logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Historie

Bazarový snílek: Naftové Piano

Je zvykem, že benzínová hlava prolézá internetovou inzerci za účelem nalezení vozidla přinejmenším svižného, zábavného na řízení, občas i praktického nebo s vhodným společenským…

Je zvykem, že benzínová hlava prolézá internetovou inzerci za účelem nalezení vozidla přinejmenším svižného, zábavného na řízení, občas i praktického nebo s vhodným společenským image. Já už tento zvyk několik měsíců porušuji slintáním nad klenotem automobilní historie přesně opačných vlastností.

Když se zajedete podívat do Maroka, budete mít pocit, že tamější taxikáři neměli příliš velkou fantazii při výběru svého budoucího pracovního vozidla. Je otázkou, zda je poněkud jednotvárný vozový park způsoben malou fantazií nebo se jednoduše cokoli jiného do současnosti nedochovalo. Podstatné je, že nic jiného než předmět dnešního bazarového snílka, starý naftový Mercedes, ve službách tamějších taxislužeb nepotkáte.

piano3

Je poměrně komplikované vysvětlit, co mě k těmto dnes už těžko rozumem ospravedlnitelným automobilům přitahuje. Výčet negativ nejspíš dalece přesahuje výčet pozitiv a přesto pravidelně procházím inzerci naftových Pián. Začněme trochou technických parametrů. Výrobcem udávané zrychlení z 0 na 100 km/h Mercedesu W123 200D je 31 vteřin, tedy asi dvakrát tolik co dokáže Fabie HTP, terč všech posměšků. Výkon motoru je 40 kW a hmotnost přesahuje jeden a půl tuny. Udržet dálniční stotřicítku ve stoupáních je zcela nemožné, udržet ji na rovině je rovno pokusu o dosažení maximální rychlosti. Při takových výkonech by se snad dala očekávat spotřeba hodná TDi. Omyl, při normální jízdě s dodržováním rychlostních předpisů, tedy jízdě víceméně na pokraji možností, se dá počítat s asi 7-8 litry na 100 km, u objemnějších motorizací více, obecně se dá jet i za 10. Abych byl úplný, tak je nutné podotknout, že existují samozřejmě i rychlejší naftové motorizace, ve skutečnosti však nejsou rychlejší, ale pouze méně pomalé.

Dalším podstatným parametrem je rok výroby, ten se pohybuje od poloviny sedmdesátých do poloviny osmdesátých let. Ve výsledku tak jsou v inzerci k vidění kousky s průměrným stářím přesahujícím 30 let. To znamená, že ať byla původní antikorozní ochrana sebelepší (což nebyla), najít dnes Piáno bez koroze dá opravdu dost práce. K tomu si připočtěte průměrně jednoho západoněmeckého pasáka (u benzínových coupe verzí spíš dva), jednoho nepříliš úspěšného podnikatele a blíže nespecifikované množství pochybných individuí jako předchozí majitele a máte přibližnou představu o údržbě, jaké bylo těmto Mercedesům dopřáno.

piano2

Ve výsledku je běžné Piano, jaké můžete v inzerci vidět, shnilé, vybydlené a už na obrázku smrdí. Navzdory tomu i u těchto inzerátů najdete popisky typu „motor ve skvělé kondi(y)ci“ a „převodovka, podvozek OK“. Jednoduše řečeno, Mercedes W123 je jedno z nejbytelněji a nejsvědomitěji postavených aut v historii tohoto průmyslu. A to je přesně podstata toho, co mě k těmto letitým korábům přitahuje. Stačil by mi jen ten pocit, že vlastním automobil, na kterém nebylo nikde šetřeno, který ve své době tvořil naprostou špičku toho, co bylo technicky možné a který nebyl vytvořen v marketingovém oddělení ale především na kreslících prknech nekompromisních inženýrů. Úsilí věnované vývoji je patrné už jen z množství crash testů, které tehdy Mercedes prováděl. Zároveň mohla být W123 vybavena airbagy, předepínáky pásů, ABS, klimatizací a mnoha dalšími dříve nemyslitelnými technologiemi. O naftových motorech s označením OM615, 616 a 617 jsem se na Autíčkáři už rozepsal, tak jen ve zkratce. Jsou postaveny tak, že při alespoň nějaké údržbě nemají problém zvládnout vzdálenost na Měsíc a zpět a stále působit, že by to zvládli ještě jednou. O možnostech provozu na jakékoli palivo alespoň vzdáleně podobné naftě ani nemluvím.

piano7

Piano je jednoduše automobil určený pro cestování ve svém původním významu. Cestování kamkoli daleko s jistotou, že cíle dosáhnete. Zcela naplňuje jednu z podstat automobilů a to svobodu pohybu. Každé ráno se můžete vzbudit s tím, že stačí natankovat a večer jste v Dubrovníku. Nebo v Miláně. Nebo úplně kdekoli jinde.

A vlastně je mi určitým způsobem sympatický i image, jaký starý naftový Mercedes na svého majitele vrhá. Je to něco jako u Miaty jen s tím rozdílem, že v očích laika nejste homosexuál ale spíš člověk z okraje společnosti nebo přinejlepším volnomyšlenkář. V očích znalce jste gurmán. Nebo blázen.

Nutno ještě dodat, že obdobná situace jako u W123 panuje také u novějších naftových modelů Mercedesů W124 a W201 s tím, že jsou jednoduše o kus modernější, méně pomalé, o něco komplikovanější ale pořád kvalitně postavené. Jen v mých očích už postrádají většinu toho poněkud zvráceného charismatu Piana.

piano8s

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
m. michal
2. 6. 2015, 12:36

zdravim mercedesaky PIANISTY a mam jich nekolik k velke pohode a napr.nyni jedno na prodej:
w123 240d se spz a tp v poloprevodu takze to specha prenecham tedy ihned tel.606303076 ahoj,
pak bezproblemove na veteranske znacky kdo by to nestihnul vcas.

0
mato
24. 9. 2015, 19:09

dobry dem je este ten mercedes na predaj?,aka je farba matew foto poslat ,dakujem za odpoved

0 reagovat
Tomas
22. 10. 2015, 15:34

Najlepšie auto na svete....mal som 300D a doteraz lutujem,že som ho predal...toto by mal byť aj príspevok do sekcie "ktoré auto ma naucilo šoférovať"

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte