načítám data...

Auta Chrise Evanse: Co má v garáži nový moderátor TopGearu?

13. ledna 2016, 07:00 2 komentářů Vojta Dobeš

Před Chrisem Evansem leží těžký úkol, nahradit Jeremyho Clarksona jako hlavní moderátor TopGearu. Bude si muset vybojovat uznání od petrolheadů po celém světě. Pomůže mu k tomu obsah jeho garáže? My jsme si docela jistí, že ano - protože Evans má opravdu vytříbený vkus...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Když v Česku mluvíte do populární ranní show v rádiu, můžete si dovolit kožich a Lamborghini. Když totéž děláte v Británii, je váš rozpočet na hračky o něco zajímavější. A pokud vám k tomu byl nadělen i excelentní vkus, tak jako dlouholetému rozhlasovému a televiznímu moderátorovi Chrisi Evansovi, je výsledkem sbírka, kterou vám bude leckdo závidět. I když někomu může připadat tak trochu monotónní…

Mimo jiné i kvůli této “monotónnosti” se tentokrát nebudeme snažit o kompletní výčet, ale jen rychle prolétneme ta nejzajímavější auta, která se nacházela nebo nacházejí v kolekci nové hlavy TopGearu. Takže se na to pojďme podívat od začátku.

Porsche 944 Cabriolet

Pokud jste viděli oba výstupy Evanse coby “Hvězdy v autě za rozumnou cenu”, asi víte, že nepatří mezi lidi, kteří si auta nechávají věčně. Občas ho prostě posedne myšlenka všechno – nebo alespoň většinu – prodat a začít zase znovu. Kdysi byl prý milovníkem značky Porsche, což samozřejmě Jeremyho vedlo k troše rýpání. Naštěstí pro Evanse tehdy neměl po ruce jeho fotku, na které v roce 1993 pózuje u bílé 944 kabriolet s nasazenou botičkou…

‘64 Ford Mustang

Úplně původní Mustang je cool, zvláště pak pokud má plátěnou střechu. A to dokonce i v Británii, kde se jinak na vlastnictví dopravních prostředků vyrobených v koloniích pohlíží jako na něco poněkud nepatřičného. Chris Evans o Mustangu prohlásil, že je to jediné auto, které zní ve skutečnosti stejně dobře jako ve filmech. A měl přinejmenším dva exempláře – při jeho první návštěve TopGearu se Mustang objevil jak v seznamu aut, která nedávno prodal (což se týkalo o něco zajímavější verze Shelby GT350), tak mezi těmi, která ještě má. 

Morris Minor 

V padesátých letech patřil Morris Minor mezi auta, která pomohla postavit Británii na kola. Dnes patří mezi britská auta, která cizinec těžko chápe. Pro našince může být Minor vlastně docela sympatické staré auto, provoněné kouzlem staré dobré Anglie. Brit v něm ale vidí spíše staršího sourozence Morrisu Marina. Ani připodobnění k českým ekvivalentům, jako byla Škoda Spartak nebo dokonce Felicia, nebude úplně fungovat – v našem automobilovém průmyslu neexistovalo nic lepšího a tak Felicia z pohledu českého řidiče stála na piedestalu zvícím spíše Jaguaru E-type. Ne, abyste si dokázali představit britský pohled na Minor, musíte najít něco, co bylo spodinout potravního řetězce, autem, které bylo sice levné a někam vás dovezlo, ale nechtěli jste v něm být viděni. Představte si třeba… Trabant. Starý Trabant v kabriu.

Podle Evanse je ale právě Minor bez střechy ideálním nástrojem pro seznamování. Jak by mohl špatný člověk jezdit v takovém autě?

Jaguary

Kdo by neměl rád slavný E-type. Když měl Evans sestavit žebříček svých “10 nejvíc cool aut všech dob”, byl Jaguar E-type na jeho špici. Nejsme si jistí, jestli nějaký v tuto chvíli vlastní, ale rozhodně se ocitl na seznamu aut, kterých se zbavoval nedávno předtím, než se poprvé objevil v TopGearu.

Měl také přinejmenším jeden sedan Jaguar Mark II, oblíbený to nástroj britských bankovních lupičů v 60. letech.

A mezi auty, která se snažili prodat koncem loňského léta na aukci v Goodwoodu byly dva skvostné exempláře. Prvním z nich byl hliníkový Jaguar XK120 z roku 1949, jeden z pouhých 120 vyrobených kusů.

Další kočkou v aukci byla replika “silničního závoďáku” XK-SS, stejného, jaký vlastnil i Steve McQueen. Narozdíl od originálu má větší šestiválec o objemu 3,8 litru a postavila jí karosárna Lynx.

Volkswageny

I když se o Evansových Volkswagenech nikde mnoho nemluví, víme, že s určitostí vlastnil alespoň dva – Brouka a klasický “hipícký minibus”. Důvody za jejich vlastnictvím budou nejspíš podobné jako u Morrisu…

Bentley

Klasické britské luxusní vozy patří očividně mezi Evansovy oblíbence. Víme, že vlastnil Bentley Brooklands (pravděpodobně “hranatý” model z 80. či 90. let), víme také, že vlastnil klasický Continental Fastback, nejspíše slavný Continental R, který byl nedlouho po 2. sv. válce nejrychlejším vozem světa. Ale jsou i temnější stránky Chrisovy záliby v autech, jako když na aukci za 17 tisíc liber pořídil tuto “věc” z dílny designéra Andyho Saunderse. S ohledem na slabší povahy mezi čtenářstvem raději nevkládáme přímo fotografii. Pokud zrovna jít, raději s kliknutím na tento odkaz ještě počkejte.

Rolls-Royce

Kde je Bentley, musí být i Rolls. A Chris Evans jich samozřejmě má či měl několik. S jeho oblíbeným Corniche, které považuje za “nejlepší a nejvšestrannější kabriolet všech dob” byl dokonce bulvárem zachycen, kterak jede nakupovat levné party stany. Což schvalujeme, protože jezdit klasickým Rollsem pro materiál na party má prostě švih.

O něco méně nadšení jsme z Chrisova druhého Rollsu – aktuální generace modelu Ghost, který nechal nalakovat na růžovo a objednal si na něj značku FAB 1 – podle (v Anglii) populárního seriálu Thunderbirds, ve kterém jezdí růžový Rolls, pojmenovaný Fab 1. 

Daimler Dart SP250

Roadster, který vypadal jako mořský ďas, měl osmiválec vlastní konstrukce, laminátovou karoserii a jeho výrobce doufal, že s ním dobude Ameriku. Výsledkem byla žaloba od koncernu Chrysler pro neoprávněné použití jména Dart, zvolení “nejošklivějším autem newyorského autosalonu”, a samozřejmě prodejní propadák.

Necelých 30 kusů si ale koupila britská policie jako dálniční stíhací speciály. Evansův exemplář je jeden z nich, zůstala mu dokonce i siréna a rádio.

Fiat 126 “Abarth”

Fiat bohužel verzi Abarth od slavné “stošestadvacítky” nikdy nevyráběl, ale někdo se naštěstí rozhodl postavit si jí sám. Má mechaniku pravděpodobně z klasické “pětistovky” Abarth, která používala stejný motor, a oblíbená desetipaprsková kola Minilite, známá z Mini.

Mercedesy

Kdo by neměl rád Mercedesy. Dřív nebo později k vlastnictví alespoň nějakého z nich dospěje téměř každý automobilový sběratel či sběrač. A Chris Evans má pochopitelně i na ně vytříbený vkus. Víme, že svého času vlastnil klasický roadster 190SL.

Na již zmiňované nedávné aukci se objevil také jeden z vrcholů historie značky – klasická 280SL “Pagoda”, doplněná o několik úprav jako je moderní rádio, dálkově ovládané centrální zamykání nebo alarm, které z ní dělají mnohem praktičtější auto pro běžný provoz.

Ferrari

To nejlepší jsme si samozřejmě museli nechat na konec. Chris Evans a jeho záliba ve Ferrari by vydala na samostatný článek, nebo možná několik článků. My tolik prostoru nemáme a tak zkusíme jen stručně proběhnout ta nejznámější auta s hřebcem ve znaku, která se nacházejí nebo nacházela v jeho garáži.

Kdybychom měli tuto sekci zestručnit, můžeme vám jednoduše říct, abyste si představili seznam těch nejvýznamnějších Ferrari v historii značky. S poměrně vysokou pravděpodobností bude odpovídat autům, které Chris Evans někdy vlastnil. 

Slavný byl jednu dobu tím, že měl sedm skvostných Ferrari a všechna v bílé barvě. Mezi “sedm statečných” patřilo například 246 Dino, 250 California, 250 Lusso, 250 GT SWB, 275 GTB, 288 GTO, F40…

Chris Evans dokonce několikrát vydražil projížďku s konvojem svých Ferrari ve prospěch nadace na podporu dětí…

Speciální zmínku si ale samozřejmě zaslouží černé Ferrari 250 Californie, jehož prvním majitelem byl Steve McQueen a druhým James Coburn, který ho vlastnil téměř 30 let. Když ho Evans před nějakými pěti lety koupil za 12 milionů dolarů, musel kvůli tomu prodat tři jiná auta. Teď už má ale dost dalších – na zářijové aukci se snad žádné z jeho Ferrari neprodalo. V jeho garáži tak dnes naleznete například klasickou Daytonu – jeden z nejlepších exemplářů na světě jen s pár tisícovkami kilometrů. Repliku 250 GT SWB postavenou na základě méně vzácné 250 GTE 2+2. 250 GT/L Lusso. 275 GTS Spyder nebo 275 GTB/6c s hliníkovou karoserií.

V tuto chvíli si asi říkáte, že mu chybí jen jediné ze slavných Ferrari (moderní Ferrari, která měl pravděpodobně všechna, včetně LaFerrari, samozřejmě nepočítaje). A my na to odpovíme, že nechybí. V roce 2010 si pořídil i vrchol mezi vrcholy, Ferrari 250 GTO Serie II…

Pokud tak z našeho malého výzkumu můžeme učinit nějaký závěr, budou to vlastně závěry dva. Za prvé, Chris Evans je očividně petrolhead. Tolik aut, a takových, si totiž nekoupíte jen proto, že nevíte co s penězi a chcete investovat. Pořídíte si je proto, že jste šílenci. Za druhé, Chris Evans musí být zatraceně zábavný chlap, pokud si na tohle všechno vydělal mluvením do rádia a televize.

Což nám dává určitou naději pro budoucnost TopGearu…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Br
Breakthru
13. ledna 2016, 08:53
0

Změna je život a já osobně ke konci Jeremyho Clarksona nemohl v TV opravdu ani vidět....

reagovat
CerVus
13. ledna 2016, 20:06
0

Ne, že bych ho nemohl vidět, ale určitě jsem si dokázal představit TG bez něho.
V novém TG bude chybět posloupnost. Ideální by bylo kdyby tam zůstal alespoň Hammond, takhle bude dost těžké nahradit všechny a neumím si představit, že to bude moderovat jenom Evans, když v ostatních mutacích pořadu jsou vždy tři moderátoři.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem