Po delší době se dneska podíváme do virtuálního světa, tentokrát netradičně na hru, která je vcelku nová a čerstvá. Disney Speedstorm se do volné distribuce dostal teprve před dvěma měsíci, Gameloft na hru ale lákal déle než rok před vydáním. Zpočátku to celé vypadalo dost nadějně. Arkádovka ve stylu Mario Kart se spoustou power-upů, propracovaný systém vylepšení a eventy inspirované různými Disneyovskými světy zněly jako zajímavá oddechovka.
Po stažení a instalaci hra naznačí nějaký ten elementární lore, který působí dojmem, že ho někdo vymyslel na poslední chvíli, aby to “dávalo smysl”. Nakolik je to ve hře, kde Mickey Mouse střílí po princezně Belle naváděné rakety, zatímco oba řídí motokáru, potřeba, je na zvážení. Postavy se potkají díky Arbeemu, digitální umělé inteligenci, která se napojí do několika arkádových automatů a splácá se všechny dohromady, čímž vznikne pestré závodní universum. No, to je jedno. Jdeme raději hrát.
Tutoriál je zpracovaný dobře, takže ačkoli během závodění ve vyšších levelech využijete opravdu celý controller, případně dobrou půlku klávesnice, hra dávkuje jednotlivé herní mechaniky postupně a hráče nezavalí spoustou funkcí. Samotný “core” je jednoduchý. Motokáry jezdí po tratích, skáčou, driftují, ovládání je velice arkádové a pro děti nabízí i vymoženosti jako automatické zatáčení a podobně. Controller je tu kvůli proporcionálnímu zatáčení rozhodně výhoda, na klávesnici se hra ovládá o dost hůře a je poznat, že PC je tu prostě “do počtu” k ostatním platformám, v základu je to klasická konzolovka.
Tratě jsou graficky zajímavě zpracované, všechno je velice barevné, hýbe se, svítí a žije – arkádový feel je tu všudypřítomný, občas je trochu složitější se na trati zorientovat, nicméně ke grafické úrovni výhrady nemám. Výborný je i soundtrack sestávající se z glitch hopových remixů známých filmových melodií. Na výběr máte ze široké palety postaviček i tratí, které navíc stále přibývají s každým dalším updatem.
Samotné ježdění po tratích dokolečka by se ale rychle omrzelo. Naštěstí jsou tu ještě další hráči, kterým se dá za jízdy pěkně uškodit. Jenže oni se samozřejmě snaží o to samé. Na tratích se válí velké množství různých power-upů, které slouží buď ke krátkodobému vylepšení vozu, nebo právě k uškodění někomu ze soupeřů. Každá postava má své vlastní specifické schopnosti a tak lze vcelku pěkně taktizovat. Třeba Kačer Donald je velice kontaktní a je potřeba s ním co nejvíce narážet do ostatních, Jasmína manipuluje s časem a může soupeře poslat pár vteřin nazpět a podobně.
Nezáleží ani tak na jízdních schopnostech hráčů, ale spíše na tom, jak se “poperou” s ostatními. To samozřejmě nejlépe funguje při splitscreen hraní na gauči s opravdovými kamarády, kdy jen trochu hrozí, že se při velmi vypjatých závodech boj přesune z obrazovky do reality. Je to zkrátka oddechovka, Mario Kart na steroidech, navíc těžící z nostalgie a výborného zasazení do světa Disney. Recept na dokonalou arkádu?
Jenže je tu háček…
Jak už jsem zmínil, Disney Speedstorm je zadarmo. Gameloft ale hru samozřejmě nevydal ze samé lásky k hráčům, ale pro zisk. Zčásti už jsme si na to asi zvykli, různé herní měny, které si lze buď “odpracovat” hraním, nebo koupit za opravdové peníze má dneska už skoro každá platforma, tady se to ale celé vymklo kontrole. Nestačí jedna měna, jsou tu rovnou tři. Každá z nich je potřeba na něco jiného. Levelujete jednotlivé postavy, jejich auta, skilly, celkový level, jež otevírá další tratě a režimy, je tu několik různých složitých stromů a celé to působí, jako by se prostě při vývoji přidávaly další a další možnosti, jak si říct o peníze.
Ne že by to nešlo bez platební karty, potřebné mince, žetony, energii i “shards” – střípky postav – lze posbírat i při singleplayerových kampaních, docela pěkně propracovaných, ale ne každý má hodiny času na najíždění dlouhých virtuálních kilometrů. Online závody se skutečnými hráči bohužel ukazují, že vyhraje ten, kdo zaplatí – klasické free2play, pay2win, tam je to akorát k vzteku.
Disney Speedstorm má největší potenciál fungovat jako klasická oddechovka na hraní s kamarády, nebo na chvilkové zazávodění si “před večeří”. Díky krátkým tratím není nutné u ní strávit dlouhé hodiny, ale klidně si lze pustit dva, tři závody a po čtvrt hodině ji v klidu vypnout a jít dělat něco užitečného. Jenže pak za nějaký čas narazíte na problém s tím, že z dostupných možností, které hra nabízí, máte k dispozici jen zlomek, který se časem omrzí. A pak je potřeba buď chvíli sednout a “odpracovat” si další úrovně, zaplatit, anebo Speedstorm odložit a později odinstalovat. Což je podle čísel na Steamu postup, jež volí zdaleka největší skupina hráčů. Je to škoda, protože hra samotná je docela dobrá. Třeba si to časem uvědomí i Gameloft a trochu ubere z očividného tahání peněz z každého rohu hry.
Prozatím tak můžu instalaci Disney Speedstorm doporučit, ale jedním dechem dodávám, ať od hry nečekáte novou stálici vašich herních večerů. Je to škoda – Disney universum by si zasloužilo důstojnější platformu.
PLUSY
+ Universum Disney, zajímavé postavičky s unikátními skilly
+ Grafická úroveň a propracovanost tratí
+ Soundtrack
MÍNUSY
- Zmatené menu (kvůli portu na všechny platformy) plné spousty různých levelů a vylepšení
– Všudypřítomné nabídky k nakoupení všeho možného
– Online hraní je vyloženě Pay2win