logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Recenze & testy

Lexus RX 450h+: Když elektrifikace dává smysl

Nová generace vlajkového japonského SUV je na světě. Bude stejně dobrá jako předchůdci?

Zhruba asi před třemi lety jsem na tomto místě napsal, že Lexus RX, tehdy aktuální dnes již minulé generace, je pro v mých očích tím nejdůležitějším autem značky. Je vlastně takovou esencí celé automobilky a za tím si stojím dodnes. Jasně, máme tu úchvatné GT v podobě LC 500, povedený luxusní sedan LS či neméně schopné menší ES a plejádu různě velkých SUV. Je to však RX, které dokonale definuje hodnoty této japonské značky. Bude to platit i pro zcela novou, v pořadí již pátou generaci, tohoto veleúspéšného modelu? To jsem zjišťoval v klasickém redakčním testu.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Lexus je výrobce, který se nebojí překvapit, možná občas někdy až šokovat, veřejnost výrazným designem jednotlivých modelů. V případě RX se však povětšinou sázelo na konzervativnější notu, byť třeba právě ta minulá generace dostala lehce vyzývavější kabát, který nemusel sednout každému. Především čelní partie se daly označit za výrazné. Ostře řezané světlomety a obří maska chladiče byly charakteristickým prvkem, který mohl lehce polarizovat názory. Já osobně s tím problém neměl, ale slyšel jsem i mnoho opačných názorů. V tomto ohledu se tak novinka asi lehce vrací ke kořenům, protože celkový design páté generace (s označením ALA10) je spíš takový klidnější, byť i zde najdeme jeden výrazný prvkem, který bude diskutovaný. Jedná se opět o čelní partie, kdy ztvárnění kapoty tak nějak plynule navazuje na přední masku. Je to velmi originální, přičemž, když jsem vůz viděl prvně na obrázcích, tak jsem o tom nebyl vůbec přesvědčený, protože mi to přišlo takové těžkopádně a nepřirozené. V reálu je to však mnohem lepší a nebojím se říct, že nové RX vypadá skvěle. Ostatní části vozu již tak divoké nejsou. Pozastavit se však musím ještě u jedné věci a tou je barva. Dostal jsem k testu úplně novou barvu, které má název „měděná sonic“ a byl jsem z ní naprosto unešený. Je to něco mezi růžovo, lososovou a měděnou s prvky champagne. Hraje na slunci hned několika odstíny a obzvláště v zapadajícím sluníčku vypadá naprosto úchvatně. To se vážně povedlo.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Pokud jsem řekl, že vnější design se vrátil zpět na mírně konzervativnější notu, pak v interiéru se odehrála hotová revoluce. Pamatujete ještě na starý ovládací systém Lexusu v podobě touchpadu? Tak na něj zapoměnte, ten skončil v propadlišti dějin. Nadával na něj snad téměř každý (byť já si na něj třeba zvyknul). RX využívá nové schéma interiéru,  které jsem si vyzkoušel již v menším NX, a které mě skutečně nadchlo. Ani v tomto případě tomu nebylo jinak. V RX najdete v podstatě ideální rozvržení ovládacích prvků tak, že prakticky netřeba sundávat ruce z volantu. Trochu paradox, když si uvědomíte, že například displej multimediálního systému je celý dotykový, že? Jenže světe div se, ono to funguje. Všechny potřebné prvky můžete opravdu ovládat skrze volant a nemusíte nikde nic lovit a složitě hledat. Příjemná je též orientace vnitřního uspořádání směrem k řidiči, takže se člověk cítí ve středu dění a ideálně obklopen tou hlavní částí kokpitu.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

O zpracování vnitřku a použitých materiálech netřeba mluvit, je to vrcholný Lexus, čekáte snad něco jiného než špičkové zpracování? Tak to máte smůlu, tady není žádný prostor k chybám. A když už mluvíme o prostoru, toho je v novém RX opravdu požehnaně v každém myslitelném směru. Od kufru až po kabinu, nikdo nebude strádat, tady se využily prostorové možnosti na výbornou. Ještě jedna menší drobnost. Po dlouhé době jsem měl k dispozici Lexus, který nebyl osazen audiosystémem Mark Levinson, což osobně považuji za dost možná to nejlepší, což můžete v autech slyšet. Tady bylo nějaké standardní audio, které však hrálo lépe, než většina prémiových systémů konkurence. Přednes sice nebyl tak křišťálově čistý, jako to umí právě Mark Levinson, ale kvalita poslechu je i v tomto případě vysoce nadprůměrná.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

O pohon se v tomto konkrétním případě staral PHEV systém, který se ukrývá v označení 450h. Je to starý známý systém, jež měl premiéru v Toyotě RAV4. Víte, já nejsem úplně fanoušek plug-in hybridů. Dle mého totiž spojují spíše nevýhody z obou světů a fungují tak maximálně na papíře a ne v reálném světe. Spokojený jsem doposud byl snad jen se systémy, které podpůrně elektromotory využívají primárně ke zvýšení výkonu a než k redukci spotřeby. Z fungování RX 450h+ jsem si však doslova sednul na prdel (sorry, nenašel jsem vhodnější výraz). To, že obyčejné full hybridy od Toyoty jsou až neuvěřitelně efektivní, o tom se bavíme již léta. Tento plug-in hybrid však posunul laťku ještě o kus dál. Pojďme s teď říct pár čísel. Pohonné ústrojí je tvořeno atmosférickým čtyřválcem s objemem 2,5 litru, kterému notně dopomáhají elektromotory. Celkový výkon systému má hodnotu 309 koní, což velkému SUV umožní akcelerovat z nuly na stovku za 6,5 s. To jsou poměrně důstojné hodnoty, že? 

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Celé auto by mělo zkonzumovat průměrně 1,2 litru drahocenných zkapalněných dinosaurů, každých 100 km. Už slyším ty úšklebky, že papír snese všechno a kolik to teda žere v reálu. Inu, máte pravdu realita je, jak bývá zvykem, mírně jiná. S RS450h jsem během testu ujel zhruba 900 km, přičemž průměrná hodnota spotřeby se ustálila na číslovce 1,6 litru. Ne, vážně nechybí mi číslo před desetinnou čárkou. Opravdu se jedná o velké SUV, která může reálně jezdit za jedenapůl litru paliva. A to jsem ani nijak šíleně nehrotil dobíjení. Auto jsem nabíjel akorát vždy večer, přes den jsem to neřešil a rozhodně jsem si nenechal řídit život nabíjením vozu, prostě jsem fungoval zcela v normálním režimu. Lexus totiž na jedno nabití zvládne ujet bezmála 75 km čistě na elektřinu, což je pro každodenní běžnou rutinu po městě zcela dostačující, takže prakticky všechny cesty se dají zvládnout v elektrickém režimu. Tam se mi spotřeba ustálila na hodnotě 18,5 kWh, což je lepší než u spousty čistých elektromobilů. Tohle se fakt povedlo a je to asi první PHEV, který bych chtěl domů.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Výtečnému pohonnému ústrojí sekunduje též vynikající podvozek. RX využívá platformu TNGA (GA-K), kterou též již známe ze sesterských modelů. Tady je však celé šasi dotažené k dokonalosti. Cítíte totiž, jak je celé auto nesmírně pevné, což umožnilo pečlivě vyladit podvozek tak, aby svou posádku doslova hýčkal na každém metru. Výsledek je takový, že kvalita jízdy je naprosto fenomenální a to i na poměry velkých luxusních SUV. Lexus k takovému chování ani nepotřebuje vzduchový podvozek či jiná kouzla, tady je to čistě o perfektním mechanickém vybalancování. Celé auto vás strašně příjemně odizoluje od okolního světa, a vy si jen uvnitř užíváte, že vám celý okolní svět může být docela ukradený. Přes nerovnosti se velký Lexus přenáší s noblesou, akustický hluk je zcela minimální a nerušivý a vy si můžete plout na svém soukromém obláčku radosti. Přesně takhle se má chovat velké SUV a mnozí konkurenti by se od něj mohli učit.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Verdikt

Zahoďte předsudky. Luxusní SUV, které má motor napříč a největším motorem je čtyřválec? Že to prý nemůže fungovat? Ale kdeže, to si teda zatraceně pište, že může. Nový Lexus RX je skvělým autem, který jasně dokazuje, že na počtu válců či uložení motoru dnes vůbec nezáleží. 450h+ nabízí výbornou dynamiku, skvělou efektivitu pohonného ústrojí a bezkonkurenční kvalitu jízdy. Tohle je skvěle dotažené SUV, které má co nabídnout široké veřejnosti. Celý týden za volantem RX jsem si náležitě užil a umím si živě představit, že mi říká pane. Což je asi ta největší pocta, kterou mohu složit.

Technické údaje

Motor: zážehový vidlicový čtyřválec 2 487 ccm + elektromotor vpředu a vzadu (E-Four AWD)
Systémový výkon: 227 kW (309 koní) 
Točivý moment: NA Nm 
Převodovka: e-CVT
Maximální rychlost: 200 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,5 s 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 1,1 – 1,2 l/100 km kombinovaná 
Průměrná spotřeba v testu: 1,6 l/100 km kombinovaná (v EV režimu 18,5 kWh/100 km)
Cena testovaného vozu (450h+ Executive – akční zvýhodnění): 2 079 900 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
Randy Mueller
15. 6. 2023, 13:00

great, i like it!
-
Komentář upraven 15. 6. 2023, 15:10:20

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte