načítám data...

Autíčkářův tip: Renault Clio Sport

Znáte ten pocit, když vezmete auto na svou oblíbenou okresku a ono vám předvede něco nadpozemského? Když v polovině zastavíte s výrazem v tváři á la "Vavris konečně urval Miatu na suchu" a jdete se podívat, jestli opravdu sedíte v té ojetině z bazoše a ne v polepeném speciálu na rychlostní zkoušce korsické rally? Že ne? Tak to byste měli vyzkoušet celkem nenápadné hatchbacky, které staví jedna parta ve francouzském Dieppe.

Zobrazit galerii

Znáte ten pocit, když vezmete auto na svou oblíbenou okresku a ono vám předvede něco nadpozemského? Když v polovině zastavíte s výrazem v tváři á la "Vavris konečně urval Miatu na suchu" a jdete se podívat, jestli opravdu sedíte v té ojetině z bazoše a ne v polepeném speciálu na rychlostní zkoušce korsické rally? Že ne? Tak to byste měli vyzkoušet celkem nenápadné hatchbacky, které staví jedna parta ve francouzském Dieppe.

Mám samozřejmě na mysli divizi Renault Sport, která se za ta léta vyšvihla ve výrobce těch nejlepších hothatchů světa, i když jsou to skromní hoši a s novým Cliem se tento post nejspíše snaží přenechat jiným. V plechovkách, které prošly rukama tamních zkušených inženýrů a nadšenců, jsem jel již několikrát, ať už šlo o zánovní Mégane RS Cup, jehož rychlost a efektivnost je návyková, anebo možná trochu podceňované Twingo RS Cup, které však dokáže dostat řidiče do děje, úplně ho pohltit při ždímání každého koně pod kapotou a nakonec zpoceného vyplivnout s několika otázkami v hlavě. Jakto, že ten pekelně tvrdý podvozek umí v ostrém tempu takhle žehlit rozbitou okresku? Jak dokázali vyrobit auto s takhle krátkým rozvorem, které neustále balancuje na hraně přetáčivosti, a přitom je úžasně krotké? A, ku*va, je opravdu možné, že jsem se toho čtyř set koňového Eva držel stále na dohled?

e2-renault-clio-sport

Jak už jste asi pochopili, mám ostré hatchbacky od Renaultu rád. Vždycky mě však zajímalo, jak na tom tahle auta budou jako ojetiny. Nebudou se rozpadat po těžké šichtě ve vysokých otáčkách? Nebudou plasty v interiéru imitovat vzhled karoserie Citroënu Type H? A co elektronika, pošlape i jindy, než jen každou čtvrtou středu v měsíci?
Otázky zatím vládnou tomuto článku, konečně se však dostáváme k odpovědi v podobě ojetého Clia RS druhé generace před faceliftem.  http://www.sportovnivozy.cz/39073-renault-clio-sport-roznov-pod-radhostem

To je, jak vidíte, na prodej za 189 000 Kč a má najeto 82 000 km. Řeknu vám to na rovinu, po svezení s tímhle autem jsem se zasnil a toužil mít zbytečných dvě sta tisíc na účtě. V interiéru najeté kilometry prozrazuje jen lehce natržená sedačka řidiče, jinak vše funguje a je v překvapivě dobrém stavu. Spojka, nahmatat startovací tlačítko a dvoulitrová atmosféra pod kapotou se probouzí k životu. Již při cukání po městě je jasné, že tohle není žádná načančaná zrůdnost, ale pravé řidičské auto. Pozice za volantem není dokonale nízká, ale brzy to člověk ani nevnímá. Šestikvalt řadí hladce, přesně a hlavně často, protože zpřevodování je takové, jaké by u těchto aut být mělo – krátké. Motor pak nadšeně pohybuje stříbrným hatchbackem již v nízkých otáčkách. Moc nevím, co od něj čekat – někteří říkají, že je takový středně otáčkový tahoun, já mám však radši drama před červeným polem, nebudu o něj ochuzen?

e7-renault-clio-sport

Olej už je zahřátý, má oblíbená okreska před námi, podřazuji tedy na dvojku a snažím se protlačit pravý pedál podlahou. A je to tady, střední otáčky a Clio už jede více, než by objem jeho motoru napovídal. No nic, držím jej dál pod krkem a…všechny mé obavy byly liché! Okolo sedmi tisíc přijde ta pravá výkonová špička doprovázená naléhavým řevem sání a duněním výfuku. Rychle řadím trojku, ještě chvíli držím plyn a pak přichází zatáčky. Brzdy ostře kontrolují rychlost decentně rozšířeného francouzského hatchbacku a já vzpomínám na Chrise Harrise. Ten totiž kdysi napsal, že Clio Sport má tak přeposilované řízení, že kola se ani nezdají být nějak spojená s volantem. Nevím, jestli automobilové řízení za těch osm let natolik degradovalo, ale osobně již v prvním oblouku nacházím ve volantu nejen příjemnou tuhost, ale i náznaky zpětné vazby a komunikace, které se u nových aut objevují jen výjimečně.

e3-renault-clio-sport

Záměrně jsem ještě nemluvil o podvozku. Ten i po tolika kilometrech stále (na poměry malých hothatchů) nesmírně dobře žehlí nerovnosti a ani náznakem se od něj neozve žádná nepříjemná rána. Přitom v zatáčkách není nijak rozbředlý, přilnavost na předku je výtečná a záď se také podílí na tom radostném aktu zatáčení. Rychlé ubrání plynu a Clio znatelně utáhne stopu s náznakem přetáčivosti. Nechci jej příliš trápit, i na těch dvou kilometrech zakroucené cesty mě však RS zvládlo ohromit. Přitom jde pořád o praktický každodenní hatchback, s přijatelným místem vzadu a slušným kufrem.

Takže si to shrňme – nadšený a točivý atmosférický motor, fantastický poddajný podvozek, dobré řazení i řízení, a k tomu i po sedmi letech na cestách celé auto působí solidně. A, ano, věc, která nová stála přes 700 000 Kč, dnes seženete za cenu Fabie v holobytu. Kupujte, dokud jsou!

e1-renault-clio-sport

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Th
Thomas
16. dubna 2013, 00:45
0

má to nevýhodu.. píča patří mezi nohy ne na kapotu renaulta

reagovat
Sa
Sakul
16. dubna 2013, 09:24
0

Tohle muze napsat opravdu jen idiot a nejaky blbec a vyznavas "pseudosportu" od koncernu. :)

Ma
Martin
16. dubna 2013, 10:35
0

Jsi oř, i rencl dělá schopná auta :-)

Co
Colombo
18. dubna 2013, 19:52
0

Hm, takže naštvanost obecná se již dostavila i na zdejší stránky. Tvořit umí málokdo, zatímco kritizovat každý..

reagovat
On
Ondra
21. dubna 2013, 19:21
0

Teď zcela nejsem v obraze, k čemu se tento komentář vztahuje? Článek snad nekritizuje...

Ha
Haselzde
23. dubna 2013, 20:24
0

rekl byvh ze slo o reakci na Thomase :)
Clanek samozrejme opet peknej ;) jen tak dal!
Mmjn libilo by se mi vzdy pod clanek s autem nejakej kratkej vypis konkurence. Treba napsat civic x.gen type R a k tomu: je lepsi v....., je horsi v.... :)
Ale to si mozna dost vymyslim :)

On
Ondra
23. dubna 2013, 21:11
0

Cenově se už Clio dostalo na úroveň Civicu Type-R 7G, se kterým mám nějaké zkušenosti, takže to můžu shrnout.

Výhody Civicu: Točivější motor, zajímavější charakter jednotky, lepší řazení. Mnoho dílů pro úpravy relativně zalevno. Je to taky tradičně spolehlivá věc.

Výhody Clia: Vyšší točivý moment, motor jede lépe ve středních otáčkách. Pro mě osobně atraktivnější vzhled. Jde poznat nižší věk Clia, kupříkladu co se výbavy a každodenní použitelnosti týče. Podvozek kombinující relativně pohodlné odpružení se skvělým chováním v zatáčkách. Lepší řízení a pozice za volantem (tyto dvě věci jsou v Civicu dost špatné).

Jistě by se daly najít i další rozdíly :)

Co
Colombo
23. dubna 2013, 22:36
0

článek nikoliv..

Ma
Martin
28. dubna 2013, 13:55
0

To máš těžký :-) naštvanosti všude dost a tak nějak prolíná, takže je prostě všude :-(
mě teď opustilo RC, oprava by stála víc, než nové, a stejně už se nevyrábí :-( no, půjdu se projet s Mazlíkem, určitě mi pár pohodovejch kiláků zvedne náladu, a třeba mne i něco napadne :-D a nebudu pak naštvanej :-D

Ad
Adamec
06. září 2013, 10:25
0

Tak tuhle formuli mám doma taky :) Nějaký frajer do mě na jaře vjel hezky zboku a zřídil mi plechy, kapota ohnutá hezky do smyslného S, zrcátko spadlo někam do rybníka a mladá se třepala strachy ještě týden. A čičmunda hezky vesele ujel .Auto mi odtáhli do servisu kde mi nacenili na nehoraznou sumu. Kdybych nepoznal borce z vrakoviště http://www.ekoautovrakoviste.cz/ tak asi dodneška jezdím na kole. Takže hezké auto, ale bacha na něj jinak se nedoplatíte!

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem