načítám data...

Auta slavných: Rowan Atkinson

30. června 2015, 08:10 4 komentářů Adam Forman

Od šestnáctiválcového Rolls-Royce, přes dvakrát bouraný McLaren a nesčetné sportovní vozy až po ikonické Mini. To jsou auta, která prošlama rukama nadšence, skvělého řidiče, petrolheada par excellence a také herecké hvězdy, Rowana Atkinsona.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

I mezi bohatými a slavnými (nebo jen slavnými) se najde spousta těch, pro které jsou auta něčím víc než jen dopravním prostředkem. Někteří z nich nám mohou být inspirací, jiní odstrašujícím příkladem a další zase zdrojem pobavení. V našem novém seriálu se na ně podíváme na všechny.

Začneme spojením přímo ideálním. Titulovaný Brit, ceněnný komik, filantrop a především naprostý blázen do aut, Rowan Atkinson. Pro začátek si neodpustíme něco ze života jednoho z nejslavnějších petrolheadů vůbec. Rowan Atkinson se narodil v roce 1955 na severu Anglie a studoval obdobu střední průmyslové elektrotechnické školy. Vysoká studia strávil na prestižním Oxfordu, kde se začal věnovat divadlu a pantomimě. Téměř všichni jej známe z krátkých sketchů jako nemluvného Mr. Beana (i s medvídkem), málokdo v naší kotlině jej viděl v neméně povedeném seriálu Černá zmije, kde mimo jiné vystupoval po boku legend, jako jsou Hugh Laurie a Steven Fry. Mimo svá herecká působení vedl v roce 2005 skupinu herců do boje s cenzurou a o čtyři roky později se zasadil o kampaň proti diskriminaci homosexuálů. V roce 2013 byl britskou královnou titulován za přínos charitě a dramatu.

Svoji lásku k automobilům prosazoval Atkinson již od dob, kdy poprvé usedl za volant matčina Morrisu. V roce 1991 účinkoval ve vlastnoručně psaném seriálu The Driven Man, ve kterém se snaží uniknout své vášni pro auta a závody. Své zkušenosti se závoděním a s unikátními vozy dokonce zvěčnil v motoristických časopisech, jako jsou prestižní Car, Octane, a Evo (a jeho srovnávací test McLarenu F1 a Porsche Carrera GT, který jsem kdysi překládal, patřil mezi to nejlepší, co jsem o autech četl – pozn. VojtaD). Vášeň pro nejrůznější čtyřkolové poklady jej nakonec provází celou hereckou kariéru a ve většině filmů jej najdete za volantem (smetákem) něčeho zajímavého. Od světlezeleného Mini, přes Renault 5 GT až po Aston Martin DB7 Vantage. Zde je seznam těch nejzajímavějších vozů, které vlastnil:

Acura NSX

První skutečný supersport v jeho sbírce je tato nenápadná Honda. Geniálně navržený lehký sporťák s uječeným točivým motorem je dnes již legendou. Tohle auto si koupí snad jen skutečný závodník. Zcela jistě na placatou Hondu nesbalíte prominentní dcerušky a na Concours d'Elegance také první cenu nezíská. Co naopak podceňovaná Honda umí, je cupování překvapených Ferrari a Porsche na okruzích.

Lotus Carlton

Obdivovatele Opelu Omega najdete i v redakci Autíčkáře. Dostupná zadokolka nabízí spoustu důvodů pro pořízení, avšak jedna její inkarnace obzvlášť. Co je lepší než Mississippský parník s šestiválcem zlostně protáčející kola zadní nápravy? Jedině odlehčený a oturbený Mississippský parník s šestiválcem zlostně protáčející kola zadní nápravy! Nejrychlejší sedan přelomu 80. a 90. let nenesl na kapotě roztočenou vrtuli ani trojcípou hvězdu, nýbrž blesk v kruhu. Nebo draka, pokud jste žili odříznuti od pevniny. Lotus Omega/Carlton měl motor i podvozek vyrobený na míru pověstným Lotusem a s 3.6 litrovým šestiválcem s přehledem kraloval levému pruhu se všemi svými 382 koňmi. Jen pro porovnání: Soudobé Ferrari 348 mělo pod kapotou pouhých 300 koníků, byť plnokrevných. Dodnes zůstává opomíjený sedan ideálním sleeperem pro zlomyslné odvážlivce.

 

MG XPower SV 

Pozapomenutý ideový nástupce Shelbyho Cobry vznikl v roce 2003 a za svoji jepičí kariéru se stihl nakrátko mihnout v Top Gearu. V základech tohoto auta se ozývají duchové dob dávno minulých. Kdesi pod lemem blatníku, případně na vnitřní straně nosníků jsou vyryta jména jako Mangusta, či De Tomaso. Bohatě perforované přídi dominuje Ford Modular V8 , který je připraven proměnit zadní pneumatiky ve vysoce hořlavou kapalinu. Poněkud překomponovaná karoserie je vyrobena z karbonu a dává tak 320 koním slušný náskok před konkurencí. Po boku TVR Sagaris tvoří MG labutí píseň britsko-americké unie pro změnu smyslu rotace planety pomocí přemotorovaných kupé.

Aston Martin V8 Vantage Zagato

V povědomí většiny fanoušků Aston Martinu existuje temné období mezi modely DB5 a moderním nástupcem DB9. Někteří ze znalejších snad vzpomenou absurdně přetechnizovaný sedan Lagonda z 80. let, či předchůdce DB9, který si zahrál v prvním filmu Johnny English. Existovala však celá řada zajímavých Astonů z dob Hippies i diska. Tak například střízlivějící V8 Vantage Zagato z konce osmdesátých let. Rowan Atkinson dokonce zakoupil hned první kus vyrobený s řízením vpravo a nechal jej přestavět na závodní speciál pro seriál klubu vlastníků. Unikátního kousku se slavný komik zbavil až v roce 2008.

´64 Ford Falcon Sprint

V roce 1964 byla uvedena na severoamerický trh druhá generace kompaktního Fordu Falcon. Do vínku dostala propracované přední zavěšení, hranatější moderní design a později i ambiciózní balíček Sprint. Zatímco šestiválcový Falcon běžně sloužil jako druhé auto do rodiny pro potřeby manželky, Sprint byl zacílen na jinou klientelu. Hlasitý výfuk, osmiválec a tužší odpružení by ani nebyly dvakrát dobrými společníky pro změkčilé paničky. Jenže na základě Falconu byl uveden na trh mnohem sportovnější a atraktivnější Mustang. Na koho byl tedy Falcon Sprint cílen? To snad neví ani sám pan Ford. Jeden z nepříliš prodávaných sporťáků si našel cestu i na britské ostrovy. Blankytně modrý kousek byl Atkinsonem běžně používán pro závody až do minulého roku. Na loňském Goodwoodu ztratil jeden z řidičů závodících před Falconem kontrolu a slavný komik neměl jinou možnost než svůj drahocenný kus detroitské oceli blíže seznámit s roztočeným soupeřem. Věčná škoda, ptáte-li se mě…

McLaren F1 

Když už jsme u těch bouraček, bylo by nemyslitelné nezmínit nejoblíbenější z Atkinsonových vozů. Tmavě rudý král supersportů, geniální dítko Gordona Murraye a především srážkový trenažér Rowana Atkinsona. Ovšem, že jej naboural. Vlastně to zvládl hned dvakrát. Jednou na předek a podruhé naopak na zadek. Kolik originálních součástek na voze zůstalo není jisté, co bezpečně víme je, že oprava si vyžádala historicky nejvyšší částku z havarijního pojištění, která kdy v byla Británii vyplacena. Snad jen pro formu dodáme, že legendární Beanmobile byl prodán za 8 000 000 liber (308,5 milionů CZK).

Rolls-Royce Phantom 101EX

Poslední auto na seznamu sice Atkinson nikdy nevlastnil, ale zanechal na něm svou nesmazatelnou stopu. A zároveň je tento vůz krystalicky čistou ukázkou Atkinsonova benzínového nadšení. Když se totiž natáčel film Johnny English Reborn  a titulní hrdina měl používat právě kupé Rolls-Royce, požádal Atkinson německou automobilku BMW, vlastníka a vládce britské aristokratické značky, o “drobnou” laskavost. Věděl totiž, že Rolls-Royce Phantom měl být původně poháněn vidlicovým šestnáctiválcem. A věděl také, že se několik devítilitrových monster skutečně vyrobilo. Takže přeci musí stačit hezky poprosit, a určitě vám jeden namontují do prototypového kupé, se kterým se chystáte jezdit ve filmu. No, pokud se jmenujete Rowan Atkinson, tak očividně stačí. A prototyp 101EX, použitý ve filmu, je skutečně poháněn šestnáctiválcovým motorem.

Pro kompletní seznam všech vozů, které prošly rukama Rowana Atkinsona zde nemáme prostor. Vždyť se říká, že si za své bohatství může koupit pět hypersportů, závodní trať a tým mechaniků a vše provozovat po dobu 45 let.  Vlastně se dost divím, proč to ještě neudělal. Nejspíš jen čeká na důchod. No a co Vy, naši milí čtenáři, neudělali byste s miliony liber přesně to samé jako Rowan?

Další z Atkinsonových vozů: Aston Martin DB2, 1939 BMW 328, Aston Martin V8, Mercedes-Benz 500E – upravené černé taxi s 320hp, Bentley Mulsanne, Honda Civic Hybrid, Lancia Delta Integrale, Renault 5 Turbo, Jaguar E-type, Aston Martin DB7, Jaguar Mk VII, Škoda Superb II FL, Morgan Aero Max…

P.S.: Nenechte si ujít vystoupení Rowana Atkinsona v Top Gearu (s17e04). Nejvtipnější muž v cenově dostupném autě docela válí.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Aleš
30. června 2015, 07:45
0

Chtěl jsem se zeptat jestli(a pokud bude tak kdy) se v tomto seriálu objeví Steve McQueen? A to že pan Atkinson měl Škodu Superb jsem ani nevěděl. Asi náhodou nevíte co to bylo za motor že?

reagovat
ri
riprex
30. června 2015, 11:32
0

Počítám, že měl 1.6TDI. Legendární 1.9 TDI PD už se do pofaceliftů bohužel tuším nedával :(

Ad
Adam
05. července 2015, 23:55
0

1,9ka se nedavala do zadnyho II superba

Da
David123467
18. ledna 2017, 15:48
0

Z článku jsem zklamaný. Chybí technická specifikace(u některých aut), v seznamu není ikonické Mini, ani Aston Martin z Johnyho Englishe, o kterém bych si rád přečetl více. Škoda :(. Článek je to velmi strohý

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem