logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Novinky

Aston Martin Vantage GT4 v Česku: Janík Motorsport se s vozem zúčastní řady prestižních závodů

Aston Martin a tým Janík Motorsport v showroomu v Praze-Strašnicích představili nejnovější závodní vůz, se kterým se setkáme na závodech nejen na českých tratích.

Značka Aston Martin je skutečnou legendou na poli luxusních vozů a zároveň i kulturní ikonou. Snad každý má vozy této britské značky spojené s agentem Jamesem Bondem, který se v takřka každém filmu prohání s některým z legendárních sportovních kupé Aston Martin. Ale tato automobilka není slavná jen díky úspěchům na filmovém plátně.

Foto: se svolením Aston Martin Prague

Aston Martin je zároveň velmi úspěšný i v motorsportu. Značka se účastní celé řady závodních sérií, včetně té nejvyšší – Formule 1, kde za tým závodí Fernando Alonso a Lance Stroll. V letošním roce se dokonce hodlá automobilka poprat o vítězství na vytrvalostním závodě na 24 hodin v Le Mans s dvanáctiválcovým hypersportem Valkyrie, který byl nedávno představen veřejnosti. Ale o těchto vysloveně královských disciplínách se dnes bavit nebudeme, pozornost na našem malém českém rybníčku si totiž zaslouží tovární závodní vůz pro kategorii GT4.

Foto: se svolením Aston Martin Prague

Tým Janík Motorsport totiž získal profesionální podporu továrny a status Aston Martin Racing Partner Team, což se nepoštěstí jen tak někomu – v Evropě jsou aktuálně pouze čtyři závodní týmy, které se mohou tímto označením pochlubit. Tento status navíc umožňuje mladým a talentovaným jezdcům týmu účast v programu Aston Martin Racing Driver Academy, ze kterého se rekrutují například tovární jezdci automobilky. V souvislosti s tím byl v prvním a nedávno otevřeném showroomu značky v Praze představen právě nový závodní vůz týmu Janík Motorsport, Aston Martin Vantage GT4.

Foto: se svolením Aston Martin Prague

Ale než se dostaneme k verzi GT4, pojďme se na model Vantage podívat zblízka. Aston Martin Vantage je totiž označován jako vstupní model do světa této britské automobilky – byť s běžnými nejlevnějšími modely ostatních značek nemá společného snad vůbec nic. Pod přední kapotou totiž najdeme přeplňovaný osmiválec z dílen Mercedes-Benz AMG se 665 koňmi, který skrze osmistupňovou automatickou převodovku ZF a elektronický samosvorný diferenciál pohání pouze zadní kola. Vůz, který byl minulý rok důkladně faceliftován, se dostane z nuly na sto za pouhých 3,5 vteřiny a maximální rychlost je 325 kilometrů za hodinu. 

Foto: se svolením Aston Martin Prague

Ačkoliv jde o nejmenší model značky, naživo působí neuvěřitelně působivě díky preciznímu zpracování, krásným promyšleným detailům a dlouhé kapotě. Vantage zkrátka není jen tak ledajaké párátko a lze jej možná považovat za nejsportovnější vůz značky – pokud nebudeme brát v potaz speciální modely jako Valkyrie nebo Valhalla. Vstup do světa Aston Martin totiž váží pouze 1745 kilogramů, nabízí ideální rozložení váhy 50:50 a pokročilý podvozek s adaptivním odpružením Bilstein DTX a nezávislým zavěšením, z jehož složitosti by některým jedincům mohla prasknout cévka.

Foto: se svolením Aston Martin Prague

Pokud ale chcete vysloveně závodní vůz, který bude splňovat náročné předpisy FIA pro jednotlivé kategorie, není třeba bojovat s úpravami sériového vozu. Aston Martin Racing vám totiž klidně dodá již hotové auto ve verzích pro kategorie GTE, GT3, GT8R a GT4. A právě poslední jmenovaná GT4 byl právě představena v barvách týmu Janík Motorsport. Jak se tedy novinka liší od sériového modelu Vantage?

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Jednodušší bude si říci, čím se vlastně neliší. Verze GT4 má mnohem blíže sériovému vozu jak extrémnější GT3. Díky přísným předpisům verze GT4 ze zhruba osmdesáti procent vychází ze silničního vozu. Motor je v podstatě shodný, liší se zejména řídící jednotkou od Bosch Motorsport s upraveným softwarem, který umožňuje volbu výkonové mapy dle podmínek jednotlivých závodů a nabídne výkon až 650 koní. Taktéž převodovka ZF je shodná se sériovým vozem, liší se zejména jiným softwarem, který převodovku přemění na šestistupňovou sekvenční bez možnosti automatického režimu. Zbylé dva převodové stupně, které jsou v sériovém voze využívány zejména pro úsporu paliva ve vyšších rychlostech, jsou ve voze GT4 uzamčeny. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Klíčovým prvkem je zde odlehčení. Pryč jsou tlumící materiály a luxusní interiér, dovnitř se nastěhovala jedna skořepinová sedačka a bezpečnostní klec pro vyšší tuhost a ochranu při případné nehodě. Namísto standardního displeje silničních ukazatelů pro řidiče zde najdeme nejnovější verzi displeje Bosch DDU11, namísto displeje infotainmentu se nastěhoval panel tlačítek pro ovládání světel, stěračů a dalších nezbytností. Interiér je tak co nejjednodušší a plný karbonových vláken pro co nejnižší hmotnost. 

Foto: se svolením Aston Martin Prague

Podvozek zůstává z velké části shodný se sériovým vozem, závodní regule však umožňují změny v geometrii zavěšení pro nastavení správných odklonů. Namísto krásných sériových jednadvacetipalcových ráfků zde najdeme kované osmnáctipalcové Braid, které obouvají závodní slicky Michelin. 

Foto: se svolením Aston Martin Prague

Většina karoserie je shodná se silniční verzí s výjimkou kapoty, která obsahuje ventilační otvory a navíc je vyrobena z ekologického kompozitu na bázi lněných vláken s výztuží z korkového jádra. Pravidla umožňují i omezené aerodynamické úpravy, díky kterým mohl být nasazen například větší přední splitter (taktéž z ekologických materiálů) a pořádné zadní křídlo. Díky tomu nabídne verze GT4 znatelně vyšší přítlak pro co nejrychlejší časy na okruhu.

Foto: se svolením Aston Martin Prague

Náročnější okruhové podmínky si zároveň žádají i lepší chlazení motoru a brzd. Díky větším vstupům pro vzduch nejen na kapotě, ale i v předním nárazníku ke chladiči, je schopný Vantage GT4 účastnit se těch nejnáročnějších vytrvalostních závodů v ostrém tempu. Zároveň má i větší otvory pro chlazení brzd, aby nedocházelo k přehřívání na techničtějších okruzích. Namísto adaptivního podvozku Bilstein se zase do jednotlivých rohů nastěhoval závodní podvozek od KW. 

Foto: se svolením Aston Martin Prague

A kde tedy můžeme novinku potkat? V plném závodním nasazení ho diváci uvidí v rámci Mezinárodního šampionátu zóny střední Evropy sprintových a vytrvalostních závodů. „To bude úvod našeho ambiciózního závodního programu, jehož cílem je vstup do prestižní německé série ADAC GT4,“ oznámil Václav Janík, majitel týmu Janík Motorsport a dodal: „Spolupráce s oddělením Aston Martin Racing je pro nás velmi prestižní záležitostí. Mám obrovskou radost, ale pochopitelně také všichni cítíme velký závazek. Je jasné, že se budeme chtít ukázat v tom nejlepším světle. Díky statusu partnerského týmu získáváme mimo jiné přístup k podpoře oddělení Aston Martin Racing.“

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

1 reagovat
bkralik
14. 2. 2025, 12:57

Myslím, že po tomhle byste mohli zkusit někde ten "entry level model" vyškemrat k testu - protože z mé velmi krátké zkušenosti to je bomba ;-)

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte