načítám data...

Autíčkářův týden: Samá SUV

Novinky posledních dní se sešly v kategorii SUV, ale nebojte se, zas taková nuda to přeci jen nebude.

zobrazit celou galeriiFoto:   Archiv Značek

Kategorie SUV je stále na vzestupu. Navzdory globálním snahám o nízkoemisní a efektivní automobilovou dopravu se trend SUV nezpomaluje. Ba právě naopak, velká pseudo terénní auta postupně zaplavují všechny velikostní kategorie a nutí i značky, které se dosud věnovaly naprosto specifickým segemntům trhu, přehodnocovat svá modelová portfolia a vyvíjet právě SUV.

Motorističtí nadšenci mají z tohoto trendu pramalou radost. Nejen, že se z automobilového trhu zdánlivě vytrácí rozmanitost, kategorie SUV nadto svou univerzálností představuje vždy určitý kompromis. Nikdy to nebude tak rychlé jako opravdový sporťák, nikdy to nebude tak prostorné jako opravdový minivan, nikdy to nebude tak odolné jako opravdový offroad, nikdy to nebude tak elegantní jako opravdová limuzína. 

Foto: BMW

Tak proč bychom se vůbec měli SUV zabývat? SUV jsou nezajímavá, nudná a kompromisní auta, proč bychom jim měli věnovat svou pozornost a tento článek? Prvním důvodem by mohl být pouhý fakt, že se to děje, že svět aut se tímto směrem zkrátka ubírá a pokud chceme i nadále mít prst na tepu doby, nezbývá nám, než SUV sledovat. To samo o sobě by asi nestačilo, ale nebojte, je tu i druhý důvod – ona SUV, která se v posledních dnech objevila, totiž nejsou vůbec nezajímavá, nudná a kompromisní.

 

Cadillac Escalade IQ 

A začneme hned těžkou váhou. Cadillac Escalade je ikonou mezi SUV. První generace se objevila už koncem devadesátých let minulého století a auto si postupně vydobylo status, jako žádné jiné. Tady není nic příliš přehnané, tady nejsou absurdní chromovaná kola známkou nevkusu, tady je to povinnost. 

Opulentní americká SUV-limuzína se narozdíl od evropského Range Roveru ani nesnažila zachovat nějaké speciální offroadové schopnosti, tohle auto je určeno na silnice a nijak se tím netají. Filozofie vozidla je tady víc než jasná – tohle má být prostě to největší a nejluxusnější auto v ulici. Tečka. 

Foto: Cadillac

A nyní přichází další generace Cadillacu Escalade. Pod označením Escalade IQ nám Cadillac představil svou novinku pro modelový rok 2025. Asi nikoho nepřekvapí, že nové obří SUV pohání elektromotor. Onen přídomek IQ tu má své opodstatnění – novinka totiž nenahrazuje stávající spalovací varianty Escalade, nepředstavuje ale ani jen další motorizaci. Podobně jako Volvo a jeho EX90, i Escalade IQ je samostatným modelem a bude nabízen souběžně s konvenčními Escalade.

Foto: Cadillac

Na začátku jsem se zmínil, že budeme mluvit o těžké váze. A to jsem v tomto případě nemyslel jen obrazně. Elektromobily se stále potýkají s váhovými problémy a obří Escalade IQ pochopitelně není výjimkou. Ba právě naopak. Díky baterii o nevídané kapacitě 200 kWh váží novinka krásné čtyři tuny, s řidičákem skupiny B na něj tedy rovnou zapomeňte. Ale to zas tolik nevadí, do Evropy se oficiálně stejně dovoz neplánuje.

Foto: Cadillac

Jinak ale hmotnost nebude představovat zásadní problém, výkon 560 kW si s ní hravě poradí a na nějaké dovádění v zatáčkách neměl Escalade talent nikdy, takže tady novinka zůstává věrná tradici. Zajímavý je nabíjecí výkon. Zde Cadillac slibuje až 350 kW, což i při očividně ne právě nízké spotřebě (i přes obří baterii výrobce udává sice hezkých a zcela dostačujících, ale nikoli ohromujících 700 km) znamená dobití na 160 kilometrů jízdy za pouhých deset minut. V autě normální velikosti bychom se při takovém nabíjecím výkonu už časově dostali na ekvivalent běžného tankování.

 

Lamborghini Lanzador

Když se v Autíčkářově garáži objevilo šmoulově modré BMW M2, rozhořel se mezi redaktory nečekaný spor. Netýkal se ani jízdních vlastností, ani pozoruhodného designu mnichovského kapesního ‘emka’, týkal se kategorie, do které bychom M2 měli zařadit. Část redaktorů se přiklonila na stranu výrobce a o M2 hovořila jako o kupé, druhá neméně početná skupina v tom voze viděla jasný dvoudveřový sedan nebo chcete-li tudor. 

Foto: Lamborghini

Debata se táhla a větvila a přišla řeč i na SUV-kupé. To jsou ta SUV ‘vpředu byznys, vzadu párty’, mohu-li si půjčit devadesátkový kadeřnický obrat, auta až po sloupek B představující obyčejné SUV, ale se sportovněji střiženou zádí ve stylu kupé. Všechna tahle SUV-kupé si ale i nadále drží pětidveřovou karoserii a jde spíš o takový marketingový trik, než o nějaké skutečné kupé. Až doteď. Lamborghini totiž představilo své SUV-kupé a kdybych ho měl nějak popsat, nenapadá mě nic lepšího, než výraz ‘SUV-kupé’. Lamborghini však paradoxně o žádném SUV-kupé nemluví, místo toho představuje světové první ‘ultra-GT’. No co už…

Foto: Lamborghini

Stejně jako výše zmíněný Cadillac, i Lanzador je elektromobil. A ano, právě tedy hledíte na první plně elektrické Lamborghini, další tabu bylo prolomeno (a to nás ještě dnes čeká jedno pěkně velké). Stejně jako Cadillac, i Lamborghini nabídne nabíjecí výkon 350 kW.

Foto: Lamborghini

Energii z baterií budou spotřebovávat elektormotory na obou nápravách, poháněná tedy budou všechna čtyři kola. A to je dobře, protože přenos výkonu na silnici bude u Lanzadoru velké téma. Celkový výkon totiž překročil magickou hranici jedné megawatty, tedy asi 1340 koní. Au. 


 

Ford Mustang Mach-e Rally

Ale nejsou tu jen koncepty, na které si ještě pěknou chvíli musíme počkat. Ford představil svůj elektrický crossover Mustang Mach-E ve verzi Rally. Zatím se sice jedná také o koncept, ale tohle auto se v prodeji objeví co nevidět. 

Foto: Ford

Oproti dosud nabízeným variantám je Mach-E Rally nabízen s celou řadou úprav, která jej předurčují k hrátkám na šotolině. Jsou tu speciální kola s vyššími pneumatikami, ochranné kryty pod oběma motory, fólií chráněná spodní polovina karoserie a k tomu i nějaká ta křidélka po vzoru rallyových Focusů. Světlá výška povyrostla jen mírně, Ford uvádí 20 mm.

Foto: Ford

Po technické stránce se nic nemění, pod rallyovým kabátem se nachází totožná technika, jakou známe z modelu Mach-E GT, tedy dvojice motorů o celkovém výkonu 487 koní a točivý moment 880 Nm. Síla pohonu se přenáší na všechna čtyři kola. Ford Mustang Mach-E Rally by se měl u dealerů Ford objevit začátkem příštího roku.

 

Mercedes-Benz malé g 

Třída G je další ikonou, většinou ale nebývá řazena mezi SUV. Měla by být, protože ony naleštěné vozy opatřené perleťovým lakem, obřími koly a do strany trčícími výfuky AMG verzí nejsou ničím jiným, než dokonalou ukázkou nesmyslnosti SUV. Avšak z nostalgie a pro odkazy na dávné vojenské speciály máme ve zvyku tohle auto považovat za plnotučný offroad.

Foto: Mercedes-Benz

Nebudeme se teď přít o to, jaký význam to auto má, jedno je ale jasné, totiž jaký signál ta věc vysílá svému okolí. Není to jen auto, je to ta nejhranatější a nejzlejší věc v ulici. Jestli chcete vypadat jako větší chlapák, než soused s ‘Géčkem’, musíte si pořídit tank.

I u Mercedesu se již chystají na přechod k elektrickým vozům a ani ‘géčko’ nebude stát stranou. První elektrické prototypy EQG už jsme mohli vidět v akci (včetně schopnosti otáčet pravými koly jinou rychlostí či dokonce směrem, než koly levými, čímž se Třída G zas o krůček přiblíží k onomu tanku), chystá se ale ještě jedna novinka.Třída g. A to malé ‘g’ není překlep. 

Foto: Mercedes-Benz

Mercedes chce využít auru okolo Třídy G a prodat tento brand i méně extrémní klientele. Malé g by mělo dorazit v roce 2026 a bude se pochopitelně jednat o elektromobil. Cílem je dodat styl velkého ‘Géčka’, avšak přidat k němu trochu lidskosti. Jak se to podaří, to ukáže až budoucnost, i design chystané novinky je zatím zahalen tajemstvím, ale velké překvapení to patrně nebude. Tvary Třídy G jsou pevně dalé už od sedmdesátých let a na tom se nic podstatného nezmění.

 

Toyota Century

Až dosud jsme tu měli samé elektrické novinky, pojďme se tedy ještě vrátit do vod vnitřního spalování. Tam, kde motory dělají rámus, vypouští čmoudíky, zkrátka tam, kde je svět ještě v pořádku. Další auto je sice plug-in hybrid, ale srdcem jeho pohonu je zážehový šestiválec, tady je vše ještě tak, jak to má být. Akorát, že vůbec.

Posledním vozem v našem dnešním výčtu je Toyota Century a ačkoli jako jediná v tomto článku má výfuk, jedná se zároveň asi o nejkontroverznější věc tady. Nová Toyota Century je totiž SUV.

Foto: Toyota

Kdo by snad nezanal model Century, pro toho si dovolím krátkou historickou vsuvku. V roce 1967 by Sakichi Toyoda, zakladatel Toyoty, oslavil sto let. A právě toho roku se objevil poprvé vrcholný a tak trochu tajemný model Toyoty pojmenovaný prostě Century – století. Proč tajemný? Tohle auto stojí stranou běžného výrobního programu Toyoty, má svou vlastní značku, své logo s fénixem Fushichō a svou klientelu.

Foto: Toyota

Toyotu Century automobilka nabízí oficiálně pouze pro japonský trh a ani tady není snadné se k ní dostat. Nemůžete si jen tak napochodovat ke svému lokálnímu dealerovi, na kapotu vystaveného Yarise vyskládat komínky bankovek a odjet svou zbrusu novou Toyotou Century. Tahle limuzína není pro každého. Běžně tyto vozy používají nejvyšší představitelé státu, ti, kdo sedí na zadních sedadlech Century, obvykle rozhodují o osudech spousty jiných lidí…

Auto je v nabídce nepřetržitě od onoho roku 1967, proto překvapí, že aktuálně značka nabízí teprve třetí generaci. Tady čas plyne svým tempem. Když o tom tak přemýšlím, Toyota Century je asi tou nejkonzervativnější věcí v automobilovém průmyslu vůbec. Tahle věc odolává času a jeho vlivům jako nic jiného. Nebo spíše odolávala, protože trendu SUV se ubránit nedokázala.

Foto: Toyota

Ačkoli se jedná o SUV, stále je vůz koncipován jako luxusní limuzína. Majitelé těchto aut nesedí za volantem, od toho je tu najatý řidič, jejich místo je vzadu. Zatímco Rolls Royce vsadil u svého SUV na dveře otevírané tradičně proti směru jízdy, v Toyotě šli ještě dál a nabízí ještě pohodlnější nastupování. Je to možná trochu bizarní, ale to nové Toyoty Century se nastupuje ‘šoupačkami’. Zní to divně, ale je to vlastně skvělý nápad. Pokud by to však na vás bylo přecijen moc, je k dispozici i konvenční pár dveří, volba tak bude na zákaznících.

Foto: Toyota

Na palubě pochopitelně najdeme veškerý myslitelný luxus, příkladné bude i odhlučnění. Pro zajištění dokonalého ticha v interiéru dokonce Toyota instalovala pevnou přepážku mezi kabinou a zavazadelníkem, karoserie je tedy tříprostorová jako u klasického sedanu.

Maličko matoucí je jméno, protože narozdíl od sedanu, který se jmenuje prostě Century, dostala novinka originální jméno Century. Nová Century se tak bude nabízet po boku stávající Century.

Je to přirozený vývoj nebo svatokrádež? To už nechám na vás.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Trinom
12. září 2023, 20:47
4

Koukám, že mi nějaká dobrá duše (doufám, že omylem) smazala můj koment. Tak si to dáme znova. Nečekaně šlo o komentář na adresu Century SUV.
Úplně nerozumím tomu hejtu, který tohle auto vyvolalo. Tohle auto, na rozdíl od současné generace G60, přináší opět Century na špičku, co se týká technologií a pohodlí. G60 je, alespoň z mého pohledu, jakožto majitele G50, jen facelift, ale vůči velice pokrokové G50 (a teď nemluvím ani tak o pohonu) nepřináší skoro nic nového. Přední světla dostala LEDky, zadní LED světla jsou trošku jinak stylizovaná a dovnitř přibyl jeden displej místo tlačítek pro nastavení sedaček. Zbytek by se dal při trošce dobré vůle opravdu nazvat faceliftem. Přesto je G60 braná jako svébytná genarace (na rozdíl třeba od G40 nebo G45). To neznamená, že by G60 bylo špatným autem, to vůbec ne, jen prostě za jinými luxusními sedany zaostává v technologiích. Pohodlí je pořád protřídní.
A co to SUV? Hned v úvodu musím říct, že se mi líbí, jak nenásilně navazuje na vzhled sedanů a bere si z nich stylistický jazyk. Chromované obložení dveří, prahů a nárazníků se jim fakt hezky povedlo přenést na úplně jinak stylizovanou karoserii. Zbytek auta je zvenku uhlazený a nikde nevidím žádné stylistické zaškobrtnutí. Vnitřek vypadá taky velmi dobře, dokonce bych řekl, že výrazně lépe, než u G60, kde je vidět některé prvky poplatné době vzniku šasi (cca 2010). Nakonec je potřeba si taky uvědomit, že i v Japonsku přichází do módy karoserie SUV, takže pokud má Century zůstat tím nenápadným luxusním autem, musí se přizpůsobit. A v tomhle případě bych řekl, že to kluci japonští zvládli na jedničku s hvězdičkou.

PS: Všiml si někdo v prezentaci tohohle slajdu?

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD 2007
Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD

2007 rok výroby
214 koní výkon
3 000 ccm objem

Dodge Challenger R/T 1970
Dodge Challenger R/T

1970 rok výroby
415 koní výkon
7 206 ccm objem

Mercury Grand Marquis LS 1989
Mercury Grand Marquis LS

1989 rok výroby
200 koní výkon
5 007 ccm objem

Pontiac Grand Prix LJ 1979
Pontiac Grand Prix LJ

1979 rok výroby
136 koní výkon
5 000 ccm objem