Bohužel se turbínová budoucnost, kterou Chrysler tolik sliboval, nikdy neuskutečnila. Vozy s technologicky zajímavými motory zůstaly jen u několika konceptů a na trhu se reálně nikdy neobjevily. I přes různé klady, které vize turbínových motorů nabízela, mimo jiné hlavně naprosto hladký chod a schopnost požírat prakticky jakékoliv palivo, přišly dvě dekády vývoje vniveč.
Většina konceptů byla po několika letech zničena, skoro jako by se Chrysler snažil všemi silami dosáhnout toho, aby plánovaná éra turbín upadla do zapomnění. Přesto se ovšem pár relikvií z dávných dob zachovalo, a ty se teď porůznu zjevují. Asi nejznámější je jeden z prvních Chryslerů Turbine ročník 1963, který v rozsáhlé sbírce vlastní Jay Leno. Nyní si ale i my můžeme dopřát kousek zapomenuté budoucnosti.
Na americkém Ebayi se totiž objevil pravý a nefalšovaný turbínový motor, který vznikl pro výzkumné účely v sedmdesátých letech, tedy v době, kdy se pro testovaní využíval model LeBaron. Mělo by se údajně jednat o sedmou generaci tohoto motoru, jeden ze sedmi kusů svého druhu. Dobrou zprávou je, že podle fotek i popisu, vypadá motor v naprostém pořádku a ve velmi pěkném stavu. Žádná ze základních částí motoru neschází, patrně chybí akorát startér. Všechny součásti se točí jak mají a na motoru jsou navěšeny ještě zbytky čidel, pomocí kterých se testoval v laboratorních podmínkách. Je skoro jisté, že v autě nikdy zabudován nebyl.
Aukce poběží ještě dva dny, ovšem cena se už nyní vyšplhala k hranici dvou set tisíc korun českých. Je velkou otázkou, co se bude s motorem dít u nového majitele. Patrně funkční agregát přímo svádí k zabudování do nějakého dobového auta a vytvoření repliky originálního konceptu, větší pravděpodobnost je ovšem ta, že motor skončí ve vitríně.
14. dubna 2016, 01:00
0
Ten Lenův je parádní...