načítám data...

Autíčkářova garáž: Nissan R390 GT1

Minulý týden jste svými hlasy zaparkovali do naší virtuální garáže první vozítko a je čas rozhodnout, zda-li se ke Chrysleru Turbine Car nastěhuje něco dalšího.  Zástupce z Ameriky tedy...

Minulý týden jste svými hlasy zaparkovali do naší virtuální garáže první vozítko a je čas rozhodnout, zda-li se ke Chrysleru Turbine Car nastěhuje něco dalšího.  Zástupce z Ameriky tedy už máme, takže přidejme dnes třeba něco z japonské produkce, patrně ten největší hardcore, který kdy Země vycházejícího slunce vpustila na běžné silnice a rekrutuje se z produkce značky Nissan.

Současný internet je zaplaven všehoschopným GT-R, které na dráze zašlapává do země své konkurenty silou Godzillí tlapy a chudák Isac Newton kvůli němu asi momentálně rotuje v rakvi rychlostí lopatek jeho turbodmychadel. Jednomu by se zdálo, že větší krávovinu (v tom dobrém slova smyslu) Nissan nikdy nemohl vyrobit, jenže vyrobil. Je třeba se přesunout do 2.poloviny 90. let, kdy světové okruhy brázdily v rámci závodů LeMans series snad ty nejpřitažlivější speciály v nedávné historii kategorie GT1. A díky pár řádkům technických regulí, které podmiňovaly účast v závodech existencí produkční verze, se začaly rodit baterie maniakálních balistických střel země-země, které nějakou náhodou plnily emisní, bezpečnostní a jiné potřebné normy. Takže vzniklo třeba bestiální Porsche 911 GT1,  rozšlápnutý Mercedes CLK s přídomkem GTR nebo dodnes pro mnohé nepřekonaný McLaren F1. No a k těm méně známým konstrukcím patří placatý příspěvek Nissanu s označením R390 GT1. Do autíčkářovy garáže jsem ho vybral z prostého důvodu – existují pouze 2 kusy, jelikož dřív než Nissan produkci stačil pořádně rozjet, změnila FIA pravidla, čímž projektu R390 GT1 zlomila vaz. Jeden kus bude patrně na vždy zavřen v muzeu a ten druhý, co je na fotkách, by se myslím dobře výjimal právě v naši garáži :D

1998_Nissan_R390GT12

Takže teď trocha faktografie. R390 GT1 je tak trochu vykradený Jaguar XJR15. Na jeho vývoji se totiž podíleli stejní pánové z TWR (Tom Walkinshaw Racing), a zkušenosti z vývoje závodního Jaguaru by bylo škoda zahodit do pole. Před kluky z Nisma o tom moc nemluvte, ale R390 používá prakticky stejný monokok z uhlíkových vláken jako XJR15. Design pak má na svědomí Ian Cullum. Narozdíl od ostatních splašených placek z GT1 Nissan nejdříve vyprodukoval silniční verzi a až z ní následně vznikl závodní speciál. Tehdejší generální manažer Nisma Yutaka Hagiwara to komentoval slovy: "Silniční  R390 je obdobou surového diamantu, zatímco závodní verze je finální, vyleštěný produkt. Nepochybujte však o tom, že R390 je ta nejrychlejší věc, kterou kdy Japonsko pustilo na silnici. "

Day3jpg44

R390 je poháněna 3.5 litrovou strojovnou VH35L dopovanou dvěma turby, jejíž vkonové hodnoty omráčí ještě dnes. 410 kw (550 k) při 6.800 ot./min., 0-100 km/h při použití launch control za 3,3s, 0-160 km/h za 6,8s, čtvrtmíle za 11,1s a maximální rychlost okolo 330 km/h. Přičemž celá tahle nádhera, kterou s ostatními modely automobilky spojují snad jen přední světla z 300ZX, váží nějakých 1.050 kg. Solidní základ pro zlomení krční páteře, co říkáte? Výkon je na zadní kola posílán skrz šestistupňovou sekvenci a pneumatiky chrání od předčasné smrti vypínatelný protiprokluz. Žádný další elektronický hlídací pes ale už přítomen není, takže stačí trocha mrholení a z R390 se stává to, co Angličané umí tak kouzelně popsat slovem widowmaker.

Day3jpg49

Podvozek je prý přísně neutrální a když už dojde k vybočení zádě, lze počínající přetáčivost bleskově napravit extrémně rychlým řízením. Jen pomalé zatáčky činí R390 problémy a je v nich zoufale nedotáčivý. Alespoň to tvrdí Sam Mitani, redaktor magazínu Road &Track, který měl kdysi jako jeden z mála vyvolených možnost tuhle bestii krotit. Z jeho postřehů můžu ještě zmínit prakticky nemožnost produkovat meziplyny způsobem pata-špička, leda že by měl člověk nohu velikosti Shreka, citelnou turbodíru pod 3.500 otáček anebo salvy tepla, kterými rozběsněné srdce supersportu umístěné hned za sedadly zásobuje kokpit.

Day3jpg35

Tak a teď je to jen na vás. Chceme v garáži modré cosi, do kterého se leze 10x hůře než do tanku? Které řidiče mumifikuje horkem a žádnou zatáčku mu nedá zadarmo? Ale které se také dokáže rozjíždět s intenzitou naštvaného Grippenu? Vyjádřete svůj názor v diskuzi pod článkem

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ja
jagy
26. května 2010, 12:33
0

Do garaze s nim. :D

reagovat
pe
pes
11. června 2010, 06:50
0

Už jen proto, že existují dva kusy, musí jeden z nich mazat do garáže! Prej to neni tak dobrý auto jako třeba McLaren F1, ale to je jedno. :-)

reagovat
Ne
Nedy
25. června 2010, 09:33
0

Myslím si, že o autech toho vím celkem hodně. Nicméně s tímhle jste mě fakt dostali, neb jsem o něm nevěděl a to se mi stává bohužel už jen výjmečně. Do garáže rozhodně patří!

V prvním článku jste psali o dalších návrzích, takže tady jich pár je: Bugatti 57S Atalante, Ferrari 250 GTO, Ferarri 456 station wagon (nebo něco dalšího od brunejského sultána), Aston Martin Lagonda (třeba též kombi), Citroen Traction avant cupe (viděl jsem ho před týdnem na výstavě v Monaku - krásné!), ze současnosti třeba Ferarri FXX na značkách,...

reagovat
Ve
Vencos
26. ledna 2011, 22:05
0

Jediné místo,kde jsem tohle viděl, byl v roce 98 Test Drive 5 :)
http://www.igcd.net/vehicle.php?id=11323&PHPSESSID=c18ff1&width=1280

reagovat
Ji
Jirka
15. září 2011, 03:12
0

Vencos: Byl i v Need For Speed 3 :-)

reagovat
Ma
Mature 16V
30. dubna 2012, 21:26
0

A taky v Gran Turismu !! :)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge D100  1976
Dodge D100

1976 rok výroby
150 koní výkon
5 200 ccm objem

Chrysler New Yorker 4 door hardtop 1969
Chrysler New Yorker 4 door hardtop

1969 rok výroby
350 koní výkon
7 200 ccm objem

Dodge Grand Caravan  2013
Dodge Grand Caravan

2013 rok výroby
283 koní výkon
3 600 ccm objem

Dodge Challenger  2014
Dodge Challenger

2014 rok výroby
305 koní výkon
3 604 ccm objem

Cadillac Brougham  1990
Cadillac Brougham

1990 rok výroby
175 koní výkon
5 700 ccm objem