logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Novinky

Autíčkářův týden: Audi má tisícikoňový hybrid, KIA kabriolet, Američan nejdražší Cherokee na světě a Bugatti nemá maskování

Kia představuje tři zajímavé modely, které udělají radost každému autíčkáři, Bugatti ochutnává asfalt a v Massachusetts žije velmi nešťastný majitel Jeepu Cherokee. Audi se chlubí výkonným hybridem a tomu všemu se z povzdálí posmívá Clarkson.

V pravidelném souhrnu informací z automobilového světa si představíme hned tři skutečně zajímavé modely od jinak konzervativního korejského výrobce a poodhalíme sériovou podobu připravovaného Bugatti. Uděláme si i malý výlet, konkrétně do Massachusetts, kde sídlí nejnešťastnější majitel Jeepu Cherokee XJ. Povědomí o supervýkonných strojích koncernu VAG rozšíří nejnovější příspěvek od Audi, který v kombinovaném výkonu naftového a elktrického motoru poskytuje obstojných 1000 koní. Celou eskapádu uzavře Clarkson, prohánějící se na Segwayi a utahující si při tom z BBC.

2016 Kia Optima Convertible

Pro nadcházející veletrh SEMA v Las Vegas si Kia připravila hned tři zajímavé koncepty, strhující na sebe pozornost nejen křiklavými barvami, ale především netradičním pojetím. Pro nevycválané jižany lačnící po bahnu a divoké jízdě skrze hluboké lesy vznikl koncept Forte Koup Mud Bogger s pohonem všech kol a ocelovým rámem v interiéru. Samozřejmostí je zvednutý podvozek a široké pneumatiky z  malotraktoru.

Naopak pro spořádanou jízdu terénem si Korejci připravili PacWest Adventure Sorento, inspirované západními regiony Severní Ameriky. Podobně jako předchozí model, i tento je vybaven zvýšeným podvozkem a sadou terénních pneumatik. Pod nápravy se nastěhovaly rozměrné pláty oceli chránící životně důležité části pohonu. Drsný vzhled pomáhá dotvářet přídavné osvětlení ze supersilných LED diod, sání motoru vyvedené ‚šnorchlem‘ nad střechu a expediční plato pro připnutí zavazadel nad posádku. Celý terénní skvost je úhledně zabalen do zelené metalízy, která má připomínat zalesněné regiony pacifického pobřeží. Snad ještě nikdy nevypadalo Sorento tak dobře.

Třetí koncept mi dokonale vyrazil dech. Jedná se o vzácný způsob provedení karoserie, který se do sériové podoby dostal jen ve velmi omezených počtech. Sériová Kia Optima odhodila několik přebytečných plechových panelů a na svět přišel čtyřdveřový kabriolet. Tento zapomenutý karosářský klenot byl v začátcích automobilismu stejně rozšířený, jako je dnes například sedan, ale s postupem technologií postupně upadl v zapomnění. Pokud zalovím v paměti po čtyřdveřových kabrioletech z poválečné produkce, pak mě napadá snad jedině Lincoln Continental. Technicky vzato lze uvažovat i o Jeepu Wrangler Unlimited, avšak kabriolet s rámy oken dveří zkrátka není tak úplně kabriolet, že? 

Pokud tedy zapomeneme na pokusy tří staříků s archaickým MPV, zjistíme, že před námi stojí živoucí fosilie. Aby se  podivný relikt minulosti nerozpadl po přejetí retardéru, přibylo v karoserii několik ocelových vzpěr, chránících před následky možné nehody mimo korejské pověsti i členy posádky. Zářivě modrý vůz dostal k výraznému laku neméně nápadná kola z leštěného kovu a interiéru zavládla kůže v barvě plážového písku, doplněná o světle modré detaily. Pomyslnou třešničkou na dortu jsou zadní dveře, otevírající se proti směru jízdy, stejně jako tomu bylo u zmíněného Lincolnu. Věčná škoda, že zůstane jen u konceptu, protože tohle kabrio mě láká mnohem více než připravované dekapitované sériovky v podobě RR Evoque a Citroënu Cactus.

Bugatti Chiron: V barvách Chárona

Nástupce nejrychlejšího brouka se pomalu prokousává vývojem a tak bylo jen otázkou času, kdy se první prototypy s produkční karoserií začnou objevovat na veřejných silnicích. Prozatím se jedná o pouhé dva testovací exempláře, které se liší detaily, ale celkové proporce, stejně jako technická řešení a silueta se jistě dostanou do sériové výroby. K oficiálnímu odhalení dojde v květnu příštího roku na ženevském autosalonu, načež postupně naběhne výroba ve francouzském Molsheimu. První věc, které si hloubavý pozorovatel všimne, je nápadná podobnost konceptu Vision Gran Turismo. Blatníky muskulaturně vystupující z půdorysu, otevřený konec vozu s lištami tenkých LED světel, dokonce i nasávací otvory na bocích, schopné vdechnout mamuta, to vše se z konceptu dostane do výroby.

Ohledně aerodynamických prvků se není čemu divit. Správné obtékání vzduchu kolem vozu získává na důležitosti přímo úměrně s narůstající rychlostí. Čerstvý kyslík se také musí dostat do sání nenasytného osmilitrového šestnáctiválce, aby řízeně detonoval po smísení se stooktanovým benzínem. Nesmíme zapomínat na nutnost chladit všechny provozní náplně, nasávaný vzduch a nově také hybridní ústrojí. Právě přítomnost elektromotorů, napodobující LaFerrari, Porsche 918 a McLaren P1, bude hlavní změnou oproti předchůdci. Když se obě pohonné jednotky zapojí najednou, dokážou na všechna čtyři kola dostat výkon kolem 1 500 koní.  Právě tolik by mělo über-wagenu stačit k pokoření rychlosti 450 km/h. Pokud se vám zdá takové číslo příliš abstraktní, vězte, že se jedná o 125 m/s. To znamená, že třeba Titanic by nové Bugatti minulo za pouhé dvě vteřiny, a pokud by jelo maximální rychlostí po rovníku po 75. rovnoběžce (Pokud delší dobu neuvidíte žádné články od Adama, je to tím, že dostal za trest za tuhle chybu tu 75. rovnoběžku oběhnout. Měří 10 800 kilometrů, je na ní dost zima a občas se musí plavat, takže to Adamovi asi nějaký čas zabere. Pozn. šéfredaktora), nikdy by nad ním nezapadlo slunce.

Muž z Massachusetts musí platit 1 100 000 Kč za odtah

Jak daleko může zajít neuvážená ignorace jedné nenápadné značky na kraji silnice? Nyní nemluvím o ztrátách na životech či trvalých zdravotních následcích. Zaměřím se pouze na škody bezpečně vyčíslitelné penězi. Nešťastník v honbě za dobrodružstvím úmyslně minul zákaz vjezdu, čímž si zadělal ne skutečně nepříjemné odpoledne. Jistý Američan, vlastním jménem Joel Ramer, vyrazil s přítelkyní na projížďku po venkovských cestách ve svém lehce upraveném Jeepu Cherokee generace XJ . Co začalo jako rozverná projížďka, skončilo nepříjemným zapadnutím přední nápravy do bahna. Jelikož řidič nebyl schopný vyprostit vůz vlastními silami, zavolal si na pomoc profesionální odtahovku. Firma se zábavným názvem ‚Assured Collision‘ (volně přeložitelné jako zaručený střet) si za odtah dvacetiletého vozu z louže bláta naúčtovala sumu lehce přesahující v přepočtu 1,1 milionu Kč. Pokud se stejně jako já divíte, kde se tak absurdní částka vzala, pak se stačí podívat na některé z položek zveřejněného účtu: 30 700 Kč/hod. za přítomnost vedoucího pracovníka na místě zásahu (celkem 393 500 Kč za 12 hodin), 123 000 Kč za rizikové připojištění kvůli blízkému vedení vysokého napětí a 246 000 Kč za nasazení speciálního vozidla pro terénní vyprošťovací práce. Pokud se k těmto ‚bonusům‘ připočítá plat zaměstnanců, palivo a několik potrhaných úvazků, počítadlo se zastaví na 1 180 000 Kč. To už je slušná cena za vytáhnutí plechovky, která se dá v  zajímavém stavu pořídit za necelých 70 tisíc korun.

Pro neposlušného řidiče však trable ani zdaleka nekončí, a to především kvůli oné nenápadné cedulce ‚zákaz vjezdu‘. Za vstup na cizí pozemek a rušení veřejného pořádku byl nebohý Joel zatčen pořádkovými silami. Pokud se zdá, že situace již nemůže být horší, pak doplním technický stav vozu po vyproštění: prasklé podélníky žebřinového rámu, roztrhaná listová pera zavěšení nápravy a vytrhnutý kardan dělají z opečovávaného offroadu nepoužitelnou hromádku zabahněného šrotu. Bohužel nemáme informace, zda Joela jeho přítelkyně po celém incidentu opustila, ale byla by to pěkná tečka za celým povedeným případem. Chudák Joel…

Audi představuje Alstom hybrid

Koncern VAG se snaží všemi způsoby napravit pošramocenou pověst a jako hlavní způsob zvolil snižování emisí napříč všemi svými pobočkami. Jako dobrý příklad může posloužit novinka s názvem Alstom hybrid. Vznětový motor spojený s bateriemi je schopný operovat v čistě elektrickém módu až dvě hodiny, přičemž může být v přestávkách mezi jízdami dobíjen z elektrické sítě. Jedná se tedy o koncepci plug-in hybrid, která upřednostňuje pohon elektromotory před využitím spalovacího motoru. Zajímavostí je, že nafta nikdy neslouží k přímému pohonu kol. Podobně jako Fisker Karma, i Alstom používá fosilní paliva k pouhé přeměně na elektrickou energii. Na rozdíl od BMW i3 s REx však umí fungovat i se zcela vybitými bateriemi. Celkově je celá pohonná soustava schopná nabídnout až 1000 koní výkonu. Pokud se vám již teď sbíhají sliny na ultimátní supersport se čtyřmi kruhy na kapotě, nechte si zajít chuť. Alstom kromě výkonů na úrovni Bugatti Veyron disponuje hned osmi plno-ocelovými koly, podtlakovými brzdami a především posypem kolejnic. Ano, Audi si koupilo lokomotivu.

Celkově se v továrnách v Ingostadtu vystřídá denně nejméně 15 vlaků naložených plechovými díly, převodovkami a motory od subdodavatelů. Místní železnice má celkem 18 km na délku a zaměstnává 17 strojvedoucích, kteří celý den postrkují vagony mezi halami. Za jediný den má lokomotiva za úkol až 75 posuvných manévrů a v průměru odpracuje 3 800 strojních hodin za rok. Nasazení hybridního pohonu operujícího na zelenou elektřinu (energie získaná bez vypouštění škodlivých emisí) ušetří v porovnání s čistě naftovou alternativou až 60 tun oxidu uhličitého za rok. Postupnou výměnou všech strojů za hybridy se továrny Audi posunou o notný kus blíž k emisně neutrálnímu provozu.

Clarkson si tropí šprýmy z BBC

Každý petrolhead si alespoň na krátko prošel obsedantně kompulzivním obdobím, kdy prostě musel vidět ještě další epizodu Top Gearu. Kdo říká, že ho TG nebere, má ve skutečnosti dozajista tajnou svatyni s triem moderátorů vystřiženým z kartonu v životní velikosti. Nová show připravovaná pro americkou streamovací službu Netflix je již za dveřmi a malá reklama v reklamě se objevila ve spotu propagujícím Amazon Fire TV Stick. Malá věcička čerpající inspiraci z chromecastu je momentálně podružná. Clarkson se ukázal v plné parádě, jezdící na Segwayi po luxusním domě a utahující si z BBC. K dokonalosti hraje v pozadí rocková klasika z šedesátých let a tak jediným překvapením zůstává, j  ak moc je ten člověk vlastně starý.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
Vápno
1. 11. 2015, 18:26

K rej lokomotívr Audi: ja osobne nepoznám lokomotívu, kde by naftový motor priamo poháňal nápravy ;-) snáď jediná výnimka sú motorové vozne a rôzne lokotraktory

0 reagovat
Tof
2. 11. 2015, 03:09

Taky by bylo dobrý v tom odtahovacím případě zmínit, že se nějaká ta jejich asociace odtahovkářů nebo co to je vyjádřila, že ty ceny byly dost natažený...Takhle to trošku smrdí bulvárem.

0 reagovat
Karda
3. 11. 2015, 21:03

Jen drobnost. Nový "Top Gear" vzniká pod tatktovkou Amazonu a měl by se vysílat prostřednictvím služby Amazon Prime. Pro Netflix bylo trio moderátorů příliš drahé http://www.digitalspy.co.uk/tv/s265/top-gear/news/a666922/netflix-top-gear-trio-clarkson-hammond-and-may-werent-worth-all-that-money.html#~pt0IVq3UNRrExy

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte