logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Motorsport, V jedné stopě

Kdo je Travis Pastrana? Rallye, triky na motorce, skoky s padákem (i bez)

Náhled do života adrenalinového šílence s několika zajímavými zápisy do historie.

Travis Pastrana byl narozen 8. října 1983 v Marylandu jako jedináček rodičům Robertu a Debbie. Především otec ho povzbuzoval ve všemožných výzvách, už ve třech letech ho nechal řídit menší bagr. Ve čtyřech letech následovala první krosová motorka, s níž Travis takřka neoddělitelně srostl. V pěti letech přišly první krosové závody. Nedařilo se mu hned od začátku, ale ježdění ho bavilo a rodiče byli odhodláni podporovat ho v tom, co ho baví. Houževnatost a vytrvalost pak časem přinesly ovoce. Travis se průběžně zlepšoval a stále častěji jezdil na čele. Tehdy v motokrosu ještě nebylo moc peněz a dosáhlo na ně pouze pár nejlepších jezdců. Přesto se mu podařilo získat první sponzory, především Suzuki, které zůstává věrný až do dnešních dní.

Kariéra

Stále více ho však začínal lákat Freestyle Motocross, disciplína ve které jde o skoky a předvádění triků, které pak hodnotí porota. Tehdy prakticky neznámá odnož pro blázny bez jakýchkoliv sponzorů, peněz nebo vyhlídek na kariéru. Hlavní motivací pro něj byla absolutní volnost a možnost dělat si doslova co se mu zachce. Ve třinácti letech už si občas spestřil i klasický motokrosový závod nějakým trikem. O rok později – 1997 se již zúčastnil World Freestyle Motocross Championship v Las Vegas. Nejen, že soutěž vyhrál, ale odnesl si také několik dalších dílčích vítězství. V roce 1999 se začal účastnit také X Games, především ve Freestylu, soutěži o nejlepší trik a také rallycrossu.

hotcars.com

Rok 1999 však přinesl i stinnou stránku. Po masivním rozjezdu na skok v poslední chvíli lehce ubral plyn a byl krátký na doskoku. Zapíchl motorku do rampy a kromě spousty zlomenin si také utrhl páteř od pánve (nejsem doktor, sorry). Později ho pozvolné vnitřní krvácení, kterého si doktoři nejprve nevšimli, málem stálo život. Údajně se stal teprve třetím zdokumentovaným případem, kdy se někomu takové zranění v USA podařilo přežít.

Už přežití bylo štěstí. Znovu se postavit na nohy zázrak. Ale sednout zas no motorku? Nesmysl! Nebo? 

hotcars.com

Bylo potřeba se rozhodnout, má cenu riskovat život a kazit si tehdy už i slušně rozjetou kariéru v motocrossu? O pár let a pět zlatých medailí z  X Games později bylo asi jasno. Sezóna 2006 pro něj naopak znamenala konec motocrossové kariéry. Po jednom z četných pádů utrpěl zranění kolene. I když se s odstupem času snažil pokračovat, bylo jasné, že prostě fyzicky nezvládne celý závod. Do kolene se dostávala voda a nesnesitelně otíkalo. Celý závod je náročný a trvá.

Sem tam si něco skočit ale taková makačka není, a tak pokračoval ve Freestylu. Na  X Games 2006 vstoupil do dějin. Připravoval si něco speciálního v soutěži o nejlepší trik a domluvil se s organizátory, aby mohl jet až jako poslední. Pro jistotu se rozloučil s maminkou, kdyby mu skok nevyšel… První (soutežní) dvojitý backflip (salto vzad) v dějinách. Všem pochybovačům, kteří tvrdili, jak je něco podobného nemožné rázem sklaplo.

Na věc se jde v 0:57

Ještě bych rád poznamenal, že v roce 2015 Josh Sheenan úspěšně skočil dokonce trojitý backflip. Stalo se tak na místě zvaném “Pastranaland” a vy můžete hádat přesně jednou komu patří a kdo mu byl mentorem. 

Zde na 0:40, ale doporučuji až do konce, je tam pak záběr z první osoby a doufám, že sedíte.

Skok

V roce 2007 Travis usiloval o splnění jednoho svého snu. Ve volném čase se, jako správný adrenalinový šílenec, věnoval také skokům s padákem. Z letadel, budov, hor, zkrátka odevšad, kde k tomu byl dostatek místa. Chtěl si však vyzkoušet skok s padákem s jedním drobným zvratem. Bez padáku. Tedy, samozřejmě s tím, že ho později někdo chytí. Tou dobou už si tykal s Red Bullem, který podporuje podobné šílence po celém světě, což znamenalo i přístup k těm nejlepším parašutistům v oboru. Problém však spočíval ve schvalování takového jednání, což by pro profesionály znamenalo ztrátu licence a tomu se nikdo nechtěl vystavit. Priority se tak změnily z “potřebujeme toho nejlepšího, kdo to dokáže”, na “potřebujeme někoho, komu nebude vadit ztráta licence… a taky to dokáže”.

“Hope that stuff works” – narážka na reklamní slogan Redbullu, jestli opravdu dává křídla

Poskládal skupinu několika šílenců, kterým řečené nevadilo a šlo se na věc. Pro jistotu v Arecibu v Portoriku, nikoliv ve státech. Vše je samozřejmě zachyceno na videu, aby budoucí generace věděly, co určitě nemají zkoušet doma. Člověk, který ho drží za ruce měl na kontě pouhých 15 seskoků. Jeho práce je však akrobacie ve větrném tunelu, takže ho ztráta licence netrápila. Před seskokem se napil Redbullu a prohlásil: “ Hope that stuff works”, /doufám, že to funguje/, čímž odkazoval na reklamní slogan Redbullu, jenž dává křídla. Asi nějak pochopím onen nekonečný pocit svobody, který chtěl Travis pocítit. Ovšem když si vyzkouším jiný úhel pohledu, vůbec nechápu, jak mu na takovou akci mohl kdokoliv další – hlavně “chytač” – kývnout. Co kdyby ho prostě nechytil? 

Další aktivity

Také spolu s Johny Knoxvillem (zakladatel Jackass) a pár dalšími lidmi založil instituci zvanou “Nitro Circus”. Tam se sdružovali podobní šílenci, pouštěli se do těch nejodvážnějších kaskadérských kousků, aby celému světu dokázali, že neznají strach. A také, proč v Americe potřebujete sponzora typu Redbull, aby platil vaše účty z nemocnice? Vlastně šlo o takové Jackass v bledě modrém, akorát navíc s auty a motorkami. Ze zajímavostí můžeme vypíchnout dva (z několika) zápisy do Guinessovy knihy rekordů v sezóně 2008. První spočíval v provedení co nejnižšího backflipu, pouhých 91 cm od země. Druhý pak v největším počtu backflipů ve třiceti sekundách, kdy jich stihl celkem osm.

Od roku 2003 se okrajově věnoval také rally. V roce 2006 na  X Games dokonce získal zlatou medaili v rallycrossu, když ve finále porazil Colina Mcrae, který na posledním skoku hodil svoje Subaru přes střechu. Časem posbíral několik dalších výher v různých amerických podnicích a prohloubil svoji spolupráci se Subaru. 

commons.wikimedia.org

Travis Pastrana, Colin McRae, Ken Block

Za svůj život toho vyzkoušel opravdu hodně. Musel jsem spoustu věcí vynechat, protože by to jinak bylo na několik článků. Krom všemožné zábavy s kroskou a četných účastí, medailí a posouvání hranic ve Freestylu si vyzkoušel také různé odvětví závodění. Následovaly auta v podobě rally/crossu. Dále závody Nascar, závody Monster trucků Samozřejmě skoky s padákem a všemožné kaskadérské kousky na čtyřkolkách.

Když se kácí les, létají třísky. Za svou kariéru nasbíral přes 60 zlomenin nebo třeba 25 otřesů mozku a samozřejmě spoustu dalších drobností, nad kterými už jen mávl rukou. Přesný počet a výčet všech zranění už ani on sám nezná.

facebook.com/TravisPastrana

Důchod

V roce 2011 se oženil s profesionální skateboardistkou Lyndsey Adams Hawkins. Poté, co se stal otcem dvěma dcerám (2013; 2015), se s přicházejícím věkem nechal slyšet, že “odchází do důchodu”. Co přesně to znamená? Postupný přechod na… ehm, “bezpečnější” realizace svých řidičských výkonů a snů. To spočívalo především na větší orientaci směrem ke čtyřem kolům. Možná si vzpomenete na několik videí jeho vlastní gymkhany, ke kterým získal inspiraci u svého kamaráda Kena Blocka. Zdá se, že jeho představa o důchodě jsou vzduchem a bokem létající osmisetkoňová Subaru. A pak že prožívá podzim života.

Poslední gymkhana v podání Travise Pastrany, podle mě moc povedená s neokoukanými triky a kousky.

Rok 2018 pro něj byl ve znamení pocty legendárnímu americkému kaskadérovi Evelu Knievelovi. Na motocyklu Indian Scout FTR750 si za jediný večer střihnul celkem tři skoky. Nejprve přes 52 aut (43m), poté 16 (58m) autobusů a nakonec přes fontánu (45m) hotel Ceasar Palace.

Poslední třešničku, kterou dnešní povídání ukončíme jsem objevil před nějakou dobou na jeho vlastním Youtube kanále. Nedávno oslavil 41. narozeniny a chtěl si ještě vyzkoušet backflip-frontflip s mezipřistáním nebo jak to nazvat. Jedná se o trik, který bude nejznámější hráčům Elastomanie, případně nějaké její modernější mobilní verze. Jde o salto vzad, následované odrazem od rampy a saltem vpřed. Já vím jak nesmyslně to zní a sám bych si myslel, že něco podobného je možné jen ve virtuálním světě s pochybnou fyzikou. Tady bude asi vážně nejjednodušší kouknout na video. 

O tom, jak se zabavit v důchodu, kdyby někomu chyběla fantazie, fullsend od 9:35 (zlomená ruka cca 3 minutky předtím)

Aby toho nebylo málo, při jednom z předchozích pokusů se mu povedlo zlomit si zápěstí pravé ruky, potom, co na něj spadla motorka. Po vyzkoušení, zda bude schopný i přes zranění ovládat přední brzdu se se slovy “Pojďme to rychle zkusit ještě jednou než vyprchá adrenalin a přijde bolest.”, rozjíždí k dalšímu pokusu. Tentokrát již úspěšnému. Tak a odteď už důchod. Ale fakt! 

Máte rádi adrenalin? Mysleli jste  si, že máte rádi adrenalin? Určitě ne tak jako Travis Pastrana. Pokud by vás nějaké odvětví jeho kariéry zajímalo detailněji, stačí trochu pohledat na Youtube – bezpočet rozhovorů, triků, včetně nepovedených záběrů. Doslova vše, na co si vzpomenete. Nechte se inspirovat tím, co vše je možné… ale doma to nezkoušejte! 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

Sato
01. 11. 2024, 08:26 0 reagovat

Osobne nie som fanúšik podobných šialencov, nejako mi nepríde, že to dáva dobrý príklad deťom :D
Každopádne ten jeho zoskok bez padáku je hodne ujetá vec, doteraz som o tom nepočul. Poznal som len toho týpka čo skočil z lietada (7km) do siete...

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte