logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Bazarový snílek, Historie

Fascinace: Lancia Hyena

Lancia Delta Integrale Evoluzione. Rally legenda, ke které se i dnes modlí zástupy fanoušků, pro mnohé jedno z nejcharizmatičtějších rally aut všech dob. Svalnatá krabička s pohonem všech…

Lancia Delta Integrale Evoluzione. Rally legenda, ke které se i dnes modlí zástupy fanoušků, pro mnohé jedno z nejcharizmatičtějších rally aut všech dob. Svalnatá krabička s pohonem všech kol a přeplňovaným čtyřválcem. Napadlo by vás vzít jej, odstrojit a rozřezat? Že ne, že je to svatokrádež? A přitom přesně to s nimi udělal nizozemský obchodní zástupce Paul Koot, který si začátkem devadesátých let vysnil stavbu coupé právě na základech Integrale.autowp.ru_zagato_lancia_hyena_1

Cesta ke Kootovu snu však nebyla dlážděna zámkovou dlažbou. Už jen samotné navrhnutí a sestavení vozidla byla složitá mezinárodní záležitost. Koot nakoupil Integrale z italských prodejen a dopravil je do Nizozemí, kde byly odstrojeny. Jelikož design karoserie navrhoval Marco Pedracini z věhlasné karosárny Zagato, přebytečných věci zbavená auta putovala zpět do Itálie, kde byla rozřezána a na jejich základu Zagato postavilo dvoudveřovou karoserii coupé z kompozitních materiálů. Aby toho nebylo málo, nově postavené Hyeny byly opět převezeny do Nizozemí, kde dostaly interiér a teprve poté se nachystaly k prodeji. Složitější už je jen vyrábět Toyotu Prius v Kazachstánu.

Hyena se poprvé představila na Motor show v Bruselu roku 1992. Její netradiční vzhled s přední maskou podobnou budoucí druhé generaci Delty jistě okouzlil mnoho lidí. Stejně jako u Alfy Romeo SZ, o které jsme psali nedávno, byly i tvary Hyeny velmi kontroverzní a lidé ji buď milovali nebo nenáviděli. V bruselu bylo přijato 20 závazných objednávek a několik dalších nezávazných.

Lancia_Hyena

Jízda v obyčejné Integrale dělala z chlapců muže, ne-li rovněž z žen. Hyena však byla díky plastové karoserii ještě o nějakých 200 kilo lehčí, ručička váhy ukázala zhruba 1150kg. Turbem foukaný dvoulitrový šetnáctiventilový čtyřválec byl přitom posílen na 254 koní, což malé coupé dotlačilo ke zrychlení z nuly na sto za 5,4 sekundy. V roce 1992 hodnota supersportovní úrovně. Jízdní vlastnosti byly ještě lepší než u Delty, řidiči se v zatáčkách tlačil mozek ven uchem, jak se Hyena držela silnice. Za pozornost stojí rovněž kompozitní interiér s obrovskými výdechy ventilace.

397_autowp.ru_zagato_lancia_hyena_4

Jak už to tak s kontroverzními vozy bývá, ve své době si tato Lancia nenašla mnoho zájemců. Byla velmi drahá, podivného vzhledu a stála na ne zrovna nejspolehlivějším základě. Přesto, jako připomínka a oslava legendární Delty Integrale Evoluzione, byla a je neopakovatelná a velmi lehce se do ní člověk zamiluje. Zajímavostí je, že největší část z pouhých 24 vyrobených kusů jezdí v Japonsku. Příliš překvapivé to není, možná je lákalo prapodivné jméno. Japonci byli vždycky zvrácení úchylové, a já si tak říkám, že chci být také.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
Greeny
14. 4. 2011, 19:26

dalsi skvělý článek o skvělém autě, díky za něj :) máte vkus :)

0 reagovat
Ondra
14. 4. 2011, 19:30

Ale mohli bychom napsat i nějaké srovnání Octavie combi s Golfem combi, at si moc nezvykáte :D :D

0 reagovat
Vajtus
14. 4. 2011, 23:05

Cool auto...

Ondra: Jo Vochcávka TDI mi tu hrozně chybí a taky vůbec nepíšete o kvalitě plastů a zvuku dovírajících se dveří :D

0 reagovat
Vavris
14. 4. 2011, 23:48

Chargi, cos to vytáh za mulu? Jakože maska velmi vkusná, ale zbytek karoserie asi Zagato stvořil v epileptickém záchvatu. parametry ohromující, ale konec většiny kusů v Japonsku je vypovídající :)

0 reagovat
laufecek
16. 4. 2011, 17:03

...yes!!! super, proto mám autíčkáře rád :))) nezapomínáte tu na auta, na která (normální lidi - nefandové) zapomněli ;-)
...ač se mi taky nelíbí vzhledově, to mám tak u spousty aut, do kterých stejně sedám rád, protože je za volantem obrovská radost a vzrušení....
...takže super, díky za to ;-)

...jinak Ondro: :-D :-D :-D :-D
na to se dá říct snad jen: :-D "ty voe neblbni" :-D

0 reagovat
Beaumont
16. 4. 2011, 19:31

Vavris: Tak ono hodně aut z karosárny Zagato vypadá jako navrženo pod vlivem něčeho nezákonného, viz např. Bristo 412:
http://www.classicandperformancecar.com/front_website/octane_interact/modelpicture.php?id=2403
Lancia Flavia:
http://blog.niot.net/blog-images/16_apr/craigslist-ugly-duckling-of-the-day-1965-lancia-flavia-zagato.jpg
a další... Mnohá jiná auta se Z jsou samozřejmě krásná...

0 reagovat
PoiuxCansock
17. 4. 2011, 10:45

Zase znám o jedno skvělý auto víc, dík :)

0 reagovat
Vavris
17. 4. 2011, 21:12

Beaumont: Oba dva tvé posty se mi stále zdají relativně rozumné :) Hyena vypadá jak... těžko to přirovnat... Zagato je velmi osobitý, ale Hyena mi zkrátka nesedí, jako by ji někdo zbouchl narychlo doma ve stodole.

0 reagovat
zde.
18. 7. 2011, 00:11

Pecka o jejíž existenci jsem neměl ani páru. Vypadá jako oblízaná Alfa SZ :-)

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte