Když přišla na trh trojčata Toyobaru, většina motoristického národa je vzývala jako návrat "pravého řidičského vozu". Byla přirovnávána k legendární Mazdě MX-5 a všichni je chtěli mít. Tedy, alespoň všichni internetoví diskutéři, kteří si je koupí z druhé ruky. Realita je o trochu jiná – v USA se sice tahle trojčata prodávají víc než dobře, ale Evropané jim zatím na chuť přijít nedokázali. A nebo jsou příliš v zajetí svých racionálních, praktických myslí, než aby přistoupili na možnost, že malý sporťák může být i něčím víc než jen hračkou. Což je ten důvod, většina nadšených řidičů v Evropě, kteří by si jinak mohli dovolit GT 86 nebo BRZ, končí nakonec za volanty hot hatchů.
nissan idx se ke svému vzoru, datsunu 510, obrací nejen po stránce jízdních vlastností
Zaposlouchejte se ale do komentáře ve videu z Jay Leno's Garage, a zjistíte zajímavou věc. Jay Leno a Giovanni Arroba, manažer kreativního designu u kalifornské sekce Nissanu, se nebaví o podvozku, o výkonech nebo o jízdních vlastnostech. Což je ostatně pochopitelné, vzhledem k tomu, že jde o koncept, u kterého nic z toho není ani zdaleka finální. Většinou času ale věnují způsobu, jakým se Nissan IDx obrací ke svému vzoru, Datsunu 510, a ke starým autům obecně, co do celkového uspořádání, tvarů karoserie a jejího rozvržení.
Co to znamená, přeloženo do normální řeči? Znamená to, že zatímco GT 86 dělá vítaný "krok zpět" k atmosférickému motoru, přímočarým jízdním vlastnostem a přiměřené přilnavosti, takže jako staré auto jezdí, IDx dělá ještě jeden krok navíc. IDx je podobně jako stará auta hranaté – takže by mělo umožnit bezproblémové cestování dospělých lidí na zadním sedadle. Má dobře umístěné, poměrně tenké a svislé sloupky. Takže je z něj vidět ven. Soudě podle jeho vnějších proporcí by mohlo nabízet i solidní zavazadlový prostor…
Chápete, kam tím mířím? Zatímco Toyobaru je skvělý sporťák, ale jeho použití v každodenním životě je poněkud komplikovaná záležitost, potenciální sériová verze IDx by se v tomto ohledu mohla alespoň přiblížit praktičnosti hot hatche. Což jí dá mnohem větší šance i u úzkoprsých, prakticky smýšlejících Evropanů.
Tak co, těšíte se? Nebo si přeci jen raději koupíte nějaký dieselový kombík?
;list=PLcAFCEDZU39xYLamb1NBGW_14DrieamN2