Lancia Delta Integrale Evoluzione. Rally legenda, ke které se i dnes modlí zástupy fanoušků, pro mnohé jedno z nejcharizmatičtějších rally aut všech dob. Svalnatá krabička s pohonem všech kol a přeplňovaným čtyřválcem. Napadlo by vás vzít jej, odstrojit a rozřezat? Že ne, že je to svatokrádež? A přitom přesně to s nimi udělal nizozemský obchodní zástupce Paul Koot, který si začátkem devadesátých let vysnil stavbu coupé právě na základech Integrale.
Cesta ke Kootovu snu však nebyla dlážděna zámkovou dlažbou. Už jen samotné navrhnutí a sestavení vozidla byla složitá mezinárodní záležitost. Koot nakoupil Integrale z italských prodejen a dopravil je do Nizozemí, kde byly odstrojeny. Jelikož design karoserie navrhoval Marco Pedracini z věhlasné karosárny Zagato, přebytečných věci zbavená auta putovala zpět do Itálie, kde byla rozřezána a na jejich základu Zagato postavilo dvoudveřovou karoserii coupé z kompozitních materiálů. Aby toho nebylo málo, nově postavené Hyeny byly opět převezeny do Nizozemí, kde dostaly interiér a teprve poté se nachystaly k prodeji. Složitější už je jen vyrábět Toyotu Prius v Kazachstánu.
Hyena se poprvé představila na Motor show v Bruselu roku 1992. Její netradiční vzhled s přední maskou podobnou budoucí druhé generaci Delty jistě okouzlil mnoho lidí. Stejně jako u Alfy Romeo SZ, o které jsme psali nedávno, byly i tvary Hyeny velmi kontroverzní a lidé ji buď milovali nebo nenáviděli. V bruselu bylo přijato 20 závazných objednávek a několik dalších nezávazných.
Jízda v obyčejné Integrale dělala z chlapců muže, ne-li rovněž z žen. Hyena však byla díky plastové karoserii ještě o nějakých 200 kilo lehčí, ručička váhy ukázala zhruba 1150kg. Turbem foukaný dvoulitrový šetnáctiventilový čtyřválec byl přitom posílen na 254 koní, což malé coupé dotlačilo ke zrychlení z nuly na sto za 5,4 sekundy. V roce 1992 hodnota supersportovní úrovně. Jízdní vlastnosti byly ještě lepší než u Delty, řidiči se v zatáčkách tlačil mozek ven uchem, jak se Hyena držela silnice. Za pozornost stojí rovněž kompozitní interiér s obrovskými výdechy ventilace.
Jak už to tak s kontroverzními vozy bývá, ve své době si tato Lancia nenašla mnoho zájemců. Byla velmi drahá, podivného vzhledu a stála na ne zrovna nejspolehlivějším základě. Přesto, jako připomínka a oslava legendární Delty Integrale Evoluzione, byla a je neopakovatelná a velmi lehce se do ní člověk zamiluje. Zajímavostí je, že největší část z pouhých 24 vyrobených kusů jezdí v Japonsku. Příliš překvapivé to není, možná je lákalo prapodivné jméno. Japonci byli vždycky zvrácení úchylové, a já si tak říkám, že chci být také.
14. dubna 2011, 19:26
0
dalsi skvělý článek o skvělém autě, díky za něj :) máte vkus :)
14. dubna 2011, 19:30
0
Ale mohli bychom napsat i nějaké srovnání Octavie combi s Golfem combi, at si moc nezvykáte :D :D
14. dubna 2011, 23:05
0
Cool auto...
Ondra: Jo Vochcávka TDI mi tu hrozně chybí a taky vůbec nepíšete o kvalitě plastů a zvuku dovírajících se dveří :D
14. dubna 2011, 23:48
0
Chargi, cos to vytáh za mulu? Jakože maska velmi vkusná, ale zbytek karoserie asi Zagato stvořil v epileptickém záchvatu. parametry ohromující, ale konec většiny kusů v Japonsku je vypovídající :)
16. dubna 2011, 17:03
0
...yes!!! super, proto mám autíčkáře rád :))) nezapomínáte tu na auta, na která (normální lidi - nefandové) zapomněli ;-)
...ač se mi taky nelíbí vzhledově, to mám tak u spousty aut, do kterých stejně sedám rád, protože je za volantem obrovská radost a vzrušení....
...takže super, díky za to ;-)
...jinak Ondro: :-D :-D :-D :-D
na to se dá říct snad jen: :-D "ty voe neblbni" :-D
16. dubna 2011, 19:31
0
Vavris: Tak ono hodně aut z karosárny Zagato vypadá jako navrženo pod vlivem něčeho nezákonného, viz např. Bristo 412:
http://www.classicandperformancecar.com/front_website/octane_interact/modelpicture.php?id=2403
Lancia Flavia:
http://blog.niot.net/blog-images/16_apr/craigslist-ugly-duckling-of-the-day-1965-lancia-flavia-zagato.jpg
a další... Mnohá jiná auta se Z jsou samozřejmě krásná...
17. dubna 2011, 10:45
0
Zase znám o jedno skvělý auto víc, dík :)
17. dubna 2011, 21:12
0
Beaumont: Oba dva tvé posty se mi stále zdají relativně rozumné :) Hyena vypadá jak... těžko to přirovnat... Zagato je velmi osobitý, ale Hyena mi zkrátka nesedí, jako by ji někdo zbouchl narychlo doma ve stodole.
18. července 2011, 00:11
0
Pecka o jejíž existenci jsem neměl ani páru. Vypadá jako oblízaná Alfa SZ :-)