načítám data...

Autíčkář na lovu: Skorosleepeři

Top motorizace starých aut bývají zábavné. A je jedno, jestli byl základem francouzský městský hatchback nebo německá überlimuzína. Vždycky dokáží překvapit a svými výkony hrají "o ligu vyšší hru".

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Většina z nich má turba a jediná výjimka zase kontruje poněkud abnormálním počtem válců. A všechny nabízejí ještě víc výkonu, než by od nich okolí čekalo. To je náš dnešní výběr úlovků. Můžete mít skromný hatchback, který překvapí turbomotorem, legendu začátku 90. let, überlimuzínu s W12, britskou šílenost a nebo výsledek skandinávského tuningu. Co si vyberete?

Opel Calibra 4x4 Turbo

Calibra byla v 90. letech snem mnoha mužů. Elegantní kupé s klínovitým profilem působilo na přelomu 80. a 90. let jako zjevení a veřejnost byla ohromena nízkým součinitelem odporu vzduchu cx 0,26. Jenže roky plynuly, cena ojetých Caliber klesala a ty si tak, jako všechna chtěná auta, prošly klasickou útrpnou cestu zahrnující tunerské srazy, vesnické diskotéky a minimum údržby. Pouze hrstka kusů byla ušetřena. A mezi tou hrstkou je skutečně jen minimum vrcholných variant s turbomotorem C20LET a pohonem 4x4, který již u většiny kusů prezentoval své silné touhy k sebedestrukci. Jakýmsi zázrakem se však tady jedna Calibra 2.0T s údajně funkční 4x4 nachází a z fotek je navíc dosti patrné, že tunerských srazů ani vesnických diskoték zřejmě moc nezažila. Pokud vám tedy nevadí, že Calibra byla spíše dálniční GT, než-li lasičkovitý sporťák, a že pohonné ústrojí se jednoho dne zkrátka rozhodne umřít a umře, možná je na čase začít jednat. 50.000Kč za tento důležitý relikt oplí minulosti je totiž velmi příjemná cena.

-Vavris-

Renault 5 GT Turbo

Divize RenaultSport si za poslední destiletí vybudovala neochvějnou slávu a pověst výrobce těch nejlepších ostrých hatchbacků. Jenže Renault uměl vyrábět splašené nákupní tašky ještě mnohem dříve. V 80. letech bylo cool mít auto hranaté jako kubistické obrázky a ještě víc cool bylo, když mělo pod kapotou turbo. Renault 5 GT Turbo splňuje obojí. Jeho přeplňovaná čtrnáctistovka sice dávala u předfaceliftových verzí skromných 116 koní, avšak je třeba si uvědomit, že malý francouz vážil sotva 850 kg, takže i nepříliš vysoký výkon stačil na stovku za 7,5s. Auto, které už je na sever od Alp téměř vyhynutým druhem se v současnosti v tuzemsku dá pořídit rovnou ve dvou exemplářích. Modrý kousek ze Šumperka je údajně ve vemli zachovalém stavu, ovšem dá se koupit i červený za poloviční cenu, bohužel u něj se dá stav kvůli chybějícím fotkám jen těžko odhadovat. V případě R5 už bohužel čekání na vozidlo v prvotřídním stavu může znamenat čekání na Godota, takže zájemce o věc s dvěřmi tenkými jako papír, ve které bude vnímání rychlosti a pocit blízké smrti velmi, velmi intenzivní, by měl zbystřit.

-Vavris-

Audi A8 6.0 W12

Není typické, abychom v autíčkáři na lovu psali o relativně nové a běžné limuzíně od Audi. Ale  tento kus z Pardubic se sem přeci jen hodí. Jednak se v inzerátu nachází prodloužená verze, ve kterém měl pan prezident či generální ředitel na zadním sedadle dost místa nejen pro své nohy. Druhak se jedná o nejopulentnější aristokratickou motorizaci s dvanáctiválcem do dvojitého W s výkonem 450k. Třeťak se pak v inzerátu (narozdíl od mnoha jiných s podobně starými A8) nenacházejí fotky auta na podivných místech s betonovými panely, unimobuňkami, se zvláštními skupinkami lidi v pozadí, takže je možné se domnívat, že nebude trpět nefunkčností poloviny palubních a podvozkových komponent. Narozdíl od nižších motorizací se na vrcholnou 6.0 W12 téměř nedají sehnat díly z druhovýroby, takže provozní náklady budou nemalé. To však už je holt u vlajkových lodí prémiových automobilek kolorit. Mimochodem, víte, že A8 W12 bylo první Audi, které světu představilo singleframe – tedy velikou masku chladiče, která se pro Audi v následujících letech stala typickou?

-Vavris-

Jaguar XJR Janspeed Turbo

Představte si něco jako BMW upravené od Alpiny, ale s Jaguarem coby základní surovinou. Postavené nikoliv urostlými teutonskými inženýry ve sterilně čisté továrně, ale partičkou chlápků s knírem, fajfkou a monoklem v dřevěné boudě. Představte si, že  ta věc má dvě turba, a jako její základ posloužil Jaguar XJ40. Tedy auto, které mělo snad nejsložitější elektroinstalaci té doby a na svou dobu nejmodernější technologie, a vyrobila ho součást koncernu British Leyland. A k tomu můžete nejspíš očekávat typický osmdesátkový turboefekt. Aby byl balíček pro šíleného motoristu dokonalý, mělo tohle auto být šedé. V padesáti různých odstínech…

-BobAsh-

Saab 9000 Aero Maptun

Poslední auto našeho dnešního výběru jde kousek dál než jen k tovární top verzi. Úprava od mezi Saabisty uctívané firmy Maptun posouvá "dvatrojku" pod kapotou tohoto nenápadného a praktického liftbacku na zhruba stejnou úroveň výkonu, jakou nabízí stejně velký agregát Ecoboost pod kapotou nového Mustangu. Pořád sice ještě nevíme, jestli 9000 ještě disponovala onou "saabovitostí", kterou jsme nenašeli v předposlední generaci 9-3, ale i kdyby ne, tak s 300 koňmi vás to asi nebude příliš trápit!

-BobAsh-

 

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ap
Apache
22. února 2015, 21:04
0

Tenhle článek asi moc korektury nepobral :-). Jinak by mě zajímalo, jaká je Autíčkářova definice sleeperu, že se do její "skoro verze" vejde A8L.

reagovat
BobAsh
22. února 2015, 22:42
0

U Audi jsme přemýšleli, že ho vyhodíme. Nicméně A8 W12 je pořád rychlejší, než by člověk čekal i od A8 ;)

Ro
RomusCZ
22. února 2015, 23:50
0

Ta Audina fakt nee, relativně zánovní A8 s označením 6.0 na kufru fakt do sleeperů nezapadá :-D
Zato ta Omega je úplně přesná!

Ap
Apache
23. února 2015, 09:23
0

Kromě toho opraveného nadpisu nemá být ještě v úvodní kurzívě "překvapit" místo "představit"?

Ro
Rosťa
22. února 2015, 21:16
0

Ta A8 má vyměněnej motor? Jak se může tak drahej motor vysrat ve 120000? :D

reagovat
BobAsh
22. února 2015, 22:43
0

Právě proto, že je tak drahej. Pokud chceš spolehlivý auto, kup si levný. A to není fór, to je krutá realita - někdy o tom napíšu článek.

Be
Beaumont
23. února 2015, 21:46
0

Samozřejmě, že se mohl vys*at - vždyť je to AUDI a tam se může rozpadnout kdykoliv cokoliv, to je u téhle značky normální. A W12 má ještě horší pověst než je u Paralympiády běžné a to už je co říct.

Pi
Pietro
22. února 2015, 21:43
0

R5 GT Turbo je solidní peklostroj..

reagovat
Ro
RomusCZ
22. února 2015, 23:54
0
reagovat
BobAsh
23. února 2015, 03:43
0

Máš pravdu, to tam mělo bejt místo toho! W8 je sice vlastně úplně k ničemu, ale má kouzlo.

bu
bucek
23. února 2015, 06:19
0

Jenom drobny detail k tomu Saabu. Neni to verze Aero,ale upravena o 30hp slabsi verze FTP

reagovat
St
Standa
23. února 2015, 10:10
0

Stejnou Calibru měl kamarád a svezení bylo moc fajn (tuhá kastle, výborný podvozek i brzdy...). Bohužel tahle varianta trpěla tolika konstrukčními nedostatky a zvláštnostmi, že člověk musí být dost nadšenec, aby ji udržel v provozu.

reagovat
Jo
Josef
25. února 2015, 13:36
0

Erpětka... Mé první svižné auto, na které rád vzpomínám. Turboverzi jsem nechtěl, značně náladová byla už nová, nadto po letech používání ve stylu ukradni a zdrhej. Zato méně vzpomínaná atmosférická verze byla neméně zábavná a když už se s ní člověk nevrátil domů, alespoň dojel na místo určení, kde s v ní mohl hrabat nebo ji nechat. Z těch aut měli stejně všichni hrůzu, což svého času ceny stlačilo na neuvěřitelné částky, aby je vzápětí všechny poslalo na vrakoviště. Sehnat dnes bez ohledu na cenu kus v rozumném stavu je proto oříšek. Já do svého časem vložil šestnáctiventilový motor z větší erdevatenáctky a dospěl k závěru, že použité spojení bylo chybějícím článkem vývoje. Vyděšené pohledy turbodieselových golfistů na pružné zrychlení baví dodnes. Milé vzpomínky...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem