načítám data...

Auta slavných: Jay Leno, díl první. Od parních aut k tryskáči na bionaftu.

Lamborghini, Bugatti, Duesenberg. Staré ameriky, nové supersporty, veterány. Auta původní i renovovaná, auta upravená, auta vlastnoručně navržená. A dokonce pár zakázkových speciálů. Co vše najdete v garáži televizního moderátora Jaye Lena? Pojďte to s námi zjistit!

zobrazit celou galeriiOldies, Pouliční směska, Sleepers: Auta slavných: Jay Leno, díl první. Od parních aut k tryskáči na bionaftu.

Osobu Jaye Lena asi nebude nutné přiliš dlouze představovat. Oblíbený americký komik, herec, spisovatel, dabér a zejména bývalý moderátor Late Night Show je nám sympatický kromě svého smyslu pro humor hlavně svým patologickým autíčkářstvím. Jeho sbírka čítá necelých 290 vozidel, kolem 110 z toho jsou motocykly. My však jedné stopě příliš neholdujeme, zejména proto, že většina redakce má potíže s ovládáním jízdního kola, a proto se pokusíme vybrat pár nejzajímavějších kousků z automobilové části jeho sbírky. Kvůli rozsahu Lenovy garáže si rozhodně neklademe za cíl obsáhnout všechno, i tak tento článek plánujeme rozdělit na více části. 

Jay Leno nejen, že sbírá auta. Jak si ukážeme, Jay Leno s nimi jezdí, svá auta s týmem mechaniků renovuje, upravuje a některá dokonce vymýšlí. Auty zkrátka žije a my mu můžeme být jenom vděční, že se o svou sbírku podělí s fanoušky alespoň prostřednictvím videí o autech, o knihách o autech, článků v Popular Mechanics a nebo návodů pro ty, co si svého veterána opravují sami. 

Doble Steam Car E-20

Je všeobecně známo, že Jay Leno je velkým fanouškem parou poháněné techniky a proto parní sekce zabírá poměrně významnou část jeho sbírky. V Lenově garáži má své čestné místo plně funkční anglický stacionární parní stroj z roku 1832 a několik dalších stacionárních parních strojů. Největším parou hnaným vozidlem je třináctitunový Advance Steam Traction Engine z roku 1906, jedná se vlastně o traktor, který však vzhledem připomíná spíše silniční lokomotivu. Nás ale nejvíce zajímají parní automobily. Našli bychom zde několik exemplářů od White Motor Company, dále závodní Stanley Steamer Cup (1906) a osobní Stanley Steamer (1922).

Daleko nejvyspělějšími parními stroji se však mohou pochlubit pouze automobily značky Doble, vyráběné firmou Doble Steam Motors Corporation. Tu založil jistý Abner Doble, velmi nadaný inženýr, který si svůj první automobil sestrojit za dob svých studií na MIT kolem roku 1911, přičemž se traduje, že školu nedokončil. Panu Doblovi se podařilo vyvinout velice vyspělý parní stroj, jehož konstrukci neustále vylepšoval. Pan Doble byl velký perfekcionista a schopný inženýr, ale s jeho obchodním talentem to bylo poněkud horší. Mezi roky 1922 a 1931 postavil a prodal pouze 36 automobilů.

Jeho parní stroj byl jedinečný například v tom, že se jednalo o uzavřený systém, použitá pára se tedy nechala znovu zkondenzovat a byla připravena pro další cyklus. Parní stroj byl současně mnohem výkonnější, než jiné typy, protože pracoval s párou vyšších teplot (až kolem 400°C). Pára se ohřívala v kotli, ve kterém bylo zhruba 170 metrů dlouhé potrubí, jako palivo se používal benzín. Ohřátá pára poté putovala do pracovních válců, dvou vysokotlakých a dvou nízko tlakých, které pracovaly s párou vypouštěnou z vysokotlakých válců. Kliková hřídel je umístěna přímo na zadní nápravě, automobil tedy nemá převodovku. Není ani potřeba, protože model E-20 měl sice “jenom” 150 koní (což z něj samo o sobě dělalo jedo z nejrychlejších aut té doby), ale zároveň nabízel téměř 3000 Nm točivého momentu a jako každý stroj se dokázal bez problémů roztočit z klidového stavu. Automobily Abnera Doblea měly také velmi jednoduchý (ve srovnání s parní lokomotivou nebo raketoplánem – pozn. VojtaD) postup pro startování. U běžných parních automobilů musel řidič zapálit oheň v kotli, čekat 15 až 20 minut, než získá pára dostatečný tlak a bude moci vyrazit. U Doble stačilo pouze odkalit parní vedení, zapnout palivový kohout, zapnout zapalování a za pár okamžiků vyrazit na cestu. I tak však celý postup startování měl 13 kroků. Také dojezd byl díky uzavřenému systému řádově větší, než u klasických parních automobilů. Velký vliv na dojezd však měla teplota vzduchu, v horkých dnes se významně snižoval.

Proč se parní auta Doble nerozšířila více? Důvody mohou být dva. Zaprvé, cena těchto vozů byla v roce 1925 zhruba sedmdesátkrát vyšší, nežli cena běžného Fordu T. Za druhé, kolem roku 1925 byla pára již za zenitem, její více než 150 let dlouhé kralování zaznamenalo konec s nástupem a rožšířením spalovacích motorů, Abner Doble tedy nebyl příliš velkým vizionářem.

Leno je pověstný tím, že sbírá auta se zajímavými příběhy. Jeho šedočervený roadster, výrobní číslo 20, kdysi vlastnil slavný letecký konstruktér, filmař a výstřední miliardář Howard Hughes. Ten měl vozy Doble rád zejména proto, že se jako jediné vyrovnaly akceleraci vozů další jeho (i Lenovy) oblíbené značky, Duesenberg.

-Panda-

Bentley 27-litre (Petersen Meteor)

V Lenově garáži nalezneme i pár opravdu velkých šíleností, současně je znám tím, že svá auta používá velmi často, a to si u opravdu starých vozů čas od času vyžádá nějaké úpravy, jako například lepší brzdy, vstřikování paliva nebo elektronické zapalování. Chcete všechno pohromadě? Co třeba Bentley GJ400? Na první pohled se opravdu jedná o klasické Bentley ze 30.let, ale nenechme se mýlit. Tento vůz byl postaven uznávaným specialistou na vozy Bentley, Bobem Petersenem.

Základem je podvozek Rolls Royce Phantom II z roku 1930. Velký podvozek byl zapotřebí, protože o pohon tohoto vozu se stará původem letecký motor. Fandové již tuší, odkud vítr vane. Bob Petersen je angličan, Bentley pochází z Anglie. Ano, správně, musí to být jedině Rolls Royce Merlin. Slavný a obdivovaný Merlin, pohon legedárních letounů Spitfire, Lancaster či Mosquito. Není na světě více anglického motoru, než je Merlin. Ve voze GJ400, který se také někdy nazývá Petersen 27-litre Meteor, je naladěn na výkon kolem 700 koní, my však víme, že Merlin byl po různých úpravách schopen i výkonů dvojnásobných. Inženýři z Petersen Engineering museli motor naladit tak, aby byl schopen provozu v automobilu, protože na rozdíl od letadel mění motory v automobilech velmi často své otáčky. Použili také elektronické zapalování a moderní systém vstřikování paliva. Současně byla pohonná jednotka zapracována do karoserie tak, aby vzhledově co nejvíce odpovídal vzhledu klasických Bentley a žádné moderní komponenty nebyly patrné pouhým okem. Před motorem je tak zařízení, které vypadá jako kompresor známý z vozu Bentley Blower, zde se ale jedná o maskovaný chladič oleje. Kromě objemu motoru, který, jak je zřejmé, činí 27 litrů, jsou zajímavá další čísla. Mazací soustava pracuje s 57 litry motorového oleje, čtyřstupňová automatická převodovka Allison s možností manuálního řazení má šestnáctilitrovou náplň, nevyužité teplo z bloku a hlav válců putuje do chladiče prostřednictvím 64 litrů chladicí kapaliny. Palivová nádrž má objem 400 litrů, při průměrné spotřebě 80 l/100 km činí teoretický dojezd 500 km.

Nyní je tedy zřejmé, že tenhle Bentley vlastně téměř není Bentley. Po vzhledové stránce se však automobil snaží jako Bentley působit, čemuž napomáhá mimo jiné prostor pro posádku s dřevěnou kostrou potaženou kůží, díky čemuž je tato část velmi lehká při zachování autentického vzhledu a výrobních postupů. Celková hmotnost vozu však přesahuje hranici tří tun, zastavení takové masy, která se navíc údajně dokáže rozhýbat až na 260 km/h, mají na starost moderní kotoučové brzdy. Řidič zajisté ocení i elektrický posilovač řízení. Bez zajímavosti není také fakt, že vůz je schválen pro silniční provoz a nese původní registrační značky z jiného Bentley. 

-Panda-

EcoJet

Nejspíš vás nepřekvapí, že u Jaye v garáži najdete i turbínové auto. A ne jedno. O Chrysleru Turbine Car si povíme někdy příště, nás totiž trochu víc zaujal koncept EcoJet. Ten totiž nevznikl nikde jinde, než v garáži samotného Lena. Jay totiž snil o tom, že si jednoho dne navrhne své vlastní turbínové auto. A když jste Jay Leno, tak se sny plní mnohem snáz, alespoň pokud jde o auta. Takže jednoho dne vzal fixu, ubrousek a svou kresbičku ukázal těm správným lidem.  Pokud vás zajímá, jak přesně Ecojet vznikal, pak doporučuju podívat se na video. Zkráceně, o splnění Jayova snu o ekologickém superautě se během více něž tří let postaralo GM, Honeywell a  v neposlední řadě pánové v jeho Big Dog garage.  

A co tedy EcoJet je? Je to koncept, který na rozdíl od jiných konceptů umí a může jezdit po silnici. Jeho srdcem ale není běžný pístový motor, ale turbína Honeywell LTS101, kterou obvykle naleznete ve vrtulnících a letadlech. Ten je usazen v modifikovaném rámu z Corvette C5 Z06 z hliníku a magnézia. Z Corvette je použita i automatická převodovka. Turbína má výkon 650 koní a při startu spaluje letecké palivo Jet A. A kde že je ta ekologie? Poté, co se turbína rozběhne, tak se přívod kerosinu přeruší a do turbíny začne putovat biodiesel. Když se to tak vezme, tak vlastně spaluje rostlinný olej a jezdí na to, na co umí jezdit i naftový Mercedes.

Karoserie je postavena z karbonových vláken a nabarvena barvou, která neškodí životnímu prostředí. Design je velice futuristický, ale když si člověk odmyslí tvary zadních blatníků, které evokují flašku od coca-coly, pak se to začíná podezřele blížit tvaru Koenigseggu. Ekologický je i interiér, ve kterém nenajdete ani stopu po mrtvém zvířeti. Další zvláštností, kterých má EcoJet dostatek je počítač, který zobrazuje veškeré provozní údaje a ještě k tomu má funkce jako běžný počítač. Takže textový editor a internetový prohlížeč. A běží na Windows Vista. 

-Fernie-

Chevrolet Corvair Yenko Stinger

V Jayově garáži ale najdeme i relativně „normální“ auta. Jedním z nich je Chevrolet Corvair Yenko Stinger. Don Yenko, který je podle Lenova názoru Carollem Shelbym značky Chevrolet, v roce 1966 objednal stovku Corvairů, které dostaly úpravy, o které se ostatních autům na výrobní lince ani nezdálo. Existovaly 4 „stage“, které udávaly míru úprav. Stage II byla poslední, která byla určena na silnice, stage III a IV byly určeny pouze na závodní trať.  Pod víkem kufru se nachází šestiválec boxer, který má výkon 190 koní. Došlo také k zesílení karoserie a úpravě podvozku. Jay svůj Stinger Stage II číslo 54 koupil od hasiče jménem Jeff, který ho zrenovoval a Corvair je jedním z mála starých aut, které Jay nijak nerenovoval ani neupravoval. 

-Fernie-

Lamborghini Countach 1986 – Lambo na každý den

Leno se netají svou láskou k italským automobilům, zvláště pak je příznivcem značky Lamborghini. Vlastní Countach, Miuru a Diablo a řadu dobových artefaktů mapující historii této slavné italské automobilky. Jeho Countach je pozoruhodný zejména tím, že s ním Leno velmi často a rád jezdí. Uvádí, že prvních pět let po pořízení s ním jezdil každý den. V současné době má jeho červená ikona osmdesátých let najeto něco přes 70 tisíc mil (asi 110 tisíc kilometrů). Ikona osmdesátých let je možná trochu slabé slovo, sám Leno o autě říká, že jsou to osmdesátá léta v nejčistší podobě (i když je původem ze sedmdesátých, pozn. VojtaD). Samozřejmě taková porce kilometrů a denní užívání si na ručně vyrobeném voze vyžádaly svou daň a Leno se za to nestydí. Hrdě přiznává, že kůže na palubní desce se trošku smršťila, že potahy sedaček jsou ošoupané, že například vzpěra zavazadlového prostoru už moc nefunguje a jeho kryt při otevírání vrže. Ačkoli Countach ve své době působil jako zjevení se svým nápadným a agresivním vzhledem, s výkony, které přesahovaly dvojnásobek hodnoty obvyklé pro tehdejší sportovní vozy, jedná se o velice jednoduchý a mechanicky koncipovaný stroj. Leno vlastní poslední model s karburátorem, lépe řečeno se šesti dvoukomorovými karburátory Weber. Právě mechanická jednoduchost a starostlivá  péče mohou stát za spolehlivostí tohoto konkrétního kusu. Ohleduplné zacházení, trpělivé zahřívání provozních kapalin, to jsou recepty na dlouhověkost, potom i téměř 25 starému vozu nebude nějaký burnout proti srsti, jak pan Leno rád předvede ve videu

Uprostřed uložený dvanáctiválec je evolucí pohonné jednotky z Miury (která se v Lenově garáži nachází také), jeho umístění dovolilo Lamborghini radikálně změnit koncepci supersportovních vozů. Kabina vepředu, motor uprostřed, poháněná zadní kola. Zní vám to jako ideální recept na supersport? Countach nebyl první, ale měl lví podíl na rozšíření této koncepce. Dalším zajímavým prvkem jsou nahoru výklopné dveře, opět prvek význačný pro Lamborghini pozdější doby. Pozornosti neuniknou horizontálně rozdělená boční okýnka. Do rámu dveří se stahuje pouze spodní polovina. Říká se, že takové řešení bylo použito, aby se zabránilo možnému vyskočení většího okna z vodicích kolejniček z důvodů přisátí okna podtlakem při vysokých rychlostech. Skutečnost je taková, že auto nepřesahovalo rychlosti 180 mph (290 km/h), protože vůbec není tak aerodynamické, jak by se mohlo zdát. Další důkaz, že automobilová aerodynamika je mnohem složitější, než to, co vidíme a jsme schopni posoudit pouhým okem. Jay Leno tak například odmontoval zadní přítlačné křídlo, protože „vypadalo blbě a auto jenom brzdilo”.

Mimochodem, víte, proč Countach? Jedná se o vyjádření úžasu v italštině, konkrétně piedmontském dialektu. Vpravdě „nomen omen“, chtělo by se dodat.

-Panda-

V příštích dílech se podíváme na další sekce této garáže snů. Staré Duesenbergy a Bugatti, legendární muscle cars i zapomenuté podivnosti, a možná dojde i na něco českého!


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ra
rany1974
05. srpna 2015, 17:40
0

Super. Teším sa na pokračovanie ...

reagovat
GanGreen
05. srpna 2015, 17:54
0

hmmm ten Yenko Corvair, ten by mě asi bral :)

reagovat
Lu
Lukyno
05. srpna 2015, 18:04
0

Tuto je vela videi, ale tie stare s Bugatti a Bentley a Duesenberg-ami uz volako neviem tam najst...

https://www.youtube.com/user/JayLenosGarage/videos

http://www.nbc.com/jay-lenos-garage/video

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

BMW Řada 5 528i 2000
BMW Řada 5 528i

2000 rok výroby
190 koní výkon
2 793 ccm objem

Dodge Avenger SXT,VVT 2009
Dodge Avenger SXT,VVT

2009 rok výroby
160 koní výkon
2 000 ccm objem

Freightliner FL60 Roadmaster 8.3 Cummins Diesel  2005
Freightliner FL60 Roadmaster 8.3 Cummins Diesel

2005 rok výroby
330 koní výkon
8 300 ccm objem

Fiat Coupé 16V 1999
Fiat Coupé 16V

1999 rok výroby
130 koní výkon
1 747 ccm objem

Lincoln Town Car  1986
Lincoln Town Car

1986 rok výroby
152 koní výkon
5 000 ccm objem