načítám data...

Divná doba

Je divná doba... Čtu to v diskuzích, čtu to v periodikách a vlastně i já sám píšu tohle slovní spojení s až mrazivou pravidelností. Ruku v ruce s divnou dobou jdou nářky nad obecnou vyměklostí,...

Je divná doba… Čtu to v diskuzích, čtu to v periodikách a vlastně i já sám píšu tohle slovní spojení s až mrazivou pravidelností. Ruku v ruce s divnou dobou jdou nářky nad obecnou vyměklostí, sterilizací, hybridizací a dalšími podvratnými ději a já si říkám, čím to je. Ne, nebojte se, nechystám se teď vyblít další hromadu invektiv na Evropskou Unii, nesmyslné normy a ten strašně zlý a prohnilý systém, chystám se zahájít něco horšího – friendly fire – neboli palbu do vlastních řad.

exige_drifting

Nyní se s dovolením nevrhnu přímo do jádra pudla, ale projdu se nejprve v kudrlinkách okolo. Pravděpodobně všichni, kteří se dostanou k tomuto článku, žijí v té dobré jedné pětině dnešního světa, který je znám svým blahobytem a prosperitou. Jinými slovy řečeno – máme všeho plné svěrače.  Netrpíme hladem, nežijeme celý život v jedné kastě, nezmíráme hromadně na banální choroby, nemusíme se bát při kupování pomerančů na tržišti, že se nás pokusí atomizovat sebevražedný atentátník, ba co víc, dokonce se ani nerodíme jako automatická sběrná jednotka na kokovém poli a na našich záchodech je skoro vždy vonná škeblička. Nerad paušalizuji a nerad bych někoho neprávem špinil, ale v souvislosti s výše napsaným většinou platí přímá úměra – čím bezstarostnější život, tím větší rozežranost. Znám spoustu jedinců, kteří by nepozřeli jiné mléko, než od biokrávy jejíž mléčný struk byl 5x denně proplachován sterilním roztokem, ani za urvanou nohu by nevlezli do MHD a jejich pozadí by se šokem oprudilo při použití méně než třívrstvého toaletního papíru. Pokud to vztáhnu na automobilovou oblast, docházím k dojmu, že řidičstvo zblblo dokonale, neboť obecná představa prakticky jakéhokoliv vozu se smrskává na magickou formulku "multifunkční hybrid". Stačí se podívat na výplodky dnešního trhu. Zákazníkovi už nestačí, když je kombi prostorné a praktické, musí být především sportovní a ideálně dovybavené nějakým SUV monster plast packetem. Anebo takový supersport – ten je nezbytně nutné postavit tak, aby byl použitelný na každodenní crcání po městě. O největších srandách á la ryze sportovní SUV se už ani nemá smysl vyjadřovat. Stručně řečeno, všichni chtějí všechno, jednoúčelová auta, která svou funkci plní pořádně už neletí, protože se vždy najde nějaká položka, bez níž se nejde obejít.

NSX07-Drift

Největším paradoxem pak je, že nezanedbatené procento oněch milovníků sporťáků s velkým kufrem a offroadů s masážní funkcí pro šourek často skuhrá, jak to tenkrát dávno bylo všechno lepší, jak byla auta poctivější, sporťáky purističtější, hatchbacky účelnější a přitom svým jednáním činí úplný opak svých myšlenkových pochodů, přičemž nejsilnější je toto skuhrání právě u řidičských aut. Stačí se začíst do pár internetových diskuzí nebo se zaposlouchat do debat nad pivem a pak si vzorek srovnat s realitou. Nemyslím tím virtuální kovboje, kteří adorují své vlhké sny, nýbrž o seriozní části populace. Proč všichni tak obdivují Clio RS a přitom koupě "hothatche" často skončí u Octavie RS TDI? Proč jsem před rokem zaznamenal salvu nadšení z cenové politiky 370Z, ale na cestách jej vůbec nepotkávám? A proč nejméně polovina těch, kteří chtějí něco "nevyměklého, svižného a zábavného", nevyhnutelně skončí za volantem dieslového crossoveru?

