Není to tak dávno, co jsme o Corvairu psali, že je to nejvíc hipsterské auto všech dob. Tehdy jsme si z tohoto pozoruhodného auta dělali tak trochu legraci – a v záplavě více či méně povedených žertů o hipsterech mohlo tak trochu zaniknout to podstatné. Totiž že druhá generace Chevroletu Corvair je jedno z posledních opravdu zajímavých aut ze 60. let, které si i dnes, ve víru nevázaného šílenství rádoby investorů, můžete koupit za rozumné peníze.
5. Skvěle vypadá
Corvair pochází z doby, kdy designové oddělení General Motors patřilo k absolutní světové špičce. Největší koncern tehdejšího světa si mohl dovolit ty nejlepší designéry, utrácet největší sumy za vývoj a nemusel se omezovat, pokud šlo o náklady na výrobu. Doby lacině působících amerických aut s odpornými plastovými interiéry měly brzy přijít – ale v polovině 60. let bylo i levné americké auto srovnatelné s drahými evropskými. A druhá generace Corvair, se svými proudnicovými tvary, které připomínaly pověstnou "láhev od koly", a s lehkými, štíhlými křivkami, které byly inspirovány italskými sportovními kupé, patřil k tomu nejzajímavějšímu, co designéři GM vytvořili. V roce 1965 byla auta ještě masivní a hranatá – a Corvair byl předzvěstí přicházející éry muscle cars.
4. Jezdí líp než byste čekali
Slova "ovladatelnost" a "Corvair" většinou v jedné větě neuslyšíte. Mohou za to kyvné polonápravy první generace Corvairu, a kniha ukřičeného advokáta Ralpha Nadera "Unsafe At Any Speed" (Nebezpečný v každé rychlosti). Druhá generace ale dostala mnohem vyspělejší podvozek původem z Corvette druhé generace (C2), která byla představena o dva roky dřív než Corvair a jako jedna z prvních aut na světě dostala nezávislé zavěšení všech kol. Ve své době tak Corvair mohl technologickou vyspělostí konkurovat i těm nejmodernějším evropským sportovním vozům – ostatně i Ferrari tehdy sotva přestala používat tuhou zadní – přestože šlo o levný kompaktní automobil.
3. Má výjimečnou techniku
Které auto jako první přišlo s koncepcí motoru vzadu, nezávislého zavěšení a vzduchem chlazeného plochého šestiválce, přeplňovaného turbodmychadlem? Porsche 911? Samozřejmě že ne. První byl Corvair. Představoval poslední pozůstatek technologického experimentátorství, které vládlo koncernu GM na začátku 60. let. Převodovky transaxle, hliníkové bloky motorů, turbodmychadla a další nápady, které dalece předběhly dobu, tehdy byly běžné. Ale automobilkám rychle došlo, že vyrábět standardní kombinaci vidlicové osmičky nebo řadové šestky s jednoduchou převodovkou, tuhou zadní nápravou a osvědčenou technikou je ekonomicky mnohem efektivnější. Corvair tak zůstal posledním vozem, který si až do konce 60. let nesl svoji výjimečnost. Nesdílel podvozek, motor ani převodovku s žádným jiným autem koncernu, a dokonce nebyl postaven na žádné běžné platformě.
2. Je levnější než byste čekali
Ladné křivky, sportovní charakter, jedinečná technika a pozoruhodný příběh – s takovou sadou předností by Corvair měl být drahý. Nebo ne? Jak se ukazuje, ne. Cena je vždycky výsledkem nabídky a poptávky – a v případě Corvairu, kterých se vyrobilo obrovské množství a zároveň většna lidí netuší o jeho existenci, je nabídka v jasné převaze. Takže zatímco stejně staré Camaro či Mustang vyjdou v jakékoliv zajímavější verzi na desítky tisíc dolarů, Corvair pořídíte i jako nejsilnější, přeplňovaný model Corsa Turbo i pod $10,000 (což představuj s dopravou a dalšími náklady výslednou cenovku řádově 300 – 350 tisíc korun). A základní modely jsou ještě mnohem levnější.
1. Je to od každého kousek
Většina z nás si nemůže dovolit garáž pěti vysněných vozů – nebo dokonce víc – a musí přemýšlet, jak zkombinovat všechny svoje automobilové touhy. A Corvair je skvělým způsobem, jak to udělat. Toužili jste po Porsche 911, ale jeho ceny už vystřelily mimo váš dosah? Řízení Corvairu si s vámi nepopovídá tak jako v "devětsetjedenáctce", ale dostanete alespoň plochou vzduchem chlazenou šestku za zadní nápravou. Italské je na Corvairu možná jen jméno, ale jeho design v sobě nese hodně z italských gétéček té doby. A americké je všechno ostatní. Dokonce i zvuk motoru jako kdyby byl něčím mezi Porsche a muscle carem.
11. května 2015, 13:31
0
Dobrý no...od té doby, co jsem ho viděl na Ecce homo, tak ho chci...a po tomhlečlánku? To si ho už prostě musím koupit :D Jdu čekovat inzerci...
12. května 2015, 16:55
0
http://www.rajveteranu.cz/3147-chevrolet-corvair-monza
125k není tolik :)