrolet Corvette Stingray MANUAL Profi lak V ČR

1971 rok výroby
270 koní výkon
5 700 ccm objem

Dodge Charger 6,4 SRT  2012
Dodge Charger 6,4 SRT

2012 rok výroby
480 koní výkon
6 400 ccm objem