logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Recenze & testy

Cupra Leon SP e-Hybrid 204k: Rozdvojená osobnost

Sportovní vzhled, elektrický klid a pár kompromisů. Cupra Leon e-Hybrid překvapí, ale ne vždy tím, čím by měla.

Musím přiznat, že je někdy zajímavé sledovat, jak se ke členům redakce dostávají konkrétní auta. Třeba od Volva jsem neřídil žádné auto už více než pět let. Španělskou Cupru jsem si vyzkoušel v roce 2022 a pak znovu před pár týdny. A docela mě taková dlouhá mezera mrzí, protože zbrusu nové SUV Terramar se mi opravdu velmi líbilo. Až tak, že jsem v diskuzi pod článkem dostal bídu za to, že píšu pozitivní promo článek místo recenze. Sorry, ale klidně bych si ho koupil, kdybych takový typ auta sháněl. Tak nějak jsem čekal, že si na další Cupru v rámci rotace trochu počkám, nicméně osud tomu chtěl, abych se za volant Cupry podíval velmi záhy znovu. Tentokrát šlo o sportovně střižený kombík, což je věc, která by mi mohla sednout. Byl jsem tak v očekávání, jestli to bude opět láska na první pohled jako v případě Terramaru, nebo si úplně nesedneme. A už teď vám mohu říct, že tentokrát platilo tvrzení číslo dvě. Ale pojďme pěkně popořadě.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Čtvrtá generace Leonu je tu s námi již od roku 2020. Logicky se nejedná o samostatný model jako v případě Formentoru či Terramaru, nýbrž za základ zde posloužil kompaktní hatchback/kombík od Seatu. Oba vozy se od sebe v zásadě liší použitými motorizacemi. Pro větší odlišení Cupra nedávno prošla mírným faceliftem, který sjednotil tvář Leona s ostatními modely značky Cupra. Osobně si tímto ztvárněním přídě nejsem úplně jistý.

Zatímco sourozenec od Seatu i po pěti letech působí svěže a atleticky, modernizovaná Cupra mi přijde poněkud těžkopádná a možná až zbytečně agresivní. Chápu sice záměr, proč tomu tak je, ale nemohu říct, že by mě to oslovovalo. Po vzoru větších modelů značky i Leon pak vzadu nabídne spojené zadní svítilny s integrovaným a svítícím logem automobilky, což sice na někoho může působit maličko kýčovitě, ale ve výsledku to rozhodně nevypadá špatně. Snaha o akcentaci samotné značky je jasně vidět na zadních dveřích, na kterých najdete jen velký nápis Cupra. Označení modelu je pak vtipně ukryto v zadních svítilnách, jen tak, aby se neřeklo. Za malý easter egg pak můžete považovat otevírání pátých dveří, které je skryto pod pravou lampou. Mně trvalo přesně tři dny, než jsem na to přišel. Ocenit musím ještě barvu. Nese název Taiga, Cupra o ní mluví jako o šedé, ale je to taková skoro až písková barva, a autu opravdu sluší. Rozhodně to není fádní bílá či dnes módní pastelová šedivá.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Zatímco vnější vzhled prošel omlazovací kúrou tak, aby nadále držel krok s mladší konkurencí, interiér dostal opravdu jen nepatrné změny. A je to trochu škoda, protože právě uvnitř Leona jsou roky vidět nejvíc. Ne že by to nebylo funkční či snad vysloveně špatné, jen už se to dnes dělá trochu jinak. Ambientní osvětlení táhnoucí se na spodní lince čelního skla lehce oslňuje. Sedačky se tváří sportovně, ale ve skutečnosti by potřebovaly výraznější boční vedení. Detektor slepého úhlu je integrován do ambientního osvětlení, a za tmy je to poměrně nepříjemné na oči. Celý ten interiér je navíc dost plastový, což samozřejmě nevadí v základním modelu za půl milionu, ale v této verzi za milion a čtvrt už se nad tím člověk pozastaví. A nezachrání to ani měděný dekor na mřížkách ventilace a příjemný volant (s fyzickými tlačítky!), který skvěle padne do ruky. Prostorově však námitek nemám. Leon Sportstourer velikostně vyhoví i větší rodině, místa je všude naprostý dostatek.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Možná jste si na fotkách všimli elektrických registračních značek. To vám napoví, že testovaný Leon je PHEV, neboli e-Hybrid, jak jej Cupra nazývá. V tomto konkrétním případě se bavíme o čtyřválcové přeplňované jedna-pětce s výkonem 150 koní a elektromotoru s dalšími 75 koníky. Dohromady to dává 204 koní systémového výkonu. Celé pohonné ústrojí pak doplňuje akumulátor s kapacitou 19,7 kWh. Na papíře to jsou zajímavá čísla. Jaká však bude realita? Inu, záleží, co od tohoto kombíku očekáváte. Pokud jej máte primárně jako automobil do města a máte jej kde nabíjet (díky DC dobíjení až 50 kW to jde opravdu snadno a rychle), pak budete spokojeni. Skutečně velký akumulátor umožňuje dlouhý dojezd čistě na elektřinu. Já zvládl asi 114 čistě elektrických kilometrů, což bohatě pokryje možná až dva dny pohybu po městě. Navíc jsem nabíjel každý večer z běžné zásuvky, takže jsem se dostal prakticky na udávanou spotřebu. Celý týden jsem zvládl za 0,6 l/100 km. Cupra je i na elektřinu velmi živá a v městském provozu se rozhodně neztratí. Má to však i svou stinnou stránku.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Pokud byste totiž na tento sportovně střižený kombík chtěli koukat optikou sportovního svezení, asi budete zklamáni. Tento Leon e-Hybrid není žádný velký trhač asfaltu. Stovku udělá za nějakých osm vteřin a jede maximálně 220 km/h, což sice nejsou vůbec špatné hodnoty, ale reálný pocit z jízdy je tak akorát. Chybí tomu nějaká větší nadstavba, prostě takové to správné koření, které by korespondovalo se zajímavým vzhledem vozu. Jasně, to se dá vyřešit silnějším motorem, ale tam už se dostáváme do poněkud dražších vod. A ještě mě zarazila jedna věc: navzdory vlažnější dynamice má tento hybridní Leon velké potíže s trakcí. A to i na suchu. Každé větší přidání plynu, u kterého si nedáte vysloveně pozor, končí protáčením kol a zásahy protiprokluzu. A to se bavíme o letních pneumatikách a relativně příznivém počasí. Jakpak se to asi bude chovat v zimě?

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Musím přiznat, že jsem vždy považoval Leon za velmi solidně jezdící auto, a to v kterékoli generaci. Ani tato Cupra na tom není jinak. Má nadstandardní řízení, na které je spoleh, a díky němu se tento kombík velmi příjemně vodí zatáčkami. A nevadí mu ani relativně vyšší hmotnost, která se blíží 1800 kg. Problém je však podvozek, respektive až zbytečně obří kola. Tato Cupra byla totiž obuta na 235/35 R19, což sice vypadá pěkně, ale zavěšení si s tím už na českých silnicích nedokáže poradit. A to ani když si na DCC nastavíte nejkomfortnější režim. Cítíte většinu nerovností, pořád se to celé natřásá a od podvozku je cítit lehká nervozita. Jsem přesvědčen, že volbou menších kol situaci významně vylepšíte. Pochválit naopak musím brzdy. O ty se můžete opřít, a navíc se celkem slušně povedlo naladit přechody mezi rekuperací a klasickým brzděním.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Verdikt

Tentokrát jste ode mě na adresu Cupry neslyšeli jen a pouze pozitivní slova jako v případě Terramaru. Leon mi v této konkrétní specifikaci prostě úplně nesedl. Je to vůz plný protikladů. Vcelku atraktivní zevnějšek doplňuje poněkud fádní interiér. Dynamicky vlažnější pohonné ústrojí je vyváženo opravdu tuhým podvozkem, za který by se nemuselo stydět sportovní auto. A celé je to okořeněné ambiciózní cenovkou. Sám o sobě není Leon vůbec špatné auto. Jen mi ho prosím dejte v základní specifikaci, budu patrně spokojenější.

Technické údaje:

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1498 cm3
Nejvyšší výkon ICE: 110 kW (150 k) v 5000 – 6000 ot.úmin
Nejvyšší točivý moment ICE: 250 Nm v 1500 – 4000 ot./min
Nejvyšší výkon EV: 55 kW (75 koní)
Nejvyšší výkon systémový: 150 kW (204 koní) v 4000 – 6000 ot./min
Nejvyšší točivý moment systémový: 350 Nm v 850 – 4000 ot./min.
Provozní hmotnost: 1750 kg 
Převodovka: šestistupňová dvouspojková DSG 
Maximální rychlost: 220 km/h
Zrychlení 0-100km/h: 7,9 s 
Spotřeba WLTP / v testu: 0,3 – 0,4 l + 16,5 kWh/100 km / 0,6 l + 18,9 kWh/100 km
Cena od (e-Hybrid): 1 089 900 Kč 
Cena testovaného vozu: 1 248 400 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

Buďte první, napište komentář!
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte