načítám data...

Mýtus čtyřdveřového kupé

15. března 2012, 17:19 47 komentářů Vojta Dobeš Editorial

Co je to kupé? Na to vám každý malý kluk, který se alespoň trochu zajímá o auta, odpoví, že to je dvoudveřové auto, zatímco auto čtyřdveřové se nazývá sedan. Ale zdá se, že marketingová...

Zobrazit galerii

Co je to kupé? Na to vám každý malý kluk, který se alespoň trochu zajímá o auta, odpoví, že to je dvoudveřové auto, zatímco auto čtyřdveřové se nazývá sedan. Ale zdá se, že marketingová oddělení automobilek touto informací nedisponují a proto se nám již několik let snaží v čím dál větší míře prodávat pod názvem kupé auta čtyřdveřová, neboli sedany.

A jak vám řekne každý správný automobilový entuziasta, tak tomu je, vždycky tomu tak bylo, a vždycky tomu tak také bude, ať se nám automobilky snaží "čtyřdveřová kupé" vnutit jak chtějí. Je typickým projevem dnešní, marketingem pokřivené doby, že už i tak základní pojmy, jako je kupé nebo sedan, se mění a pokřivují podle toho, jak se kterému marketingovému šaškovi hodí. Vždyť to už by rovnou mohli prodávat taky dvoudveřové sedany, a kdo by se v tom pak vyznal…

Ale počkat! Jako bych už slovní spojení "dvoudveřový sedan" někde slyšel. Tedy, když o tom tak přemýšlím, tak jsem vlastně takové věci i viděl. Dnes, v době, kdy se i městská vozítka obvykle prodávají lépe jako pětidveřová, to může znít podivně, ale bývaly doby, kdy byl druhý pár dveří luxusem, za který se muselo připlácet i u relativně (na tehdejší dobu) velkých aut. A tak existovaly i dvoudeřové sedany.

Jen se podívejte třeba na Opel Ascona – všechny jeho generace se vyráběly jako čtyřdveřový sedan, kombi (v některých případech i to mohlo být dvoudveřové) a dvoudveřový sedan. A totéž platí třeba o prvních dvou generacích Fordu Escort. Nebo o Fordu Granada, Opelu Rekord nebo o spoustě dalších evropských, japonských a nejčastěji samozřejmě amerických aut.

Ano, teď nejspíš řeknete, že je to zase jen slovíčkaření a že dvoudveřová Ascona byla prostě kupé. Jenomže tady přichází háček. Vedle dvoudveřové Ascony totiž existoval ještě její placatější, štíhlejší a sportovnější sourozenec, pojmenovaný Manta. Ten se stejnou technikou a z velké části i stejnou karoserií nabízel sportovnější vzhled za cenu menšího prostoru uvnitř. Podobně jako třeba Ford Capri byl alternativou k Fordu Escort, postavenou na stejné technice, jen se sportovnější karoserií. A nebo jako je Passat CC sportovněji se tvářící alternativou ke standardnímu Passatu, oproti kterému obětuje vnitřní prostor a praktičnost.

Příkladů bychom mohli najít ještě mnohem víc, ale myslím, že myšlenka je jasná…

To, že sedan je auto čtyřdveřové, zatímco kupé jen dvoudveřové, neplatilo vždycky. Rozlišování sedanů a kupé podle počtu dveří je záležitostí zhruba 20 let od vyhynutí dvoudveřových sedanů do příchodu čtyřdveřových kupé (na americkém trhu by toto období bylo ještě kratší, například Toyota Camry existovala jako dvoudveřový sedan ještě v 90. letech). Skutečný rozdíl mezi kupé a sedanem je skutečně v tom, že kupé je nižší a sportovnější.

Takže přestaňte toho chudáka z marketingového oddělení opatlávat dehtem a peří si také nechte na příště. Tentokrát je v tom marketing nevinně…

[gallery]

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

xg
xganga
15. března 2012, 17:31
0

Tak sedan/saloon může být prakticky každé auto s tříprostorovou karoserií, takže i coupé. Nicméně termín "čtyřdveřové coupé" je samozřejmě nesmysl (viz. zajímavý člnánek na wiki http://cs.wikipedia.org/wiki/Kup%C3%A9)

reagovat
Bo
BobAsh
15. března 2012, 17:45
0

Bohužel ten článek na Wikipedii je jen projevem toho, jak málo se dá Wiki věřit, zvláště pokud jde o tu českou a navíc o okrajové a relativně subjektivní téma.

Už jen fakt, že se v přítomném čase mluví o "business coupe" (taková věc se naposledy vyráběla odhadem v půlce 40. let) leccos vypovídá.

A čtyřdveřové kupé není nesmysl o nic větší než dvoudveřový sedan. Fakt, že dříve taková auta neexistovala, ještě neznamená, že existovat nemohou.

On
Ondra
15. března 2012, 17:48
0

Já bych snad i řekl, že dřív čtyřdveřová kupé taky existovat musela...jdu nějaké najít :D

On
Ondra
15. března 2012, 17:55
0

Co třeba tvůj bývalý Jag XJ? Nedá se považovat tak trochu za čtyřdveřové coupe?

Bo
BobAsh
15. března 2012, 17:57
0

XJ je rozhodně sedan. Ale dělal se nějakej Rover, tuším že P5, jako čtyřdveřový kupé.

On
Ondra
15. března 2012, 17:59
0

Jo, to vím, ale Xj je nízké, atletické a ta silueta...trochu přihmouřit oči a je to ono coupe :D
stejně tak jako se dá oko přihmouřit u nového XJ)

Jo
Jose85
15. března 2012, 19:22
0

Když už něco prohlásit za čtyřdvéřové kupé, tak Monica 590
http://www.forum-auto.com/uploads/200603/nophares_1142614425_monica_590_02a.jpg

On
Ondra
15. března 2012, 19:55
0

To je krása :)

Jo
Jose85
15. března 2012, 20:14
0

Ten Wiki článek je na asfalt a peří... (za Opéra coupé bych někoho nakop do ...)

Tyhle termíny jsou použitelné zhruba do začátku padesátých let (a ještě jen v USA :) ), ale i tak je to napsaný divně.

Nedělám si nárok na stoprocentní platnost...

Club Coupe má dvě klasické řady sedadel.
http://www.blackcanyonclassics.org/images/1940-1949/1946%20ford%20super%20deluxe%20club%20coupe%20bobzina.JPG

Tyhle dva termíny nesouvisí ani tak s karosérií (ta může být stejná), jako spíše s interiérem a jeho využitím:
Opera Coupe- jedna řada sedadel a vzadu nouzové sklopné sedátko/sedátka -opera seat(s).
Business Coupe- jedna normální řada sedadel,prostor za ní je různě upraven pro převoz nákladu.
http://www.bruneauperformance.ca/pics/090601-1.jpg

Sport(s) Coupe bych vynechal, to IMHO není tak zavedený pojem, spíš je to v kategorii obchodních označení automobilek. dtto berlinetta

Fastback-tvar zádi, může se vztahovat k sedanu i coupe (to je bordel co :) )

A když už jsme u těch archaismů, tak tu máme rozdělení podle počtů oken-3 Window,5 Window, hotrodderům netřeba vysvětlovat. :)

No
Novic
15. března 2012, 17:53
0

jenze Manta ma taky triprostorovou karoserii a je to Coupe zatimco Ascona v dvoudverovem provedeni ne

No
Novic
15. března 2012, 17:49
0

myslim ze nejlepsi priklad pro "petrolhead-a" je BMW E30 to melo karoserri jak ctyrdverovy sedan tak dvoudverovy sedan :)

reagovat
Bo
BobAsh
15. března 2012, 17:50
0

Ale tam už k tomu nebylo to kupé. U Ascony je právě vidět ten rozdíl mezi dvoudveřovým sedanem a kupé, stejně jako třeba u Taunuse nebo u Escortu/Capri.

No
Novic
15. března 2012, 17:53
0

co BMW E36 tam se musi ale trochu zapojit fantazie :D
Sedan-ctyrdverovy sedan
Coupe-dvoudverovy sedan
Compact-Coupe

On
Ondra
15. března 2012, 17:56
0

No u E36 už bych o dvoudveřovém sedanu nemluvil (a považovat Compacta za coupe smrdí kacířstvím:)), ale u E30 je to docela očividné :D

No
Novic
15. března 2012, 18:03
0

jak jsme psal musi se zapojit fantazie :D a u E30 nejenze je to ocividne ale dokonce se tak oficialne oznacovalo :)
mam mj. dotaz na E36 Compact, E46 Compact vim ze vychazi z E36 ale ten dotaz tedy je vychazi E36 Compact z E30?

On
Ondra
15. března 2012, 18:05
0

Ne, je to slatánina E30 a E36.. třeba zadní náprava a interiér je z E30, ale zbytek z E36 :)

ho
honzabiker1
15. března 2012, 18:08
0

E46 Compact nevychazi z E36 - je technicky uplne stejny jako obycejna E46. E36 Compact ma oproti E36 jinou palubni desku (ale ne z e30) a z E30 ma jenom zadni napravu..

On
Ondra
15. března 2012, 18:17
0

Pravda, moje chyba, ta palubka je jen té z E30 podobná

No
Novic
15. března 2012, 18:07
0

takze E46 Compact stale vychazi z E30? lol :D v tom pripade bych teda radsi koupil v perfektnim stavi E36 Compact nez vylitany E46 Compact

reagovat
On
Ondra
15. března 2012, 18:18
0

Nene, jak už píše honzabiker výše, E46 a E46 compact je technicky víceméně stejná

No
Nojmis
15. března 2012, 18:42
0

Mně zase BMW 1 Coupé připomíná dvoudveřový sedan :D, ale pravda je, že mi "čtyřdveřové coupé" je taky dost proti srsti.

reagovat
Jo
Jose85
15. března 2012, 19:14
0

Dobrej příklad je Rekord D
dvoudvéřovej sedan
http://farm3.static.flickr.com/2633/3898897671_d093e2a38d.jpg
http://1.bp.blogspot.com/_TddfQ8Err18/TLq-wpnjezI/AAAAAAAAAaU/RbChkHWX-vA/s1600/Opel_Rekord_2002.jpg
kupé
http://nd04.jxs.cz/226/239/fdd3086ae7_69972237_o2.jpg

Úplný peklo je Kadett B-normální sedan,fastback sedan(kterej by se dal, pokud se budeme chtít hádat o nesmyslech taky považovat za kupé, pak bychom k tomu měli i čtyřdvéřové kupé éé teda fastback sedan :) ) ,dvě varianty kupé (a samozřejmě 2dr kombi)
http://www.flickr.com/photos/zappadong/5768315783/

reagovat
ma
marlin
15. března 2012, 22:13
0

Pánové bacha, u té E30, tam to je tak, že klasický dvoudeřák je tudor (dvoudvěrový sedan) ale u E30 existuje i coupé a to jest E30 M3. Proto má jiný sklon zadního okna a to jiné víko kufru. Aby to mohly nazývat coupé.
Informacfe nezaručena, ale dostalo se to ke mě přímo od BMW

reagovat
Bo
BobAsh
16. března 2012, 00:10
0

Nebude to spíš kvůli nějaký homologaci v závodech? Právě kvůli nějakejm závodům, kde už 3er jezdila jako "dvoudveřovej sedan" a potřebovali z téhož udělat "kupé"?

Shelby takhle kvůli tomu postavil pár Mustangů Shelby hardtop, protože v nějakejch závodech měli už homologovanej fastback jako dvoumístný auto...

Co
Colombo
31. března 2012, 11:00
0

Je to kvůli aerodynamice, u závoďáku se neřeší prostor nad hlavou na zadních sedadlech..

Ne
Nedy
16. března 2012, 08:38
0

Po přečtení článku a diskuze mám pocit, že může mít cokoliv libovolný počet dveří a sklon zádi, jak mě z toho jdou oči kolem... :-)

Osobně bych to neřešil jak to kdo z automobilky nazve. My si v 99% případů rozumíme a hlavně jestli se nám to líbí, nebo ne...

reagovat
Ma
Martin
16. března 2012, 12:45
0

Tak za tohle se postavím :-)

A pak jsou tu ještě speciality jako třeba Isseta - 1 dveře :-) To je pak co ?

To
Tomik
16. března 2012, 12:45
0

Ono to je ve výsledku vlastně jedno co se jak jmenuje.

Dlouhou dobu jsem se snažil vysvětlovat jaký je rozdíl mezi roadstrem a kabrioletem. Jenže lidi to stejně nechtějí pochopit.

reagovat
Ka
Kashim
16. března 2012, 14:54
0

Pokud jde o čtyřdvéřové kupé, tak možná mám malý přehled, ale znám jenom jedno mazda rx8. A nevím jestli si to myslím správně ale pro čtyřdvéřový kupé se používá pojem fastback nebo ne ?

reagovat
Bo
BobAsh
16. března 2012, 15:42
0

Ne, fastback je kupé se splývavou zádí. A čtyřdveřový kupé je třeba Mercedes CLS nebo Passat CC.

Ka
Kashim
16. března 2012, 15:46
0

fastback je kupé se splývavou zádí, ale počet dveří se může lišit ..

Bo
BobAsh
16. března 2012, 16:19
0

Jo, ale čtyřdveřovej fastback jsem s výjimkou Kadettu A, kterej tady linkoval Jose85, ještě neviděl...

Ma
Martin
17. března 2012, 11:10
0

Jose85: šmarjá, Poběda :-) tak tohle spojení by mne s tímhle autem nenapadlo :-) ale v podstatě je to fakt :-) řídil jsem jednu snad v 19, u oleje bylo napsáno Maslo a volant kategorie carevny ( Volha 21 ), ale jelo to slušně :-)docela bych se s něčím takovým zase svezl :-))

reagovat
Co
Colombo
17. března 2012, 12:51
0

Zaslechnu li slovo coupe, jako první si vybavím jednodvéřové vlakové oddělení. A kam byste zařadili 4dvéř Facel Vega II ??

reagovat
Jo
Jose85
17. března 2012, 14:13
0
Co
Colombo
17. března 2012, 17:58
0

Taky Mazda rx8 je u mě 4dv coupe. U Fordů Consul Granada a zmiňovaného Taunuse je patrný rozdíl 2a4dv. sedanů a coupé, ale taky tady byl Mercedes, který 4a2dv. sedany označoval jako limousine a coupe. Tohle téma tipuji na nejrušnější diskuzi..

reagovat
Jo
Jose85
17. března 2012, 18:57
0
Bo
BobAsh
17. března 2012, 19:46
0

Po pravdě řečeno to byl účel ;)

Da
Dad
18. března 2012, 02:30
0

tady si tedy dovolim zasadne nesouhlasit. Z existence dvoudveroveho sedanu (kdo rek ze sedan musi bejt ctyrdverovej?) nelze odvodit existenci ctyrdveroveho kupe. Seslaplej sedan je furt sedan, jen seslaplej, a peri na lidi z marktingu patri i kdybych snad nemel pravdu.

reagovat
Bo
BobAsh
18. března 2012, 12:24
0

Takže sešláplej dvoudveřovej sedan je kupé, ale sešláplej čtyřdveřovej kupé není?

Existence dvoudveřového sedanu dokazuje, že rozdíl mezi sedanem a kupé není v počtu dveří, ale právě v "sešláplosti".

Vezmi si to tak, že vezmeš 2dr sedan, "sešlápneš" a vznikne kupé. Pak k oběma variantám přidáš další pár dveří. To "nesešlápnutý" je 4dr sedan. Co je to sešlápnutý? Podle mě je to naprosto logicky 4dr kupé...

Da
Dad
22. března 2012, 02:16
0

a ne a ne a ne! Takhle to v prirode nechodi. Seslapnes jednou, moc se nezmemi, seslapnes podruhy a zmeni se vsechno. Treba u plazu - seslapnes zelvu, mas vodni zelvu. Seslapnes, ja nevim, chameleona, mas mrtvyho chameleona a muzes mu rikat CC.

So
Sova
22. března 2012, 16:49
0

To je jako bych řekl že kolotoč je věc kruhového tvaru s vícero sedačkami, která se točí...když změním tvar kolotoče z kruhového na čtvercový je to pořád kolotoč?Když přidám sedačky je to pořád kolotoč?
Vím jedno...jmenuje se to kolotoč...takže kolotoč je u mě primárně to, co má kruhový tvar!
Existují i kolotoče čtvercového tvaru, ale ty mě už nezajímají. Mám rád věci takové jak byly vymyšleny/zrozeny a pojmenovány na začátku svého vzniku, bez jakýhkoli zásadních změn...
Takže Coupé je Coupé, Sedan je Sedan a čyřdveřový Sedan je čtyřdveřový Sedan.
SOuhlas s Dad-em

Bo
BobAsh
22. března 2012, 17:23
0

V tom případě je pěkně nahovno, že už se nedá koupit pořádnej phaeton nebo landaulet...

Jo
Jose85
23. března 2012, 01:08
0

A co teprv takové Roi des Belges... :D:D

Da
Dad
23. března 2012, 02:13
0

tak landaulet se furt koupit da
http://www.maybachusa.com/landaulet/maybach-landaulet.php
phaeton nevim, nejnovejsi jsem videl od ZILu, ale je skutecne skoda ze je jich malo, ne?

Pe
Pepek Námořník
20. září 2012, 06:44
0

Dvoudvéřový sedan se nazývá tudor. Čtyřdvéřové kupé je blbost.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem