načítám data...

Autíčkář se ptá: Je Mazda nová Alfa?

Bývaly doby, kdy kroky zájemce o rodinné auto se sportovním charakterem vedly  často k nejbližšímu prodejci vozů Alfa Romeo. Fantastické motory, které okouzlily nejen charakterem a zvukem,...

Bývaly doby, kdy kroky zájemce o rodinné auto se sportovním charakterem vedly  často k nejbližšímu prodejci vozů Alfa Romeo. Fantastické motory, které okouzlily nejen charakterem a zvukem, ale především na svoji dobu neuvěřitelným litrovým výkonem. Vytříbené podvozky. Rychlost a zážitky, kterým se v 70. a 80. letech mohly rovnat snad jedině BMW. A k tomu italský design.

Ale potřebuje ještě dnešní svět Alfy Romeo? Nad tím se zamýšlí Derek Kreindler ve svém včerejším článku na TheTruthAboutCars.com – jeho zamyšlení se sice týká potenciálního vstupu Alfy Romeo na americký trh, ale můžeme ho klidně vztáhnout i na samotnou její existenci.

Alfy bývaly výjimečně rychlé, výjimečně krásné, a jejich milovníci díky tomu byli ochotní přejít jejich italský temperament v servisní oblasti – stejně jako o krásnou milenku jste o Alfu museli pečlivě a draze pečovat, a soužití s ní občas nebylo jednoduché.

Dnešní Alfy jsou stále krásné a stále jsou i rychlé, ale už nejsou technicky výjimečné. Většina současné produkce značky stojí na koncernových platformách Fiatu, jejich technologie najdete i u koncernových sourozenců včetně "amerického" Dodge Dart. A ani nejrychlejší Alfy se čtyřlístkem ve znaku dnes nevynikají v konkurenci "nudných" ostrých hatchbacků – nemluvě o tom, že jejich konkurence obvykle působí domyšleněji, nabízí více komfortu a často funguje lépe i při ostré jízdě.

Když jsem naposledy jezdil Alfou Romeo (Giulietta 1.4 TCT), získala si mě sice svým kouzlem, ale také jsem jí proklínal pokaždé, kdy jsem jí potřeboval využít jako dopravní prostředek.

A právě tady přichází na scénu Mazda. Minulá generace Mazdy3 sice nebyla zrovna překrásná, ale i v dieselové verzi nabízela radost z řízení pokaždé, kdy jsem usedl za její volant. Nečekal bych, že bych se mohl zamilovat do dieselového hatchbacku, ale stalo se. A teď jsme navíc viděli její novou generaci – která k praktičnosti, použitelnosti, kvalitnímu zpracování a úspornosti přidává i nádherné tvary.

Zbývá ještě Alfě nějaký smysl existence? Začali byste si s krásnou, ale temperamentní a vrtošivou Italkou, když se vám nabízí i podobně krásná Japonka, která je ale ještě navíc zcela oddaná a připraví vám k snídani úžasné sushi?

 

 

[caption id="" align="alignnone" width="517"] Mazda3[/caption]

 

[caption id="" align="alignnone" width="518"] Alfa Giulietta[/caption]

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ti
TimeS
27. června 2013, 17:36
0

Mne sa predchádzajúca 3ka páčila viacej... Bola viac ženská - nie v tom zmysle, že preženy, ale v takom zmysle, že to auto malo ženskú dušu. To sa mi páčilo na všetkých Mazdách. Najnovší dizajnový smer Mazdy je tiež pekný, ale nejak mi tam vadí tá prílišná agresivita.
Za to, Alfa, tá je stále pekná. Jediné, čo mi na nej ale vadí, je práve tá "koncernovosť"...

reagovat
zd
zde.
28. června 2013, 09:02
0

Kvůli čemu jsi proklínal Giuliettu jako dopravní prostředek?

Čím je Mazda technologicky výjimečná, když Alfa Romeo již není a proto je out?

"Alfy bývaly výjimečně rychlé, výjimečně krásné, a jejich milovníci díky tomu byli ochotní přejít jejich italský temperament v servisní oblasti – stejně jako o krásnou milenku jste o Alfu museli pečlivě a draze pečovat, a soužití s ní občas nebylo jednoduché."

Takoví milovníci dnes značku neuživí, kdo chce přežít, musí zkoncernovatět*. Domnívám se, že u alfy se toho chytili ještě se ctí a vyloženě se nepodbízí masám*.

Navíc, kdo má italskou krev nikdy nepochopí, proč by se měl dívat po jiných vozech, jsou li objektivně srovnatelné. "Něco" tam stále chybí. Podle mě Mazda na obrázku zrovna krásou neoplývá, ale design vnímá každý jinak.

"Zbývá ještě Alfě nějaký smysl existence? Začali byste si s krásnou, ale temperamentní a vrtošivou Italkou, když se vám nabízí i podobně krásná Japonka, která je ale ještě navíc zcela oddaná a připraví vám k snídani úžasné sushi?"

Hustý. 4C? Giulia na platformě Ghibli? Spolupráce z Mazdou na vývoji Spidera? Vidím smyslu až dost.

Článek bych uznal tak před dvěma lety, možná před rokem. Dnes je podle mě vedle.

reagovat
Bo
BobAsh
28. června 2013, 11:31
0

Giuliettu, stejně jako před ní MiTo QV, jsem proklínal víceméně kvůli všemu. Celkově působí jako betaverze slušného auta - základ tam je, motor je fajn, podvozek by byl taky fajn, kdyby se někdo při jeho vývoji nevykašlal na posledních 10% a neodešel raději pít víno, ale nic není domyšlené, nic není dovyvinuté, nic nefunguje jak má. Přepínač režimů DNA si není schopen zapamatovat polohu, kde ho chcete mít, takže při každém nastartování začínáte v nastavení N, kde jsou reakce plynu jako když plavete v žužu bonbónech, přepnutí trvá asi 10 vteřin a pak to šíleně cukne, auto naprosto postrádá jakékoliv odhlučnění podvozku, takže slyšíte každý kousek písku, který trefí podběh, podvozek je pro normální ježdění příšerně tvrdý a uskákaný, fungovat tak trochu začíná až když auto "chytnete pod krkem", stejně tak dvouspojková převodovka v normálním jízdním režimu prostě neumí řadit, nesmyslně motor přetáčí, čeká s odřazením a vůbec působí, že její software vyvíjel šimpanz, v sedadlech se mizerně sedí (ale zato krásně vypadají).

Moderní Alfy nejsou auta pro někoho, kdo hledá požitek z řízení - jsou pro někoho, kdo hledá výjimečné auto s charakterem a je ochoten tomu obětovat všechno, včetně toho požitku z řízení. Giulietta je krásná a výjimečně působí - bohužel hodně věcí, kterými působí výjimečně, je poněkud negativních...

po
pop
11. července 2013, 00:06
0

s QV jsem nejel....to co popisujete u DNA...to je klasicky "alfa" faktor..proste talosi...se vsim dobrym i spatnym co to obnasi, ale ja to mam proste rad....a prevodovka...jako osobne ja mam uplne stejny dojem z DSG....rikam s QV jsem bohuzel nejel..a ze AR nebude fungovat stejne jako Golf(opet se vsim dobrym i spatnym) je pro me plus...nicmene takovych nas je malo a z toho AR asi ziva nebude

Fl
Flajtr
28. června 2013, 09:27
0

Jestli je ta Mazda opravdu tak dobrá jak je psáno tak bych to spíš viděl na reinkarnaci správných Japonců. Ti podle mě totiž skončili někdy v 90. letech minulého století a od té doby jsem nenašel snad žádné japonské auto které by mě nějak zaujalo (no, lhal bych, pár jich je ale až hodně nových). Přitom dřív jejich auta dokázala zaujmout a dokáží i dnes.

S Alfou srovnání nevidím příhodné, protože pod Fiatem už není řeč o Alfě a přesto se snaží zachovat tvář...kolik takových automobilek je ? S koncernovostí taky nevím, nebere náhodou Mazda platformu od Fordu ? ;)

reagovat
Bu
Bubák2
28. června 2013, 10:56
0

Nevím jak svět, ale já Alfu potřebuji. A potřebuji Alfu, co dělá 4C!
O Mazdách sem nikdy nepřemýšlel. A nikdy by mě nenapadlo značku co se snaží úplně každý model více či méně úspěšně vybavit alespoň troškou italského sportovního charisma srovnávat se značkou co se krom 2,5 sportovních modelů zabývá čistě produkcí cestovních krabic a nákupních tašek.

reagovat
Bu
Bubák2
28. června 2013, 11:12
0

Dodatek: aha, tak se dívám že podle různých automobilně založených médií je dneska každý druhý vůz od Mazdy sportovní. Pár řadových Mazd sem řídil, ale sportovního charakteru sem si nevšiml.

Bo
BobAsh
28. června 2013, 11:25
0

Mazdy, se kterými jsem měl tu čest, jako sportovní auta jezdí. Alfy, se kterými jsem měl tu čest, se jako sportovní auta snaží vypadat, v lepším případě i znít. A v lepším případě (Giulietta) jsou slušné když s nimi jedete ostře, v horším případě (MiTo QV) jsou to krámy za jakýchkoliv okolností.

zd
zde.
28. června 2013, 12:49
0

Tak to si neumím vysvětlit.
Až bude příští track day tak se pokusím zprostředkovat svezení.

po
pop
11. července 2013, 00:11
0

o kterých alfách prosím mluvíte? já jen aby bylo jasno...pokud se jedná třeba o 159 před FL, tak tam asi souhlas..ale jinak nesouhlas:) samozřejmě ne každy model a motorizace je vyjímečná(a u mita QV určitě záleží v jaké "generaci", jelikož tam došlo k dost zásadním změnám v průbehu)...jen bych byl prostě v tom generalizování opatrný.....a mazdy jsou fajn btw

Ma
Martin
28. června 2013, 13:39
0

zrovna tahle Mazda vypadá jako Volvo a v podstatě i jako cokoli jiného :-(
o jejích sportovních kvalitách nemám zdání, protože jsem se s ní ještě nesvezl, a upřímně řečeno, ani nevím, zda bych se chtěl zrovna tímhle svézt , i když na druhou stranu - nevyzkoušíš, nevíš :-D

reagovat
Va
Vajt
19. července 2013, 21:37
0

Myslim, že se Bobashovi zúžil pohled na období 159/Brery. Dnes, kdy Alfa začala se 4C si tohle srovnání opravdu nezaslouží.

Už jsem si toho o orgiích za volantem aut typu Mazda 3 přečetl až až. Chápu, že to kouzlo objeví jen OPRAVDOVÝ ŘIDIČ...

Já tedy Mazdy 3 a podobné řidičské skvosty přenechám povolanějším a budu dál fandit Alfě. Pro mě je tak cool, jako kdysi, jen v kontextu doby.

reagovat
ji
jiri23
28. července 2013, 23:31
0

IF IT'S NOT WORTH DRIVING, IT'S NOT WORTH BUILDING
myslim ze uz samotne motto Mazdy mluvi za sebe.

jsem velice rad, ze jsem pri hledani noveho auta vlastne nahodou narazil na Mazdu. Chtel jsem prakticke/lehke/svizne auto ktere me bude bavit v zatackach. Skoncil jsem u posledni generace 323f s 2.0 motorem a nemuzu si ho vynachvalit! Je mi jasne ze to zdaleka aktualni model, ale po zkusenosti s timto vozem vlastnostem zminovanym v nejruznijsich recenzich novejsich Mazd rad verim.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem