logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Bazarový snílek, Historie

Fascinace: Mazda RX-7 Spirit R

Fascinují mě auta, u kterých je patrné, že byla vytvořena srdcem, pečlivostí, pro pocit dobře odvedené práce a s maximálním úsilím o co možná nejlepší výsledek. Ruku v ruce s tím…

Fascinují mě auta, u kterých je patrné, že byla vytvořena srdcem, pečlivostí, pro pocit dobře odvedené práce a s maximálním úsilím o co možná nejlepší výsledek. Ruku v ruce s tím mě odpuzují auta, ze kterých číší, že by mohla být lepší, ale nejsou, protože si dotyčná automobilka uměla spočítat, že by tak vydělala méně peněz. Dnešní fascinace bude pochopitelně o prvním z těchto dvou případů.

Třetí generace Mazdy RX-7 se na trhu objevila v roce 1992 a měla před sebou dlouhou kariéru. Tu skončila o deset let později a s sebou si odnesla i poslední přeplňovaný Wankelův motor. Avšak ještě než ji hirošimští konstruktéři poslali do benzínového nebe, připravili si speciální edici nazvanou Spirit R, tedy výběr toho nejlepšího co vytvořili.

Už RX-7 v běžném provedení dostala do vínku několik technických lahůdek, dvojité lichoběžníky na všech čtyřech kolech, dokonalé rozložení váhy v poměru 50:50 a pak samozřejmě také dvakrát přeplňovaný dvourotorový Wankelův motor. Sekvenční systém zapínání turb byl na svou dobu velmi propracovaný, jedno dodávalo jinak tolik chybějící točivý moment už v nízkých otáčkách, druhé se se znatelným nástupem připojilo asi v polovině spektra otáček a svých 0.6 barů tlačilo až do omezovače v osmi tisících.

U Spirit R to v Mazdě dotáhli ještě dál. Existovala ve třech různých provedeních, Spec A, Spec B a Spec C, ty se lišily uspořádáním interiéru, převodovkou a dalšími drobnostmi. Spec A byla nejvíce orientována na řidiče a tak byste v interiéru zadní sedačky hledali marně a přední byly jen lehké skořepinové Recara. Naopak byste na ní našli Bilstein tlumiče, kovaná sedmnáctipalcová BBS kola, vrtané brzdy s vylepšeným systémem ABS a pak také efektivnější turba a mezichladič. To vše mělo příznivý vliv na výkon, jízdní zážitky a taky na hmotnost. Třešničkou na dortu budiž zadní křídlo, které nejen že nebylo pouhou atrapou, ale navíc jste si po sundání bočních panelů mohli nastavit sklon a tím množství generovaného přítlaku.

A to nás přivádí k tomu, jak tohle auto jezdí. Je potřeba si uvědomit, že pochází z doby, kdy v Japonsku ještě platila gentlemanská dohoda o omezení maximálního výkonu na 276 koní, což znamenalo zároveň taky to, že se vývojáři RX-7 museli více soustředit na jízdní vlastnosti, funkční a komunikativní podvozek, okamžité reakce, tuhé šasi nebo přesné řízení plné zpětné vazby. Pokud jsem to nenaznačil dost jasně, tak vězte, že tohle auto je řidičská perla ze staré školy. Určitým způsobem připomíná Miatu, neustále zapojuje řidiče do hry, chce být řízena, touží vás pobavit a za všech okolností působí rychle. Nedá vám spousty kilometrů za hodinu zdarma prostým zatlačením plynového pedálu hlouběji do podlahy, ale zato vám každý získaný dá pocítit skrz sedadlo a volant, nikdy vám nebude připadat, že jedete pomalu nebo že je to nuda a na rozdíl od zmíněné Miaty disponuje motorem, který rovinky mezi zatáčkami o notný kousek zkrátí.

Mazda RX-7 FD prodejní úspěch zaznamenala především v Japonsku, v USA a Evropě byl zájem menší, je otázkou zda za to může pro někoho možná až přílišná zaměřenost na řidiče nebo vyšší cena v kombinaci s nevalnou pověstí o spolehlivosti pohonné jednotky. Dnes je situace taková, že sehnat tuningem nezkaženou RX-7 v pěkném stavu začíná být velmi těžké, sehnat takovou s volantem na levé straně je ještě těžší a v případě Spirit R takřka nemožné, protože z celkových 1500, má volant na naší straně jen jeden jediný kus. V České republice pravděpodobně žádnou Spirit R nemáme, vždyť "obyčejné" FD by se daly spočítat na prstech. Už jen vidět Spirit R by byl zážitek a svézt se by byla extáze. A řídit ji, snad to není jen sen.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
Wanix
14. 10. 2012, 20:36

výborně!

0 reagovat
Lubosh
14. 10. 2012, 21:06

V hlavě mám na dlouhé roky (troufám si říci do konce života) uloženou cestu z Bystřice nad Pernštejnem přes Telecí, Borovou a Proseč směrem na Chrudim. I obyčejná Mazda RX-7 na nepříliš dobrém obutí mi byla byla super společníkem, nešlo ani o tu rychlost jakou protínala krajinu jako spíš o ladnost jako se nesla a vrhala se z jedné zatáčky do druhé s neutuchající vášní. Při podřazování si odplivla do výfuku to svoje "brap", ve vesnicích na mě malí kluci mávali, sluníčko pálilo, okna dokořán, vypotil jsem za tu cestu asi milion hektolitrů potu jak hřál středovej tunel ale úsměv jsem měl od ucha k uchu. Bylo to tak intenzivní že ani ježdění na Czechringu nebo v Mejtě pro mě nebylo takovej zážitek. Byla to nádhera, rád na to vzpomínám, a říkám si "Co lepšího se ti může stát za volantem?" Spirit je odpovědí, řídit ho by musela být teprve bomba.
Jen víc takových článků

0 reagovat
Vajt
15. 10. 2012, 11:16

Bravo!:)

0 reagovat
Martin
15. 10. 2012, 14:01

Superčlánek :_D jen víc takových :-))

mimochodem, Greeny, co dělá Tvá elektropotvora :-D s ujetými kilometry se neprojevila nějaká škodolibost?

0 reagovat
ease
16. 10. 2012, 11:34

Auto z doby, kdy to marketingové ještě povolilo... A vůbec.. V Japonsku jsou takové edice furt mi přijde, i když asi už ne tak vypilované a tak často jako v 80. a 90.. No, ale Spirit R vskutku pecka, nádhera, až na ten wankel. Teda věřím, že funkčně musí být dokonalý, ale zajímalo by mě kolik tisíc v rx-7 vydržel.

0 reagovat
Greeny
16. 10. 2012, 14:03

Martin: Elektropotvora jezdí pořád bez jakýchkoli problémů, žádná škodolibost se neobjevila, akorát je to docela nuda :) najeto má asi 15 tisíc, což se může zdát jako docela dost, ale taky se s tím dost jezdí, když to jezdí téměř zadarmo :)

ostatní: díky za kladné komentáře :)

0
Martin
16. 10. 2012, 14:18

no jo, jezdit cestu do práce za cenu tužkové baterky, taky nejezdím sockou :-)))

0 reagovat
Sue Humphrey
15. 1. 2013, 09:47

The third generation was exported throughout the world and had the highest sales. In Japan, Mazda sold the RX-7 through its Efini brand as the Efini RX-7. Only the 1993–1995 model years were sold in the U.S. and Canada. Series 6 came with 255 PS (188 kW/252 hp) and 294 N·m (217 lb·ft). In the UK only 124 examples of this model were sold through the official Mazda network, Only one spec. was available and this included twin oil-coolers, electric sunroof, cruise control and the rear storage bins in place of the back seats.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte