Většina z nich má turba a jediná výjimka zase kontruje poněkud abnormálním počtem válců. A všechny nabízejí ještě víc výkonu, než by od nich okolí čekalo. To je náš dnešní výběr úlovků. Můžete mít skromný hatchback, který překvapí turbomotorem, legendu začátku 90. let, überlimuzínu s W12, britskou šílenost a nebo výsledek skandinávského tuningu. Co si vyberete?
Opel Calibra 4x4 Turbo
Calibra byla v 90. letech snem mnoha mužů. Elegantní kupé s klínovitým profilem působilo na přelomu 80. a 90. let jako zjevení a veřejnost byla ohromena nízkým součinitelem odporu vzduchu cx 0,26. Jenže roky plynuly, cena ojetých Caliber klesala a ty si tak, jako všechna chtěná auta, prošly klasickou útrpnou cestu zahrnující tunerské srazy, vesnické diskotéky a minimum údržby. Pouze hrstka kusů byla ušetřena. A mezi tou hrstkou je skutečně jen minimum vrcholných variant s turbomotorem C20LET a pohonem 4x4, který již u většiny kusů prezentoval své silné touhy k sebedestrukci. Jakýmsi zázrakem se však tady jedna Calibra 2.0T s údajně funkční 4x4 nachází a z fotek je navíc dosti patrné, že tunerských srazů ani vesnických diskoték zřejmě moc nezažila. Pokud vám tedy nevadí, že Calibra byla spíše dálniční GT, než-li lasičkovitý sporťák, a že pohonné ústrojí se jednoho dne zkrátka rozhodne umřít a umře, možná je na čase začít jednat. 50.000Kč za tento důležitý relikt oplí minulosti je totiž velmi příjemná cena.
-Vavris-
Renault 5 GT Turbo
Divize RenaultSport si za poslední destiletí vybudovala neochvějnou slávu a pověst výrobce těch nejlepších ostrých hatchbacků. Jenže Renault uměl vyrábět splašené nákupní tašky ještě mnohem dříve. V 80. letech bylo cool mít auto hranaté jako kubistické obrázky a ještě víc cool bylo, když mělo pod kapotou turbo. Renault 5 GT Turbo splňuje obojí. Jeho přeplňovaná čtrnáctistovka sice dávala u předfaceliftových verzí skromných 116 koní, avšak je třeba si uvědomit, že malý francouz vážil sotva 850 kg, takže i nepříliš vysoký výkon stačil na stovku za 7,5s. Auto, které už je na sever od Alp téměř vyhynutým druhem se v současnosti v tuzemsku dá pořídit rovnou ve dvou exemplářích. Modrý kousek ze Šumperka je údajně ve vemli zachovalém stavu, ovšem dá se koupit i červený za poloviční cenu, bohužel u něj se dá stav kvůli chybějícím fotkám jen těžko odhadovat. V případě R5 už bohužel čekání na vozidlo v prvotřídním stavu může znamenat čekání na Godota, takže zájemce o věc s dvěřmi tenkými jako papír, ve které bude vnímání rychlosti a pocit blízké smrti velmi, velmi intenzivní, by měl zbystřit.
-Vavris-
Audi A8 6.0 W12
Není typické, abychom v autíčkáři na lovu psali o relativně nové a běžné limuzíně od Audi. Ale tento kus z Pardubic se sem přeci jen hodí. Jednak se v inzerátu nachází prodloužená verze, ve kterém měl pan prezident či generální ředitel na zadním sedadle dost místa nejen pro své nohy. Druhak se jedná o nejopulentnější aristokratickou motorizaci s dvanáctiválcem do dvojitého W s výkonem 450k. Třeťak se pak v inzerátu (narozdíl od mnoha jiných s podobně starými A8) nenacházejí fotky auta na podivných místech s betonovými panely, unimobuňkami, se zvláštními skupinkami lidi v pozadí, takže je možné se domnívat, že nebude trpět nefunkčností poloviny palubních a podvozkových komponent. Narozdíl od nižších motorizací se na vrcholnou 6.0 W12 téměř nedají sehnat díly z druhovýroby, takže provozní náklady budou nemalé. To však už je holt u vlajkových lodí prémiových automobilek kolorit. Mimochodem, víte, že A8 W12 bylo první Audi, které světu představilo singleframe – tedy velikou masku chladiče, která se pro Audi v následujících letech stala typickou?
-Vavris-
Jaguar XJR Janspeed Turbo
Představte si něco jako BMW upravené od Alpiny, ale s Jaguarem coby základní surovinou. Postavené nikoliv urostlými teutonskými inženýry ve sterilně čisté továrně, ale partičkou chlápků s knírem, fajfkou a monoklem v dřevěné boudě. Představte si, že ta věc má dvě turba, a jako její základ posloužil Jaguar XJ40. Tedy auto, které mělo snad nejsložitější elektroinstalaci té doby a na svou dobu nejmodernější technologie, a vyrobila ho součást koncernu British Leyland. A k tomu můžete nejspíš očekávat typický osmdesátkový turboefekt. Aby byl balíček pro šíleného motoristu dokonalý, mělo tohle auto být šedé. V padesáti různých odstínech…
-BobAsh-
Saab 9000 Aero Maptun
Poslední auto našeho dnešního výběru jde kousek dál než jen k tovární top verzi. Úprava od mezi Saabisty uctívané firmy Maptun posouvá "dvatrojku" pod kapotou tohoto nenápadného a praktického liftbacku na zhruba stejnou úroveň výkonu, jakou nabízí stejně velký agregát Ecoboost pod kapotou nového Mustangu. Pořád sice ještě nevíme, jestli 9000 ještě disponovala onou "saabovitostí", kterou jsme nenašeli v předposlední generaci 9-3, ale i kdyby ne, tak s 300 koňmi vás to asi nebude příliš trápit!
-BobAsh-
22. února 2015, 21:04
0
Tenhle článek asi moc korektury nepobral :-). Jinak by mě zajímalo, jaká je Autíčkářova definice sleeperu, že se do její "skoro verze" vejde A8L.
22. února 2015, 22:42
0
U Audi jsme přemýšleli, že ho vyhodíme. Nicméně A8 W12 je pořád rychlejší, než by člověk čekal i od A8 ;)
22. února 2015, 23:50
0
Ta Audina fakt nee, relativně zánovní A8 s označením 6.0 na kufru fakt do sleeperů nezapadá :-D
Zato ta Omega je úplně přesná!
23. února 2015, 09:23
0
Kromě toho opraveného nadpisu nemá být ještě v úvodní kurzívě "překvapit" místo "představit"?
22. února 2015, 21:16
0
Ta A8 má vyměněnej motor? Jak se může tak drahej motor vysrat ve 120000? :D
22. února 2015, 22:43
0
Právě proto, že je tak drahej. Pokud chceš spolehlivý auto, kup si levný. A to není fór, to je krutá realita - někdy o tom napíšu článek.
23. února 2015, 21:46
0
Samozřejmě, že se mohl vys*at - vždyť je to AUDI a tam se může rozpadnout kdykoliv cokoliv, to je u téhle značky normální. A W12 má ještě horší pověst než je u Paralympiády běžné a to už je co říct.
22. února 2015, 21:43
0
R5 GT Turbo je solidní peklostroj..
22. února 2015, 23:54
0
Navrhuji náhradu za Audi http://www.sauto.cz/osobni/detail/volkswagen/passat/16207313?goFrom=list
23. února 2015, 03:43
0
Máš pravdu, to tam mělo bejt místo toho! W8 je sice vlastně úplně k ničemu, ale má kouzlo.
23. února 2015, 06:19
0
Jenom drobny detail k tomu Saabu. Neni to verze Aero,ale upravena o 30hp slabsi verze FTP
23. února 2015, 10:10
0
Stejnou Calibru měl kamarád a svezení bylo moc fajn (tuhá kastle, výborný podvozek i brzdy...). Bohužel tahle varianta trpěla tolika konstrukčními nedostatky a zvláštnostmi, že člověk musí být dost nadšenec, aby ji udržel v provozu.
25. února 2015, 13:36
0
Erpětka... Mé první svižné auto, na které rád vzpomínám. Turboverzi jsem nechtěl, značně náladová byla už nová, nadto po letech používání ve stylu ukradni a zdrhej. Zato méně vzpomínaná atmosférická verze byla neméně zábavná a když už se s ní člověk nevrátil domů, alespoň dojel na místo určení, kde s v ní mohl hrabat nebo ji nechat. Z těch aut měli stejně všichni hrůzu, což svého času ceny stlačilo na neuvěřitelné částky, aby je vzápětí všechny poslalo na vrakoviště. Sehnat dnes bez ohledu na cenu kus v rozumném stavu je proto oříšek. Já do svého časem vložil šestnáctiventilový motor z větší erdevatenáctky a dospěl k závěru, že použité spojení bylo chybějícím článkem vývoje. Vyděšené pohledy turbodieselových golfistů na pružné zrychlení baví dodnes. Milé vzpomínky...