Tak jako snad každý malý kluk, kterého fascinovala auta, jsem i já měl nad postelí plakát s rychlým sporťákem. Jenže nebylo to dechberoucí Lamborghini, excentrické Ferrari či snad tradičně tvarované Porsche. Byl na něm podivný rudý krychloid s černou střechou a čelními světly připomínajícími šest kostek ledu. Byla to Alfa Romeo SZ (Sprint Zagato) a už v pěti letech mi připadala nesmírně ošklivá, ale zároveň přitažlivá a neokoukatelná.
Kontroverzní vzhled Alfy SZ buďto obdivujete nebo nesnášíte. Není náhodou, že si záhy po svém představení na Ženevském autosalonu 1989, 18 měsíců od započetí práce, vysloužila přezdívku Monstrum. Tomu napomáhá i maskulinita či očividná plastovost kompozitové karoserie, ve které se trochu utápí šestnáctipalcová kola obuta do pneumatik Pirelli P Zero. Finální vzhled exteriéru a interiéru měl na starost Robert Opron od Fiatu, ale na návrhu se podílelo i Centro Stile Zagato a Centro Stile Alfa Romeo.
Pod povrchem má však SZ relativně běžnou techniku se základem ve velmi povedeném modelu 75. Koncepce Transaxle s motorem vpředu, pohonem zadních kol a převodovkou na zadní nápravě zajišťuje obratnost a vyváženost o které se mnohým konkurentům jen snilo. I díky tomu zaznamenal Italský automagazín „Quattroruote“ přetížení v zatáčkách 1,4 G, což bylo v roce 89 stejně jako dnes kulervoucí. Hlavní zásluhu na tak dobrém výsledku však mělo pečlivé ladění podvozku rally mágy od Lancie. Jen pro srovnání, ten samý magazín naměřil novějšímu Ferrari 360 „slabých“ 1,13 G. Pche, nuda. Dopředný pohyb již takové přetížení nevyvolal, jelikož se pod kapotou nacházel nikterak supersportovně silný třílitrový vidlicový šestiválec. Jestliže 210 koní svým zátahem neohromilo, sonorní zvuk poslal do kolen všechny pochybovače. Brzdy Brembo Alfa použila z modelu 75 Turbo Evoluzione.
Interiér byl o poznání umírněnější než exteriér. Dominovala mu na řidiče orientovaná přístrojová deska spolu s koženými anatomickými sedačkami.
Pro příznivce hmyzu ve vlasech se roku 1993 Alfa rozhodla vyrábět i omezenou sérii roadsterů RZ. Bylo jich vyrobeno jen 284 ve třech barevných kombinacích – černá s červenou kůží, žlutá s černou kůží a červená s černou kůží. SZ vyjelo z továrny 1036, ovšem výhradně v červené barvě s černou střechou.
Kvůli svému neobvyklému vzhledu, základu v autě, které je často nazýváno poslední pořádnou Alfou, a nadání v zatáčkách si SZ nezaslouží žít v zapomnění ve stínu novějších prvoplánově krásných, ovšem už ne natolik řidičsky zaměřených Alf.
28. února 2011, 10:49
0
Ta hodnota přetížení v zatáčkách mě upřímně dost překvapila, nikdy bych neřekl, že Ferrko 360 bude mít horší :)
28. února 2011, 11:28
0
Ono to v praxi určitě tak slavné nebude - viz. rychlost v zatáčce Laguna GT vs. 911 GT3. Ale jako dílčí úspěch to je úctyhodný údaj.
01. března 2011, 09:46
0
Jo, tohle je krasny auto, nad tim slintam vzdy :)
03. března 2011, 21:29
0
Tahle auta jsou jako složitá metalová písnička - na první poslech třeba celkem o ničem, ale čím déle ji posloucháte, tím více vám dochází její krása a dokonalost. True story :-)
03. března 2011, 22:36
0
Šimi: pěkně řečeno :)
04. března 2011, 11:27
0
Perfektní přirovnání ;) jako metaljohn to nemůžu nepotvrdit! :)
14. prosince 2012, 10:25
0
EVERY ALFA OWNER IN THE WORLD HAS UPLOADED HIS ALFA HERE.OHHH EXCEPT 1in my experiance those that haenvt uploaded simply haenvt got an alfa.ALFIST1 AKA..ASSHOLE1CHECK HIS CHANEL GUYS .HIS CHANEL IS ALL JACKED UP!
04. dubna 2011, 18:32
0
Nádhera!
...nebo spíš příšera? Super počtení, musím říct, že jsem o téhle Alfě četl jen v knížce a teď tady, takže klobouk dolů!
Osobně miluju značku Alfa Romeo, neznám snad Alfu, která by mě něčím nepřitahovala, ať už z doby před 75 nebo po ní...
Ten design je přesně, jak napsal Šimi a na co naráží Ondra v článku, neprvoplánovost, nesnaží se líbit všem, ti, co se jim líbí, nejspíš nenajdou nic, co by jim design RZ/SZ nahradilo...
Podobně na mě působí (ikdyž je o dost líbivější) Alfa GTV/Spider 916, nenapíšete o nich prosím?
Třeba o Spideru 916 taky skoro nikdo nenapsal, vytáhnout nějakej detail (jako tady to přetížení, mám tip v podobě zadní nápravy),
Už dlouho slintám nad Spiderem či GTV, kousek se šestiválcem "Busso" a Puma putuje z garáže na chodník :D...
04. dubna 2011, 19:42
0
Vajtus: O posledním GTV nebylo v plánu psát, ale nevylučuji, že i na něj dojde, zejména pokud se s nějakým dostaneme do kontaktu :) Busso je v tomto případě podmínkou, jiný motor nemá smysl :)
04. dubna 2011, 20:25
0
Ondra: Určitě to zvažte, to auto si to zaslouží, mám zkušenost sice jen s GTV v kombinaci s vyloženě nesmrtelným motorem Twin Spark:D, ale i tak to auto na mě udělalo dojem, ikdyž ne z obvyklých důvodů...
Jeremy Clarksnon kdysi (když ještě TG nebyl taková show) GTV vysekl několik poklon, nechci šířit bludy, ale slyšel jsem, že si ho pak i koupil...
Setkat se s nějakým GTV natož Spiderem s V6 je trochu problém, tuším, že se v ČR počítají na desítky kusů, v případě Spideru ani to ne...
04. dubna 2011, 22:45
0
Vajtus: Vím o člověku co šestiválcové GTV má, tak třeba se někdy poštěstí se s tím projet. Zatím však nemůžu nic slíbit. :)
05. dubna 2011, 13:17
0
Já si teda jedno GTV s V6 turbo nedávno projížděl jen tak v rámci hledání budoucího vozu (co kdyby jsem se do něj beznadějně zamiloval? :) ) a musím teda říct, že to bylo jedno z mých největších motoristických zklamání. Zvuk téměř neslyšitelný, subjektivně ještě větší pocit hmoty, než na napíře, houbovité řízení a řazení.
Ale byl to jeden z levnějších kousků, tak je možné, že to byla utýraná holka...
05. dubna 2011, 16:06
0
Vavris: o 2,0 V6 nic moc nevím, moc chvály na něj slyšet není, narozdíl od verzí 2.5, 3.0 nebo 3.2 V6... Turbo většinou zvuk motoru zabije, taky jsem byl zklamanej z údajně supersoundu foukanýho pětiválce Audi, obyčejnej vytočenej čtyřválec mému uchu lahodí víc...
Atmosférické Busso má všechno, zátah, výkonovou špičku, zvuk, spolehlivost...
Na GTV se mi líbí hlavně styl, což je subjektivní, kašovitý řazení je bohužel u GTV běžné, řízení už ne, to bych přičetl tomu levnému kusu, v kterém jsi jel...