načítám data...

F-Pace: Jaguaří SUV co není SUV

11. ledna 2015, 22:19 3 komentářů Vojta Dobeš Novinky

Kočkomilovní puristé se hroutí v mdlobách, zákazníci si připravují šekové knížky a účetní si mnou ruce. Nový Jaguar F-Pace je tady a s ním další kategorie SUV, která vlastně vůbec nejsou SUV.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Známé anglické přísloví říká, že lopatu bychom měli zovat lopatou. Ve světě marketingu však platí, že lopata si s sebou nese negativní konotace a proto bychom jí měli za každou cenu nazývat nějak jinak. Třeba SAEM (Sports Activity Earth Mover). Protože při práci s lopatou namáháte svaly, vykonáváte tak aktivitu a jen tak mimochodem také přesunujete zeminu.

Taková nějaká úvaha patrně proběhla na kreativních mítincích v marketingovém oddělení společnosti Jaguar-Land Rover, jejichž výstupem bylo několik zásadních rozhodnutí:

pokud nazvete lopatu "sportovně-aktivním přesouvačem zeminy", nikoho ani ve snu nenapadne, že si vlastně kupuje lopatu

Za prvé, jméno nového crossoveru je třeba odvodit nikoliv od sedanu/kombíku XF, od kterého je odvozena mechanika, ale od dvoumístného roadsteru/kupé F-type. Protože F-type vzbuzuje pozitivní, sportovní emoce. XF sice určitě také, ale méně. 

Za druhé, jméno pro crossover musí ještě lépe vyjadřovat jeho tempo (anglicky pace), než je tomu u sportovního modelu. Zřejmě je nutno dorovnat míru sportovnosti, kterou obsahuje automobil sám, notnou dávkou sportovnosti v názvu.

  Za třetí, pokud značka, typickým zákazníkem vnímaná jako výrobce usedlých sedanů pro stárnoucí aristokraty sportovních sedanů a kupé, vyrobí crossover nebo SUV, nesmí se k takové věci nikdy přiznat. A protože typický zákazník, schopný obětovat vysoké desítky tisíc liber za nový vůz, je typicky člověkem chabšího intelektu, lze důvodně předpokládat, že když před něj postavíte lopatu, kterou ale nazvete "sportovně-aktivním přesouvačem zeminy", ani ho nenapadne, že si vlastně kupuje lopatu.

Tím nechci říct, že bych snad Jaguar podezíral z toho, že bude nový F-pace špatné auto. Nebo že bych snad měl obavy, že toto sportovní SUV svým řidičům nenabídne dostatek sportovních zážitků. Jsem si poměrně jist, že i ve své nejméně sportovní verzi se tento stroj dokáže pohybovat způsobem přinejmenším o polovinu sportovnějším, než kdy dokáže 95% jeho majitelů využít.

Naopak zastávám mezi petrolheady nepříliš populární názor, že SUV a crossovery mohou pro většinového zákazníka dávat mnohem lepší smysl než "nízká" auta a jsou prostě jen návratem k tomu, jaké proporce mívala auta kdysi. Ostatně vedle takového závodního Bentley Blower ze 20. let by nové SUV od Jaguaru vypadalo jako placka.

Ale, zatraceně, cožpak nemůžeme konečně začít lopatě říkat lopata? Jestli to auto bude dobré, lidi by si ho koupili tak či tak.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Mírus
15. ledna 2015, 10:34
0

Hm, dobrý postřeh. Tak že by i zde platilo staré: Mundus vult decipi...? Pak všechno funguje: lidé touží mít (být) něco "šik kůl prudce ladně elegantní", ale ve skutečnosti chtějí (potřebují) povoz, který odpovídá jejich tělesné výraznosti, kloubní (ne)pohyblivosti nebo potřeby "opancéřovanosti" atd. Proč mít něco SKUTEČNĚ sportovního, když SKUTEČNĚ sportovat vůbec nechci? Marketing najde řešení.
P.S.: Vždyť už i prvotní koncept SUV a MPV je vlastně takový SAEM, ne?

reagovat
BobAsh
15. ledna 2015, 13:36
0

U SUV je to v podstatě pravda. SUV je ve většině případů prostě kombík se čtyřkolkou a vyšším podvozkem, v případě US produkce pickup předělanej na kombík. A zvláště u těch americkejch bylo hlavním důvodem jejich úspěchu, že byly víc cool než kombíky.

U MPV to tak rozhodně není, MPV je jedna z mála kategorií aut, v jejímž případě stojí čisté rácio. Aneb recept, jak narvat na co nejmenší půdorys co nejvíc prostoru :)

Mírus
16. dubna 2015, 16:10
0

Souhlas. Nenapsal jsem to dobře. Koncept je ok a čest všem jeho průkopníkům...Trochu odbočím do obecnější roviny: dnešní praxe je prozaičtější, dovolil bych si (zjednodušeně) popsat SUV a MPV jako prince Drsoně a prince Jasoně z jednoho království. Království vysokých židlí a velkých vrat od kufru, k pozření (např.) jednoho či více kusů MTB nebo BMX. Viz SUV hojně prodávaná s FWD nebo sedmimístná SUV. Koncepce se prolínají a různé dříve typické vychytávky se používají i u jiných typů aut. Jasně, to je praxe, která není nová a používá se léta.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Moskvič Ostatní Šlapací 1978
Moskvič Ostatní Šlapací

1978 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat 2002
Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat

2002 rok výroby
107 koní výkon
1 600 ccm objem

Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature 2003
Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature

2003 rok výroby
239 koní výkon
4 601 ccm objem

Ford LTD Coupe 1971
Ford LTD Coupe

1971 rok výroby
260 koní výkon
6 590 ccm objem