načítám data...

Bazarový snílek: Ford GT40 Superformance

Nedávno jsem uvažoval, které auto bych musel mít jakožto automobilový sběratel. Na mysl se mi vkrádaly oblíbené modely jako je M3 E30, Pagani Zonda a podobně, ovšem stále mi to nepřišlo...

Nedávno jsem uvažoval, které auto bych musel mít jakožto automobilový sběratel. Na mysl se mi vkrádaly oblíbené modely jako je M3 E30, Pagani Zonda a podobně, ovšem stále mi to nepřišlo dostatečně na úrovni. Tedy, ne že bych pohrdal Zondou, ale můj automobilový vrchol by měl mít kromě nízké hmotnosti, krásného zvuku a jisté exotičnosti i vznešenou historii. Že by řešením této hádanky měl být Ford, tedy typicky masová automobilka, je asi tak stejně pravděpodobné, jako že se Standa Huml stane opravdovým dopravním expertem, ale je to tak.

mk40

Ford GT40 (což znamená Gran Turismo vysoké 40 palců – 1,02 metru) vznikl s jediným cílem – porazit Ferrari v Le Mans. Henry Fordovi II se totiž zalíbilo, jak automobilce Ferrari patřily titulní stránky novin jen díky vítězství jejich závodních vozů v čtyřiadvacetihodinovém závodě. Vysnil si, že i Ford podobně povznese svou image, a to rovnou koupí celého Ferrari. Enzo Ferrari podobnou spolupráci vítal, protože by finančně silný Ford zajistil tolik potřebné prostředky pro obsáhlé závodní učinkování značky. Ferrarimu bylo přislíbeno místo šéfa oddělení závodních vozů a celý kontrakt se zdál býti uzavřen. Jenže z předložených smluv se zjistilo, že i stavba závodních vozů by musela nejdříve dostat zelenou z Detroitu, což by znamenalo konec samostatnosti Ferrari, a to starý pán nemohl připustit. Henryho Forda to naštvalo do té míry, že se rozhodl postavit vlastní placku, která zašlape skákajícího koníka do země. Na Le Mans 1963 se mu zalíbila moderní konstrukce vozu Lola GT a okamžitě začal jednat o spolupráci.  Následovaly porodní bolesti, kdy první série GT40 měly problémy s převodovkou, ovšem druhá série započala v roce 1966 éru Fordova vládnutí na Le Mans, které trvalo čtyři roky v řadě.

0611kc_07_z+superformance_spf_gt40+rear

Správný sběratel by samozřejmě hledal originální GT40, jak závodní, tak silniční verzi, ale já bych se spokojil i s replikou, ovšem ne jen tak ledajakou. Nyní přichází ke slovu jihoafrická firma Superformance. Ta se zabývá detailními replikami amerických klasik jako je Corvette či Shelby Cobra. Když připravovali k výrobě repliku GT40, detailně prozkoumali každý díl závodního auta, aby mohli přesně stejné vyrobit. Vznikl tak vůz, který je minimálně z 85% zcela totožný jako originál. Když si do něj necháte dát původní motory použité i na Le Mans, můžete s ním jel veteránské závody. Zbylých 15% jsou díly buďto vylepšené, nebo přidaná výbava (např. klimatizace, což se hodí).

Dohromady to vytváří nádherný stroj k nerozeznání od originálu, který nabízí pocit z jízdy, jaký zažíval Bruce McLaren ženoucí se po slavném francouzském okruhu. Z krásného interiéru plného budíků, páčkových přepínačů a dírek v sedačkách na vás dýchne atmosféra náročného závodu a životních vítězství.

0803kc_07_z+two_rcr40_mk1s+interior_2

Díky hmotnosti pouze lehce přes 900kg vězte, že masivní osmiválce (4,2 až 7 litrů u původní verze, do repliky Superformance si můžette objednat i moderní jednotky) udělí tomuto ztělesněnému snu pana Forda brutální rychlost i na dnešní poměry. Zrychlení na stovku někde mezi třemi a čtyřmi vteřinami a maximální rychlost přes 300 km/h zaručí velmi adrenalinové zážitky. Superformance vyrábí kromě běžného pravo a levostranného řízení i zajímavou verzi s volantem napravo a řadicí pákou napravo. A cena? Před pár lety se mluvilo o něco málo přes 2 miliony korun za nový vůz, ovšem na stránkách mobile.de stojí běžně kolem 140 tisíc eur. Ano, je to drahé, ale není to podstatně zajímavější volba než nové Ferrari?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Buďte první, napište komentář!


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Mazda MX-5  2005
Mazda MX-5

2005 rok výroby
124 koní výkon
1 798 ccm objem

Chevrolet Express 5.3V8, 4x4, Flexfuel, 5 míst 2010
Chevrolet Express 5.3V8, 4x4, Flexfuel, 5 míst

2010 rok výroby
216 koní výkon
5 300 ccm objem

Subaru Outback 3.0R H6 MY2004 2004
Subaru Outback 3.0R H6 MY2004

2004 rok výroby
250 koní výkon
3 000 ccm objem

Ford Taurus SEL, 4x4 AWD, 3.5V6, flexfuel 2014
Ford Taurus SEL, 4x4 AWD, 3.5V6, flexfuel

2014 rok výroby
214 koní výkon
3 500 ccm objem

Škoda Fabia 1,4 16v GT LPG první majitel 2001
Škoda Fabia 1,4 16v GT LPG první majitel

2001 rok výroby
75 koní výkon
1 390 ccm objem