renault-megane-r26r-02

Tak teď už bych se snad konečně mohl dobrat k tomu, co jsem svým spisem chtěl říci – kdo nebo co nás ochuzuje o pořádná nová auta a kdo nebo co může za to, že nám všechno generaci od generace "tak neskutečně měkne". Nejsou to emisní normy, nejsou to zlí strejdové z evropské unie, nejsou to ani nenávistné mediální kampaně a už vůbec ne sdružení maminek s kočárky. Jsme to my sami! Na trhu je pořád početná skupina těch pravých vozítek ctících funkčnost a zachovávajících si charakter, jenže je skoro nikdo nechce.  K čemu je výrobci auto, které v novinářích vzbudí nadšení a u fanoušků reflex olizování showroomu, jenže reální kupci jej nechají bez povšimnutí? Kde není poptávka, nemůže být ani nabídka. Dnešní společnost chce multifunkční hybridy…  Je to divná doba…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

zd
zde.
22. února 2011, 23:35
0

Zajímavá myšlenka, všiml sis též jak ve starších prospektech s auty byla spousta technických informací? A dnes? Teď tam jsou jen emo kecy o tom jak právě s touhle super károu budete ten nejlepší king..a ta jebka nemá ani ukazatel teploty vody, má zdechlej motor s naplánovaným poločasem rozpadu ale plnícím euro 15 nebo kolik to teď je.. Není nejdůležitější vyrobit poctivé auto, ale vydělat peníze (pochopitelně, to nikdo nikomu nevyčítá) a marketingové oddělení (dnes důležitější než to technické) moc dobře zná jakousi "automobilovou gaussovu křivku" a katuje kosty tam, kde to kupcům nevadí, ba dokonce jásají. Divná doba.

reagovat
Ne
Neo5
23. února 2011, 11:41
0

Jo, Vavris, zase se shodnem..

Je fakt málo lidí, co opravdu jdou po autech pro řidiče..

Jak píše zde.
Všichni výrobci jdou co nejvíc po bezpečnosti, emisích a hlavně po nejnižších nákladech..

Taky je snaha co nejméně připustit lidský faktor k řízení.
Dost lidí o samotném řízení mnoho neví a kdyby jejich chyby nežehlila elektronika už by nebyli.. Lidi si na to navykli a proč by se měli vozit v něčem tvrdém, hlučném a nepraktickém, když můžou mít hustostroj RS TDi co dělá kadle-kadle a převeze rodinu i se psem.. Vyhřívané sedačky jim asi vysmažily koule.. :/

reagovat
Ši
Šimi
23. února 2011, 13:33
0

Nenapadlo mě se nad tím takhle zamyslet a máš asi pravdu. Byl jsem svědkem, jak si jeden můj známý (ve věku asi 21 let) kupoval auto. Podle jeho slov - chtěl nějaký sporťák. Postupem času ale zjistil, že ryzí sporťáky mívají malý kufr, větší spotřebu, tvrdší podvozek a tak si koupil Octavii I 1.9 TDI, bo v tym hodně převeze a malo to žere a je to rychle jak cyp.

reagovat
Va
Vajtus
23. února 2011, 17:52
0

Parádní článek, trochu bych si to dovolil rozvinout...

I pro mě je naprosto nepřijatelné, aby někdo, kdo má rád auta skončil v něčem tak sterilním jako je "vochcávka", ba co víc, aby někdo vůbec skončil v "koktávce"!

Je přece tolik možností jak si zpříjemnit cestu do práce a nemusíte být zrovna benzínová hlava.

Řekl bych, že téměř všichni mají svým způsobem rádi auta a ve všech kategoriích se najdou auta, která přináší potěšení (potěšením myšleno něco jiného než nízká spotřeba motoru TDI). Jenže tady v ČR taková auta skoro nejezdí a neberu výmluvu, že je to o penězích.

Většina lidí kolem mě, co si kupuje mainstream, jde do bazaru a tam zaplatí balík za "voktu" s vidinou úspory na provozních nákladech, zatímco si mohli koupit o polovinu levnější šestiválcové "estéčko", ušetřné peníze vrazit do benzínu a královsky se bavit...

Pro mě z toho plyne neustále poučovat okolí, že koupí tédéíčka v podstatě neušetří a akorát zestárnou...

reagovat
kr
kryštof
23. února 2011, 19:24
0

jj máš pravdu ale málokdo má na ryzí sporták např. Shelby cobra,Gumpert,nebo tyhle opravdu závodní vozy na silnici pokud vezmete nissan GTR,ferrari 430,porsche to není čistý sporták má např,rádio airbagy,topení,navigaci,klimatizaci a spoustu vychytávek. myslím že nissan 370Z je dobré auto ale je pravda že všichni jsou rozmlsaní.

reagovat
Va
Vavris
23. února 2011, 20:11
0

zde&neo.: ty prospekty jsou dobrá poznámka - dneska se fakt oproti minulosti hraje na klíčové slova. Stačí připsat pár kouzelných zaklínadel a produkt je prodán. Šetří se bohužel všude, nakolik to bude mít vliv na kvalitu a životnost uvidíme za pár let.

Vajtus: dovlím si trošku nesouhlasit - ono pro naprostou většinu řidičů je to auto fakt jen způsob přepravy z jednoho místa na druhé, a myslím, že těm nemá cenu vysvětlovat naprosto nic :) Horší jsou ti, kteří se tváří jako fandové a pak se chovají jako ten zbytek. A tahle skupina se imho poslední dobou ukrutně rozšířila.

Šimi: co dodat :)

reagovat
ri
riderhenry
24. února 2011, 23:45
0

...a zase jsem si na nej vzpomnel. Kamarad takhle onehda vybiral auto. Rozpocet celkem pouzitelny, i kdyz byl fanda BMW, chtel zustat "vic pri zemi" a vybiral mezi Mazdou 6, Hondo Accord a Lexusem IS200, ktery jsem mu trochu vnutil :) (vsechno starsi modely a benziny). No a jak jsem se velice divil, kdyz pak jednou na parkovisti stal vedle diesloveho Focusu kombi z bazaru na sidlisti, kde bydlel... Desi me, ze se jednou pristihnu pri uvazovani nad nejakym prostornym traktorem :/

reagovat
Va
Vajtus
25. února 2011, 11:06
0

Henry: Nepřistihneš ;), to se nesmí stát, musí zůstat pár lidí, co kupuje auta pro řidiče...

reagovat
Ma
Martin
29. prosince 2011, 14:31
0

Za článek palec vzhůru :-)) Bohužel, i když máš srdce petrolheada, žijem ve světě kompromisů :-( Dvě auta neutáhnu finančně, parkuju na ulici a díky cikánské komunitě za rohem jsem si nedovolil ani auto s nepoškozeným lakem :-( jezdívám dlouhé trasy a tak vyžaduji pohodlí, ale pokud to alespoň trošku půjde, chci zadokolku, větší atmosferický víceválcový motor a pokud se mi podaří přesvědčit polovičku, tak i manuál :-) Teď se snažím pokukovat po Jagu, nejlépe XJ 6, nebo Lexusu GS - docela by jste se divili, co tahle potvora zvládne :-)). Vysněná amerika z 50 - 60 let bude muset počkat, až bude garáž a čas na to, aby jí člověk mohl dát to co potřebuje :-)) Jinak svezení v MG B - kouzelné, navzdory tomu, že jsem proklínal nešikovnost levačky :-)) a můj sen - E type - a je jedno jakej :-)))) byť bych asi pak proklínal kde co :-))))

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem