Ano, pamatuju si, že jsem přednedávnem napsal článek nazvaný "Óda na downsizing", ve kterém jsem obhajoval myšlenku používání menších, přeplňovaných motorů jako náhradu těch velkých, nepřeplňovaných. A dokládal jsem to třeba motory TSI od Volkswagenu, které, pokud zrovna nepáchají sebevraždu pozřením vlastních rozvodů, jsou schopné nabídnout pozoruhodné výkony, skvělý rozsah využitelných otáček i docela příjemný zvuk, a to všechno při velmi snesitelné spotřebě. Stejně jako například přeplňovaná šestnáctistovka od BMW/PSA, kterou najdete v řadě Citroënů, Peugeotů a samozřejmě v Mini.
Na tom, že downsizing není žádným dílem Satanovým a že může jít o velmi rozumný způsob, jak spojit výkon, spotřebu a charakter v jednom motoru, trvám i dnes. Ale otom jsem vyrazil do Prahy po dálnici D11 jistým německým crossoverem od prestižní značky, pověstné svými výkonnými a úspornými motory, pod jehož kapotou vrčel přeplňovaný dvoulitr o výkonu 184 koní, zatímco zpátky jsem přijel korejským kupé velmi neprestižní, ale také velmi schopné značky, které je poháněno téměř čtyřlitrovým vidlicovým šestiválcem o výkonu 303 koní, bez turba, bez celé sady vychytávek, skrývajících se pod názvem "Efficient Dynamics" a bez nejmenších ambicí tvářit se "úsporně".
V obou případech jsem se pohyboval rychlostí 140 km/h na tempomat, nefoukal silný vítr a celkově jsem nikdy nezpozoroval výrazný rozdíl mezi cestou jedním a druhým směrem. A výsledek? Zatímco BMW X1 xDrive20i spotřebovalo něco přes 10 l/100km, driftovací bestie od Hyundaie zůstala po desetilitrovou hranicí – byť se jí velmi přiblížilo.
To může znamenat spoustu věcí. Třeba to, že 3,8 V6 od Hyundaie je dobrý motor (což je pravda), nebo že se 20i od BMW zrovna dvakrát nepovedla a v kontrastu k tabulkovým údajům je v reálném provozu nenasytnější než její šestiválcoví sourozenci.
Především to ale znamená jedno, a to si zapamatujte, až budete shánět úsporné auto. I když vy už to asi víte…
Placatá auta žerou méně než auta vysoká.
Je to tak očividné, až na to spousta lidí zapomíná. Rekuperace, hybridy, chytré alternátory, systémy stop-start, pneumatiky s nízkým valivým odporem, to všechno zní krásně vědecky a mnohem sofistikovaněji než "placaté auto". Ale ty nejjednodušší věci fungují obvykle nejlépe. Takže až budete uvažovat o úsporném crossoveru, zamyslete se, jestli opravdu milujete vyvýšené sezení natolik, abyste si kvůli tomu museli pořizovat pojízdný oxymoron.
A potom si kupte kombík. Protože placatá auta nežerou.
28. února 2012, 18:12
0
Pekny Bob Ash!
28. února 2012, 20:34
0
Zdravím redakci
Cetl jsem tu uz hodně článku a napadlo mě, co kdyby jste udělali článek ,,sporták za babku", např do 50T., kde by ste vždy trochu popsali pár řádku, tak jak tomu bylo u posledního članku o nissanech :)
28. února 2012, 20:40
0
Ahoj, díky za námět, článků o levných sportovních autech už tu bylo dost, ale udělat ještě podobný přehled bych mohl :)
01. března 2012, 00:19
0
Nejsou levné sportaky do 50k. Sice za tu částku auto koupis ale pak obvykle 2x ci 3x tolik dáš do oprav.
01. března 2012, 07:59
0
To naštěstí není pravidlo, dají se sehnat i taková auta, do kterých vrazit moc nemusíš
01. března 2012, 17:10
0
Je pravda, že dnes už se většinou do téhle kategorie vejdou jen hot hatche a jim podobné věci, protože kupé se zadním náhonem už se v téhle cenové relaci moc nevyskytují (většina z těch zajímavých už se stala youngtimery), ale pořád tu máme trojková BMW (E30 a E36 se pořád v solidním stavu do 50k vejdou), Peugeoty 205 GTi, Almery GT, Fordy Puma a spoustu dalších věcí, které jsou zábavné a zároveň levné.
29. února 2012, 07:44
0
Děkuji za super článek! Ano, opravdu to všichni víme, ale onehdá jsem to někomu vysvětloval a koual na mě trochu divně... :-)
Sordzi: Myslím, že perfektní myšlenka. Mně osobně by nadchávalo propojit "bazarového snílka" s něčím, jako článek o Nissanech. Klidně i na víc dílů. Ono všichni ty auta asi budeme znát, ale stejně mě zřejmě nikdy nepřestane bavit o nich číst...
29. února 2012, 08:04
0
Dobře pánové, máte to mít. Sporťáky do 50 tisíc přijdou :)
29. února 2012, 08:22
0
Dobrýýý, mluvíš mi z duše :-))
29. února 2012, 12:06
0
Těším se na čtení o pumě :D
29. února 2012, 13:48
0
Puma bude ještě dříve :D
29. února 2012, 15:17
0
Velmi pěkný článek u kterého (narozdíl od prvního článku o downsizingu) s bobashem plně souhlasím, lidé si bohužel kupují plno oxymoronů.
29. února 2012, 16:55
0
No když už to kolegové diskutéři zde načali, jsem také pro tématické ladění směrem k levné zábavě. Přeci jen, většina lidu je pracující a nemhoho lidí si může dovolit dát za "lepší" auto (ne-li druhé a sportovní navrch) řekněme 100k Kč a více. Pro takového člověka jsou nejdostupnější vozy za výše zmiňovaných +-50k Kč a stáří 10-15 let. A drtivá většina místních čtenářů do této vrstvy jistě spadá a přesně o takových vozech chtějí číst. Za sebe můžu říct že mi v posledních měsících články takového druhu velice schází, když jsem začínal Autíčkáře cca před rokem číst, byl jsem velice potěšen, že jsem nalezl takový web, který se mi beze zbytku trefil do vkusu, co článek to perla. Závěrem tedy za mne, více článků o Sleeperech a Youngtimerech.
29. února 2012, 17:24
0
Díky za reakci, máte pravdu, také si to uvědomujeme a budeme se snažit opět přinést něco o starších a dostupných autech :)
29. února 2012, 20:38
0
Jestli mohu, rád bych článek o levnějších kabrioletech. :) Kdyby to třeba vyšlo, léto se blíží.
Díky.
29. února 2012, 22:44
0
Zvážím to :)
29. února 2012, 23:09
0
OK, díky.
29. února 2012, 17:00
0
Jenže zvýšený posez je věcí prestiže (proxemická vertikální vzdálenost), převážně při popojíždění v koloně, kde se na spotřebu toliko nehledí, stejně jako my v nízkých autech nehledíme do zrcátek vyhřívaných xenony suv za námi..
01. března 2012, 17:40
0
Svatá prvada... Jinak jsem dnes opět spatřil live Genesis kupé, takže se začínají pěkně množit, bohužel ani zelenkavá barva mě nepřesvědčila, ani trochu se mi nelíbí :( ...
Na sporťáky do 50 táců se moc těšim, Puma to podle mě s přehledem vyhrává, dneska jsem jí zas byl naložit a to auto prostě umí...