načítám data...

Autíčkářova garáž: Lancia 037 Stradale

My jsme konečně začali pravideně psát a Vy jste nás začali ve větší míře číst.  Nyní je asi ta pravá doba pro obnovení autíčkářovy garáže. O co že jde stručně připomenou následující...

My jsme konečně začali pravideně psát a Vy jste nás začali ve větší míře číst.  Nyní je asi ta pravá doba pro obnovení autíčkářovy garáže. O co že jde stručně připomenou následující dva odstavce:

Máme garáž a hledáme pětadvacet aut, která by každý z nás chtěl a nikoliv potřeboval. Nezáleží nám na stáří, ceně nebo dostupnosti – nenecháme se omezovat přízemními praktickými starostmi. Vybereme nejlepší z nejlepších. Každý týden vám nabídneme jednoho kandidáta na vstup do "Autíčkářovy garáže" a necháme vás hlasováním rozhodnout, zda je dostatečně přitažlivý, aby mohl v naši garáži zaparkovat. Abychom se ujistili, že je náš výběr opravdu prvotřídní, necháme vás čas od času nějaká auta vyřadit a nahradit jinými. A samozřejmě budeme přihlížet k vašim návrhům na další kandidáty.

V současné době nám v garáži parkují 3 auta. Chrysler Turbine Car, Nissan R390 GT1 a Rizk DBR2. Já se dnes pokusím zaparkovat čtvrtý kousek, kterým bude silniční verze legendárního rally speciálu Lancia 037 Stradale.

Proč?

Znáte takový ten nutkavý pocit neopodstatněné touhy, kdy nějakou věc chcete a neexistuje jediný racionální důvod, proč ji chtít? Daná věc vlastně ničím nevyniká, existují k ní designově hezčí, technicky dokonalejší, historicky významnější nebo prostě jen výkonnější alternativy, ale přesto je nějak podprahově působivá. Nedokážete si to vysvětlit, ale požírá vás to a prostě jí CHCETE!

037 Stradale_1

Flashback 1 : Malé pimprle listuje tlustou černobílou bichlí o autech. Na jedné z nemnoha barevných stran jej zaujímá široké rozpláclé „cosi“ zabalené do mraku šotoliny. To bílé „Cosi“ má na kapotě nápis Lancia, je to pomalováno červeno-modrými pruhy, ale hlavně, hlavně jej to z fotky probodává  a zároveň hypnotizuje přísným pohledem čtyř kulatých světlometů, tak intenzivně, jako žádné jiné auto z knížky…

Flashback 2: Prepubertální floutek sleduje v televizi rally reportáž. Celica, Cossie, Celica, Lancer, Cossie… eNka, malé áčka…  mmmm, nuda…   historici… Co to? Eh?! To je přece to zlé auto z knížky! Jen se mihlo, ale je to Lancia 037 Rally. Poznává ty válečné barvy Martini, poznává tu uhrančivou čtyřokou masku, snad i ten oblak šotoliny je stejný jako tenkrát v knížce… Tohle by chtěl, škoda že se to nedá koupit a nedá se v tom jezdit jinde než na uzavřených tratích…

Flashback 3: Budoucí elita národa bezduše brouzdá internetem během prudce inteligentní přednášky na vysoké škole. Fórum s názvem „pěkné fotky automobilů“ by mohlo aspoň na pár minut zabavit. Safra, co ta tady dělá? Ještě ke všemu červená a tak nějak hezčí..  Lancia…  037… STRADALE?!? Jsem šokován, otvírám Google, zadávám klíčové spojení „037 Stradale“.. Vyrobeno 207 kusů, zadokolka se špérou, kompresorem dopovaný dvoulitr. Znám ji pět minut a jsem v tom! Jaktože jsem o ní 21 let nevěděl? Není cesty zpět, 037 Stradale mě trefila na komoru.

Teď by měl nastat happyend, prostřih do současnosti a záběr na mladého úspěšného multimilionáře, který se chlubí červenou krasavicí v garáži. Takže prostřih: Mladý (?) naivní „redaktor“ se pokouší virtuálně zaparkovat 037 Stradale do autíčkářovy garáže. :)

779300305_ac42bfa445_z

Trocha faktografie

037 Stradale se narodila jako Lancia Beta Monte Carlo. Ta byla v rámci vnitrofiremní muace zbavena skoro všeho krom platformy a střední části karoserie, aby mohl vzniknout homologační produkt pro vstup značky do skupiny B. 037 je tak trochu výjimečná – zatímco konkurence se snažila vytřískat z pravidel co největší technickou výhodu a vznikaly bestiální čtyřkolky s turby, koncern Fiat to přehnal se siestou a trochu zaspal. Systém 4x4 nestihli vyvinout a přeplňování sice vyvinout stihli, leč jeho funkčnost a spolehlivost byla někde mezi ruskou kalkulačkou a bulharským splachovacím záchodem, takže nakonec použili kompresor. Díky bohu! V dubnu 1982 totiž byla představena velmi syrová zadokolka, bez turbo díry a s mechanickým samosvorem ZF mezi zadními koly.

4664573604_4bff7210bb_z

Přeplňovaný dvoulitr s šestnácti ventily pocházel původně z Fiatu 131, byl živen dvojitým karburátorem Weber a dopován zmiňovaným kompresorem Volumex – Abarth. Produkoval 153 kw (205 hp) a vzhledem k nízké hmotnosti Lancie to stačilo ke katapultaci na stovku za 5,8 sekundy, což byl na tehdejší dobu velmi působivý způsob zrychlování. A i kdyby nebyl, vynikající brzdy Brembo, speciální edice tlumičů Bilstein a nezávislé zavěšení všech kol na dvojitých lichoběžnících – dodnes nikdo nic lepšího nevymyslel – určitě musí umlčet všechny pochybovače o ryzí sportovnosti 037 Stradale. Zapomněl jsem, že pro lepší rozložení hmotnosti má auto 2 nádrže, přičemž každá z nich pojme 35 litrů paliva a výhradně rudá karoserie je vyrobena ze sklolaminátu vyztuženého kevlarem. Teď si to zkuste celé přečíst znovu, srovnat to s technologiemi používanými dnes a uvědomit si, že Lancia bude za čtvrt roku čerstvá třicátnice. Už chápu, proč jsou ženské nejvášnivější kolem třicítky… :)

lancia-037-rally-stradale-1286_2l

Tak co vy na to? Já si myslím, že Lancii 037 Stradale v naši garáži nutně potřebujeme. Možná není tak slavná jako Sport Quattro, nedosahuje dynamického potenciálu mladší sestry Delty Integrale a přestože nosí podmanivou róbu od Pininfariny, není tak prudérně estetická jako dobová Ferrari, i když stojí podobnou sumu. Dokonce ani netuším jak jezdí, protože přes veškeré úsilí jsem žádný test ani recenzi nenašel. Jenže, při uvážení použité techniky, koncepce a doby vzniku dám krk na to, že tohle bude tuze charakterní "ovdovovač". Svou vůli o umístěni do garáže prosím vyjádřete v diskuzi.

rally-cars-1286_1l

Technické údaje:

Motor: řadový čtyřválec DOHC, 4 ventily na válec

Objem válců:                            1995 ccm

Vrtání & zdvih:                          84 x 90 mm

Kompresní poměr:                7,5:1

Výkon:                                       152 kw / 7000 ot./min

výkonová hmotnost:               130 kw na tunu

hmotnost:                                 1170 kg 

Rozměry:                                  3915 x 1850 x 1245 mm

Maximální rychlost:               225 km/h

Zrychlení 0-100:                     5,8 s 

Převodovka:                             5-ti stupňová ZF 

Převody:                                   2.417:1, 1.611:1,  1,136:1, 0,846:1, 0,704:1

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

me
metaljohn
02. února 2011, 13:44
0

"spolehlivost byla někde mezi ruskou kalkulačkou a bulharským splachovacím záchodem" :D :D já umřu, kam vy redaktoři na tohle chodíte...

btw "pěkná foto automobilů" - není řeč o garáži autorevue? :P

reagovat
ri
riderhenry
11. února 2011, 00:45
0

ja hlasuju pro! Nechapu, jak mi mohlo tak uzasne auto uniknout.

reagovat
žá
žába
24. září 2011, 01:16
0

Jo , do garáže s ní . Miluju todle auto a všechny z rally skupiny B - Audi quatro s1 , peugeot 205 turbo 16 , renault 5 turbo , Lancia Delta S4 ford rs 200 , lada samara eva , mg metro 6r4 se mě nijak nikdy nelíbilo . Ale další auta do garáže bych dal Ferrari F40 , Ferrari 288 GTO , Ferrari 250 GTO , Porsche 934 , Ford Capri Zakspeed , Renault 5 Turbo , Lancia Delta S4 , Jaguar E-Type , BMW 2002 Turbo , Škoda 200 RS , Toyota Celica PikesPeak .

reagovat
Ma
Martin
27. prosince 2011, 10:43
0

Nikdy jsem se v něm nesvezl :-)) ale to ve svém zamilovaném E - type rovněž ne, takže proč ne :-)) výkonově a dle popisů ( už jen to, že si někdo dal práci kvůli rozdělení hmotnosti se dvěma nádržema ) to muselo jezdit víc než slušně :-))

reagovat
Fl
Flying smoker
28. prosince 2011, 23:28
0

Jsem taky rozhodopadnně PRO umistěni do garaže!!!

reagovat
Le
Lemmy
23. června 2015, 18:06
0

Italové s Lančíí 037 a Betou monte carlo jeli evropu v autocrossu takže byli vidět v Nové Pace a Poříčí. Myslím ,že to bylo začátkem osmdesátých let. jeli i se stratosem, deltou S4 i s Fiatem X1/9

reagovat
Pe
Pepa
16. listopadu 2015, 11:38
0

Hodně pěkné autíčko. Jedno z mých nejoblíbenějších z osmdesátých let a určitě nejoblíbenější zástupce skupiny B. Pro mě osobně rozhodně jedno z nejzajímavějších aut historie rally. Zkoušel jsem si i něco ohledně toho hledat a objevil jsem nějaký žebříček - http://jentop10.cz/10-nejvic-ikonickych-zavodnich-aut-historie-rally/2/ -, kde je na celkovém sedmém místě. No nevím, určovat takové pořadí asi není jednoduché, ale já bych 037 do desítky zařadil.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem