načítám data...

AKTUALIZACE 2024 : Smolíkova závislost - auta z japonského trhu. Zkušenosti a rady za 17 let - orientační ceny dopravy a souvisejících služeb.

13. dubna 2024, 11:48 1 komentářů Smolík

Co stojí doprava a služby z Japonska do Prahy na celnici - viz níže. Aktualizace - rok 2024

hoj,  sepsal jsem takový "elaborát". Tak to posílám, vypadá to složitě, ale když se to umí, je to docela jednoduché. Důležité jsou kontakty v Japonsku. Od roku 2006 už to mám prošlapané. Doporučuji zejména auta z certifikovaných aukcí, tam mám japonskou firmu na dvojitou kontrolu stavu. U těchto aukcí mám složený "depozit" ve výši milion jenů na aukci, bez toho se v Japonsku neobchoduje. Tokijská aukce probíhá ve čtvrtek brzy ráno našeho času. Nejvíce aut na serveru je od úterý cca 8 hodin ráno našeho času. Proces: pošlu japoncovi číslo aukce a místo aukce, on mi v zásadě obratem pošle překlad datasheetu a tzv. Guide Price, což je očekávaná vítězná cena podle analytiky ( prodaná podobná auta v minulosti, počet aut v aukci, stav auta, kilometry a pod). Nad tím se zamyslím, a pak mu emailem pošlu pokyny, tj do jaké částky má jít max, zda má dovolen drobný overbid a podobně. Ještě brzy ráno před aukcí mechanici ještě jednou prověří stav aut, než se začne "bidovat". A třetinu aut mi vyřadí, tj nedoporučí. Není to tím, že to je úplný šrot, ale proto, že jejich standardy jsou vysoké.

Nejvíce aut je tam v úterý a ve středu, před tokijskou aukcí, která je největší. V příloze posílám pár fotek, jak to tam vypadá 😊

Do 40 dní stojí auto u nich v celním skladu zdarma, pak se platí cca 500 jenů denně. Součástí ceny je dvojnásobná prohlídka každého auta certifikovaným mechanikem a road test. Ale pozor, samozřejmě není prostor najet desítky kilometrů, než se auto zahřeje. Mechanik kontroluje také například vodu v oleji (šlem), barvu výfukových plynů, stav a funkčnost klimatizace a další.

 Součástí ceny je vystavení a odeslání originálů těchto dokumentů pojištěným DHL nebo UPC balíkem do rukou příjemce:

Bill of lading
Bill of sale
Customs procedure and InvoiceExport Certification
Japanese De-Registration Certificate (when applicable)
English translation of De-registration Certificate  (ověřená národní autoritou)
History Record Book, other record etc if we got from auction house or last owner.

 

 Proces:

Z webu si vyberu auta
Japonec mi přeloží technický protokol a sdělí GP, což je očekávaná cena v aukci.  Na tu má nějaký algoritmus, kde se posuzuje cena posledních několika aut v aukci, stav, kilometry, cena na trhu apod. Také prověří v databázi stav km, zda bylo bourané, jak, počet majitelů apod.  Ukázka technického protokolu je v příloze, obsahuje také číslo stavu, tzv. Grade, a to jak interiéru, tak exteriéru, podle dohodnuté metodiky
Dám mu vědět můj strop ceny, tedy max cenu za auto v aukci. Případně, zda akceptuji nějaký overbid, kolik procent.
Japonec v den aukce fyzicky prohlédne auto na ploše a porovná s technickým protokolem technika z aukční síně. Pokud je zde nějaká disproporce, dá mi obratem vědět. Auto může také projet, ale pouze několik set metrů. Na vzdálenějším místech mám jiné japonce na kontrolu, a na některých místech nemám nikoho, tak to zohledním v max ceně.
Pak probíhá aukce. Na konci aukčního dne dostanu informaci, zda jsem něco vydražil, za kolik. A za kolik šla auta, kde mě někdo "přetlačil".
Do týdne po aukci přijede auto fyzicky do celního skladu japonce, kde japonec ještě jednou vše zkontroluje, projede auto po areálu, nechá ho zahřát, zkontroluje vše možné. Pokud zde nastane větší rozdíl oproti technickému protokolu, lze to ještě řešit, podat tzv. claim, a přijede technický zástupce aukční síně a řeší se to. Musí to být ale zásadní, například po zahřátí začne klepat motor, auto neřadí nebo něco takového
Pokud je vše OK, vystaví mi fakturu, pošle emailem a do týdne musí být peníze na účtu v Japonsku. To je důležité, přes to nejede vlak. Někdo posílá peníze mě, někdo chce rovnou do Japonska, s tím nemám problém. Pokud mám dost kreditu v Japonsku, jsem schopen "půjčit" peníze z toho kreditu, pak stačí poslat jen například 60 procent. Vše je samozřejmě o dohodě a řádně se smlouvou.
Při té druhé prohlídce se také nafotí každý škrábanec, popraskaný lak, odřený disk, prostě každé poškození, abych mohl při vykládce kontejneru v ČR porovnat stav auta, zda nedošlo k poškození při nakládce nebo po cestě. Ještě se to nestalo, ale co kdyby. Proti poškození na cestě auta pojišťuji. Radši.
Nabízí se otázka, zda japonec nebude vyčuránek, nevydraží za méně, a neprodá mi za více. Jednak by si to netroufl, a druhak vždy dostanu protokol přímo z aukční síně, za kolik auto šlo. Japonec je placený tak, že do ceny auta 1 250 000 jenů si bere 50 000 jenů, nad tuto sumu si bere 4 procenta z vydražené ceny auta.

 Takhle to funguje ve zkratce, ještě jsou další alternativy, jako třeba tvz. Negociace, to je když se auto neprodá v aukci, tak max hodinu po skončení aukce může dojít k "dohodě o ceně" mezi prodávajícím a kupujícím, pak je možná "zpětná licitace" a podobně. Nezdá se to, je to docela věda. Také je potřeba počítat s tím, že některé aukce jsou přísnější na stav auta, některé méně, takže i když by posuzování technického stavu auta mělo být identické v celém Japonsku, tak není, lidský faktor funguje také tady. K tomu se ještě přičítá podnebí na jednotlivých ostrovech, takže namátkou vím, že ze Sappora si musím dávat pozor na korozi, ale auta mají téměř vždy sadu zimních kol v kufru, pro změnu v Kjůšů nikdy sníh není, je to nejjižnější a nejzápadnější ostrov.  

 Takže tak 😊.  V principu jsou tyto aukce aukce  "velkoobchod", pro prodejce aut, autosalony a podobně. Pak je ještě velmi složité auta do Čech dostat a také vyclít (hygiena, náplně, klima, certifikát), ale to už umím, aby to šlo hladce.

Co je jiné:

U vykládky kontejneru v EU (ať už v Německu nebo Čechách) by měl být hygienik, protože Japonsko je nelogicky bráno jako riziková země. Auta by měla mít vypuštěné všechny náplně včetně odsátí média z klimy. Někdy to celníci, kontrolují, někdy ne.
Po nakládce kontejneru v Japonsku musí být kontejner ošetřen proti škůdcům, tedy je vystříkán aerosolem a ještě "vykouřen". To něco stojí, a to už japonští prodejci aut nezmiňují…
Pojištění kontejneru – opět, japonští prodejci kontejner často nepojišťují, resp. neuvádějí to v ceně dopravy. Nikdy bych si netroufnul kontejner nepojistit. Sice se za spoustu let nikdy nic nestalo, ale pro jistotu.
Výběr auta podle fotek – i v Japonsku už jsou lumpové, kteří nakašírují auto, udělají krásné fotky a pak přijede děsná paštika. Proto vždy využiju mých kontaktů v Japonsku, aby konkrétní auto prohlédli, projeli, obstarali lustraci stavu km a tak. Cena práce a služeb v Japonsku jsou extrémně vysoké, ale opravdu extrémně. Což se odráží v nižší ceně aut, a to je pro nás výhoda.

Takže k cenám, v Japonsku je potřeba dopočítat k ceně auta, nahrubo:

Nakládka jednoho auta v kontejneru – 28 500 jenů
Doprava Yokohama – Bremerhaven nebo Hamburg: 280 000 jenů za auto
Doprava po Japonsku 15 - 30 000 jenů, podle vzdálenosti, za auto
Pojištění jednoho auta v kontejneru – 10 až 25 000 jenů, podle ceny auta
Lustrace stavu km - 4 000 jenů za auto
Proclení na japonské straně a recyklační poplatek – 30 až cca 50 000 jenů, podle ceny auta
Technická inspekce auta, zkušební jízda 20 - 25 000 jenů, za auto
Ošetření kontejneru proti škůdcům, vykouření kontejneru – cca 5 000 jenů za auto
Poplatek aukční síni v případě vydražení auta – cca 2 až 5 procent z ceny auta, podle ceny auta

 

A ceny v Evropě:

Doprava truckem Hamburk nebo Bremerhaven do Praha – celnice, kolem 8 500 Kč za auto. V ceně je i čekačka, až budou mít celníci čas na fyzickou kontrolu kontejneru a aut
Vystavení T1, tranzitu, poplatek spediční firmě (není možné si pro kontejner sám zajet), práce deklaranta – cca 2 000 Kč za auto
Vykládka kontejneru – 2 500 Kč za auto, je to docela věda, horní dvě auta jsou specificky zavěšená

Hygienik u vykládky - 3 000 Kč. Někdy musí být, někdy na tím celníci mávnou rukou.
Clo 10 procent (platí se z ceny auta a ceny dopravy) a DPH 21 procent

Pokud by někdo nechtěl vézt auto v kontejneru, ale sólo na lodi, tak to je taky možné. Cena je o něco vyšší.

Takže, když to sečtu, k ceně auta je potřeba připočítat cca 100 000 – 120 000 Kč, velmi nahrubo. Někdy to vyjde i trochu míň. Někdy i o dost míň, záleží kus od kusu a také od ceny konkrétního auta.

Náklady na malé nebo levné auto jsou prakticky stejné jako náklady na větší, nebo drahé auto. 

Jak píšu, vypadá to složitě, ale není to tak složité, když je cesta prošlapaná…

Mějte se hezky a klidně napište na email smolik@epoxy.cz nebo Whatsapp 724 596 438.  Rád se vším pomůžu.

 

Váš Smolík

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Trinom
20. dubna 2024, 13:29
0

Smoldo, dva postřehy. Jednak někam zmizely obrázky a pak jak se řeší menší věci, než jsou auta? Díly, elektronika a podobně?

reagovat