načítám data...

Top5: Zatracovaní hrdinové

Přehrabuje-li se ve špíně komunální skládky v Riu trojice chlapců, vznikne z toho film Odpad (Trash). Přehrabuje-li se ve virtuálním automobilovém odpadu redakce Autíčkáře, musí z toho zákonitě vzejít Top5 článek...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Stejně jako jsou někteří chudáci odsouzeni za zločin, který nespáchali, jsou i některá dobrá auta neprávem odstrčena na okraj zájmu. V dnešní Top5 jsme se snažili najít právě takové vyvrhele, kteří se ničím neprovinili, avšak z nějakého důvodu jsou zatracováni či přehlíženi. Budete s námi souhlasit nebo jsme na toho nejnespravedlněji odstrčeného outsidera zapomněli?

BMW E46 Compact

Zeptáte-li se fanoušká BMW na nejošklivější auto jeho oblíbené značky, dozajista mnohokráte zazní slovo Compact. Dokonce i zarytí odpůrci pana Banglea, kterým jeho kontroverzní vozy lezou i ušima na chvilku upozadí svou nenávist a ukážou na skrčka. Těžko říct, co na přelomu tisíciletí vedlo BMW k tomu, aby schválilo designový návrh, jež vypadal jako kdyby jej vytvořilo taiwanské sdružení výrobců rikšů. Leč stalo se a Compact řady E46 si mohl vyvěsit parte ještě dřív, než se začal prodávat. Krom odpudivého vzhledu si s sebou E46 Compact nesl i stigma svého předchůdce – nemálo lidí si myslelo a myslí, že podobně jako E36 Compact je sestaven z dílů, které zbyly na skladě po předchozích generacích řady 3. Shrnuto – věc dobrá maximálně pro bývalou přítelkyni nebo někoho, kdo na BMW nemá a mermomocí jej musí mít.
Jenže kdo překousl tvary nafouklého žabáka, nalezl malý poklad na čtyřech kolech, obzvlášť pokud šlo o vrcholnou variantu 325ti. Podle mnohých je 325ti Compact jízdně nejlepší zástupce celé generace E46, pokud nepočítáme božské M. Na silnici Compact těží z nizké hmotnosti a nulových převisů. 190-ti koňové řadové šestce zase pomáhá stálý převod, jež je kratšá, než ten nalézající se ve všech estetičtějších karoseriích E46ky s touto motorizací. Nebýt závadného designu, dost možná by to 325ti dotáhl na malou legendu. Ale protože je škaredý, nikdo ho nechce a jeho ceny se drží při zemi…  Pakliže jste dosti odvážní a sháníte pocket rocket, 325ti Compact by na seznamu rozhodně neměl chybět.

-Vavris-

Porsche 924

Jestliže pověst Compactu zabil jeho vzhled, pověst Porsche 924 umřela vinou image a prestiže. Stačí aby vám někdo oznámil "Koupil jsem si Porsche." a jsem si jistý, že jen tato skoupá informace vám zvedne tep. Zároveň ale tipuji, že nic nevrátí tepovku na původní hodnotu tak rychle, jako trojčíslí "devět dva čtyři". Pro každého druhého pepika prostě 924 není Porsche, protože je to VW! Dokonce to má z Volkswagenu (Audi) i motor…  a ještě k tomu se ten motor dával do dodávky….   a navíc to je celé starý hranatý opdudivý vrak…   Zapomněl jsem na něco? :-)  Lidové kupé má vlastně dosti podobný osud jako novodobý mastodont Cayenne – pro ortodoxní fanoušky představuje zradu, pro samotné Porsche spásný model, bez kterého by 911 dost možná dále neexistovala. Přitom kdyby 924 nesla na kapotě znak nějaké více pelebejské značky (třeba právě Volkswagenu, kterým mělo původně být), stala by se pravděpodobně hrdinou doby. Jízdní vlastnosti těží z vyváženosti koncepce transaxle a byly špičkové (všechna transaxle Porsche jsou dodnes často zmiňována jako etalon ovladatelného auta) dvoulitrový čtyřválec je trvanlivost sama a díky sklopným zadním opěradlům 924 uspěje i při pokusu stěhovat lehce rozměrnější věci. Nezní vám to jako ukázkový příklad všestranného sportovního auta pro lid?
Dnes už 924 překonala nejtěžší období. Historie se nad ní smilovala a bývalí majitelé se rozpomínají a sdružují ve fankluby. Přesto je 924 v očích většiny pořád tím nejchudším Porsche, které kdy existovalo, a které vlastně ani Porsche nemělo být.

-Vavris-

Suzuki Kizashi

Při psaní tohoto odstavce přemýšlím, zda-li se jméno Suzuki Kizashi vůbec ještě někdy dostane někam do nadpisu nebo mu právě prokazuji poslední čest. Nyní jej ještě většina z vás pozná, vždyť se přestalo vyrábět teprve před měsícem, avšak do několika let na něj Evropa (a možná celý svět) dozajista zapomene. Těžko říct, jestli Kizashi více pohořelo kvůli konfiguraci (mohli jste si vybrat  cokoliv, pokud to byl 2,4 litrový atmosférický čtyřválec) nebo pozice značky Suzuki na trhu – typičtí zákazníci Suzuki nekupují klasický sedan střední třídy a kupci klasického sedanu střední třídy pro změnu nekupují u Suzuki. Teď už nám to může být stejně putna. Společně s Kizashi však odešel také jednoduchý sedan, který vnášel cosi "devadesátkové" radosti mezi usedlou garnituru, stál s ohledem na výbavu a prostornost málo, jízdně nabízel mnoho, a na který zněly jednohlasné pozitivní ódy napříč všemi redakcemi motoristických magazínů. Kizashi nebylo a ani nebude v pravém smyslu zatracováno, spíše jen v době turbodieselu upadlo v ignoraci kvůli marnému přesvědčování trhu, že spalovat naftu není nezbytnost…

-Vavris-

Ferrari 456 GT 

Luxusní čtyřsedadlová Ferrari to nikdy neměla jednoduché. Nejslavnější italská značka je holt značkou čistě sportovní, takže její fanoušci neradi vidí, když nosí vzpínajícího koníka na kapotě nějaký přešlechtěný gauč pro nezdravě mnoho osob. Vůbec první luxusní počin značky – model 400 – je často uváděn jako jedno z nejhorších Ferrari všech dob, protože byl pomalý, rozežraný, nespolehlivý a ke všemu měl příšernou automatickou převodovku. Právě na tento model navázala (i když s dlouhým odstupem) 456 a přestože její cena prudce klesala s každým metrem, kterým se vzdálila od rudého dealerství, myslíme si, že je přehlížena neprávem. Ferrari 456 bylo poháněno dvanáctiválcem 5,5 litru o výkonu 436 k a dokázalo vyvinout rychlost 302km/h, čímž se stalo nejrychlejším čtyřsedadlovým vozidlem světa a pokud byste v této rychlosti havarovali, měli jste téměř 100%ní jistotu, že vaše lebka bude roztříštěna pouze o tu nejjemnější kůži. 456 si prý navzdory hmotnosti 1,7 tuny a nemotornému předchůdci jednoznačně zaslouží označení sportovní GT i chováním podvozku v zatáčkách. A protože Ferrari 400 je nepřitažlivě hranaté, 612 Scaglietti přerostlé a s prasečíma očičkama a FF pro změnu až úchylně exotické, zaslouží si být 456 tím nejméně zatracovaným 2+2 Ferrari už jen z toho důvodu, že je prostě krásné.

PS: Věděli jste, že 456M bylo úplně poslední auto s mrkacími světly, které jste si mohli koupit?

-Vavris-

Chevrolet SS 

"SS? Co to je? Vždyť se to v Evropě prodává jako Malibu s nějakým 1,7 dieselem…" 

Tak Vavris okomentoval můj návrh zařadit na tento seznam tuhle "M5 od Chevroletu". A je nutno uznat, že při pohledu na obrázek mu to ani nemůžete vyčítat. Ono totiž SS opravdu vypadá jako jeho menší, nudný a nezajímavý bráška Malibu. Jenomže zdání klame.

Ve skutečnosti to především vůbec není Chevrolet. Z Detroitu pochází jen znáček a také nejlepší motor na světě – hliníkový osmiválec LS3 o objemu 6,2 litru a výkonu 420 koní. Zbytek je australský Holden Commodore, jen s volantem přesunutým na správnou stranu auta. SS tak následuje recept, který poprvé použil před zhruba 10 lety Pontiac GTO (Holden Monaro) a později čtyřdveřový Pontiac G8 (Commodore ve verzi s kratším rozvorem). Vrcholná verze G8 GXP byla ve své době označována za "nejbližší věc k E39 M5, kterou trh nabízel". A SS je vlastně to samé. Dostanete skvělý atmosférický osmiválec, manuální šestikvalt a nově také magnetorheologické tlumiče, které pro GM vyvinula firma Delphi a po Cadillaku je začalo používat i Ferrari nebo Audi.

Proč je opomíjený? Atmosférický osmiválec, skvělý podvozek, manuál, samosvor, něco mezi muscle carem a empětkou. To vypadá jako zaručený recept na miláčka davů. Jenomže vedení General Motors má neobyčejný talent zpackat marketing čehokoliv jen trochu "mimo mainstream", takže o tomhle autě skoro nikdo neví ani v domovské americe. Ani sám výrobce si navíc očividně není úplně jistý, na jaké zákazníky by vlastně měl cílit, takže raději necílí nikam.

Ve výsledku to trochu působí jako by někdo v GM schválil tohle auto proti vůli někoho jiného a jeho marketing byl následně cvičením na téma "a teď vám ukážu, že to je od začátku blbost". Také se jich za uplynulý rok v Americe prodalo jen něco přes dva tisíce. Takže jestli ho chcete, raději si pospěšte. Nebudou.

-BobAsh-

Kandidát pod čarou – Toyota MR2 W30

Poslední generace MR2 je zářným příkladem toho, jak těžké je konkurovat Miatě. Či spíše, jak těžké je žít v jejím stínu. MR2 W30 je vskutku povedený sportovní roadster. Je mrštný, zábavný, dobře ovladatelný, tak akorát rychlý a je za rozumnou cenu. Supersportovní feeling s motorem za zády pak vypadá jako třešnička na dortu, při které plebejská Miata musí blednout závistí. Tak proč MR2 skoro nikdo nechce? Protože dělá všechno o malinký kousíček hůř. Převodovka – moc dobrá, ale Miata má lepší, servis – levný, ale Miata má levnější, podvozek -  vytříbený, avšak Miata je pro cílovou skupinu lépe ovladatelná…  Přičtěte k tomu nulovou praktičnost (Dokonce i Opel Speedster má více odkládacích či zavazadlových schránek než MR2) a servis motoru občas připomínající opravu lodi v lahvi a důvody proč dát přednost MR2 oproti MX-5 mizí jako pára nad hrncem. Přestože má pověst ostřejšího z obou roadsterů, je nevděčné býti MR2…

-Vavris-

Napadá vás nějaké další auto, na které se neprávem zapomíná? Napište nám do komentářů!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ma
Martin Tolar
21. ledna 2015, 18:12
0

Neměl náhodou mrkačky déle ještě Esprit? Vyráběl se ještě 2004, tedy o rok déle než 456

reagovat
Ap
Apache
21. ledna 2015, 18:56
0

Nevím jak to vnímají ostatní, ale já osobně mám u MR2 problém spíš s designem než čímkoliv jiným. Fotka v článku je poměrně lichotivá, v reálu na mě působí jako "baby-boxster" s velkým důrazem na to baby. Ač jsem naprostej opak "tvrdýho chlapa" tak mi ten vzhled přijde prostě strašně holčičí - zvlášťní v konstrastu s tim motorem za zády.

reagovat
Ju
Jurgen
21. ledna 2015, 19:29
0

Pokud jde o auta, která doplatila na subjektivní vnímání (vzhled, pověst, značka apod.) než na objektivní nekvality, napadá mě z konfekce Jaguar S-type, Citroeny XM, C6, Rover 75 z exotičtějších pak Alfa Romeo GTV nebo Maserati Biturbo.

Zajímavý by byl určitě i opačný žebříček nejvyhajpovanějších kár, jejichž společenský status převyšuje kvality.

reagovat
De
Deenz
21. ledna 2015, 19:55
0

Tam by však první tři místa obsadila Oktávka, alespoň v naší republice, pak by byl Passat a pak Golf...
Octávka je totiž u nás furt jako modla, f nafte, na hlinach a tahne vocpodu, pohadky o ježdění s nohou na podlaze za 4l nafty tady určitě všichni známe...

Ne
Nedy
22. ledna 2015, 09:36
0

No já bych byl s tou první trojkou opatrný. Kde by pak bylo TT? :-)

PepaSFI
22. ledna 2015, 16:31
0

řek bych že TT je mimo. Většina lidí to ani nezná a kdo to zná od vidění, netuší co s tím. Neví jak to jede, neví co v tom je za motor, neví co to stálo a co to stojí jako ojetina. A už vůbec nikdo neřekne že by to chtěl, že si to koupí. Teda jednoho znám, ten po tom toužil a koupil si to. Ale to je blázen, má několik zajímavých aut v různém stádiu použitelnosti, nemá na ně čas a ještě je šílenej cyklista.

hh
hh
21. ledna 2015, 19:32
0

U mr2 bych hledal duvod spis v tom, ze motory z prvnich let vyroby mely konstrukcni vadu.. Jako nedoceneneho konkurenta miaty bych videl spis mg f..

reagovat
Ne
Nedy
22. ledna 2015, 09:41
0

Hezký článek. Osobně jsem netušil, že byl Compact E46 až tak dobrý (ale ošklivý pro mě je hodně).

U 924 je to těžké. Většinou poměrně slabé motory a potom tu máme existenci 944, které aktuálně není cenově až tak daleko...

No a MR2 této generace mi scházela u předchozího článku. Momentálně po ni dost vážně pokukuju. A proč ji koupit raději než MX5? No protože sehnat MR2 v dobrém stavu a za rozumné peníze je o hooodně jednodušší než MX5 s motorem 1,8. Nehledě na to, že MR2 má většinou lepší výbavu...

reagovat
Michal88
22. ledna 2015, 12:53
0

Teda, to jsem netušil, že se E46 Compact tak moc nelíbil... Vím, to se dávalo jako přívěšek na klíče dcerunkám (proti tomu ani půl slova :) ), ale celkem se mi i líbí. Každopádně, je fakt, že jsem vždycky byl na "úchylárny", např. zde vzpomínané Citroeny, Chevrolet Corvette C2 atd. :) Teda až takový masochista, abych obdivoval např. Chevrolet Aztec nebo SsangYong Rodius, to ne, ale konfekce nikdy nebyla pro mne... Například jeden z nejoblíbenějších novodobých Citroenů, konkrétně Xsara Picasso je pro mne osobně jedno z nejodpornějších aut, které Citroen vyrobil. Vejce zvenku, hromada vajec uvnitř, hlavně středová konzola otřes...

reagovat
ja
jakub
28. ledna 2015, 17:20
0

Chtěl bych upozornit na mýtus, který slyším a vidím všude a to, že Compacty mají kratší rozvor, přitom čísla hovoří jasně, že je stejný. Převodovka taky není kratší, je stejná jako u ostatních karoserií, kratší je převod diferenciálu, konkrétně u E46 3,23 místo 3,15, který ve výsledku papírově poskytuje zrychlení lepší o 0,1s na úkor nižší maximálky o 5km/h. Rozsah hmotnosti podle výbavy jsem nenašel, pouze to, že by E46 Compact měl být oproti Coupe lehčí jen o 5kg, což se mi osobně zdá málo protože je kratší skoro o 23 cm.

reagovat
Vavris Vavrisovic
28. ledna 2015, 17:39
0

Díky za upozornění, přiznám se, že hodnotu rozvoru jsem si ani neověřoval, protože mi přišlo, že musí být kratší už "od pohledu". Opravím. O tom, že převodovky jsou stejné, ale liší se ve stálém převodu vím, ne zcela přesná formulace v článku je použita jako obecné vyjádření faktu, že v Compactu se řadí dříve, než u ostatních variant.

Mírus
30. ledna 2015, 18:47
0

Chlapy fakt díky za tyhle klišé, pověry a předsudky strhávající články!

reagovat
Mi
Michal Hemmer
02. února 2015, 23:33
0

u SS to vidím tak že v chevroletu znají americkej trh. a moc dobřeví že by se samy ochudily kdyby prodávaly impalu s charakterem camara . kdo by si koupil dvě auta když muže mět ovoje v jednom. amerika není evropa. to stejný proč nemá ford ostrýho sedan protože by nikdo nechtěl obyčejnou crown victorii a mustanga. to dodge a chysler jdou jinou cestou

reagovat
BobAsh
03. února 2015, 03:54
0

Jak je vidět na příkladu Chargeru a Challengeru, ostrý sedan a ostré kupé se mohou skvěle doplňovat, aniž by si konkurovaly. Problém u GM je v tom, že jeho marketing je notoricky neschopný poradit si s čímkoliv "zajímavým" a zaměřeným na nadšence. Nedokázali to auto dokonce ani slušně pojmenovat, natož aby vysvětlili lidem, proč vlastně existuje něco, co je menší než Impala a stojí víc peněz.

U Fordu je to jednodušší. Z Crown Victorie ostrý sedan moc udělat nešel, protože na to nemá podvozek (po víc než roce ježdění s Town Carem znám z vlastní zkušenosti), ale přesto se o to Ford pokusil - resp. pokusila se o to značka Mercury s modelem Marauder, což byla Crown Victoria v luxusní výbavě a se čtyřvačkovým osmiválecm 4.6 o 300 koních, vypůjčeným z tehdejšího Mustangu Mach 1. Z výše zmíněných důvodů to nefungovalo.

Dnes Ford našláplý sedan má a jmenuje se Taurus SHO, ale také to moc nefunguje, protože je postavený na platformě D3, což je v podstatě vylepšená P2 od Volva - jinými slovy, je to Volvo S80. Má sice 360 koní, ale pořád to není klasický "sportovní sedan".

ko
koťo
04. dubna 2017, 14:50
0

problém MR2 je hlavne v tom, že jedna z troch má dobrý motor. ... speedster má len jeden priestor na zavazadla a aj ten pekelne vykurovaný. odkladací v kabíne nemá žiadny. MR2 kufor vpredu aj za sedadlami + priehradka pred spolujazdcom.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem