logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Novinky

Maserati GT2 Stradale: Z okruhu rovnou na silnici

Značka Maserati uvedla ve svém pražském showroomu svou novinku. GT2 Stradale přináší prožitek z jízdy závodním autem i mimo okruhy velkých cen.

Maserati prožívá období velkých změn. Vyčleněním Ferrari ze struktur koncernu se právě značka Maserati stala prakticky ze dne na den hlavní hvězdou Stellantisu a musela se rychle postavit na vlastní nohy. Ne, že by se tu do té doby konstruktéři nějak flákali, ale z hlediska vývoje a technologií nebyla pozice jakéhosi béčkového týmu Ferrari pro Maserati vůbec špatná. To je teď ale pryč. A zdaleka to není jediná starost, která koluje manažerům značky v hlavách.

Nezměnila se jen struktura koncernu FCA, nyní Stellantis, změnil se i automobilový svět jako takový. Nastupují nám tu nové trendy, přichází elektrifikace, stále přísnější normy a v neposlední řadě i boom kategorie SUV. Lidé v Maserati se musí náhle učit úplně nové věci. A je třeba jim přiznat, učí se rychle. Nový šestiválec Nettuno víc než dokazuje, že tady svoje řemeslo rozhodně nezapomněli. SUV Grecale včetně jeho elektrické verze Folgore potom dokázalo reagovat na měnící se svět a nejen s ním držet krok, ale přinášet i nová řešení v duchu Maserati.

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

To všechno je skvělé, ale zářné zítřky ještě značka nemá jisté. V tuto chvíli se hodně hovoří o dokončení její proměny v automobilku moderní doby. Sedany Ghibli i legendární Quattroporte již vyklidily showroomy, následovalo je i stárnoucí SUV Levante a na nástupce všech musíme ještě chvíli počkat. A co dělá italská prémiová automobilka s bohatou závodní historií, když znuděně čeká?

Když před lety stála v podobné pozici sesterská Alfa Romeo, dala nám model 4C. Z hlediska ekonomiky to absolutně nedávalo smysl, chyběl sedan, chybělo SUV, nebylo co prodávat, ale oni si zkrátka nemohli pomoci a museli postavit úplnou šílenost. Malý kapesní supersport je i dnes na silnici naprostá rarita, je ale skvělé, že něco takového vůbec mohlo vzniknout.

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Proč o tom mluvím? Protože Maserati ve stejné situaci postupuje naprosto identicky. Novou řadu modelů s šestiválcem Nettuno odstartoval supersport MC20 a nyní, když se hlavní nabídka značky smrskla prakticky jen na GranTurismo a Grecale, přichází od českého zastoupení značky pozvánka na prezentaci horké novinky. A tou je Maserati GT2 Stradale, supersport tak blízký závoďáku, jak to jen jde.

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Základem je Maserati MC20 a to je samo o sobě již velmi působivé auto. Motor uprostřed, dvoumístná těsná kabina, k silnici přilepená placka. Pro GT2 tu však proběhlo takové množství úprav, že značka auto prezentuje jako zcela svébytný model, tohle není MC20, tohle je GT2 Stradale!

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Začneme technickými údaji. Tady se toho změnilo na první pohled vlastně docela málo. GT2 má oproti MC20 zvýšený výkon svého dvojitě přeplňovaného třílitrového šestiválce Nettuno o deset koní na hezkých 640 koňských sil. Upravovalo se ale i chlazení a auto dostalo i větší nasávací otvory, aby na trati dokázalo nastolené tempo také udržet. Zároveň se tu odlehčovalo. Je tu ještě více karbonu, ven šly zbytečnosti jako koberečky v interiéru, optimalizací prošla celá řada dílů a výsledek tak je úspora 60 kilogramů oproti výchozí MC20.

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

To ale není to nejdůležitější. GT2 Stradale svým zaměřením vychází ze závodního speciálu a jeho cílem je zprostředkovat co nejvíce zážitků z okruhového auta. Tohle není jen o hrubé síle, tady se hraje o jemné nastavení každého prvku, o odladění auta jako celku k dokonalosti a k perfektnímu spojení člověka a stroje. O suchá čísla tady tedy až tolik nejde, ale abychom měli informace kompletní, tak zde jsou: maximální rychlost 324 km/h a zrychlení z nuly na sto za 2,8 vteřiny.

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Znalcům možná neuniklo, že maximálka je dokonce nižší než u standardního MC20, byť o jediný kilometr v hodině. A tady se dostáváme k podstatě GT2. Cílem bylo udělat auto skutečně rychlejší v reálných podmínkách závodní trati, v zatáčkách. Pracovalo se tak hodně i na aerodynamice. Asi nejviditelnějším prvkem v tomto ohledu je zadní nastavitelné křídlo, změn se ale dočkal i zadní difuzor a příď. V blatnících se objevily otvory odvádějící vzduch od kol.

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Výsledkem je přítlak vzadu až 500 kilogramů a dalších 370 kilogramů tlačí k zemi v rychlosti 280 km/h příď. Díky tomu je auto stabilnější, dokonale reaguje na změny směru a nechá si líbit ještě o něco vyšší nájezdové rychlosti. I nastavení geometrie vychází přímo ze závoďáku stejně jako nastavení elektronického samosvorného diferenciálu.

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Aby však řidič dokázal využít potenciál vozu naplno, musí s ním být v dokonalém propojení. Interiéru GT2 Stradale proto vévodí skvělé skořepinové sedačky Sabelt, které pro závodní trati disponují i čtyřbodovými bezpečnostními pásy. Upravena byla i středová konzole, která je teď o něco výš, aby řidič i v případě pevně dotažených závodních pásů mohl snadno ovládat jízdní režimy auta. O tu správnou nájezdovou rychlost do každé zatáčky se starají mohutné karbonkeramické brzdy, i ty byly pochopitelně náležitě upraveny. Tady na fotce vidíte tu zadní, menší. Za pozornost stojí i pro GT2 Stradale unikátní kola s centrální maticí.

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Maserati GT2 má ve svém jméně však i to slůvko Stradale. A má tu svůj význam. Tohle auto má za úkol přinášet pocit ze závodní tratě i na běžné silnice. Zkrátka GT2 není jen okruhová hračka, je to i auto pro “běžné” ježdění. Kromě oněch čtyřbodových pásů tu najdete i klasický tříbodový pás, takže se nemusíte před každou projížďkou kurtovat do sedadla jako před velkou cenou. Maserati tu sice odstranilo třeba koberečky, klimatizace nebo audiosystém však jsou stále na svém místě. V zádi vozu se potom nachází i rozumně velký zavazadlový prostor.

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

I tak ale GT2 Stradale zůstává především okruhovou hračkou a patrně i sběratelským artiklem. Vyrobeno bude pouze 914 kusů. Proč právě tolik? Zrovna to tak náhodou vyšlo? Nikoli, ale když se podíváte na plaketku 1 of 914, snadno v ní uvidíte číslovku 1914, tedy rok, kdy byla značka Maserati založena. 

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

A kolik taková věc vlastně stojí? Základní cena se pohybuje okolo 250.000 eur bez daně, to jsme se však ještě neponořili do příplatkové výbavy. A že je za co připlácet, takové auto je prostě škoda odbýt jen základní specifikací. Třeba sadu krásných karbonových prahů a spoilerů, kterou vidíte na vyobrazeném autě, si Maserati cení na 34.000 eur. Ano, s trochou nadsázky tu vidíte nárazník za milion korun. Svou část rozpočtu si ukousne i modré provedení všetně saténového laku vzniklé v rámci individualizačního programu Maserati Fuoriserie. A tak to jde dál a dál, až se cenovka vystaveného kusu přehoupne přes 350.000 eur. Bez daně. 

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Maserati GT2 Stradale je mistrovské dílo a my v Autíčkáři jsme měli velkou radost, že si jej můžeme detailně prohlédnout. Tohle auto patří mezi ty vzácné kusy prvotřídní techniky, které na vlastní oči dost možná už nikdy znovu neuvidíme. GT2 Stradale, to jsou tři entity v jedné. Jedná se o precizně vyladěnou okruhovou hračku, supersport pro běžné silnice i sběratelský kus umění – to vše v jednom kompaktním balení. Projet se ve vystaveném předprodukčním kusu nám dopřáno nebylo, ale to vůbec nevadí. Stačilo nám jen potichu chodit okolo a žasnout nad krásnou mechanikou a vycizelovaným provedením jednotlivých detailů. 

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Z onoho počtu 914 kusů se do naší domoviny podívají pravděpodobně tři až čtyři. Budoucím majitelům už teď gratulujeme ke znamenité volbě.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
afro-r1
15. 3. 2025, 20:07

Kam se vlastne bude vepredu montovat RZ?

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte