Na evropské trhy míří nový sedan se znakem Mazdy, je to ale důvod k radosti?
Zvěsti o tom, že Mazda EZ-6 se pravděpodobně bude prodávat na starém kontinentě rozvířily minulý týden stojaté vody automobilového zpravodajství. Na první pohled to možná vypadá jako super nápad – na novou šestku jsme se přeci dlouho těšili a pak byli smutní z toho, že se jí nedočkáme. Měla mít šest válců a hrabat zadními koly, zkrátka ideál. Jenže tento nový sedan je výsledkem spolupráce mezi Mazdou a čínským automobilovým výrobcem Changan v rámci společného podniku Changan Mazda. Byl poprvé představen na Pekingském autosalonu v roce 2024 a původně je určen primárně pro čínský trh.
Co se týče technických parametrů, Mazda EZ-6 je postavena na platformě EPA1 společnosti Changan, kterou sdílí s dalšími čínskými modely, jejichž jména u nás nezná pravděpodobně nikdo kromě pana Majurníka – například s jakýmsi Deepal SL03. Je k dispozici s čistě elektrickým pohonem nebo jako hybrid s prodlužovačem dojezdu (EREV). Elektrický model nabízí odhadovaný dojezd přibližně 600 kilometrů na jedno nabití podle čínských standardů CLTC. Motor pohání zadní kola a podle některých propagačních materiálů se prý vůz pyšní rozdělením hmotnost 50:50.
V interiéru najdete moderní technologie jako 14,6palcovou centrální obrazovku, která integruje ovládání klimatizace, sedadel a zábavního systému. Vozidlo je dále vybaveno čtrnáctireproduktorovým audio systémem , 64barevným ambientním osvětlením, předními sedadly pyšnícími se přídomkem "nulové gravitace" (což prý znamená, že jsou skutečně pohodlná) a skleněnou střechou.
Samozřejmě chápu, že z pozice malé automobilky si Mazda nemůže dovolit vlastní vývoj a sdílení technologií od jiných výrobců zde dává smysl. Zda bude evropskému publiku stačit čínský základ si netroufnu předpovídat – možná to ale není špatný nápad, konec konců Volvu a MG tento recept funguje na výbornou. Slovy klasika “volant je kulatý, stát se může cokoli.”
Nový Navigator je obrovský a plný displejů
Doslova pár hodin staré jsou první oficiální fotografie Lincolnu Navigator pro modelový rok 2025. Luxusní verze Fordu Expedition mezigeneračně zase trochu povyrostla a působí skutečně majestátním dojmem. Jakožto pravděpodobně nejbližší konkurent Cadillacu Escalade se Lincoln musí snažit i na poli moderních technologií a vychytávek v interiéru, což tentokrát vzali ve Fordu skutečně důkladně.
Vpředu najdeme sice “jen” dva displeje, ale ten horní zahnutý se táhne po celé šířce kabiny – před řidičem i spolujezdcem – a nabízí kromě obligátního zobrazení navigace a jízdních režimů i multiplayerový herní mód pro řidiče a spolujezdce, nebo různé stylové ozdobné doplňky. Dokonce si na něm můžete pustit obrázek dřevěného obložení, kdyby vám náhodou tento typicky americký prvek automobilového designu v interiéru chyběl. Tady je svět ještě v pořádku.
Kromě toho vůz nabízí taky speciální lázeňskou proceduru, spočívající v přehrávání ukliňujících zvuků, pouštění videí s vodopády a dalšími pěknými uklidňujícími věcmi, ovonění vzduchu vycházejícím z ventilace a samozřejmě nechybí ani uvolňující masáž.
Jo a taky tam je vespod nějaký motor, konrkétně vylepšený 3,5litrový dvakrát přeplňovaný V6, který produkuje přibližně 440 koní a 690 Nm točivého momentu. Tento motor je spojen s 10stupňovou automatickou převodovkou, která zajišťuje plynulou a efektivní změnu rychlostí. Ani se neptejte, jak hluboko v tiskové zprávě jsem to musel hledat. A až budeme tyhle pěkné Lincolny se Salvage Title za patnáct let tahat ve velkém cv kontejnerech přes Litvu k nám, určitě potěší i tažné na 3,9 tuny. Tak už aby to bylo.
BMW představuje kombík, co pravděpodobně trochu drncá
A na závěr si představíme ještě auto rozumných, totiž kombík. BMW na přehlídce Pebble Beach totiž představilo novou M5 kombi, ideální auto pro každého, kdo potřebuje převážet obligátní pračky a lednice zatraceně rychle. A navíc má vcelku normálně velké ledvinky, což, na rozdíl od dechberoucí dynamiky a vysoké ceny, skutečně nikdo nečekal.
Pod kapotou nové M5 Touring se nachází hybridní pohonná jednotka, která spojuje 4,4litrový V8 motor s M TwinPower Turbo technologií a elektrický motor. Výsledkem je celkový výkon 727 koní (535 kW) a točivý moment 1 000 Nm. Díky této kombinaci dokáže M5 Touring zrychlit z 0 na 100 km/h za pouhých 3,6 sekundy a na 200 km/h za 11,1 sekundy. Maximální rychlost s volitelným M Driver’s Package dosahuje 305 km/h.
Ale bavíme se o kombíku, rodinném autě, takže tady je pár informací, co vám ospravedlní nákup téhle bestie uv rámci rodinného rozpočtu. Elektrický dojezd tohoto hybridního modelu je přibližně 61 km na jedno nabití, což poskytuje dostatečnou flexibilitu pro krátkodobé jízdy po městě čistě na elektrický pohon. Spotřeba paliva je udávána jako 2,0 l/100 km při kombinovaném používání, což je méně, než kolik žere sousedova naftová oktávka.
Co se týče zavazadlového prostoru, M5 Touring nabídne objem přibližně 520 litrů, což je sice trochu méně, než ta oktávka, ale po sklopení zadních sedadel se kapacita zvětší na zhruba 1 670 litrů, což je dostatečné pro přepravu větších předmětů nebo pro potřeby delší cesty s větším nákladem. A kdyby náhodou nestačilo ani to, utáhne prý M5 až dvoutunový přívěs. Zkrátka rodinný univerzál. Kupujte, nebudou.



















