načítám data...

Autíčkář za volantem - Oldsmobile 88 Delta 5,7 diesel

Když tady kolega Vavris před pár dny opěvoval nový naftový třikrát přeplňovaný šestiválec od BMW pro jeho zvuk, dynamiku a hlad po otáčkách, vzpomněl jsem si na mé zkušenosti s charakterním...

Zobrazit galerii

Když tady kolega Vavris před pár dny opěvoval nový naftový třikrát přeplňovaný šestiválec od BMW pro jeho zvuk, dynamiku a hlad po otáčkách, vzpomněl jsem si na mé zkušenosti s charakterním dieselem poměrně opačných vlastností. Bude to skoro rok, co došlo k osudnému setkání, které mi velmi změnilo pohled na auta a jejich vnímání jako takových. Fajn, nebudu dlouho chodit kolem horké kaše, měl jsem příležitost nekrátce řídit Oldsmobile 88 Delta z roku 1979, tedy klasický americký fullsize s karoserii položenou na obvodovém rámu, podélně uloženým osmiválcovým motorem a pohonem zadních kol.

Ehm, cože? Že mi někdo přimíchal trochu E85 do ranního kakaa? Začal jsem psát něco o charakterním dieselu a do toho pravověrný americký fullsize? Ano, je tomu tak. Pod kapotou nebublá tradiční osmiválcový benzínový motor, ale jeho naftová reinkarnace. Můžete se ptát proč, odpověď není tak úplně jednoduchá a zasloužila by si samostatný článek, takže jen zkráceně. Přísnější emisní normy vedly k tendencím snížit spotřebu, a tak se v Oldsmobilu pokusili vytvořit motor, jenž by při nízké spotřebě nabídl uspokojivé výkony. Že se jim to zrovna moc nepodařilo, a že tím z části zapříčinili neúspěch naftových motorů v USA všeobecně, je věc druhá.

Takže znovu, nejmenuje se tohle snad autíčkář za volantem a ne autíčkář dějepisec? Fajn, pojďme teda jezdit. Pro ty, co klasickou ameriku řídili, nic nového pod sluncem, pro mě však zcela ojedinělá záležitost. Usedám na řidičovo sedadlo, které se nedá popsat jinými slovy než elektricky polohovatelný gauč a zabouchávám za sebou dveře široké jako dvojce evropských. Po přečtení dnes poněkud vtipně působícího návodu jak nastartovat naftový motor na slunečním stínítku, zasouvám malý klíček do zapalování a tolik typickým motýlkem cvakám do první polohy. Ozve se zabzučení a na středovém panelu se rozsvítí kontrolka „wait“ značící práci žhavících svíček. Čekám. Po asi půlminutě kontrolka zhasíná, rozsvěcuje se zelená kontrolka „start“ a já otáčím klíčem do polohy druhé. Následuje série zvuků, co mi v hlavě bude znít na věky. Desetikoňový startér několik vteřin točí motorem bez jakéhokoli výsledku, v jednu chvíli se zažehne několik válců a během krátkého okamžiku se postupně připojí i ostatní. Startování se tak stává aktem, výjimečným okamžikem.

Pákou pod volantem řadím zpátečku a couvám ven z parkovacího místa. Hned první věc, co mě udiví, je řízení, které je velmi přeposilované a opravdu by s volantem šlo točit i malíčkem, trochu paradox vzhledem k váze motoru nad přední nápravou. Celé popojíždění po parkovišti probíhá velmi hladce, motor se líně převaluje těsně nad volnoběhem, jediné co mě děsí, jsou rozměry karoserie. Alespoň, že je hranatá a nezáludná. Vjíždíme do ulic města a já rychle zjišťuji, že v tomhle autě bych manuální převodovku prostě nechtěl. Třístupňový automat se k Deltě výborně hodí, při každém rozjezdu se motor vytočí do asi patnáctiset otáček, kde vydává perfektní hluboký bublavý zvuk, a za práce hydroměniče plynule avšak pomalu zrychluje. Velmi zvláštní okamžiky jsou ty, kdy projíždíte kolem autobusové zastávky plné lidí. Přísahám, že kdyby kolem stejně rychle projelo Ferrari, nevzbudilo by tolik pozornosti. Dívají se všichni. Kdo o amerických fullsizech nic neví, je překvapen a možná i uchvácen velkou hranatou věcí, kdo je alespoň trochu zná, ten je udiven zvukem linoucím se z pod kapoty.

Vyjíždíme za město na okresky, zpočátku jsou úzké, klikaté a docela rozbité. U tabule konec obce dávám plný, automat kickdownuje, motor se vytáčí ke svému výkonovému maximu ve 3600 otáčkách a dostává se mi spíše vlažné akcelerace, přecijen 120 koní na skoro dvě tuny není moc. Horší je to se zvukem, motor už nezní tak úžasně podmanivě, ale spíše hrubě a hlučně. Ne, opravdu nebudete chtít prudce akcelerovat, díky mohutnému točivému momentu je zrychlení bez podřazení jen o trochu pomalejší a hlavně za doprovodu výrazně hezčího zvuku. Na klikaté okresce se Delta nejlíp necítí, v každé mírné zatáčce se znatelně naklání a vyhýbání s autobusem je velmi stresující okamžik. Nicméně přes jakékoli výmoly se přenáší velmi ladně a mnohé ani nepocítíte, pravdou však je, že na uložení náprav je znát věk a občas se nějaké rána ozve. Po pár kilometrech se cesta rovná a rozšiřuje a to je přesně ono místo, kde si jízdu užijete nejvíc. V tachometrových 55 mílích je v autě příjemné ticho, převodovka zařadí trojku a zvuk motoru příjemně podkresluje pohodovou jízdu. Opřete se do měkkého gauče, plujete, kocháte se.

Na začátku jsem psal, že mi ona čtyřsetkilometrová projížďka změnila pohled na auta, ptáte se jak? Při řízení si obvykle užívám reakce motoru na plyn, vyvážení v zatáčkách, komunikativního řízení a podobných záležitostí. Dřív mě nikdy nenapadlo, že bych mohl mít podobně slastné pocity z pouhé pomalé jízdy po městě, plavby krajinou nebo hladce řadícího automatu. Delta si mě naprosto získala svou odlišností, schopností udělat z každé jízdy pohodovou vyjížďku pro radost a svým zvukem. Hlavně tím zvukem.

[gallery]

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Va
Vajtek
04. března 2012, 15:15
0

A jaka, ze byla ta spotreba? :-D

reagovat
Vl
Vlčák
04. března 2012, 17:39
0

přes deset na sto, na to v jakém byl motor stavu je to docela fajn, letos už by měla jezdit za míň než deset. dostala nový motor, a momentálně se řeší problémy s rotačkou. k výkonu musím říct že je to dáno silně nízkootáčkovým charakterem motoru a taky faktem že je silně poddimenzovaný. Na druhou stranu má pár much. Větší tlaky vydrží jen za předpokladu kvalitnějších šroubů pod hlavu, a moc jich u nás není.
Jinak blok výše zmíněného motoru se používal jako základ pro stavbu motorů do dragsterů.

reagovat
Co
Colombo
04. března 2012, 19:34
0

Pořád mi tam nesedí ten diesel ale beru li v potaz spotřebu, není nad úsporného víkendového veterána. Přesně kvůli těmhle kárám jsem sledoval Kojaka..

reagovat
Re
Rezavec
04. března 2012, 22:12
0

parkrat sem ridil Deltu po meste a je to naprosto neco kouzelneho a podmaniveho:-)

reagovat
Gr
Greeny
04. března 2012, 23:00
0

spotřeba byla kolem těch 10 litrů na sto, docela v pohodě, horší to bylo se spotřebou oleje která byla tak litr na sto :) problém bylo taky startování za tepla, párkrát už to bylo docela nahraně. Ten motor sám o sobě by si zasloužil článek, třeba se jednou dočkáte :)

reagovat
Ma
Martin
05. března 2012, 07:29
0

Tak ameriku jsem v naftě ještě neřídil :-)) ale jinak zcela chápu Tvé úvahy o jiném pohledu na auta :-)) půl roku jsem jezdil s Dodge Polara a díky spotřebě jsem se naučil jezdit 70 :-) ten pocit houpavého, nenuceného splývání krajinou bez jediného náznaku shonu s odpovídající muzikou je nezapomenutelný :-)

reagovat
Bu
Bubák2
05. března 2012, 14:09
0

Nádhera. Přesto že sem antidieselista, tenhle mám rád.
Ale do mýho Caprice to nechci :)

reagovat
Bu
Bubák2
05. března 2012, 14:11
0

Mimochodem závidím že je fullsize ze 70" na bílejch značkách. To bych taky chtěl.

reagovat
Bo
BobAsh
05. března 2012, 17:35
0

Dneska už to není zas takovej problém jako před pár lety. Konečně už se auta z EU dají přihlásit bez ohledu na věk, i když nebyly oficiálně prodaný jako nový na území EU, i když to jde třeba o individuální dovoz původně odjinud.

Re
Redguy
06. března 2012, 07:36
0

Opravdu? Ja mel za to, ze je nutna typova shoda v EU, jinak auto starsi nez x let (asi 8?) neni mozne prihlasit. Kdyz jsem totiz patral po tom, jestli je mozne ameriku z 70., 80. let prihlasit a predelat na plyn, tak bile znacky mi vypadly prave kvuli typove shode a zelene kvuli plynu.

Bu
Bubák2
06. března 2012, 11:44
0

To je pro mě novinka. Myslel sem právě, že třebas takovýho Caprice STW z roku 86-90 dovezenýho z německa bych u nás nepřihlásil, když to původně byl individuální dovoz. Jestli to fakt jde, tak to musím zase zařadit do mých velkolepých plánů.

Ge
Geronimo
06. března 2012, 20:34
0

Můžu se zeptat na důvod pořízení této věci? Kromě potřeby absolutního odlišení se, mě nic nenapadá.. Zvukový projev není nepodobný T148 :-)

;feature=related

reagovat
Gr
Greeny
07. března 2012, 00:07
0

Důvod pořízení ti neřeknu, protože ho přesně neznám, odkážu sem majitele, ať se k tomu vyjádří :)

A co se zvuku týče, tak abych pravdu řekl, odkazované video je podobné, ale skutečnosti přeci jen vzdálené. Bohužel nemám žádnou kvalitní nahrávku zvuku a ty co se mi podařilo najít na internetu jsou povětšinou nekvalitní nebo zkreslené jako tahle. Ideálně slyšet naživo no :)

Ma
Martin
07. března 2012, 07:14
0

Na koupi takovéhle " věci " nepotřebuješ důvod :-) buď ji miluješ, pak není co řešit :-) nebo si to prostě nekoupíš :-)

osobně majiteli moc závidím ( tedy až na tu naftu :-) )

Sp
Spooker
07. března 2012, 10:01
0

No, hele, všechny složitý teorie se daj dycky vymyslet až potom, ale tenkrát když jsem si do toho sednul, tak jsem prostě věděl že to musím mít doma. Chtěl jsem klasikou ameriku a jedině fullsize. Dýzlu sem se samozřejmě bál, protože mi každej řekl že se to rozsype za první zatáčkou, ale pak mě časem taky dostal svým charisma...jak říkal Greeny v článku - každej start a každá cesta je událost, výlet. A je to nejpohodlnější auto na světě :)

Ma
Martin
12. března 2012, 07:32
0

nemám rád naftu obecně, takže ani v americe, ani v ničem jiném :-) ale auto je super, a když se budeš o něj trošku starat, pak i ten am diesel bude v poho :-)

Bo
BobAsh
12. března 2012, 18:05
0

Bohužel v případě 350 Diesel nestačí "trochu se starat", pokud teda nehodláš brát těsnění pod hlavama jako spotřební materiál :)

Ma
Martin
13. března 2012, 07:27
0

odchází nadměrně často? nemám s tímhle osobní zkušenost, polara byla samozřejmě v benzínu :-)
sice jsem slyšel ještě o jednom am dieslu, vyvinutém z benzínu, ale v praxi jsem se s ním nikdy nesetkal :-( a přesto, že bylo napsáno o spoustě problémových věcí na něm, nepamatuji se, zda mezi ně patřilo i těsnění pod hlavy, ale možné to je :-)

Sp
Spooker
13. března 2012, 08:05
0

1) Taky nemám rád naftu :)
2) Není to dyzl vyvinutej z benzinu
3) Jop,odchazi nadmerne casto,hlavne kvuli kompresnimu pomeru 22.5:1

Bo
BobAsh
13. března 2012, 12:05
0

Spooker: Je to diesel vyvinutej z benzínu. Není sice pravda, že by to byl jen benzínovej motor s dieselovejma hlavama, je ve spoustě věcí jinej, ale základ pořád vychází z benzínový 350.

A kompresní poměr 22,5:1 by byl v pohodě, u nafty je to normální. Ale v kombinaci se stejným počtem šroubů v hlavách (a mám pocit, že tam byl ještě nějakej problém s jejich dýlkou nebo tak něčím) to už problém je.

Sp
Spooker
13. března 2012, 15:50
0

Bobash: No, dá se to tak říct...
BTW: Jakou má podle tebe touhle auto se vším všudy dneska reálnou hodnotu? (ne že bych ho chtěl prodávat, to vůbec)

Pe
Pepa
18. července 2013, 10:35
0

To je česká mentalita: KOLIK TO ŽERE A JAKÝ TO MÁ KUFR? takovou věc si pořídí člověk pro radost a že takový auta obdivuje. Proč někdo sbírá známky,někdo motorky atd....

Ca
Caprice85
24. října 2014, 12:22
0

Zvuk jako Tatra mít nemůže.Tatra má plochou kliku a na jednom čepu kliky jsou 2 ojnice.GM osmiválce maj prostorovou kliku a každá ojnice má svůj čep na klice.Tatra 148 má pořadí vstřiku 16354728 a GM diesel má pořadí 18436572 tudíž jinej zvuk.

Co
Colombo
11. března 2012, 17:05
0

Spooker: Nejvíc pro mě zmamenala auta, která si náhodně našla mě. Jejich pořízení se neztotožňovalo s rozumem, ale nikdy na ně nezapomenu..

reagovat
Ma
Martin
13. března 2012, 11:07
0

Spoker: 1) a proto jsi si jí koupil :-)
2) musel jsem si znovu přečíst článek :-) máš recht, tak já to doma o víkendu zkouknu a dám vědět, kterej am motor je vyvinitej z benzínu
3) hmm, to je fakt děsnej kompresák :-( tak to se nedivím , na kolik to vyjde?

reagovat
Ma
Martin
13. března 2012, 13:44
0

Tak koukám, že ještě nejsem úplně sklerotickej :-) Díky, BobAshi :-)
Ale i tak vím ještě o jednom motoru s benzínovým základem

Co
Colombo
13. března 2012, 18:01
0

A nebyl z SSSR v Zilu, jež vrčí i na lepidlo??

Ma
Martin
14. března 2012, 07:34
0

nene :-D, je to zase amík :-) Zil jsem fakt viděl na vojně vrčet i na toluen :-) byla to tedy 131, žádná limuzka, mělo to ofiko spotřebu asi 160/100, ale dal se seštelovat na 100/100, a zbytek nám zbyl do osobáků :-)) šteloval nám ho automechanik, kterej byl na vojně za kuchaře :-)

Co
Colombo
14. března 2012, 17:17
0

No raději nechci vědět, na čem smažil řízky. Onehdá jsem brouzdal stránky vojenské techniky z 2.sv. a ze spotřeby Tigerů, T34, Shermanů aj. jsem si ukroutil krk a vykloubil sanici. 300l/100km byl standart..

Bo
BobAsh
14. března 2012, 09:39
0

To by mě zajímalo, jakej myslíš - ono v US těch dieselů obecně moc nebylo...

Ma
Martin
14. března 2012, 10:14
0

No buhví, jestli to nakonec nebude ten samej, jen jsem ho zaregistroval v jiném autě :-) Do víkendu to ale jistě vědět nebudu :-(

Bo
BobAsh
14. března 2012, 18:22
0

No jestli byl v Cadillaku, Chevroletu, Buicku nebo čemkoliv jiným od GM, tak to byl ten samej. Leda že by to byl jeho menší bráška 4.3.

Ma
Martin
16. března 2012, 14:33
0

Colombo : hahaha, to byli němci jen tužkaři :-)

jestli se Ti podaří někde sehnat data od Krazu a jinejch ruskejch potvor, nebudeš očima stíhat a kapitola sama pro sebe byly jejich tahače kontinentálních střel - dva motory, každej v terénu s hodinovou (!) spotřebou okolo 250 l :-)

reagovat
Ma
Martin
19. března 2012, 07:33
0

BobAsh : Tak jo, měl jsi pravdu :-) našel jsem tenhle motor v Cadillacu Seville z let 1980 - 85, měl přední náhon, pod kapotou Diesel V8 5736 ccm, vrtání x zdvih 103 x 86, rozvod OHV , kompres 21,5:1, výkon 78kW/3200 ot/min, krouťák 278Nm/1600ot/min, třístupňový automat a maximálku 145km/h.
Kromě jeho menšího brášky V8 4258ccm z r.1979 jsem u Oldsmobille našel ještě V16 z roku 1982, ale nezjistil jsem obsah :-( každopádně V16 v naftě, to musela bejt síla :-)
Všechny tyhle benzíno-naftové motory měly problémy s otřesy zúsobenými kompresí a v r. 1985 byly úplně ztaženy z výroby.
V těch letech dělal ještě Cadillac pokusy s motorem s proměnlivým obsahem označeným V8-6-4 - dnes už běžná věc s vypínáním válců, ale tehdy se psal r. 1978! no a pak ještě GM vyvíjelo rotační motor GMRE ( General Motors Rotary Engine ).

reagovat
Pe
Petr
16. října 2012, 13:43
0

Prosím nemá někdo kontakt na majitele této Delty ?

reagovat
Gr
Greeny
16. října 2012, 13:45
0

kontakt samozřejmě mám, ale nechci ho tady takhle zveřejňovat. Napiš mi prosím tě na můj mail ( vojtech.kubis@seznam.cz ) a vyřešíme to.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem