V raných 70. letech minulého století byl motor uprostřed dosti exotickým řešením. Z lidí ještě ani nevyprchala fascinace z jistého Lamborghini Miura a najednou jim byla totožná supersportovní a závodní koncepce naservírována ve futuristicky tvarovaném sporťáčku, který však nepatřil do kategorie nejdražších vozidel pro zámožnou smetánku, nýbrž se jednalo o poměrně dostupné nářadí nahrazující malinký Fiat 850 Spider. S trochou nadsázky je X 1/9 pouze Fiatem 128 otočeným naopak a se dvěma předními nápravami. Italové se s dárcovskou platformou moc nemazali a když naznali, že pro sporťáček s motorem uprostřed bude nejjednodušší lehce upravenou přední nápravu se vzpěrami McPherson i s motorem prostě vzít a naklonovat do zadní části vozu, také tak učinili. Celé to pak zakryli ostře řezanou karoserií a díky nevelkým výrobním nákladům a tím pádem relativní cenové dostupnosti, se stal Fiat X 1/9 se 141 tisíci prodaných kusů prodejně nejúspěšnějším automobilem s motorem uprostřed v historii. Z umístění motoru za sedadly však hlavně těžili všichni řidiči, kteří malou a řidičsky syrovou tryskomyš vodili po zakroucených silnicích a užívali si nebývalé agility a lehkosti předku. No a samozřejmě si užívali i neobyčejný supersportovní feeling zasvěcený dosud jen těm nejbohatším. Jen ta třináctistovka o skromných 75 koních a omezená jen čtveřicí rychlostí asi nedokázala zcela naplnit očekávání kapesního Lamba. Pozdější patnáctistovka s pětikvaltem a deseti koni navíc už na tom mnohé nezměnila.
Dalších devět Fiatů, které považujeme za ty nejdůležitější v historii italské značky, najdete v samostatném článku.