načítám data...

Dekáda v životě aut

29. července 2022, 15:43 1 komentářů screepy

..ne vždy je starší horší (auto), ne žena..

Pavel Pustina: Dekáda v životě aut

Berte to prosím jako čistě subjektivní pohled a porovnání nezaujatého uživatele dvou automobilů, které v technickém průkazu dělí 10 let. Prvním vozem zastoupeným v tomto srovnání bude Škoda Superb 3 ve variantě liftback 4x4 a výbavě Style s notoricky známým motorem 2.0 TDI ve verzi 140kw a druhým autem Volvo V70 třetí (a tedy poslední generace) s taktéž notoricky známým motorem D5 o výkonu 129kw. Obě auta provozujeme doma už více než rok, a tak jsem si dovolil po tomto ročním užívání sepsat pár poznatků.

Škoda Superb 2.0 TDI

Superb má milá přítelkyně vyfasovala jako služební vůz, i přesto, že jsme při výběru kladli na srdce, že chceme v každém případě kombi verzi (a bylo nám v podstatě jedno, jestli to bude Octavia nebo Superb, v Passata jsme nedoufali), tak k velkému překvapení přítelkyně převzala klíčky a v garáži stál – voila, liftback. Why? Máme kiddo, jezdíme na dovolené, potřebujeme prostor. Hm, bohužel, darovanému koni na kopyta nehleď,vem liftback a drž pec. Ok tedy, tak oprášíme základy tetris.

Ještě bych rád vzpomněl, že před tímto Superb jsme měli Passat B8 v kombi verzi, který jsem tu také recenzoval, o to větší zavládl doma smutek, na Passata dodnes vzpomínáme rádi.

Ale čo bolo, to bolo. Terazky byl k domu přistaven Superb a buďme rádi za ty dary. Z estetického pohledu je liftback hezké auto, hezčí než kombi, jenže vysvětlujte to kočárku. Člověk chtě nechtě začne srovnávat.

Jak to jede?

..kluci, to jede úplně samo, kochat se v tom můžete, stejně jako vzadu může natáhnout své nohy Adriana Sklenaříková. Motor je spřažený s DSG7 a jede, jede rozumně, jede poplatně tomuto autu, asi bych si dokázal představit ještě o pár koní víc, ale výkon nechybí nikde a ani na dálnici se není čeho bát. Nabízí se srovnání s derivátem 2.0 TDI 110kw, a jak někdo poznamenal u Passat recenze, ten rozdíl je znatelný až ve vyšších rychlostech. To potvrzuji, někde od 140kmh už Passat začal být vlažnější, zatímco tady ještě do cca 190 kmh to auto celkem pěkně jde za plynem, pak už to taky slábne, já jsem se osobně dostal na Vmax GPS 220kmh. Jenže v tom tak rychle jet nechcete, mně to auto přijde příjemné do 150-160 kmh, potom se v něm necítím tak, jak bych si přál. Občas jezdím úsek od Vyškova po D1 směr Otrokovice a tady kolikrát večer opravdu není provoz, tak si člověk dopřeje trochu svižnosti, nicméně tím, jak jsou v tomto úseku delší zatáčky plus není ta dálnice úplně ve stavu 1+ tak se projeví určitá nejistota a přirozeně zpomalím, protože mi ta jízda přijde zbytečně vyčerpávající. Kladu to za vinu asi víc houpavému podvozku než bych čekal (což ale chápu jako kompromis mezi komfortem a jízdními vlastnostmi). A za druhé, přeposilované řízení, kdy jsem se párkrát přistihl že volat držím až příliš křečovitě, abych náhodou někam necuknul.

Jak je to pohodlné?,

Když už jsem se pozastavil nad tou houpavou jízdou, pohodlné to je není to žádný kostitřas, není to ani Citroen na “vzduchu”, je to tak akorát a v tomhle směru nemám problém. Poud mezi pohodlí počítáme i akustický komfort, tak od 170kmh mi přijde v tom autě až neadekvátní hluk od obtékajícího vzduchu, ideál cestovní rychlost do 150-160 kmh po dálnici. Máme výbavu Style, asi nemá smysl zmiňovat co všechno auto má a nemá ve výbavě, ale pozastavím se nad jednou věcí. SEDADLA – mám dojem, že v oddělení vývoje sedadel ve Škodovce pracuje parta diletantů, kteří se snad vyžívají v tom, že ta sedadla budou stát za …. a čím déle pojedete, tím vaše utrpení bude větší. Na kratší vzdálenosti je to pohoda, ale jak se to začne blížit někam ke 3h jízdy, začne podivné vrtění se, změny polohy a vůbec radši na chvíli zastavíte a protáhnete se. Tohle se fakt nepovedlo, u auta jehož cenovka osciluje s DPH kolem 1M. Srovnání s R-line sedadly z Passata to se vůbec nedá, to byly nej sedadla, která kdy hýčkala moje pozadí a s Volvem je to také na hony vzdálené. A ještě jedno pozastavení u komfotně výbavové funkce – audio CANTON, ok, nějaká vyšší řada audia, ale můžete mi někdo vysvětlit kdo vymyslel ten subwoofer v kufru? to spolu byli sedadloví vývojáři a audio vývojáři na kávě a inspirovali se sými špatnými nápady? Já mám rád, když má hudba basy, když jedu sám, poslouchám taneční hudbu, někdy i z MP3, pokud chci aby basy byly vepředu zřetelné, musím si nastavit úroveň subwooferu na dejme tomu 70-80%. Jenže to má ten efekt, že ze zadních sedadel se stávají masážní sedačky, najít nějaký rozumný průsečík nejde, zezadu se začně ozývat krom basů také nelibý ohlas, ztlum ten sub, mě to tady duní do zad a já vapředu mám plochý zvuk jako hrudník korejské atletky. Uf. 

Jak je to velké?

Uvnitř je to na délku dostatečně velké, na šířku nám to starosti nedělá a kufr, kufr je obrovský, jen je potřeba při jeho plnění víc přemýšlet, ale když jsem po dovolené vypakoval všechno z kufru, hodil to na hromadu před garáží a viděl co všechno se tam vešlo, nikdy bych neřekl, že opačným směrem to můžu do toho auta vměstnat. Kočárek máme Thule Urban Glide, když se sundají boční kolečka, tak při složení ještě zůstává pořád dost místa v kufru na standardní 3 člennou dovolenou (teda 2+1 dovo).

Jak se to kazí?

Auto má aktuálně 3 roky stáří a najeto 60 000 km, z toho je rok s námi, na tom se přeci nemá co kazit. A tady narazila kosa na kámen. Jsou tomu asi dva týdny, na palubovce se rozsvítila kontrolka nefunkčního SOS tlačítka (s tím se dá žít, ale závada to je) a (to je ta horší varianta), nefunkční airbagy – s tím se dá žít dokud vás někdo netrefí nebo vy netrefíte někoho. Takže servis, závada odstraněna, po příčinách jsem se neptal, na částku taky ne, jde to mimo nás, to si vyřizuje servis s leasingovkou napřímo. Přijedeme domů, blik, kontrolka nefunkční asistent vzdálenosti nebo jak se to jmenuje. Takže z toho vyplývající nefunkční adaptivní tempomat a čidla vpředu. O tom jaké je jednání s leasingovkou versus servis se tu snad ani nebudu zmiňovat, to je na jeden zvláštní blog. Každopádně tohle nás nemile překvapilo a asi bych ty opravy nechtěl platit ze své kapsy, kor u takhle mladého auta. Co se týká mechaniky, tak jsem už několikrát říkal, že nám hučí zadní brzdy, auto šlo do servisu, odpověď, my vám to vyčistíme, ale destičky ani kotouče ještě na výmenu nejsou, tak to přestalo asi na týden, než to začalo znovu, k výměně nedošlo, protože leasingovka řekla ne, tady nejsi pán ty, i když platíš (tedy my ne, firma).

Value for money?

Jsem v rozpacích, etalon české automobilky určitě není špatné auto a kdyby mi ho někdo dal jako služební vůz tak samozřejmě remcat nebudu. Ale platit to ze své peněženky, asi bych hodně přemýšlel a patrně se vydal ještě brázdit vody ke konkurenci anebo si koupil lehce ojetého Passata, který je za mě objektivně prakticy ve všech směrech lepší auto (což je samozřrejmě dáno koncernovou politikou).

Volvo V70 D5 

Koupě tohoto auta měla zalepit automobilové vakuum v naší rodině po odevzdání Passata a odchodu přítelkyně na mateřskou než se zase vrátí zpátky (a nějaké auto vyfasuje), Superba vyfasovala mnohem dříve než jsme očekávali z důvodu návratu do práce také mnohem dříve než jsme očekávali. Tak to v životě občas chodí. Nicméně tím že Superb je lift tak jsme ani na chvili nepřemýšleli že bychom se Volva zbavili, protože to je takový malý obývák, který má primárně sloužit jako auto na dovolené vyžadující větší objem nákladu.

Koupě přišla taky úplně náhodou, kdy jsem se zmínil kamarádovi , že sháníme nějaký povoz za rozumný peníz, který splní naše prostorová očekávání. A co osud nechtěl, zrovna se jim na firmě válelo jedno Volvo, které tam plnilo funkci dálkového dostavníku, mělo pravidelný servis s vedenou serviskou v originál Volvo servisu, bylo nabídnuto za rozumné peníze, slovo dalo slovo a my jsme měli doma švéda.

Je to verze D5 (se štítkem na zádi 2.4D) derivát motoru o výkonu 129kw, šestistupňová manuální převodovka, najeto aktuálně 240 000 km, z toho cca 25 000 km s námi. Výbava v podstatě základ, ale nic co by člověku chybělo. Jediné co mě trochu mrzí, že je interiér v té naprosto obyčejné béžové nebo jaké barvě. Když vidím ty různé variace barev v dobových Volvech, tak si říkám, škoda, ten interiér určitě umí být nápaditější, ale jak jsme koupili, tak jsme koupili. Na druhou stranu když mi to poblije kiddo, tak nemám takové mrzení jak na čerstvě vyčištěné kůži.

Je to naše první setkání se Švédským vozem a musím říct, že od prvního okamžiku na mě to auto působí velmi stoickým dojmem a v podstatě potrvzuje to, co se o těch autech všude píše, sedneš do Volva a jsi ve světě Volva a kolem tebe něco probíhá. Všechno je bytelné a když vidím sloupky, masivní plechy, tak si říkám, aha, tak vím, že tady kdyby se něco potento, mám kolem sebe opravdu hodně hmoty. Musím říct, že s tím autem jezdím osobně velmi rád vlastně asi raději než se Superb.

Jak to jede?

Jede to přesně tak, jak chcete aby almara ze Švédska jela, výkon je naprosto adekvátní a byť projev studeného motoru je trochu agrární, tak jakmile se zahřeje a vy si dovolíte ten pětiválec vytočit, tak najednou i zvuk dieselu umí být poměrně podmanivý. První zatáčka vám ukáže, že by vám tady asi ujela i 60kw Fiesta, ale na to tohle auto není, vjedete na dálnici, zapnete tempomat a necháte svět kolem sebe ubíhat a přesně to byl záměr našeho nákupu, nejezdíme s tím cuky po městě, na to zneužíváme toho firemního sluhu výše, ale jakmile je potřeba jet dál, vézt bicykly, sedáme rádi do Volva.

Auto je ve srovnání se Superb o něco hlučnější, tedy ne že by bylo špatně odhlučnené, to vůbec ne, vlastně bych řekl, že tam kde jsem Superb kritizoval za hlučnost od 170kmh, tak tam by se ty hladiny dle mého i srovnaly, Volvo je o něco hlučnější i v nižších rychlostech, ale když jedete standardních 130 na dálnici, tak je v autě klid, rádio stačí mít puštěné na low volume a kiddo (pokud zrovna nezvrací), vzadu klidně spí. Pro zajímavost, Vmax jsem z toho dosáhl 223 GPS (bez kiddo).

Jak je to pohodlné?

Já jsem to doma přirovnal k parníku, musím vyseknout poklonu inženýrům ve Švédsku, záměrěm bylo evidentně udělat velké, bezpečné, pohodlné auto, a to auto přesně tohle plní, opět se vracím k té dálnici, plujete krajinou, auto se pohupuje, ale ne v žádném nepředvídatelném stylu, naprosto kontrolovaně, vedlějším efektem je, že když to trochu víc honíte v zatáčkovitých úsecích dálnice, tak z toho může vznikat mořská nemoc. Narozdíl od Superb má Volvo tužší řízení (o nějakém citu v řízení se bavit nemá smysl, to nemá ani jedno z těch aut). Ale při vyšších rychlostech je to rozhodně mnohem jistější.

Takže máme loď, co se houpe a co ta SEDADLA – pošlete prosím ty chlapce z vývoje u Škodovky do Švédska na školení. Nemůžu říct špatného slova. Ani po delší cestě žádné vrtění, hledání úlevové polohy, nic, člověk sedí a sedí a sedí a je to ještě lepší než doma na gauči. Jediné co mě mrzí je absence vyhřívání, to teda kluci z Goteborgu podcenili, u seveřana jsem čekal že to bude v základu.

U Superb jsem se pozastavil nad audiem a tady se taky pozastavím, tady nikdo neměl debilní nápad cpát suwoofer do kufru, ale udělat pořádné repro v počtu 8ks napříč autem a byť je to naprosto základní audio, tak naprosto upřímně říkám, že nikdy jsem nezažil lépe hrající auto. Nejsem žádný audiofil, ale když to srovnám s tím, čím vším jsem už v životě jel, tak jednoznačné prvenství. A to si říkám, jaké by to bylo mít tam ještě příplatkové. Klobouk dolů.

Jak je to velké?

Zde bych to rozdělil na dvě části, kufr a prostor pro posádku. Kufr je obrovský, tím jak je koncipovaný do “hranata”, tak je v podstatě ze 100% využitelný, takže když jsme se stěhovali do nového, tak jsem si říkal, že ani nepotřebuji půjčit dodávku. O rozmístění věcí není třeba nějak dlouho přemýšlet, prostě nosíte a nakládáte a pak stejně zjistíte, že by se tam klidně ještě něco většího vešlo. Prostor pro posádku, vepředu asi není problém, vzadu bych si dokázal představit víc místa pro nohy, dokonce už i naše kiddo, když sedí v sedačce si opírá své titěrné nožičky o řidičovo sedadlo, což mě trochu znervozňuje. Ale oukej, všechno má něco, kiddo si zatím nestěžuje a přítelkyni vzadu vytvořím vždycky velkorysý prostor. V prostorovém ohledu to splnilo naprosto nače očekávání.

Jak se to kazí?

S ohledem na stáří, najeté kilometry a kupní cenu jsme samozřejmě byli v očekávání oprav a první na co jsem upozornil byla notoricky známá spojka s dvouhmotou, a to byl jediný okamžik, kdy mě Volvo nechalo stát. Předesílám ale, že to byla moje chyba, protože ta spojka o sobě už dávala nějaký čas vědět, nebylo to nic nic a najednou konec. Jen jsem si bohužel z neznalosti nezjistil že tyhle projevy ukazují naprosto jasně a zřejmě a jednou z jara když jsem jel lyžovat jsem jednoduše zůstal stát, naštěstí to vyšlo moc hezky na odpočívadlo, takže i odtah byl spokojený s kvalitním umístěním.

Servis děláme v originál Volvo, jejich program slev dílů na starší vozy má poměrně příznivé ceny. Takže shrnuto servisně, jediné co jsme za rok a půl vlastnictví dělali byly brzdové destičky, kapaliny a dvouhmota se spojkou, jedna žárovka vepředu, a to je vše. A to nejsou závady typu Superb, to beru jako standardní servisní úkony, které dřív nebo později nastanou. Za mě vysvědčení pro Volvo za 1. Uvidíme co přijde dál, ale z rozpočtu máme ještě na leccos vyčleněnou položku Volvo. Podvozek je co jsem viděl, prakticky nový, rozvody mají taky ještě hromadu času. Jediná časovaná bomba, možná turbo.

Value for money

Rozhodně, této koupi v žádném případě nelitujeme a to auto splňuje přesně to co očekáváme aby splňovalo. Ano, vypadá už dneska trochu staromilsky, kor v základní bíle barvě a základním interiéru. Ale na to auto nejezdí. Jsme s ním nadmíru spokojeni a dokud to půjde, tak jsem doma navrhnul, že tu bude s námi. Protože i s ohledem na aktuální automobilovou situaci  v Evropě a její nehezký výhled, tohle ještě může být dalších 10 let jistota (a těch v dnešních dnech člověk člověk moc v životě nemá).

Závěrem

Nabízí se srovnání, je Superb lepší auto než Volvo? Je zde znát dekáda pokroku? Neuvažuji rozdílné karoserie. Volvo není horší auto, a to ho ctí a ukazuje, že tehdy se opravdu stavěla kvalitní auta, i v roce 2022 má (alespoň) pro mě ve výbavě vše co pro život v autě potřebuji, je tiché, pohodlné a dá se provozovat s rozumnými náklady a aspoň zatím se nekazí. Superb není špatné auto, ale není to ani auto, u kterého bych skočil dva metry do výšky a říkal si yes, thats it bro. To ani náhodou Neurazí vás, nenadchne vás, nevybočuje tam, ani tam, je to konzumní vůz, který vás převeze poměrně rychle a pohodlně z bodu A do bodu B, a to je to co od něj očekáváte a máte očekávat, nic víc, nic míň, a asi je to správně. Ale nemusel by se takhle mladý kazit.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ja
jazet
30. července 2022, 20:40
5

Trochu moc kiddo.

reagovat