Ve většině servisů si šikovností mechanika nemůžete být úplně jistí. Možná pro něj mluví zkušenosti vaše, nebo vašich známých, léta praxe, možná absolvované vzdělání, ale to bývá většinou vše. V pražské pobočce autosalonu Dajbych ale máte jistotu, že pokud dostane vaše auto do spárů servisní technik Štěpán Konývka, půjde o toho vůbec nejpovolanějšího z nejpovolanějších.
Minulý týden totiž zvítězil v prestižním klání techniků pro vozy Jaguar a Land Rover, kterého se účastnilo celkem pětatřicet finalistů z celého světa. Ti byli vybráni z několika set přihlášených na základě vědomostních testů. Finále však nebylo zdaleka jen o vědomostech, jak říká Konývka sám:
„Mým prvním úkolem bylo sundat čalounění opěráku sedačky,zkontrolovat výplň a znovu ji nastrojit, to bylo docela jednoduché. Potom jsem absolvoval znalostnítest u počítače – kvíz, ve kterém byly otázky například na chybové kódy nebo měření a propočty elektrických schémat. Poslední tři úkoly byly však nejnáročnější. Šlo o diagnostické úlohy a probíhaly podobně jako se skutečným zákazníkem, který přijíždí se závadou. Musel jsem se tedy ještě ptát, jak se závada projevuje a co se s autem v poslední době dělo.
První test byla závada ruční brzdy, což mělo příčinu v porušených kabelech k motoru.
Zadání druhého znělo „auto nejde nastartovat“ – a skutečně nestartovalo, infotainment občas
fungoval, občas ne. Až doplňující dotaz odhalil, že do auta před půl rokem zateklo, což mě
nasměrovalo ke korozi kabelů. A třetí porucha se projevovala špatným volnoběhem a omezeným
výkonem, to vše navíc komplikované předchozím smazáním chyb z diagnostiky. Dlouhé zkoumání a
zjišťování ukázalo, že za to mohlo prosté ucpání výfuku,“
Sami soutěžící si v programu mohou ještě zlepšit své schopnosti. Týden v Anglii strávili nejen v tréninkovém centru JLR, ale navštívili i továrnu a vyzkoušeli si nejnovější auta v Experience centru. Na dotaz, zda bylo první místo od začátku jeho ambicí odpovídá skromným konstatováním, že hlavně nechtěl skončit poslední. Protože Štěpán vyřešil úkoly nejefektivněji a zabodoval i v testu, může se těšit z titulu nejlepšího mechanika koncernu JLR na planetě. Kromě poct a cen přímo na samotném klání se může těšit i na účast na zimní akademii Jaguaru a Land Roveru na sněhu a ledu ve švédském Arjeplogu.
Štěpánovi gratulujeme a přejeme mu mnoho spokojených zákazníků.
;t=1s
14. listopadu 2019, 07:21
7
Dobrý mechanik je pro mně ten, kdo nejenže najde a opraví závadu, ale taky vrátí zpátky všechny šrouby, příchytky, nepoláme plastové zácvaky, nepoškrábe lak cvokama/zipama oblečení při nahýbání se do motorového prostoru. Prostě nenadělá další vedlejší škody.