načítám data...

Fascinace: Venturi Atlantique Biturbo

Popravdě řečeno, nikdy jsem nedokázal určit, který člověk má opravdu styl, který se o něj jen snaží, či který je ve skutečnosti spíše trapný. Moje osobní představa o stylovém člověku...

Zobrazit galerii

Popravdě řečeno, nikdy jsem nedokázal určit, který člověk má opravdu styl, který se o něj jen snaží, či který je ve skutečnosti spíše trapný. Moje osobní představa o stylovém člověku je dost možná ovlivněna Jamesem Bondem – nonšalantní bonviván, co má pro strach uděláno a kterému každá žena podlehne. Ovšem v mých představách nejezdí Astonem (ani v BMW Z3, když už jsme u toho), ale ve Venturi Atlantique. A to je ono pověstné jádro pudla, nikdy jsem totiž Atlantique ani jeho řidiče neviděl. Vy snad ano?

Tuším, že mnoho z vás si nyní položilo otázku "Co to sakra je Venturi?"  Tahle francouzská automobilka je v poslední době známá hlavně díky prvnímu elektrickému sportovnímu autu, modelu Fétish (už jen pro ten název, považte). Dále na jejích stránkách najdete věci jako skleník na kolech z kočárku, malý knedlík s předkem lokomotivy metra a další podobně šílené, ekologicky laděné vozy. V osmdesátých a devadesátých letech se však Venturi důsledně věnovalo oteplování planety, vyrábělo totiž juniorské supersporty, jako třeba právě Atlantique.

Proč vlastně po nějakém neznámém francouzském supersportu toužit? Mnohým nadšeným řidičům by jako odpověď mohla stačit základní charakteristika – šestiválec před zadní nápravou pohánějící samozřejmě zadní kola, karoserie ze skelných vláken, dvě místa k sezení, hmotnost od 1110 kg do 1300kg…

Život modelu Atlantique začal v roce 1991, kdy přišla verze 260, která se vyvinula z Venturi APC 260. Pod kapotou tepal legendární šestiválec PRV o objemu 2.8 litru. Je to jeden z motorů, který bychom mohli s klidným svědomím zařadit do našeho výběru "motory na věčné časy" – je jednoduchý, všudypřítomný, spolehlivý a možná až trochu zemědělský. Ve Venturi však dostal turbodmychadlo (stejně jako v Alpine A610, dalším ze zajímavých francouzských sporťáků) a jeho výkon tak poskočil na 264 koní. Vzhledem k hmotnosti je asi každému jasné, že Atlantique bylo drtivě rychlé auto, maximálka 270km/h a zrychlení na stovku za 5,2 vteřiny bylo na počátku devadesátých let něco výjimečného, takhle rychlé nebylo ani o rok později představené BMW M3.

S postupem času a přibývajícími emisními normami hledali inženýři Venturi další jednotku, pomocí které by mohli svou chloubu Atlantique pohánět. A nalezli čtyřiadvacetiventilový třílitrový šestiválec PSA ES, neboli také Renault L motor. Celý svět tak mohl na autosalonu Paris motor show 1994 spatřit modernizované Venturi Atlantique 300.

Za řidičem se objevily hned tři verze nového třílitru. Ta atmosferická měla 210 koní a nadšenci do pojízdných šíleností mohou tento motor znát třeba z Renaultu Clio V6, kde měl ještě o pár desítek koní více. Jedním turbem přeplňovaná verze posílala na zadní kola plných 285 koní a 420Nm.

Jak to tak bývá, do paměti fanoušků se však nejvíce vryla nejsilnější verze, tedy Biturbo z roku 1998, jejíž motor (příbuzný s jednotkou z Renaultu Safrane Biturbo) produkoval 310 koní v 6200 otáčkách, které putovaly na zadní kola přes pětistupňový manuál (jako i u všech předchozích verzí). Atlantique si tak mohlo vyskakovat i na Lotus Esprit V8, aniž by působilo jako chudý příbuzný, ba naopak. S maximální rychlostí 280 km/h a zrychlením na stovku pod 5 sekund se tak z malého laminátového francouzského coupé stala intergalaktická střela.

Nyní si však říkáte něco ve smyslu, že výkony jsou působivé, nízká hmotnost taktéž, ale stejně to nejspíše nefungovalo. Chyba lávky, ačkoliv byly prodeje neskutečně malé, za 9 let ve výrobě se prodalo méně než 700 Atlantique, z toho modelů Biturbo pouhých 13 (!!), novináři auto opěvovali. Jeremy Clarkson se v roce 1992 dokonce nechal slyšet, že dvě nejvíce vzrušující auta té doby jsou Atlantique a Alpine A610. Velmi dobrý výsledek pro Francii. Nezapomněl přitom dodat, že vlastnit Atlantique je jako mít svou stíhačku. A ve srovnávacím testu s Lotusem Esprit navíc vyšlo najevo, že Venturi je tišší, hladší, ovladatelnější a lépe postavené.

Atlantique Biturbo je pomyslným koncem krátké první části historie automobilky Venturi. Ta se dostala v roce 2000 na pokraj bankrotu a od té doby vyrábí ona elektrická, solární a skleníková auta, tedy spíše koncepty aut. Působivé Atlantique postupně upadlo v zapomnění a nyní o jednom z nejzajímavějších aut 90. let ví málokdo. Už jen vidět jej by byl nezapomenutelný zážitek.

[gallery]

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Wa
Wanix
14. ledna 2012, 18:20
0

Krásné auto, miluju tento styl řešení zadních světel, prostě rovná obdélníková plocha po celé šířce vozu, stejně jako má třeba Eclipse, porsche 959, 323F a další :)

reagovat
On
Ondra
14. ledna 2012, 18:24
0

Wanix: Souhlasím, taky jsem fanouškem podobného designu. Jen taková perlička, ta světla jsou ze Sierry :D

reagovat
Me
Meďák
16. února 2012, 13:27
0

Zrcátka Citroen CX :-D

Wa
Wanix
14. ledna 2012, 18:44
0

Aha, no říkal jsem si odkud jsou mi tak povědomé :D

reagovat
On
Ondra
14. ledna 2012, 19:35
0

A třeba Lotus Esprit zmíněný v článku je má z Corroly AE86... občas se člověk hodně diví kde se různá zadní světla objeví (ještě mě napadá Lancia Thesis a Morgan Aeromax) :)

reagovat
De
Dejv
14. ledna 2012, 19:46
0

kdyz uz se tady pise o zapomenutych znackach ca takhle automobilka Vector?

reagovat
Gr
Greeny
14. ledna 2012, 20:03
0

Dejv: Vector.. tak to se přiznám, že jsem neměl tušení, že něco takového existuje, díky za rozšíření obzorů :)

a co se Venturi Atlantique týče, tak kromě toho, že se mi opravdu hodně líbí, je teď i jeden (z 13ti) Biturbo kusů na prodej, za 53000 euro.. :)

reagovat
On
Ondra
14. ledna 2012, 22:00
0

Greeny: Prodám pár příbuzných do otroctví a beru to :D Taktéž se mi ta věc hodně líbí
Dejv: Jo, tahle americká firmička mi není neznámá, dokonce stejně jako Venturi stále funguje, nyní plánují postavit auto co má 2000 koní a jede 440 km/h, takže očividně mají i na dobré drogy. :D

reagovat
Pe
Peter
15. ledna 2012, 16:15
0

Mna este napadlo k tym zadnym svetlam Invicta S1 a Passat B 5.5 ako aj Jaguar XJ220 a Rover 200

reagovat
On
Ondra
15. ledna 2012, 17:07
0

Peter: Jo, pravda :)

reagovat
Gr
Greeny
15. ledna 2012, 17:33
0

když už se tady tolik řeší co má co společného s čím, tak na tohle téma vznikl pěkný článek na Jalopniku, některé kousky jsou až k nevíře :)

http://jalopnik.com/5165921/what-unexpected-parts-have-these-cars-shared

reagovat
On
Ondra
15. ledna 2012, 17:44
0

Greeny: Pecka! Takový článek jsem právě hledal :)

reagovat
ni
nickson
16. ledna 2012, 00:24
0

Prima článek! Když už jsi u těch žabožroutů - co třeba Aixam Mega Track? To by mohl být taky moc hezký článek! ;-)

reagovat
Ma
Martin
16. ledna 2012, 07:52
0

No jo, však se taky tomuto autíčku přezdívalo : Francouzské Ferrari :-))
a co se Vektoru týče, neuvěřitelně hranaté, nízké a široké s výkony v pravdě brutálními :-)) jen je jich míň, než málo :-)))

Více takových článků :-)) alespoň vidím, že nejsem sám, kdo se hrabe v archivech a hledá něco zajímavého :-)))

Mimochodem, vyšla teď kniha : 501 automobilů, které stojí za to , a věřte, že budete překvapeni, co vše se vyrábělo :-)) k mému údivu je tam ale zařazena taky Škoda Octavia ( bohužel ne ta z r. 1957 :-(

reagovat
On
Ondra
16. ledna 2012, 08:00
0

nickson: Aixam se zde jistě objeví a možná i tento Mega Track :D
Martin: Díky za inspiraci, po knížce se podívám. No Octavia byla na západě vnímána hodně dobře, byl to obrovský skok proti Felicii, tak asi i tím zaujala autora :)

reagovat
Ma
Martin
16. ledna 2012, 10:33
0

Maj jí v Praze, v Palladiu za cca 400 kč, slevili z cca 600 :-) a na Václaváku u Dobrovskýho, no ono i jinde, ale tady jich bylo dost :-)) jen je vytištěná v číně, což mne mrzí, protože kvalita tisku sice dobrá, kvalita vazby je otřesná :-( listy už se začínají uvolňovat a to jsem ji zatím jen párkrát prolistoval a přečetl nejzajímavější :-))

reagovat
Ro
Robert
02. února 2012, 01:01
0

pěknej článek, jenom bych poopravil, že ten 310 PS motor není příbuznej s motorem ze safrane biturbo, protože tam je PRV, tenhle je PSA. nicméně do venturi se dávaly oba (stejně jako do safrane, safrane biturbo ale pouze PRV) a sám v tom mám u venturi trochu bordel :)
venturi biturbo i alpine a610 jsou mé sny a alespoň tu alpine si chci jednou splnit.

reagovat
On
Ondra
02. února 2012, 08:47
0

Robert: Díky za upozornění,to potom mé zdroje lhaly, očividně je v tom slušný guláš :D

reagovat
Me
Meďák
16. února 2012, 13:36
0

Tak tak PSA není Renault :-) a Pokud vím, bylo to 3,0 V6 co používal Citroen XM, nebo Peugeot 605 atd

reagovat
Dz
Dzyn
02. dubna 2012, 22:29
0

Myslím si že ve článku o dílech je chyba. Noble M 12 Gto má světla z Fordu mondeo.

reagovat
On
Ondra
03. dubna 2012, 05:41
0

Ony jsou totiž dvě verze, jedna má světa z prvního Mondea a druhá ze Sonaty :)

ki
kiff
19. listopadu 2014, 12:55
0

Tak pod to se podepisu!

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Centurion HARDTOP SEDAN V8 455cui 1972
Buick Centurion HARDTOP SEDAN V8 455cui

1972 rok výroby
225 koní výkon
7 468 ccm objem

Dodge Charger vyměním za můj H-D 2020
Dodge Charger vyměním za můj H-D

2020 rok výroby
87 koní výkon
1 745 ccm objem

Ford E150 Econoline E150 5.8L V8 1976
Ford E150 Econoline E150 5.8L V8

1976 rok výroby
209 koní výkon
5 800 ccm objem