Přemýšlejte se mnou. Jaké auto si koupíte, když potřebujete levné a prostorné přepravovadlo, které bude fungovat i po milionu najetých kilometrů a pádu třech atomových bomb? Mercedes W123, Toyotu Land Cruiser, nebo třeba Chevrolet Caprice? Proč ne, nicméně když se podíváme do oblastí rozvojových zemí, pro které je spolehlivost a trvanlivost vším, najdeme tam na mnoha místech dnes už téměř zapomenuté ingoty – Peugeoty 505.

Nevalná pověst a často bídné zpracování dnešních, nebo minimálně nedávných Peugeotů nedávají tušit, že tato značka ještě začátkem devadesátých let v Evropě prodávala symbol spolehlivosti. V Číně výroba tohoto vozu skončila dokonce až v roce 1997. Na první pohled však jde vidět, že 505 byla navrhována ještě v sedmdesátých letech a na trh přišla v roce 1979. Přesto zejména verze GTI (na obrázku výše) má v sobě jistý nádech nadčasovosti.
Má však tohle auto co nabídnout i nadšenému řidiči? Zcela nepochybně ano. 505 je poslední zadokolka od Peugeotu, což ve spojení se samosvorem u některých verzí a docela silnými motory znamená, že se nechá ráda vodit bokem. Verze GTI je poháněna atmosferickým čtyřválcem 2.2 litru s výkonem 131 koní. Komu to však nestačí, mohl šáhnout po šestiválci 2.8 litru se sílou 170 koní. Milovníci šneku v motoru však nemají jinou možnost, než sáhnout po oturbeném čtyřválci 2.2, který se nabízel ve výkonových variantách 142, 150, 160 a 180 koní. Poslední jmenovaný dokázal popohnat rozložitý sedan z nuly na stovku za méně než 8 sekund, což věru není špatná hodnota.

Peugeot 505 má však co nabídnout i řidiči, který nevidí své životní poslání ve vymetání apexů. Při svém uvedení na trh byl veleben za kvalitu jízdy, zejména na nezpevněném povrchu. To je jeden z důvodů, proč je tolik oblíben v Africe. Obrovské kombi se navíc dělalo i ve verzi pro 8 lidí. Není se čemu divit, že 505 byla hojně používána jako taxi, ambulance, pohřební, policejní a vojenský vůz. Není mnoho aut, které by tyto funkce mohly zastávat lépe.

Pro šetřivé povahy byla v nabídce široká škála dieselů, od atmosferické 2.3 známé z Fordu Sierra po přeplňovanou 2,5, která ze svých čtyř válců dostala slušných 110 koní.
Ani za výbavu se Peugeot nemusel stydět. V nejlepších verzích jste dostali dálkově ovládané centrální zamykání, dle rychlosti se měnící posilovač řízení či elektronickou klimatizaci. Spolu s pověstným francouzským pohodlím se z 505 stal nadaný polykač kilometrů.
Za zmínku ještě stojí úprava od firmy Dangel, která proměnila kombi s 2.5 turbodieselem či benzínovým 2.2 na schopný offroad s pohonem všech kol.

Tento Peugeot na našich silnicích již bohužel jen tak neuvidíme. Většina z nich si odjela svých 20 kol kolem zeměkoule a skončila na vrakovištích či v rovníkové Africe. Avšak ať už jako stroj na přetáčivou zábavu či na poklidné cestování navěky, 505 si zaslouží pozornost milovníků aut. Byla by velká škoda, kdyby zmizely úplně.



Greeny
29. 3. 2011, 09:11ani jsem netušil, že Peugeot kdy dělal takto zajímavý zadohrab, ani vzhledově nevypadá zle :) díky za rozšíření obzoru :)
Martin
22. 12. 2011, 15:01Tak pánové, díky moc :-) 505 GTi jsem měl, r.v. 1986, leč ještě s kastlí 85, dělanou původně pro někoho ve švýcarsku - na rozdíl od ostatních měla opěrky i vzadu, okna v elektrice, kotouče na všech kolech a bez ABS (!), což zaručovalo, že oktávkařům vstávaly vlasy hrůzou na čele při dobržďování a následně, když jim " hranatá krabice " zmizela před jejich miláčkem vdál. Vychytávkou, se kterou jsem měl problémy u STK bylo, že neměla katalyzátor - normy splňovala zpětným odvodem výfukových plynů do spalovacího prostoru. Jízdní vlastnosti - excelentní, prostornost neuvěřitelná - kufr měl obsah 500 litrů, místo sedaček pohodlná křesla, obrovská odkládací přihrádka, nádrž na téměř 100 l paliva a spotřeba okolo 8 l. Ve dveřích traverzy, za což vděčí můj syn životem. Věcí , na kterou vždy při usedání do jiných aut , vzpomínám byla kontrolka hladiny oleje - pravda, občas se rozblikala i když stálo auto jen na vršku, ale byla neocenitelná, byť jsem ve 250 000 dolíval jen 2 l na 10 000 km. Měl jsem tento koráb celkem 8 let, což představuje cca 140 000 km, a nepamatuji se, že by mne kdy nechal ve štychu. V zimě se v kufru vozily i cihly z akumulaček, ale to dělám i ve svém současném autě - samozřejmě zase zadokolka :-))) Problémem byl chladič, tedy než jsem sehnal jiný, a pak špatný vint u antény, která se musela při vjezdu do myčky vytáčet 8 klíčem :-)) Když jsem potřeboval seřídit elektromagnetickou spojku sahary, měl Federal car trošku problém, ale pak sehnali někoho, kdo ji kdysi dělal na nějaké africké ambasádě a bylo vyhráno. Bohužel jsem neměl garáž a nemohl si nic udělat, na hadičku za 20 kč jsem čekal , než ji přivezou z Francie a mohl jsem jen do určitých servisů, protože někde se bránili slovy " nikdy se sem oficiálně nedovážela, nemáme díly ", což je spíše o přístupu, ale nikdy mne nepřestane mrzet den, kdy jsem ji prodal. Teď se ve své červené metalíze, se značkami v depozitu, krčí pod plachtou u jednoho nadšence.
Pár jich tady ještě stále jezdí, a na Pankráci v Praze stával i ten teréní kombik, dokonce s plynovou nádrží vzadu. jestli mne pamět neklame, měl na sobě loga nějaké firmy z country life :-)))
Ondra
22. 12. 2011, 22:07Martine, díky moc za cenné postřehy z života uživatele, jen to prohloubilo můj názor, že je to výjimečné a velmi zajímavé auto.
Martin
23. 12. 2011, 14:55Tak to Ti to ještě trošku prohloubím :-)) Drobek, jak jsme doma 505 říkali, měl vyhřívané přední sedačky, zimní kola 185/70 R 14 88 H obutá do Barumek a letní 195/65 R15 91 H Michelin ve předu a Dunlop vzadu, obojí samozřejmě na hliníkáčích Peugeot ( jsou na snímcích u Tvých textů - 14 na limuzíně a 15 na kombi). Ty 15 mi majitel nechal i s pneumatikami Hankook asi po 1500 za kus - gumy šly po velice špatných zkušenostech na vlhku okamžitě dolu. Vystřídaly je zmiňované Michelinky, které držely jak přišité. Profilové číslo bylo o něco vyšší ( 65 místo doporučených 60 ), takže jízda se stala ještě měkčí. Původně totiž Drobek byl obut do 195/70 R14 Marschal a Bridgestone a jízda byla opravdu super. Po pokusech s 205/50 R15 jsem se pokorně vrátil k již zmiňovaným rozměrům. Ty 205 byly při lehkém zadku na vlhku neujezditelné :-( Maximálně jsem se svezl 215 km/h tachometrových, takže tak asi 190-195 skutečných, a sedělo to jako přišité. O dokonalém vyvážení a přilnavosti této zadokolky spolu s tahem motoru na 3 a 4 rychl. stupeň by mohli vyprávět motorkáři v Chřibech, kde se v kopcích u Buchlova občas dost vyjeveně koukali, co se děje, když se jim vedle přilby v zatáčce objevila kapota :-DDDD Motor měl označení ZDJL a jednalo se o 4 Válec 2,2 benzin. Mám ještě doma okopírovaný techničák, tak něco opíši a připošlu. První majitel v čechách byl nějaký klučina, kterého asi po dovozu ze švýcarska vylekala velikost vozu se zadním náhonem, takže s autem ujel jen asi 3000 km a pak ho dal do bazaru, kde jsem ho, už po slevě v r. 1999 za 44 000 Kč. Měl najeto 165 000 Km. V kufru byly bočnice z nějakého pogumovaného kartonu, a za nimi tak obrovské kapsy, že se tam vešla lekárnička, lano, trojůhelník , sada žárovek a svíček a s rukou téměr po rameno v kufru jsem stěží dosáhl na dno, kde v promaštěných hadrech a kousku igelitu ležely spousty papírů - dokonce i originál návod ve 4 jazycích a servisní knížka se záznamem ještě ve 150 000 km :-DDD Auto bylo ve švýcarsku evidentně mazlík, o čemž svědčily i neporušené sedačky ze světle krémového mikroplyše. S těmito " křesly " se moje současné sedadla ve volvu nemohou srovnávat ani náhodou :-))). Stahování oken bylo netradičně na středové konzoli u ruční brzdy, hned vedle bylo připravené tlačítko na ovládání šíbru ( ten jsem ale neměl ). Chtěl jsem si přikoupit ofuky na všechna okna, ale nemohl jsem je sehnat a pak přišly jiné starosti :-(, takže při jízdě bylo lepší se spolehnout na větrání skrz otvory a nechat okna zavřená. Karoserii navrhlo studio Pininfarina, a myslím si že na vzhled mohlo být právem pyšné. Mimochodem, celé označení Drobka bylo : Peugeot 505 GTi 2,2 Berlina typ A 86.
Ondra
23. 12. 2011, 15:24Díky moc, krásně se to čte, škoda jen, že dnes se již pěkný kousek velmi špatně shání.
Martin
27. 12. 2011, 08:02Tak to je bohužel pravda, protože v návalu extáze nad novými auty se jich většina majitelů zbavila a oni bohužel skončili v Africe :-( Pěkná auta byla ze Švýcarska, ale taky od Holanďanů, a Ti jim zatím jsou celkem věrní, takže bych se asi rozhlížel tam :-))
Jirka
15. 2. 2012, 11:14Zdravím všechny nadšence do 505. Také jednu mám. Mám ji od bratrova tchána, který si ji dovezl v 91 ze Švýcarska a od té doby ji používal a garážoval do loňského léta. Já již garáž nemám a nevím, jak dlouho mi ještě vydrží originál lak. Má sice oděrky, jak se bratrova žena učila řídit, ale když ho uvidíte, nebudete věřit, že je z roku 1983. Taková světle zelená až tyrkysová metalíza. Je to 2litr, 71KW. Nyní přetěsňuji diferák, potřebuji novou akcelerační pumpu a ještě několik drobných věcí. Nemám originální AL kola, kdyby někdo měl, napište.. Do vzdálené budoucnosti se chystám na motorky v oknech, u šíbru a sklápění světel.. Je to taková kasička, ale baví mě!
Martin
16. 2. 2012, 07:41Tak to Ti moc závidím :-)) den, kdy jsem prodal Drobka mne bude nadosmrti mrzet :-( ale bez garáže, nebo alespoň místa na údržbu se to nedalo :-(
Spousty náhradních dílů měl chlap v Chotuticích u Kolína. Když jsem cokoli potřeboval, stačilo zavolat, ale už je to 8 let. Nicméně zahradu měl plnou 505 a 604 a dával je dohromady. Od něj jsem koupil i Hliníkáče v 15 " a téměř nepoškozené. telefon už asi nedohledám, ale odkaz Peugeot - Chotutice by snad měl ještě fungovat :-)
Colombo
15. 2. 2012, 15:42Jirka: Tak to má být. Lak neřeším, spousta povrchních lidí soudí vůz dle lesku, ale je i pár bláznů, kteří si ceníme padesátileté patiny za cenu rzi a matu. Původní stav je jen jednou a přelakovat se dá vždy..
Jirka
16. 2. 2012, 10:00Děkuji všem za informace i podporu.). Na Chotutice mrknu, občas se mihnu v Lipanech u Kouřimi, tak to je kousek.. Místo v Praze na údržbu nemám, ale mám kamaráda, velmi solidního mechanika, který se mi o to stará u něj v dílně a stále jezdíme, aby Pažout nevyšel z formy.. Až se mi povede vyfotím pár fotek.. Z toho původního zeleného koberce jsem fakt paf.. Ani doma jsem nikdy takovej neměl..))).
Impares
2. 6. 2012, 17:13Pěkné povídání. Měl jsem cca 4 roky 505 v 2.5 dieselu. Sice žádný trhač asfaltu, ale rodinný koráb :-) Nedobrovolně jsem ho musel prodat - vrátit zpět do Chotutic. Přeci jen pan Beneš jediný, který má díly "skladem" ale nechá si je zaplatit ( nic ve zlém )+420602809284 JInak naprosto úžasné auto i v 75 koňové verzi. Pravda spotřeba tak 7-8l a dolévání 1l na 1500 km, ale zas najeto cca 380000km.
jaroslav
25. 12. 2013, 18:25Já mě 505 td,7 míst automat,neskutečnej luxus,zmizel asi do Chotutic,mám foto a nádherné vzpomínky,rok už nevím ale pán byl O.K,dnes jsou jiný ,,estrádní umělci"při prodeji,těm co ho maj fandím
David
8. 1. 2015, 16:30je to pěkné a velice pohodlné auto. chvíli jsem měl sedan 2.5GLD, jen 55kW, ale pohodlí k nezaplacení. místo na zadních sedadlech, obrovský kufr, slušná výbava. je to opravdový koráb silnic.
index
9. 1. 2015, 09:59Nebojte nevymře jedna sídlí u mě, gtd turbo, nutno podotknout že bokem se vodí opravdu krásně :)
Martin
9. 1. 2015, 23:27Benzin mu seděl líp :-D jednu krásnou 505 -ku s 6V jsem viděl v týdnu u Prašné brány. Mlsně jsem kroužil kolem, ale majitele se nedočkal :-(