načítám data...

Ford Mustang 350R bude prvním sériovým autem s karbonovými koly

11. července 2015, 17:15 2 komentářů M P Novinky

Černá kola jsou stále více v kurzu, stejně jako karbonové doplňky. Nyní můžete mít obojí v jednom. Přináší ráfky z uhlíkových vláken kromě „wow efektu“ nějaké skutečné výhody, nebo jde jen o módní výstřelek?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Nový Ford Mustang GT350R si svým debutem na Festivalu rychlosti v Goodwoodu získal mnoho pozornosti, mimo jiné i mírně cirkusovým stylem jízdy řidiče Bena Collinse, známého například jako Stiga z Top Gearu.  Leckomu v tom tempu mohlo uniknout, že novinka od Fordu současně slouží k předvedení nové technologie v oblasti výroby kol pro automobily.

Kola z uhlíkových vláken nejsou úplnou novinkou. Švédský Koenigsegg vyvíjí své vlastní ráfky, schopné odolávat rychlostem před 400km/h, motorkáři již mohou vesele objednávat aftermarketová karbonová kola pro své stroje, neboť tato technologie je již vyzkoušena ze závodů Moto GP. Ačkoli BMW se v poslední době pokoušelo o popularizaci kompozitových kol, zdá se, že prvenství sériového vozu vybaveného novým druhem ráfků připadne právě Mustangu 350R.

Uhlíkový kompozit, běžně, ačkoli nesprávně karbon, kombinuje výhody lehkých a pevných karbonových vláken a patřičné matrice, která dodává výslednému materiálu pružnost a houževnatost. Tento materiál se stal populárním zejména v motoristickém sportu, ačkoli původně je výtvorem leteckého průmyslu. Letectví ostatně my automobilisté vděčíme za mnohé technické výdobytky, například turbodmychadla nebo ABS.

Ford však při výrobě svých kol pamatoval na mnohá specifika automobilového provozu, proto technologii výroby přizpůsobil k dosažení větší trvanlivosti a spolehlivosti svých výrobků. Spolu se specialisty z firmy Carbon Revolution vyvinuli kola, která jsou daleko lehčí, než současné produkty dostupné na trhu, ale současně nabízí i vysokou kvalitu a odolnost, která se potvrdila během náročných zkoušek.

Výroba těchto kol probíhá do určité fáze podobně jako u jiných kompozitů. Pro dosažení vysoké přesnosti se používá moderních forem, pro zlepšení průběhu výroby a kontroly kvality jsou do jednotlivých výrobků integrovány RFID (radio-frequency identification) čipy. Použité formy mají také tu výhodu, že výsledný produkt je z jednoho kusu, což opět pomáhá pevnosti a odolnosti. Nejpodstatnějším vylepšením je však použití keramického ochranného povlaku, kterému nová kola vděčí za schopnost odolávát vysokým teplotám kolem 1000°C a odolnost vůči agresivnímu prostředí, což se hodí například v zimě. Podobné povlaky používala NASA na trupu a systémech svých raketoplánů.

Pro zajištění odolnosti vykonal Ford řadu testů, zmiňme například najíždění na obrubník v různých rychlostech. Nová kola z těchto zkoušek vyšla beze škod, kromě dobrých pevnostních charakteristik k tomu dopomohla i nízká odpružená hmotnost a s velkou pravděpodobností i odpružení MagneRide nového Mustangu. Tak jako tak, nemusíte se bát, že by nevydržela pokusy o zničení při parkování u chodníku.

Byla zmíněna nízká neodpružená hmotnost, pro úplnost tedy dodejme, že při porovnání s běžnými koly z hliníkových slitin se ušetří kolem 30-40% hmotnosti, jeden ráfek váží 9kg. To bude jistě velkým přínosem nejen pro sportovně zaměřené vozy a řidiče.

Ford svému novému produktu věří a tvrdí, že změní poměr sil na trhu. Můžeme jenom doufat, že tomu tak bude a kola z uhlíkových vláken si najdou cestu mezi zákazníky.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ad
Adam
12. července 2015, 23:41
0

Udajne je uhlikovy kompozit nachylny na vibrace, kdy se jednotliva vlakna oddělují od sebe. Vysledkem je velmi výrazně nižší zivotnost, nez u beznych kol. U zavodaku, nebo supersportu asi ok, ale u normalniho auta nevim,nevim..

reagovat
M P
13. července 2015, 14:47
0

Uhlíkové kompozity jsou právě známé svou schopností vibrace utlumovat. Samozřejmě je otázkou, co si představíme pod pojmem výrazně snížená životnost, ale je dobré mít na paměti, že například hliníkové slitiny na tom z hlediska únavové životnosti nejsou bůhvíjak dobře a přitom se běžně používají na výrobu kol sériových vozů. Pokud se hliníku, jeho slitin a kovů obecně týká, jejich chování a také únavové charakteristiky jsou nám velice dobře známy, neboť pojem únavové životnosti se používá už asi 60 let, opět hlavně díky letectví. Z tohoto hlediska jsou některé moderní kompozity poměrně mladým materiálem, avšak mnoho výzkumů prozatím poukazuje na to jejich dobré únavové charakteristiky. Navíc kompozity díky svým vysokým specifickým vlastnostem dovolují konstrukci poměrně značně naddimenzovat při zachování úspor hmotnosti.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem