načítám data...

Audi přináší novou definici osvětlení

08. prosince 2020, 17:34 0 komentářů Tiskový Zpravodaj

Osvětlovací technika Audi kombinuje výjimečný design s vysokou úrovní funkčnosti. Receptem na úspěch při vývoji osvětlovací techniky je úzká spolupráce designérů a techniků.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Audi vstupuje do nové dimenze automobilové osvětlovací techniky. Osvětlení vozidel v silniční dopravě původně sloužilo především bezpečnosti všech účastníků silničního provozu. Digitalizace světlometů a zadních sdružených svítilen přináší dosud nevídané perspektivy. Světlo se stává médiem pro komunikaci a interakci s okolím, individualizuje design a nabízí zákazníkům nové možnosti, jak si přizpůsobit vůz vlastním požadavkům.

Technika světlometů se dočkala obrovského vývojového skoku. Vývoj od halogenových žárovek přes xenonové světlomety až po techniku LED přitom trval méně než dvě desetiletí. Nové technické milníky přinesly zákazníkům zřetelnou přidanou hodnotu. Neustále zdokonalované osvětlení vozů Audi poskytovalo řidičům stále lepší viditelnost. Ale nejen to. Osvětlení ve všech obdobích také definovalo tvář příslušných modelů Audi. A nad rámec toho rozšiřovalo užitné vlastnosti, oceňované v každodenním provozu, o komunikační a estetickou dimenzi. 

Se zaváděním nových zdrojů světla se zlepšovalo nejen osvětlení vozovky, ale také energetická hospodárnost. Digitalizace nyní přináší další inovace a otvírá zcela nové možnosti v oblasti designu. Světlo získává inteligenci. Automobil komunikuje se svým okolím pomocí světelných signálů. Již v roce 2003 nabízel tehdejší model A8 adaptivní světlomety (adaptive light) s dynamickým systémem automatického nastavování výšky světelného paprsku. V roce 2010 byl systém rozšířen o přední kameru na čelním okně, která rozpoznávala ostatní účastníky silničního provozu. O dva roky později potvrdila značka svou inovační sílu a roli průkopníka modelem R8. Jeho dynamické ukazatele směru, u nichž lze signalizovanou změnu směru jízdy rozpoznat i periferním viděním, představují dodnes zásadní zvýšení bezpečnosti. Po premiéře v modelu R8 LMX představila značka Audi v roce 2017 světlomety s technologií HD Matrix LED doplněné o přídavná laserová dálková světla v luxusní limuzíně A8. Jednalo se o světovou inovaci ve velkosériové výrobě. Prémiový výrobce nyní digitalizuje světlomety Matrix LED a rozšiřuje rozmanitost funkcí. Digitální zadní sdružené svítilny OLED nového modelu Q5 otvírají od letošního roku bránu ke komunikaci „Car-to-X", tedy ke komunikaci automobilu se svým okolím, a poprvé umožňují zákazníkům vybírat si při konfiguraci svého vozidla různé designy koncových světel.

Audi inteligentně osvětluje vozovku, ale současně také propůjčuje svým modelům nezaměnitelný charakter výrazným světelným designem a dynamickými světelnými inscenacemi. Již dnes si mohou zákazníci na přání objednávat v závislosti na modelu různé světelné designy a další možnosti pro odlišení budou následovat. Světlu dodávají emocionální náboj dynamické ukazatele směru nebo efektní inscenace funkcí „Leaving Home" a „Coming Home" při odemykání, resp. zamykání vozidla. S budoucí osvětlovací technikou bude jízda ještě bezpečnější, individualita každého modelu ještě zřetelnější a komunikace s okolím ještě efektivnější.

Osvětlovací technika

Od žárovky po digitální high-tech: Světelné roky pokroku se značkou Audi 

Halogenové žárovky umožnily uskutečnit první technická vylepšení, která ovlivnila i vzhled automobilů. Designéři mohli díky světlometům s volnou plochou v osmdesátých letech a s čirými krycími skly na konci devadesátých let stále výrazněji utvářet tváře modelů Audi prostřednictvím osvětlení. Xenonové světlomety druhé generace v modelu Audi A8 z roku 1994 a otočné osvětlovací moduly od roku 2003 byly vývojovými skoky, které pozvedly kvalitu osvětlení a zkušenosti zákazníků na novou úroveň. Značka Audi využila v roce 2008 zavedenou technologii osvětlení LED k opravdovému kvantovému skoku. Tato technika nahradila do té doby nesegmentované a nedělitelné osvětlovací jednotky. Účinností, dosahem a kvalitou osvětlení vozovky přitom výrazně překonávala dosavadní světlomety. Kromě tohoto technického pokroku poskytly elektroluminiscenční diody mnohem větší tvůrčí svobodu při návrhu designu osvětlení. Světlo jako designérský prvek začalo hrát mnohem významnější roli. Další rozšíření perspektiv přinesla segmentace u světlometů Matrix LED a digitalizace. Světla vozů Audi již neslouží pouze osvětlení, ale vytvářejí pro zákazníky nové zážitky tím, že poprvé umožňují komunikaci s okolím včetně společenské interakce a zákazníkovi poskytují výběr rozmanitých světelných designů.

Technika světlometů: Pohled dopředu 
Značka Audi použila elektroluminiscenční diody poprvé v roce 2004 ve světlech LED pro denní svícení modelu Audi A8. Diody vydávající světlo jsou polovodiče, které dokážou elektrickou energii přeměňovat přímo na světlo, a činí tak s mimořádnou účinností. Jejich spotřeba elektrické energie je nízká, světelný výkon naopak vysoký. V roce 2008 následovaly první světlomety LED pro všechny osvětlovací funkce v modelu Audi R8. Dnes mají všechny modelové řady – až na základní verzi Audi A1 – světlomety s technikou LED v sériové výbavě. V roce 2013 obdržela značka Audi jako první výrobce automobilů certifikát Evropské unie, který označuje využití techniky LED za ekologickou inovaci.

Elektroluminiscenční diody jsou dodnes základem techniky světlometů. Zatímco konvenční asistent dálkových světel automaticky zapíná nebo vypíná tuto funkci na základě rozpoznávání vozidel vpředu, připravily světlomety Matrix LED v roce 2013 v modelu Audi A8 půdu pro další zdokonalení této asistenční funkce. U dálkových světel lze 25 jednotlivých diod LED samostatně zapínat nebo vypínat, případně i ztlumit. Tehdejší i současné osvětlovací systémy s vysokou precizností sledují kamerou ostatní účastníky silničního provozu, zabraňují oslňování vypínáním jednotlivých diod, a přesto vždy zajišťují jasné osvětlení vozovky. Systém při reakcích na příslušné jízdní situace vychází také z dat navigačního systému a prediktivně mění rozložení světla podle dat o průběhu trasy. U inteligentních natáčecích světlometů se kužel světla posouvá směrem do zatáčky již při otočení volantu.

Dosah světlometů zdvojnásobilo použití laserového světla v přídavných dálkových světlometech, které se poprvé objevily v roce 2014 ve výbavě limitované edice Audi R8 LMX. Kombinací nejnovějších inovací se v roce 2017 pochlubil model A8. Jeho zadní sdružené svítilny s technologií OLED a světlomety HD Matrix LED s dodatečnými dálkovými světly Audi laser light představovaly nové měřítko na trhu. Každý světlomet přitom zahrnoval dvakrát 16 malých, samostatně regulovatelných elektroluminiscenčních diod, které umožňují vytvářet mnohořádková dálková světla Matrix LED. Systém nabízí funkce osvětlování zatáček, městských ulic a dálnice s nejvyšší precizností a dálková světla zdokonaluje ještě přesnějším odcloňováním ostatních účastníků silničního provozu. Laserová dálková světla se zapínají od 70 km/h a bodově osvětlují prostor před vozem do vzdálenosti až 600 metrů.

V roce 2019 oslavily v modelu Audi e-tron, prvním elektromobilu značky, premiéru světlomety Digital Matrix LED s mikrozrcadlovým zařízením DMD (Digital Micromirror Device). Značce Audi se tím znovu podařilo zavést do velkosériové výroby světovou inovaci v oblasti tlumených a dálkových světel. Poprvé přitom v automobilu použila techniku DMD známou z videoprojektorů. Jejím základem je malý čip, který zahrnuje 1,3 milionu mikrozrcadel s délkou hrany pouhých několik setin milimetru. Jednotlivá zrcadla lze naklápět až 5000krát za sekundu pomocí elektrostatických polí. V závislosti na poloze je soustředěný svazek světla ze tří vysokovýkonných LED přiváděn na čip DMD prostřednictvím speciálně vypočtené optické soustavy a reflektoru s volnou plochou. Odtud směřuje světlo buď optickou soustavou na vozovku, nebo je blokováno clonou. Díky tomu lze realizovat hned tři inovace s velkými praktickými přínosy pro zákazníky. Nad rámec známých, ale ještě precizněji realizovaných funkcí, dokáže tato technika na dálnicích promítat před vozidlo doslova „světelný koberec". Toto výrazné osvětlení vlastního jízdního pruhu se při změně jízdního pruhu dynamicky rozšiřuje, čímž se zvyšuje bezpečnost silničního provozu. Druhou inovací je orientační světlo, které usnadňuje udržování vozu v jízdním pruhu především na zúžených úsecích. Řidiči je zobrazována poloha vozidla v jízdním pruhu výraznými pruhy světla. Třetí novinkou je označovací světlo, které lze využívat ve spojení s asistentem nočního vidění, dodávaným na přání. Systém rozpozná chodce v blízkosti vozovky a upozorní na něj řidiče precizním kuželem světla.

Technika zadních sdružených svítilen: Vývoj od signální funkce k displeji
Podobně jako v případě světlometů probíhá u značky Audi také razantní vývoj zadních sdružených svítilen. V roce 2011 propůjčily diody LED zadním svítilnám modelu Audi A6 novou vizuální homogenitu a zvýšily hospodárnost osvětlovací techniky. Z toho profitují také ostatní účastníci silniční dopravy. Brzdová světla LED se rozsvěcují bez prodlevy, a tím o dvě desetiny sekundy dříve než žárovky. Řidič vzadu jedoucího vozidla může díky tomu reagovat rychleji. Při jízdě rychlostí 100 km/h se tím prodlužuje dráha, na které může následující vozidlo brzdit, o téměř šest metrů. V roce 2012 byla výbava modelu Audi R8 rozšířena o dynamické ukazatele směru. Tato průkopnická funkce, na jejíž realizaci značka Audi úzce spolupracovala s homologačními institucemi, se již stala standardem. Především z větší vzdálenosti a za tmy je záměr změny směru pro vzadu jedoucí řidiče díky pohybu světla ještě snadněji rozpoznatelný. 

V roce 2016 začala nová éra zadními sdruženými svítilnami OLED modelu Audi TT RS. Světlo elektroluminiscenčních diod, vyrobených z organického materiálu, je maximálně homogenní a precizní. Zdroje světla OLED jsou ultra tenké plochy, které vydávají světlo a nevyžadují reflektory. Tato technika je hospodárná, lehká a vizuálně působivá. V roce 2020 digitalizovala značka Audi jako první výrobce i zadní svítilny a vytvořila z nich displej, který otvírá nové perspektivy pro design, individualizaci a bezpečnost. Díky zvýšené segmentaci digitálních diod OLED na současných 18 segmentů v každé svítilně lze poprvé realizovat různé designy koncových světel. Zákazníci si při koupi modelu Q5 mohou vybírat mezi třemi podobami koncových světel. Nezávisle na tom lze pro režim „dynamic" v systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select nastavit mimořádně sportovní světelný design. Rozpoznávání přiblížení kromě toho zvyšuje bezpečnost silničního provozu. Pokud se jiný účastník silničního provozu přiblíží zezadu ke stojícímu modelu Q5 na méně než dva metry, aktivují se všechny segmenty OLED. Viditelná plocha se tím zvětší a ostatní účastníci silničního provozu ji mohou lépe vnímat. Pomocí jediného hardwaru lze v tomto případě vytvořit pět různých vzhledů. 

Zážitky pro smysly: Design, charakteristické světlo a dynamika
Zapnuto nebo vypnuto – takové byly možnosti nastavení obrysových, tlumených a dálkových světel v analogové éře. Funkce, které přesahovaly rámec cíle „vidět a být viděn", prakticky neexistovaly. Až do osmdesátých let byly pro světelný design vytyčeny úzké hranice. Stále menší zdroje světla však vytvořily předpoklady pro individuálnější a výraznější design. Halogenové žárovky umožnily realizaci světlometů s volnou plochou. Čirá krycí skla od konce devadesátých let a malé xenonové zdroje světla propůjčily světlometům vozů Audi vzhled podobný zorničkám. Tato technika umožnila vytvářet světlomety kompaktnějších rozměrů s efektivnějším uspořádáním jednotlivých dílů. Poprvé se v oblasti světlometů nabízely různé prvky výbavy na přání pro individualizaci vozidla, která spolu s technickým pokrokem umocnila prémiový charakter značky.

Segmentace a modularizace poskytuje při návrhu designu vozidla mimořádnou tvůrčí svobodu a podporuje novou kreativitu v oblastech světelného designu a světelných animací. V kombinaci s digitalizací vznikly nové funkce, například v podobě charakteristického světelného designu nebo dynamických světelných inscenací. Pro Audi je typické, že jsou veškeré charakteristické světelné designy absolutně precizní a homogenní. Jejich výrazné horizontální linie a ozdobné prvky na vnějších okrajích umocňují šířku vozidla. Tyto segmenty ve svém souhrnu vytvářejí ucelené těleso. Vozidlo díky tomu působí na vozovce vizuálně širším a stabilnějším dojmem.

