načítám data...

Autíčkář za volantem: BMW E28 M535i

Čas od času se benzínová hlava dostane na soukromý trackday plný stejně nadšených benzínových hlav s klíčky od zajímavých aut v kapse. Přesně to se mi stalo minulý víkend ve Vysokém...

Zobrazit galerii

Čas od času se benzínová hlava dostane na soukromý trackday plný stejně nadšených benzínových hlav s klíčky od zajímavých aut v kapse. Přesně to se mi stalo minulý víkend ve Vysokém Mýtě. Ačkoli počasí vybízelo k tomu vůbec nevylézt z postele, celý den jsem měl přesně opačný pocit, byl jsem víc vzhůru než kdy jindy. Nejen, že jízda po vlhkém okruhu ve Etřicítce je dostatečným způsobem jak si rozproudit krev, navíc se však sešla zajímavá auta k obhlížení včetně jedné postarší mnichovské krasavice, přesněji tmavě šedé E28 M535i v zcela původním stavu. Později téhož dne, poté co benzínu ve vlastní nádrži a dezénu na pneumatikách značně ubylo, došlo na obligátní otázku „svezl bys mě v té M535i?“. Odpověď byla mírně nečekaná, ale o to příjemnější. „Stojí támhle nastartovaná, tak se běž klidně projet“. No, fajn, to je nabídka, co se neodmítá. Na oplátku informuju, že klíčky od mé Třícy jsou v zapalování a mířím k onomu podmanivě hledícímu žraloku.

Ještě než začneme jezdit, je potřeba si zopakovat aspoň základní informace. Na první pohled se M535i od běžné E28 pozná decentním bodykitem a pak také použitou technikou. Řadový šestiválec asi nikoho nepřekvapí avšak v z názvu plynoucí objem tři a půl litru není úplně přesný, ve skutečnosti je to pouze 3430 ccm. I tak má výkon 160 kW a hlavně točivý moment 310 Nm. Podvozek byl pro tehdejší BMW velmi typický, vzpěry McPherson vpředu a šikmé vlečné ramena vzadu zajišťovaly slušný komfort, dostatek místa v kabině a především také velmi dobré jízdní vlastnosti. Ty byly v případě M535i ještě navíc podpořeny tužšími tlumiči od Bilsteinu a kratšími pružinami. Našli byste zde také poctivý mechanický samosvorný diferenciál a za příplatek byste od svého prodejce dostali krátkou převodovkou se sportovním řazením jedna k sobě-dozadu, mnou řízený kousek měl však standardní pětistupňový Getrag.

Nudných keců bylo dost, jdeme jezdit. Přicházím k nastartovanému autu a všímám si, že motor je i přes svůj dlouhý život velice tichý a klidný. Volnoběžné otáčky drží s přesností švýcarských hodinek, jakoby právě sjel z výrobní linky. Otevírám dveře a usedám na kožené sedadlo, stačí první pohled na palubní desku a je mi přesně jasné, že sedím v klasickém BMW. Vše je orientováno na řidiče, pozice za eMkovým volantem je skvělá, palubní deska přehledná a všechna tlačítka a šoupátka tam, kde bych je čekal. Vyjíždím na trať, a jelikož už je motor zahřátý, hned zkouším co v něm je. A je toho tam dost. Zátah ve středním pásmu otáček je opravdu mohutný a velmi návykový, od dvou tisíc do přibližně pěti a půl je motor opravdu ve své kůži, vydává fantastický, hladký zvuk a díky své přirozené vyváženosti působí dojmem, jako by o nic nešlo, vytáčí se absolutně bez náznaku vibrace nebo jakékoli nespokojenosti. Je pravdou, že nad pět a půl tisíc se mu už tolik nechce, přeci jen má pouze jednu vačkovou hřídel a dva ventily na válec. Postupně řadím dvojku a trojku, řazení i spojka funguje tak, jak jsem z Etřicítky zvyklý, přesné dráhy převodovka neztratila ani po těch letech. Blížíme se k první zatáčce a pro jistotu jdu na brzdy trochu s předstihem, zbytečně. Pedál klade přirozený odpor, dá se krásně odhadnout, kde mají pneumatiky limit a tak může standardně dodávané ABS klidně dál odpočívat.

Zatáčím do první pravotočivé zatáčky a rychle zjišťuji, že M-Technic podvozek je velmi čitelný a funkční. Auto se mírně nakloní, zaklekne a drží zvolenou stopu. Za pravotočivou okamžitě následuje přibližně stejně ostrá levotočivá, auto se ladně přehoupne, znovu zaklekne a přes volant podává informace o tom, jestli si na mě chystá nějakou přetáčivost. Nechystá, ale jak zjišťuji o pár zatáček dále, přetáčivost si můžu přichystat sám. Stačí přidat plyn za apexem, motor využije svůj točivý moment ve středním pásmu otáček, samosvor přenese účinek na obě kola a zadek velmi čitelně vybočí ze stopy. Stačí půlotočka kontra, auto se přirozeně zhoupne a srovná, jako kdyby to byla naprosto rutinní záležitost. Tak to by šlo.

Jedu ještě několik dalších kol a postupně si uvědomuji, co za mechanický klenot mi bylo svěřeno. BMW E28 M535i při všem, co po něm chci, působí zcela samozřejmě, jistě, nezáludně a velmi přívětivě. O jakékoli přetáčivosti se dozvíte dlouho dopředu, a když přijde, na reakci máte pořád dost času. K tomu je velmi tiché, dostatečně prostorné a přiměřeně pohodlné. Věřím, že kdybych s ním měl absolvovat dlouhou cestu k moři, tak bych i díky přítomnosti klimatizace vůbec nestrádal. Univerzální auto? Trochu mi to tak připadá. Vystupovat se mi nechce a do té sychravé zimy už vůbec ne. Nedá se však nic dělat a auto musím vrátit. Poslední myšlenka, co mi probleskne hlavou, je, že tento žralok není krvelačný masožrout, ale spíš zlatá rybka.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Hb
Hb1
03. listopadu 2012, 21:06
0

Nemela M535i 24 ventilovou hlavu? Tohle je i podle vykonu jen 535i s M30 motorem..

reagovat
To
Tom
03. listopadu 2012, 21:47
0

24 ventilů měla E28 M5, ta měla motor shodný s M635 (M88) 210kw

M535i má klasickou M30

.J
.Jelen.
04. listopadu 2012, 10:25
0

Pěknej kus "starýho železa" :) Měl si štěstí. Jen se divím, že majitel půjčí takovýhle auto v top stavu, cokoliv se může stát... ...no radši ani nepomyšlet... :)

reagovat
Gr
Greeny
05. listopadu 2012, 00:03
0

Taky mě to překvapilo, možná tomu pomohlo, že jsem byl při měřeném kole ve svém autě o dvě vteřiny rychlejší než majitel v M535i, možná za to mohla celkově dobrá atmosféra na trackdayi, kdy se auta půjčovaly jako na běžícím páse, jen moji E30 onen den řídilo 6 různých osob + já :) tak jako tak majiteli děkuji za zapůjčení :)

Mo
Monty
07. listopadu 2012, 14:29
0

jak je mozne, ze se takovahle supr akcicka s bawama deje kousek od meho baraku a ja o tom nic nevim? Kdyz jsme na bmw foru se snazili domluvit termin na jezdeni v myte, tak bylo absolutne plno.

Gr
Greeny
07. listopadu 2012, 15:29
0

pravděpodobně bylo plno i díky téhle akci :) byla to soukromá akce skupinky známých, já sám jsem se k tomu dostal asi jako slepý k houslím a nebylo v mých pravomocích tuhle akci kdekoli propagovat.. :)

Tr
Trinom
04. listopadu 2012, 12:25
0

Greeny je klikař jak cyp :-D

reagovat
Co
Colombo
04. listopadu 2012, 22:04
0

Jaká že je to ta nejhorší lidská vlastnost? Ach ano, závist. Ta kterou jsem cítil již u první věty..

reagovat
Ma
Martin
05. listopadu 2012, 07:52
0

Taky závidím :-D v těhle věcech se tahle vlastnost u mne projevuje obvzlášť silně :-) Na druhou stranu to zrovna GREENymu přeji, už ejn za ty jeho články a trpělivost při dotazech :-D
Já ten víkend strávil v práci :-( úžasný zážitek :-( a změna času , úúúúú

reagovat
Pe
Peterchef007
05. listopadu 2012, 09:56
0

Výborně Greeny! Tak o pěkné E28 už přemýšlím celkem dlouho a jelikož nedostižná M5 :

(pobavily mě el. stavitelný opěrky hlav) se nedá sehnat pod půl míče, tak nasdílím "rozumný" kompromis. Bez origo plastů se dá koupit taková rádoby M535i za 40K :http://forum.zraloci.net/viewtopic.php?f=1&t=5497
jinak Greenymu potlesk za oslavu nádhernýho vozu kterej by neměl být zapomenut nebo opomenut petrolheady!

reagovat
Gr
Greeny
05. listopadu 2012, 17:57
0

onen kus, co jsem ho řídil, je dle slov majitele na prodej, asi na to nijak netlačí, protože pokud vím, tak nikde na internetu inzerát není, ale na trackdayi se zmiňoval, že za 100 by ji pustil do světa. Pokud bys měl zájem, tak mi napiš na mail vojtech.kubis@seznam.cz a dám ti na něj kontakt.

A ten kompromis za 40 taky nevypadá zle, kastle na první pohled řekl bych nadprůměrná, akorát ideální by bylo, kdyby to mělo vyřešené papíry.. A delphin metalic je moc pěkná barva, nechybělo moc a koupil bych Třícu v téhle barvě :)

of
offshore company
10. listopadu 2012, 00:25
0

ahoj, mám také e28čku a to 528i a nemůžu na ní říct jediné křivé slovo!! velice by mě zajímala ta tvoje m535i v plné palbě! mohl bys mi polat nějaké fota? g.spergl@seznam.cz jsem fanda bmw a taky jsem v bmw klubu a s fotkami by jsem se podělil s ostatními členy.A ted k autu: motor velice slušně jede, je krásně pružný, není potřeba vytáčet, lze jet 50 i na pětku , prostě lechtačka plynu a jedeme. s 2,8čkou klidne 10l na 100kmVe vnitř luxus jako prase, hlavně na zadních, krásně vytvarovaných sedadlech.Podvozek je velice zdařilí a na naše cesty jako dělaný, je sice trochu tvrdší ale díky víceprvkovému uložení je víceméně luxusní.Je to prostě nekompromisní auto a když si chci užít adrenalin, tak stačí šlápnout pedál plynu až na zem a to je pak pekelský ohen, prostě to auto nevypadá, ale jede a taky umí driftovat a to i bez samosvorného diferenciálu. každý známí mému autu neřekne jinak než žralok a to mě těší a každý by se chtel se mnou vozit, ale na provoz, jak už víme, je bmw drahé, ale zato se umí odměnit sametovou jízdou..Prostě jestli se někomu líbí e28 a má možnost koupit v pěkném stavu-neváhejte a běžte do něj, ale jen pokud máte na jeho uživení a servis.

reagovat
Ši
Šimi
20. listopadu 2012, 22:47
0

Nádherný kus poctivého auta! Závidím a gratuluji k propůjčení ;-)

reagovat
pi
piracetam
18. ledna 2013, 21:19
0

V této éře automobilismu bylo vrcholem bezpečnosti ABS, které patřilo k základní výbavě M5, ale to jak se řidič popral s volantem, bylo jen na něm. Stabilizační a protiprokluzové systémy na svůj zrod teprve čekaly. Za zmínku stojí fakt, že BMW prezentovalo M5 jako zcela nenápadný vůz. Jistá dávka nenápadnosti je společná všem generacím tohoto modelu. První M5 měla hliníková kola a černý spoiler na víku kufru, nic víc. Zásadní bylo, jak vůz jezdil. Cena 80 750 DM odpovídala použité technice a příplatková výbava zahrnující aerodynamický paket a další luxusní výbavu vyšla na dalších 40 000 DM. Ruční produkcí v letech 1984–1988 vzniklo 2145 kusů (setkat se můžete i číslem 2191 ks), z nichž 96 kusů vzniklo v Jihoafrické republice, kde byly vozy zkompletovány z dovezených dílů.

reagovat
Ad
Adamo
30. prosince 2014, 01:03
0

Moc moc moc pekný článek... až sem mal jak vy česi vypráváte "husí kúži" :D... a predstavoval si samého seba :)... též sa mi raz stala podobná vec ! :)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Lincoln Town Car  1986
Lincoln Town Car

1986 rok výroby
150 koní výkon
0 ccm objem

Ford F250 Ranger XLT Lariat 7.5 tažné 1978
Ford F250 Ranger XLT Lariat 7.5 tažné

1978 rok výroby
240 koní výkon
7 500 ccm objem

Chrysler Newport Custom / MONTANA, USA 1969
Chrysler Newport Custom / MONTANA, USA

1969 rok výroby
216 koní výkon
6 277 ccm objem

Oldsmobile Delta 88  1968
Oldsmobile Delta 88

1968 rok výroby
365 koní výkon
7 500 ccm objem