načítám data...

Autíčkář se ptá: Je Fisker Karma cool?

Původně jsem chtěl Fisker Karma rychle odsoudit, vyjmenovat věci, co jsou na tomhle autě špatně, označit ho za fail a dále se tím nezabývat. Jenže když jsem se o tohle auto začal víc zajímat,...

Zobrazit galerii

Původně jsem chtěl Fisker Karma rychle odsoudit, vyjmenovat věci, co jsou na tomhle autě špatně, označit ho za fail a dále se tím nezabývat. Jenže když jsem se o tohle auto začal víc zajímat, postupně jsem zjistil, že verdikt nebude ani zdaleka tak jednoduchý a že vlastně sám nevím, co si mám myslet. A tak to pojmu trochu jinak než bylo původně v plánu, zeptám se na verdikt Vás, čtenářů.

Ještě než začnu probírat v čem je Fisker Karma výjimečný, kde jsou jeho kvality a kde jeho slabiny, je potřeba si projít alespoň základní fakta. Čtyřdveřový luxusně orientovaný sedan ukrývá pod svou dlouhou kapotou komplikované hybridní ústrojí složené z čtyřválcového turbem přeplňovaného benzínového motoru původem od GM, který slouží jen jako generátor elektrické energie podobně jako je tomu u Chevroletu Volt. Pohon pak zajišťují dva elektromotory pohánějící zadní nápravu napájené z baterií uložených ve středovém tunelu, teoretický dojezd čistě na elektřinu automobilka uvádí přibližně 80km. Nic z toho však ještě není důvodem, proč jej zatracovat.

Úplně první, co mě uhodilo do očí, byla nesmyslnost jeho proporcí. Design teď nechme stranou, jde jen čistě o nepoměr mezi délkou přední a zadní části. Prostor na zadních sedadlech je na luxusní sedan zoufale malý, na předních je podprůměrný a kufr má asi třetinový objem oproti konvenční konkurenci. Dalším negativem je váha, která díky komplikovanosti pohonu, bateriím, velkým vnějším rozměrům a luxusní výbavě dosáhla na 2400kg, tedy jen o něco málo méně než kolik váží Chevrolet Suburban, což není zrovna ekologicky pojaté auto. S váhou souvisí i dynamika. Ne že by byl Fisker Karma pomalý – zvláště v nízkých rychlostech je velice svižný, s okamžitou reakcí na plyn, ale v dané cenové kategorii i tak patří k těm nejpomalejším. Nezapomínejme, že jeho cena v USA je přibližně 100 tisíc dolarů v základní výbavě, tedy o 10 tisíc víc než za BMW M5.

Z hlediska ekologie je tu další problém, nejenže dojezd na baterie se v praxi ukázal být spíš 50 než 80 km (52 MPGe, tedy nejhorší ze všech Plug-in hybridů), ale navíc tu je spotřeba okolo 12 l při jízdě se zapnutým motorem. Poněkud kontroverzní je střecha se solárními panely, která není schopna dobíjet baterii pro elektromotory, ale pouze malou baterku, ze které se napájí například klimatizace. Další kontroverzí jsou sériově dodávané 22“ kola, na kterých jsou obuty nízkoprofilové pneumatiky, což ve výsledku znamená určité omezení v oblasti komfortu a zároveň také ne zrovna nízkou pořizovací cenu nových pneumatik, což je faktor, který se nedá u úsporně orientovaného auta zcela přehlížet. Třešničkou na dortu je naprosto ohavně (ne)fungující palubní počítač. Nejen že je velká dotyková obrazovka za jasného počasí mizerně čitelná, potíž je hlavně ve zpracování celého systému, ovládání je poněkud nelogické – příkladem budiž obrácené fungování šipek v menu, reakce počítače jsou pomalé, design jednotlivých podmenu je nejednotný, občas někde chybí tlačítko a podobně.

Po tomhle všem asi chápete, proč jsem Karmu chtěl odsoudit k propadlišti dějin. Jenže ona má stránky, které nemůžu neohodnotit kladně. Stačí se podívat do interiéru, může být stísněný, ale způsob, jak je postaven, je mi opravdu velice sympatický. Je zde vidět značné úsilí designérů, použity jsou pouze ty nejkvalitnější materiály, což se dá očekávat vzhledem k ceně, ale jejich použití je velice decentní a v mých očích opravdu vkusné. Příjemný dojem z interiéru podtrhuje i naprosté ticho v elektrickém módu a jen o málo větší hluk při běžícím motoru. Avšak asi nejdůležitějším aspektem, kvůli kterému jsem Karmu hned neodsoudil, je její vzhled. Ne že by se mi nějak zvlášť moc líbila, ale je jiná než cokoli, co můžete mezi sériově vyráběnými auty potkat, a věřím, že se najde spousta lidí, co ho bude naprosto zbožňovat. V celém autě vidím určitou stopu charakteru, nezkouší dělat věci tak jak je to obvyklé, ale trochu víc po svém, a to je přesně to, co v dnešní době globalizace oceňuji. Určitým způsobem se dá nad nedostatky přimhouřit oko i díky faktu, že Fisker je začínající automobilka, která vytvořila technicky komplikované auto, které alespoň trochu funguje, třebaže se státní půjčkou.

Tak a teď je to na Vás. Je Fisker Karma jen stylový rádoby ekologický oblek pro Hollywoodské hvězdy nebo je to moderním způsobem postavené auto, které se vymyká zajetým standardům a svou technikou ukazuje ostatním automobilkám cestu do budoucnosti?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ma
Martin B.
04. prosince 2012, 18:00
0

Co se týče vzhledu, Karma se mi moc líbí, ale dokud elektromobily nebudou mít akumulátor velký (a těžký) jak v notebooku, co se nabije za minutu a auto na něj ujede alespoň 500 km, tak to nejsou použitelná auta. Takový pohon jde použít maximálně na Smart, který v životě neupustí město a neujede víc než 30 km v kuse. Takový vůz já z principu neuznávám, protože nedělá to, co auto dělat má. Je to elektromobil jako každý jiný, jen hezčí, dražší a výkonnější, takže se osobně kloním spíš k první možnosti.

reagovat
Bo
BobAsh
05. prosince 2012, 05:52
0

Až na to, že to není elektromobil, ale hybrid... ;)

Ma
Martin B.
05. prosince 2012, 11:33
0

Tož to je pravda, benzínový generátor tam je, nějak se mi to kvůli tomu zmíněnému dojezdu na elektřinu vykouřilo z hlavy. :D Beru zpět. I tak mi nedává smysl, na sportovní auto moc těžké. Skutečně jen stylovka, ve které budu vypadat jak ekolog, protože má kola poháněna elektromotory, které stejně mají energii z benzínu nebo z uhelné elektrárny.

Co
Colombo
05. prosince 2012, 09:59
0

Nesmyslně drahý těžkopádný automobil se spoustou dětských nemocí a nadčasovým designem? Začínající automobilka? Nevím proč ale připomíná mi to legendární DMC Delorean..

reagovat
Gr
Greeny
05. prosince 2012, 13:16
0

pravda. A v provedení pro Justina Biebera ( http://cdn.sheknows.com/articles/2012/07/jbieber-karma.jpg ) se mu podobá ještě víc :)

Ma
Martin
05. prosince 2012, 12:59
0

Hmm, odmyslím -li si veškeré ekologické argumenty, popsané problémy atd atd, zůstane mi auto, které se mi vzhledově celkem líbí, a co bude dál, to ukáže čas :-) Každopádně vítám každého nového výrobce automobilů, byť by to měl být výkřik do tmy :-D

reagovat
me
meky
05. prosince 2012, 18:25
0

Když se podívám z okna na všechny ty odporné korejské Kie a Hyundaie, jsem rád, že někdo udělal auto s kvalitním designem.

Kdyby to bylo lehčí a mělo to konvenční V8/V10, líbilo by se mi to ještě víc - v některých ohledech jsem trochu staromilec.

reagovat
Pe
Peterosc
05. prosince 2012, 19:17
0

Staromilec? :D Ja bych řekl spiš gurman ;-) jsem na tom podobně ...

Ne
Nedy
07. prosince 2012, 10:23
0

Hm... Podle mě patří spíš mezi ty horší ukázky hybridů, co se funkční stránky týče.

Nicméně nejzajímavější ideu řekl před nedávnem Matt Farah a Alex Roy na /Drive v Road Testament a sice, že když by se do toho auta dal LS motor, tak by to byl jeden z nejlepších sedanů. No musím souhlasit...

Poslední novina navíc je, že auto se stejně nevyrábí, protože zkrachoval dodavatel baterií...

reagovat
Wa
Wanix
10. prosince 2012, 13:42
0

fail
a zcela souhlasím s kolegou nademnou - být tam LS a snížit váhu na polovinu vyházením všech těch eko nesmyslů, bylo by to super auto s krásným vzhledem a ještě by bylo i levnější či jinak řečeno peníze by mohly být použity na zcela jiné věci jako kvalitní podvozek, brzdy apod.

reagovat
Jo
Jolinar
11. prosince 2012, 18:14
0

Obvykle mi vadi, kdyz se nekdo o tech eko nesmyslech vyjadruje jako... no... o nesmyslech :)
Ale v tomto pripade s vama souhlasim. Obvykle se diky tem elektromotorum a bateriim da dostat mnohem vetsi ucinnost (Plug-in Prius 111 MPGe, Nissan Leaf 99 MPGe, Honda FIT EV 118 MPGe a dokonce i tezky Tesla Model S ma 89, 95 a zhruba 100 MPGe podle verze), ale proc se k takovym cislum Fisker ani zdaleka nepriblizil to fakt nechapu a nemyslim, ze by to bylo jen tou hmotnosti :)

takze muj nazor: fail

Pt
Ptica
17. prosince 2012, 16:12
0

Na fotkách vypadá divně, ale naživo je to opravdu impozantní koráb. Takže design za mě určitě ano.

S tím ostatním už je to horší, i když zkušenosti z jízdy nemám. Osobně prostě nechápu, proč vyrábět tento typ auta jako hybrid. O ekologii nemůže být řeč, protože jenom při výrobě všech těch opičáren se spotřebuje energie, kolik by stačilo průměrnému městečku na rok. Tak v čem je ta výhoda? Že je to cool?

reagovat
Ve
Vencos
13. března 2013, 20:06
0

A)...
JE to sračka pro kalifornýsky teplouše. Vlastně to docela popírá i samotnou funkci automobilu. Slouží to akorát k ukazování velikosti konta a machrování před znuděnou smetánkou, která má podobných nesmyslů taky mraky (podobně jako k takovým účelům využíváme v Praze ojetá Cayenne)
Na přepravu osob je to příliš drahé, nikam to nedojede a jízda s tím není zábavná. Je to k ničemu.

Když se nad tím zamyslím, všechno to jsou jen pozitiva. en si představte,jak moc bohatí musíte být,aby jste si pořídili něco tak ohavně zbytečného? ;-)

reagovat
Gr
Greeny
13. března 2013, 23:16
0

tak u Fiskeru Karma je zrovna argument s tím, že to nikam nedojede docela mimo mísu, prostě tam naliješ benzín a dojede to stejně daleko jako každé jiné auto :)

Bo
BobAsh
14. března 2013, 23:46
0

A představte si, jak blbý musí být člověk, který nejenže komentuje něco, čemu nerozumí, ale dokonce si ani nepřečte článek, pod který ten komentář píše.

Ta
Tafi
22. března 2013, 20:28
0

Karma je na obrázcích vážně ošklivá, ale když jí člověk vidí poprvé projíždět... je to jak luxusní jachta proplouvající pístavy... nádherně ladné a dynamicky vypadající auto

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem