načítám data...

Jízdní dojmy: Mercedes Benz GL 320 CDI

Největším terénním Mercedesem (když nepočítáme nákladní Unimog) byl odjakživa Geländewagen alias třída G . Po 27 letech ve výrobě se však stuttgartští rozhodli navrhnout vůz, který bude částečně spojovat offroadové vlastnosti G-klasse spolu s luxusem S-klasse.

 Tak vznikl Mercedes Benz GL, který ovšem není přímým nástupcem třídy G. Ta se stále vyrábí a slušně prodává, ačkoliv, nebo snad právě proto, že je sofistikovaná asi jako baseballová pálka. Nám se do rukou dostalo již pár let staré GL 320 CDI vybavené třílitrovým dieselem s výkonem 224 koní.

IMG_7686

Už na první pohled je jasné, že GL je jedno z největších evropských aut, která si můžete koupit. S délkou přes pět metrů a hmotností kolem dvou a půl tuny je to opravdový mastodont. Jeho nejbližší konkurent v podobě Audi Q7 vypadá dravější a menší, ačkoliv rozdíly v délce jsou jen v řádu milimetrů. Uvnitř se setkáte s materiály na úrovni, pohodlnými křesly a všudypřítomnou vzdušností. Místa pro pět lidí je více než dost a kufr by si mohlo pár neznalých splést s letadlovým hangárem (nebo taky s ukrajinskou noclehárnou, jak dokazuje fotograf Michal na následujícím obrázku). Oproti Q7 je GL také podstatně vhodnější pro jízdu v terénu. Jak si tam vede jdeme zjistit ihned po vsoukání se za volant.

IMG_7700

Abyste uvěřili řečem o terénním zaměření GL, nemusíte hned vyjet na Sněžku. Stačí se podívat na středový panel. Najdete tam tlačítka redukce a asistenta pro sjíždění z kopce, otočné knoflíky pro zvýšení světlé výšky a uzávěrky diferenciálů. Docela slušná výbava, tohle mnoho SUV nemá. Přepínám podvozek AIRMATIC do nejvyšší polohy, chvíli čekám než se tam dostane a poté vjíždím na lesní cestu plnou docela velkých výmolů.  I přes to, že mám tlumiče v režimu comfort je Merc velmi tvrdý a na nerovnostech se otřásá, což je způsobeno momentálním malým zdvihem tlumičů. S nástrahami si však poradí bez mrknutí oka. Dokonce působí tak sebejistě, jako by ani nebylo nutné jet "na vysoké noze." Proto snižuji podvozek zpět na běžnou úroveň. Auto okamžitě pracuje lépe, měkčeji a plavněji. Ani výjezd na strmý svah mu nedělá problémy přestože má jen silniční pneumatiky. Automatická převodovka běžnému smrtelníkovi bez větších zkušeností z nezpevněných cest jízdu v terénu podstatně ulehčuje. Pro lepší kontrolu nad autem je vhodné řadit manuálně tlačítky pod volantem.

IMG_7696

V podbězích už máme bahna více než dost, je čas vydat se na běžné silnice. Tam je okamžitě jasná jedna věc. 225 koní má s dvou a půl tunovým autem docela dost práce. I při mírném šlápnutí na plyn nechá převodovka motor vytočit do středních otáček, protože ani 510Nm v rozmezí 1600 až 2800 ot. nezajistí svižné zrychlení v dolní polovině otáčkoměru. To s sebou nese další připomenutí offroadového charakteru stroje – mírně zemědělský hluk šestiválce ve vyšších otáčkách. Na druhou stranu při sešlápnutí plynu na podlahu se konečně dostaví uspokojivý zátah a ta velká černá věc zmizí za obzorem. Jakýkoliv spěch se však nelíbí převodovce 7G TRONIC, která má někdy problém vybrat správný stupeň, občas při řazení mírně cukne a pracuje zhruba stejně rychle jako dělníci stavící české dálnice. Přepnutí na manuální režim nepomůže, ba naopak – reakční doba po zmáčknutí tlačítka je snad přímo úměrná době načítání operačního systému Windows 91.  Spotřeba se při klidné jízdě pohybuje někde kolem 11 litrů na sto kilometrů, což odpovídá velikosti auta.

Podvozek se v režimu comfort příjemně houpe, konejší svou posádku a žehlí mírné nerovnosti. I na něm je však poznat terénní zaměření. To když přejedete větší nerovnost – najednou jako by zavěšení nefungovalo celistvě. Zadní náprava začne odskakovat do boku, ozve se nepříjemná rána a auto ztratí jistotu. To však může být částečně způsobeno horšími zadními tlumiči tohoto konkrétního kusu. V režimu sport houpání ustane, na hladkém povrchu získáte daleko lepší kontrolu nad karoserií, ale na nerovnostech se začnou častěji objevovat výraznější otřesy. Ani v rychlých zatáčkách vás auto nevyděsí a slušně se drží silnice, což je vzhledem k zaměření vozu úspěch.

IMG_7692

Na dálnici se vše k dobrému obrátí. Motor při konstantním zatížení téměř ztichne, podvozek zajišťuje nerušenou plavbu a na palubě panuje příjemná pohoda umocněná respektem z velikosti vozu, který efektivně čistí levý pruh od zapomnětlivých řidičů. I ve 170 km/h auto působí stabilně, tiše a dobře maskuje reálnou rychlost. Pro koho tedy tento vůz vlastně je? Jednoduše pro toho, kdo potřebujete klidné a luxusní auto, vozí s sebou mnoho věcí a občas musí zdolat pořádný terén. V ideálním případě si jej koupí člověk s potřebou převézt své čtyři nadprůměrně vzrostlé kamarády i se zavazadly na měsíční dovolenou do kazašských hor. Mercedes GL však zřídkakdy bude kupován z racionálních důvodů. Mnoha kupcům se jednoduše líbí jeho majestátní vzhled, pocit nedotknutelnosti za volantem, dobře zpracovaný interiér a moře místa. Objevování terénních schopností by je však mohlo i pobavit, tak jako nás.

Operativní leasing Mercedes-Benz

IMG_7687

Stručné technické údaje:

0-100km/h: 9,5 s 

Vmax: 210 km/h

Motor: přeplňovaný šestiválcový diesel 3.0

Výkon: 224 koní / 3800 ot.

Točivý moment: 510Nm / 1600 – 2800 ot.

Hmotnost: cca. 2500kg

Cena dnes: 700 – 3500 tis. kč 

 

Foto: Michal Sakař (www.mihals.eu)

GL (1)

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

la
laufecek
19. května 2011, 12:23
0

....jak já tohle auto nemám rád :) :-D ...která stránka mě ale zaujímá a zaujala na tomhle autě je ta teréní ;-)

...jen ondro...road i off-road test a tak málo řádků? :) ;-P já bych klidně četl i dále :)

reagovat
Gr
Greeny
19. května 2011, 13:15
0

zajimavy clanek o nezajimavem aute, tedy samozrejme nezajimavem pro me :) Ale pravdou je, ze me prekvapilo, ze to ma redukcni prevodovku a zamek diferencialu, ikdyz za ty penize, aby nemelo. Jinak jen podotknu ze Windows 91 neexistuji a Windows 95 i 98 najizdejy rychleji nez napriklad visty :)

reagovat
la
laufecek
19. května 2011, 16:20
0

Greeny: ...zdar :) Ty.....nelze si nevšimnou Tvé "třícky", co máš jako "Gravatar" :-D ...se Tě už delší dobu chci zeptat, jaký motor Ti žene power na zadek? :)

reagovat
On
Ondra
19. května 2011, 16:40
0

Greeny: Eh, tak to žiji v bludu... omlouvám se, poté tam tedy sedí ony Visty.

laufecek: Bohužel nemáme možnost jezdit s auty týden jako je zvykem ve velkých redakcích, ale podstatně kratší dobu, jinak by mě jistě napadly další věci o kterých psát :)

Jinak nejen sportovními auty je člověk živ, tohle pro mne bylo příjemné osvěžení od aut se kterými se setkávám častěji, ale chápu, že pro mnoho lidí je to nezajímavý stroj. :)

reagovat
Va
Vajtus
19. května 2011, 16:58
0

Nechcete půjčit Felicii a udělat test, když už jste se dali na ty vyloženě zábavná auta? :D Chápu i SUV může někoho zajímat... Recenze je fajn..

reagovat
On
Ondra
19. května 2011, 17:05
0

Ne, děkuji, Felicie sice disponuje několika dobrými vlastnostmi, které moderní auta nemají (cit a komunikativnost řízení, odezva na plyn), ale další vlastnosti nejsou tak slavné a hlavně se s ní může projet snad každý :)

reagovat
Gr
Greeny
19. května 2011, 19:32
0

laufecek: nechci jim tady s tim zabijet komentare, tak jen kratce, tricitku mam i na bezne jezdeni takze sem volil obycejnou 1.8, 83kw, neni to z nejpovedenejsich BMW motoru, ale ma i jednu dobrou vlastnost, jde bez komplikaci swapnout za 100kw 1.8 16v, ktera je o dost povedenejsi :) Na ceskem e30 foru mam o svojem aute topic, tak kdyztak vic tam.. :) jinak kdyz uz sem to nakousnul, pokud by mela redakce autickare zajem, jsem svolny k zapujceni pro test, ackoli myslim ze o e30 se toho napsalo az az :)

reagovat
On
Ondra
19. května 2011, 21:29
0

Greeny: Článek o E30 byl sice nedávno, ale já jakožto velký fanda třicítek a současný potenciální kupec E30 si téhle nabídky moc vážím a určitě jsem nakloněn nějakému setkání (a možná i článku do budoucna, ale to bychom se domluvili časem). Takže pokud disponuješ facebookem, tak si mě tam přidej a domluvíme se, popřípadě můžem se domluvit a prohodit pár slov mailem (jméno i mail najdeš v záložce "O nás") :)

reagovat
la
laufecek
20. května 2011, 04:37
0

Ondra: ...pravda, já sice jsem až moc velký fanda "sport-cárů" ( :-D ), ale občas taky neodmítnu svezení a vyzkoušení něčeho z trochu jiného soudku :) jen s GL jsem měl tu čest a opravdu mě to auto nezaujalo :) (ba dokonce nejen, že nezaujalo, ale trefnější přirovnání by bylo, kdybych pravil, že až s odporem se na něj teď dívám) :) ale tak každý máme jiný vkus a názory na věci :)
...já jen článek chválím a pravda, že z krátkodobého testu se toho nedá napsat až tolik :) takže to zas neřeším :-D

...Greeny: ...tak jasně, že 318i sice není jeden z NEJ motorů, ale u BMW prostě motory umí, ať jsou to čtyřválce, šestiválce, osmiválce, či destiválce (nebo nedejbože V12) :) ...já sice pořád zůstanu u pravověrné atmo R6, ale o 318i můžu taky říct jen dobré věci :) ...a jak jsi zmínil, pravda...za 1,8 "is-ko" se to vždycky dá vyměnit, bez zásahu do TP :) ...ale já sám můžu potvrdit, že s tak muší váhou, jako je E30 zahýbe tahle 318i až až :) takže na každodenní využití rozhodně dostačující :) ....prostě shrnuto - podtrženo: ...jakékoliv starší BMW (s beznínovým agregátem) stojí vždycky za to :)

reagovat
ci
ciky
14. března 2012, 21:42
0

"sofistikovaná asi jako baseballová pálka" epic prirovnanie! :-D

reagovat
Ma
Martin
15. března 2012, 08:21
0

No, G -čkem jsem se vezl a jak tedy ofroady moc nemusím, překvapilo mne snad vším, GL se mi moc nelíbí, a neměl jsem s ním tu čest, takže článek beru jako radu pro ohlédnutí se po nějaké možnosti svezení. Škoda, že jste je neměli na déle, postřehy z terénu by byly jistě zajímavé :-)

reagovat
Pa
Pastor Andrew
16. listopadu 2016, 11:32
0

CREDIT NABÍDKA:

Máme skupinu úvěr, který vám pozvat partnera s námi a využijte naší nové půjčky a financování projektu partnerství. Nabízíme flexibilní úvěry a finanční prostředky na různé projekty, aby se vyhnula obvyklé přísné postupy. Toto financování umožňuje klientovi za méně než dva nízké úrokové sazby, aby si amortizaci - 2% ročně po dobu 2-20 let. Můžeme schválit půjčky / financování až 80,000,000.00 USD nebo více, v závislosti na druhu podnikání. Financujeme up pro:

* Osobní půjčky nebo podpis půjčky
* Spuštění franchise-up
* akvizic
* Business Expansion
* Komerční nemovitost k prodeji
* Zpracování Smlouva

Jsme otevřeni dobré obchodní vztah s vámi. Pokud si myslíte, že máte solidní zázemí a nápad, dobrý zisk v každém podniku, neváhejte nás kontaktovat pro případné obchodní spolupráci.

Napište nám do dneška:
pastorandrewloanfirm@outook.com

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Lincoln Town Car  1986
Lincoln Town Car

1986 rok výroby
150 koní výkon
0 ccm objem

Ford F250 Ranger XLT Lariat 7.5 tažné 1978
Ford F250 Ranger XLT Lariat 7.5 tažné

1978 rok výroby
240 koní výkon
7 500 ccm objem

Chrysler Newport Custom / MONTANA, USA 1969
Chrysler Newport Custom / MONTANA, USA

1969 rok výroby
216 koní výkon
6 277 ccm objem

Oldsmobile Delta 88  1968
Oldsmobile Delta 88

1968 rok výroby
365 koní výkon
7 500 ccm objem