načítám data...

Kult shooting brake: Jsou kombíky cool?

17. prosince 2011, 15:42 13 komentářů Ondra Chamilla Historie

Při vyslovení slova kombi se značné části automobilových fanoušků orosí čelo. V hlavě jim proběhne myšlenka na malé zvracející caparty, se kterými sdílí část genetického kódu, a s tím...

Historie: Kult shooting brake: Jsou kombíky cool?

Při vyslovení slova kombi se značné části automobilových fanoušků orosí čelo. V hlavě jim proběhne myšlenka na malé zvracející caparty, se kterými sdílí část genetického kódu, a s tím související konec všech intelektuálních debat s kamarády v hospodě, konec zábavy. Kombíky tak automaticky představují zlo, nezajímavé krabice na převážení plen plných biologického odpadu. Znamená to však, že vážně nemohou být cool? Je ztělesněním slova cool jen něco placatého, uřvaného, v zářivé barvě a s potenciálem udělat ze svého řidiče nadsamce, kterému by i Robert Rosenberg mohl maximálně oplodnit čivavu?

 

 

Jak jste již mohli vycítit, rozhodně s tím nesouhlasím. Stejně jako zástupy pubescentů, kterým vypůjčený kombík nabídl potřebný prostor pro studium opačného pohlaví a v tu chvíli jej jistě považovali za velmi cool. Všechna coupé nemusí být sportovní, jak dokazuje třeba Bentley Brooklands, tak proč by měly být všechny kombíky automaticky nudné, nezajímavé a určené pro lidi, kteří největší vzrušení prožívají při sledování pirátů silnic ve večerních televizních novinách?

Krása až na prvním místě

S postupem času přišli někteří výrobci na skutečnost, že lidé se nechtějí vzdát stylu na úkor praktičnosti. Vznikla tak skupinka aut souhrnně označovaných jako lifestylové kombíky. Vyznačují se zejména tím, že jsou v očích velkého počtu lidí atraktivnější, než příbuzné sedany. Krása je velmi individuální záležitost, takže se mnou nemusíte souhlasit, ale osobně za lifestylový kombík minulosti považuji třeba BMW E30 touring, který si po večerech vyklepal jeden z inženýrů BMW ze své E30 sedan, jelikož, ehm, očekával příchod potomstva. Vedení firmy se jeho výtvor líbil natolik, že téměř beze změn začali nejpraktičtější "třícu" vyrábět. A lidé ji kupovali, ačkoliv byla podobně praktická jako obyčejný VW Golf.

V dnešní době se trh s módními kombíky rozjel naplno. Místo krychlovitého prostoru za sedačkami mají výrazně skloněné zadní okno a jasně dávají najevo, že na maximální objem kufru z vysoka kašlou, důležitější je atraktivní vzhled. Vozy jako Alfa Romeo 159 SW, Audi A6 Avant předchozí generace nebo i současná A4 Avant tak často oslovují lidi, kteří vlastně kombíka vůbec nepotřebují, jen se jim jednoduše líbí. Ne, opravdu vám nechci nabulíkovat, že tohle jsou cool kombíky, k těm se ještě dostaneme, avšak přinejmenším se jedná o auta, která pomohla rozbít stereotypní uvažování mnoha lidí (a ve kterých si můžete pustit oblíbenou písničku kolegy Vavrise – Criminal od Britney, aniž byste si připadali zcela nepatřičně).

Sportovní verze jsou cool

Stovky koní z charakterních mnohoválců, zvuk, ze kterého běhá mráz po zádech, ostré řízení, velmi schopný podvozek a… nenápadná praktická karoserie. Být cool neznamená prvoplánově oslnit, ale nechat si trumfy na později. A předvést rychlý táhlý powerslide s kouřovou clonou za doprovodu osmiválcového burácení připomínající letní bouřku, zatímco na zadní sedačkách kombíku jsou dvě dětské sedačky, to je přímo eso v rukávu. Přesně to dokáže hlouček kombíků, v čele s Mercedesem E55 AMG nebo Alpinou B8 a několika generací Alpiny B10 Touring.

Ne všechny ostré kombíky však mají za úkol zahalit příjezdovou cestu ke školce bílým dýmem. Existuje i skupinka intergalakticky rychlých a brutálně účinných wagenů, jejichž zrychlení se snaží řidiče propasírovat skrz póry v kožených sedačkách. Nebo hlavu řidiče skrz díru v opěrkách, jako tomu bylo v kombíku s rally geny postaveném u Porsche – v pětiválcové RS2 od Audi. V tomhle ohledu se nenechala zahanbit ani první verze Audi RS4 s oturbeným šestiválcem, další ze stále pokračující řady zajímavých německých kombíků.

Cool sportovní kombi však nemuselo být nutně nejsilnější na světě, stačí si vzpomenout na takový Peugeot 505 GTI. A nebyl by to úplný článek o krabicích na kolech, abych nezmínil Volvo. Model 850 T5-R dokázal pozdvihnout geometrické tvary a podivnou žlutou barvu na takřka módní záležitost. Tedy pro nás, úchylné petrolheady, samozřejmě.

Nicméně pokud chcete být před obchoďákem uctíváni sečtělými fanoušky rychlých kol, musíte se pro svůj budoucí kombík vydat do centra úchylnosti, do Japonska. Jen pozor, hranice mezi nejvíc cool chlápkem pod sluncem a idiotem je velmi tenká. Zejména pokud si ze země vycházejícího slunce přivezete metamorfované rally legendy, Evo a STi. Přesněji Evo IX kombi a Forester STi! Ano, i tohle v zemi nejšílenějších televizních pořadů a legračně mluvících komentátorů vyráběli.

Tak cool, jak to jen jde

Dlouho jsem přemýšlel, které auto vyhlásit za nejvíce cool kombík. Nějaký full size americký parník jako třeba Buick Roadmaster 1996 s osmiválcem z ´Vette. Nebo Oldsmobile Cutlass Wagon 1969? A co na to Německo? Není vlastně nejvíc cool nějaký Mercedes W123 se dvěma miliony kilometrů?

Ne, ne a ne. V mých očích je vítěz jen jeden. Na světě neexistuje více cool kombík, než-li Citroen CX Safari, zejména prodloužená verze se třemi nápravami. Má futuristický design, jednoramenný volant, hydropneumatické odpružení a uveze i slona, jak ukazovala dobová reklama. CX bylo auto roku 1975 a mnohými nadšenci je považováno za poslední opravdový Citroen. Safari vystihuje přesně podstatu kombíku – je veliké, pohodlné, má 7 míst k sezení – a přitom dělá z každé jízdy obrovský zážitek, vypadá nadčasově a hýří neobvyklými vychytávkami. Kéž by Citroen opět něco takového vyrobil, základ v modelu C6 vypadal takřka ideálně.

Shooting brake – výsledek kopulace mezi coupé a combi

Tato série článků ale není o jen tak ledajakých kombících. Shooting brake alias "lovecký kombík" je pojem, který vznikl před mnoha lety ve Velké Británii. Místní šlechta ráda pořádala hony, na které jezdila svými vozy. Brzy jí však začalo vadit, že do coupé typu Aston Martin DB5 nejde naložit pes a v přestávce mezi hony není kde posedět. Odtud název shooting brake (původně break), tedy přestávka mezi střílením. Různé karosárny poté šlechtě vyráběly přestavby jejich vozů na auta s výklopnou zádí. Postupem času se fenomén shooting brake rozšířil do celého světa, nejnovějším přírůstkem je kupříkladu Ferrari FF. Mnoho vozů dostalo díky své karoserii zajímavé přezdívky. Dokázali byste říci, které auto je známé jako sněhurčina rakev či teniska?

A vůbec, toužíte po nějakém kombíku? Jaký je pro vás nejvíce cool? Rádi uslyšíme vaše názory v diskuzi pod článkem.

[gallery]

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

an
anthAn
17. prosince 2011, 23:54
0

Tak jasnej kombík .... Escort MKIII 3.dv Estate

reagovat
On
Ondra
18. prosince 2011, 09:32
0

Pravda, třídveřové kombíky byly velmi zajímavé, ať už Escort MK II a MK III či třeba Kadett :)

reagovat
Ch
ChameleO
18. prosince 2011, 12:38
0

Já hlasuji pro Reliant Scimitar - prostě nádhera... :)

Jinak super článek - spousty zajímavých autíček!!!

reagovat
On
Ondra
18. prosince 2011, 14:00
0

Reliant je velmi působivý, snad brzy by o něm měl také vzniknout článek :)

reagovat
Co
Colombo
19. prosince 2011, 19:02
0

Na fesťák jedině v kombíku! A které překonaly sedany-př: zmiňovaný Peugeot 505, Volva 240 740, Ford Granada, MBw123,ze starších ročníků zde kralovala Gaz24 a Moskvich křídlák.Nej kombík- Chevy Bel Air.

reagovat
On
Ondra
19. prosince 2011, 19:20
0

Bel Air Station wagon? Jednoznačně cool, díky :)

Gaz 24 je super, ale osobně hlasuju pro Gaz 22 kombi, u nás v něm občas vyjede jeden děda a je to majestátní kus auta a onen pán v něm vypadá, no, holt jako pán :)

reagovat
Pi
Pierre Baguette
21. prosince 2011, 21:03
0

Noo, ak sa nemýlim, tak rakvička bola Volvo, len teraz si nie som istý či ide o starší alebo novší model s hojne preskleným zadkom. Každopádne kto by nepoznal tenisku, BMW M Coupé, že ano... Ja sa musím priznať k ťažkej kombifílii, ono totiž keď rodinné autá vašich rodičov boli vždy striktne kombíky, tak sa to na vás podpíše. Nevadí, živ a zdráv usudzujem, že priam erektívne na mňa pôsobí AUDI RS6+ Avant, minimálne do tej doby až si spomeniem na podvozok s poddajnosťou čečenského separatistu. A ak by som si mal vybrať jedno nové auto, ktoré by ma malo voziť dlhú dobu denne, mesačne, ročne, bolo by to tiež kombi. Škoda Superb Combi 3.6 V6 4x4, presne!

reagovat
On
Ondra
21. prosince 2011, 23:23
0

Pierre: Volvo P1800 ES, značku jsi trefil :) Každopádně čečenský separatista, to sedí! :D

reagovat
Ma
Martin
29. prosince 2011, 10:51
0

Volvo vyrábělo jako shotting break kromě sněhurčiny rakve ( P 1800 ) ještě 480 - předchůdce C 30 a jasně mnohem krásnější. Milovníkem kombíků od Volva s nabušenými motory byl Paul Newman - jeho nazapomenutelné 760 a později 960 s V8 pod kapotou. Zkoukli jste někdy " kombi " od škodovek - MB a 120 ? MB bylo krásné, a motor pod platem vzadu určitě poskytoval minimálně dostatek hluku uvnitř :-)))) Praktičnost - bez komentáře, ale jako pokus jistě neocenitelné :-))) Na rozdíl od současné produkce by se za Vámi ale jistě otočil každý !

reagovat
On
Ondra
29. prosince 2011, 14:30
0

O kombíku Paula Newmana je tady taky někde článek :) Kombíky na základě Škodovek mám v paměti, škoda že se nevyráběly sériově

reagovat
Me
Meďák
16. února 2012, 15:04
0

Vlastním To CX co tu je na fotce :-D udělalo mi to radost, ja jsem psal už na FB, nepotřebuj Kouli, ani vozejk, a na srazech ani platit chatku ;-) Motor 2,5 TRD Turbo 2 138 koňů, takže nomber 1 ;-)

reagovat
Va
Vavris
16. února 2012, 17:33
0

Ehm, nechceme být vlezlí, ale to by snad stálo za nějaký slez s naší "redakcí" a posléze z toho vzniklý článek, kdyby to nevadilo? :)

On
Ondra
16. února 2012, 15:09
0

Meďák: Tak to gratuluji k úžasnému autu :)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Coupe deVille  1973
Cadillac Coupe deVille

1973 rok výroby
210 koní výkon
7 729 ccm objem

Chrysler New Yorker 4 Door hardtop 1969
Chrysler New Yorker 4 Door hardtop

1969 rok výroby
350 koní výkon
7 200 ccm objem

Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L 2016
Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L

2016 rok výroby
390 koní výkon
6 200 ccm objem

Lincoln Town Car Signature Series 1990
Lincoln Town Car Signature Series

1990 rok výroby
120 koní výkon
5 000 ccm objem

Ford Mustang Mach1, Manuál, 300HP 1970
Ford Mustang Mach1, Manuál, 300HP

1970 rok výroby
300 koní výkon
5 800 ccm objem