Stylistické inovace a zážitky pro zákazníky jsou vždy úzce spojeny s maximální funkčností a značnými praktickými přínosy. Světla LED pro denní svícení definují tvář vozů Audi od roku 2004, ale současně zlepšují jejich viditelnost. Současné Audi A3 je první modelovou řadou, jejíž světlomety Matrix LED umožňují vytvářet pomocí jednoho hardwaru specifická světla pro denní svícení v závislosti na variantě a stupni výbavy.

Nové zážitky poskytují zákazníkům dynamické světelné inscenace funkcí „Leaving Home" a „Coming Home" v modelech Audi A7 Sportback a A8. Tyto funkce se aktivují při odemknutí a uzamknutí vozu. Digitální světlomety Matrix LED s technikou DMD v modelu Audi e-tron mají rozšířenou nabídku světelných inscenací, která zahrnuje již pět různých uvítacích scénářů. Projekce se mohou promítat na stěnu nebo podlahu. Audi je díky této rozmanitosti a inovační síle i nadále globálně vedoucí značkou v oblasti osvětlovací techniky. Současně svůj „Náskok díky technice" také viditelně ukazuje charakteristickým světelným designem a dynamickými světelnými inscenacemi.

Mnohostrannost a orientace na budoucnost: Bezpečnost, komunikace a interakce
Světlo je u značky Audi symbolem symbiózy techniky, designu, bezpečnosti a zážitků pro zákazníky. Síťové propojení je přitom zdrojem inteligence. Svítilny se proměňují v displeje, z dřívějších jednorozměrných signálních a výstražných funkcí vznikne v budoucnosti mnohostranná komunikace s okolním světem. 

Již dnes se v rámci modelových řad prosazuje rozmanitost variant díky libovolně volitelným, digitálním, charakteristickým světelným designům s jednotným hardwarem, ať se jedná o příď, nebo záď. V budoucnosti si bude moci majitel měnit prostřednictvím MMI charakteristický světelný design z široké nabídky variant, nebo si dokonce navrhovat vlastní individuální designy. Majitelé modelu Audi e-tron mají již dnes možnost objednávat prostřednictvím aplikace myAudi App dodatečné osvětlovací funkce i po zakoupení vozu – kdykoli a zcela flexibilně. Další modely budou následovat. 

Digitální světlomety Matrix LED s technikou DMD nabízejí už v současnosti projekce pro snadné řízení vozu v jízdním pruhu a orientaci, které snižují zatížení řidiče a přispívají k prevenci nehod. V budoucnosti mohou další nápady na základě této technologie zlepšovat pozornost řidiče a zvyšovat vzájemnou ohleduplnost mezi účastníky silničního provozu. 

Od roku 2020 je realitou také komunikace „Car-to-X" realizovaná zadními sdruženými svítilnami. Jedná se o funkci rozpoznávání přiblížení jiného účastníka silničního provozu k modelu Audi Q5. Audi přesouvá pozornost na člověka a digitálními zadními sdruženými svítilnami OLED vstupuje do nové éry. Vývoj vytváří ze zadních svítilen zobrazovací médium, které bude v dalších vývojových stupních možné rozšiřovat o mnohostranné funkce. Digitální svítilny OLED budou mít ve střednědobém časovém horizontu více než 60 segmentů, a to se samostatným ovládáním a možností cílené aktivace. Kromě rozmanité individualizace světelného designu budou digitální svítilny OLED například schopné s předstihem upozorňovat ostatní účastníky silničního provozu na lokální nebezpečí v podobě náledí nebo konce dopravní kolony.

Pro ještě vzdálenější budoucnost pracuje Audi na flexibilních digitálních diodách OLED. Místo podkladového materiálu, který má sice tloušťku pouhých cca 0,7 milimetru, ale je nepoddajný, se zde budou moci využívat pružné substráty z tenkého skla nebo plastových či kovových fólií, které lze ohýbat jedním nebo vícero směry. Tato nová možnost poskytuje větší tvůrčí svobodu při návrhu designu zadních sdružených svítilen. Základní vlastnosti této technologie zůstávají přitom zachovány, stejně jako nízká hmotnost dosud dvourozměrných displejů OLED. Poprvé bude moci vytvořené světlo zářit trojrozměrně. Flexibilní digitální diody OLED usnadní začlenění „zobrazovací plochy" až do bočních stěn vozidla. Tím se znovu zřetelně zvětší využitelná oblast pro individualizaci světelného designu a komunikaci s okolím.
 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Buďte první, napište komentář!


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem