načítám data...

Online hra ukazuje, proč budou automatická auta lepší než vy

08. srpna 2015, 20:00 22 komentářů Vojta Dobeš Novinky

Jste hrdí na své řidičské schopnosti? Jednoduchá online hra vám ukáže, proč je počítač lepší a proč jsou zácpy ve městech vaše vina. A nebo se můžete odreagovat rozbíjením aut...

Zobrazit galerii

Podle svých zastánců by autonomní automobily měly přinést revoluci do individuální dopravy nejen tím, že se budete moci nechat odvézt opilí z hospody nebo si přivolat auto z parkoviště opodál a neošoupete si nožičky. Automatická auta by totiž měla vyřešit nebo alespoň výrazně zmírnit problém s dopravními zácpami. Pokud jste už někdy viděli nějakou simulaci toho, jak zácpy vznikají, asi víte, o čem mluvím. Pokud ne, zkuste se podívat třeba na tuto – krásně ukazuje, jak v hustém provozu stačí pár aut, která zabrzdí víc než by bylo v daném místě nezbytné, a vytvoří se “šoková vlna”. Řetězovou reakcí začnou brzdit další a další auta, každé o něco víc než to předtím, až se vytvoří “zhuštění provozu” a nakonec vznikne stojící zácpa, aniž by někde na silnici byla překážka.

Hra Error Prone, kterou vytvořili Peter Caldwell-Gardner a Mark Backler, má ukázat rozdíl mezi autonomními vozy a lidskými řidiči – na začátku hry jezdí všechna autíčka v úhledném kroužku a pokud je necháte být, ujedou za minutu 40 kilometrů. Stisknutím libovolné klávesy (písmenka) převezmete kontrolu nad autíčkem označeným daným písmenem a můžete se snažit zastoupit počítač, udržující konstantní rychlost. Dokonce můžete i pozvat kamarády (tolik, kolik vaše klávesnice zvládne, resp. kolik se jich vejde) a snažit se společně. 

Jak to dopadne, ukazuje následující video z experimentu, uspořádaného japonskými vědci. Jeho cílem bylo zjistit, jak dochází v dopravě k takzvaným “šokovým vlnám”, kdy zácpy vzniknout zdánlivě samy od sebe nebo se “nevysvětlitelně” posunují proti směru provozu. Nechali 22 řidičů jezdit v kruhu a zadali jim zdánlivě jednoduchý úkol – udržujte konstantní rychlost 30 km/h. Jednoduché? Kdeže! Zpočátku sice auta jezdila v úhledném kroužku a pravidelných rozestupech, ale postupně se odstupy začaly někde zkracovat a jinde prodlužovat, až se začaly objevovat zácpy.

Toto video je tak krásným důkazem, že obtížnost hry Error Prone není daná jen tím, že ťukání do jediné klávesy není zrovna tím nejpreciznějším rozhraním pro ovládání rychlosti automobilu…

Co to znamená pro nás, řidiče? Především to, že jsme příšerní. Nedokážeme precizně zvládnout ani něco tak jednoduchého jako je jezdit dokolečka třicítkou. Samozřejmě, jsou mez námi tací, kteří to zvládnou – ale průměrný řidič to prostě nedokáže. Někomu k tomu chybí přesnost, jinému koordinace, třetí zase nedokáže udržet 100% pozornost. Další se vždycky bude snažit jet rychleji, přestože propustnost dané silnice má vždycky své maximum při určité rychlosti a její další narůstání propustnost jen snižuje (při zachování bezpečné vzdálenosti).

Je to kruté, může se nám to velmi nelíbit, můžeme z toho být smutní a dokonce i naštvaní, ale to je tak všechno, co s tím můžeme dělat. Faktem je, že lidé jsou skvělí na spoustu věcí, ale pokud jde o efektivní pohyb automobilem v hustém provozu, nestojí za nic. A automatická auta budou nejen bezpečnější než my, ale také mnohem rychlejší…

Myslíte si, že to není pravda? Zahrajte si hru Error Prone sami!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Greeny
08. srpna 2015, 23:09
0

srandovní hra, která dobře popisuje realitu, důkazem budiž, že se mi všemožným narážením povedlo vyvolat situaci, kterou autonomní autíčka nezvládla a vrážela do sebe taky, z toho je zřejmé že obtížně řešitelné, atypické a jinak nestandardní situace autonomní auta moc řešit neumí :)

reagovat
Greeny
08. srpna 2015, 23:17
0

jo a taky se mi povedlo zajet 44,1 km, když jsem začal trochu podvádět :D z toho plyne další věc, autonomní autíčka neumí podvádět a tudíž neumí překonat určitou průměrnou rychlost :) (no a co, že jsem u toho poškodil 19 jiných aut :D )

reagovat
mq
mq
11. srpna 2015, 10:01
0

44,5 :)

ri
riprex
09. srpna 2015, 00:19
0

Bohužel, nebo pro některé z nás bohudík, autonomní řízení nebude ani zdaleka schopno fungovat soběstačně v mnoha nestandartních situacích. Ono už jen ten případ, kdy se auto rozhoduje, jestli zabít posádku auta nárazem do zdi, nebo zabít skupinku chodců na chodníku je prostě problém. Jak tohle vyřešit, aby si nikdo nemohl stěžovat? Celkem pěkně tohle jde vidět na železnici nebo v letecké dopravě. Jeden z prvních autonomních vlaků "BART", který začal fungovat někdy v 70´s se moc nerozšířil a dodnes, ikdyž je vlaková doprava řízená zabezpečovacím zařízením, vždycky je tam strojvedoucí, který vlak "ovládá". Stejný příběh je to třeba v metru. I to pražské by bylo schopno fungovat autonomním způsobem a dokonce by to ani nestálo tolik... ale k tomuhle řešení se nesáhlo. V letecké dopravě by to taky bylo možné. Dost letadel umí automaticky vzlétat i přistávat na zvolenou dráhu a moderní autopilot doplněný systémy, jak je třeba TCAS si poradí "se vším". Stejně ale v letadlech piloti jsou a dokonce jim letadlo umožní poslat to kolmo k zemi nebo to rozbít o skálu. V autonomním řízení není budoucnost a do běžných aut se nerozšíří. Spíš, pokud to půjde současným směrem, bude velký tlak na to, dostat lidi do hromadné dopravy a auto, jako takové, zrušit, nebo minimálně výrazně omezit jeho použití. Individuální doprava je totiž velmi špatně kontrolovatelná. Imho... kdyby se zavedlo autonomní řízení, tak odpadne možnost vybírat pokuty, ať už za cokoliv.

reagovat
mq
mq
11. srpna 2015, 10:11
0

blábolíš.

autonomní řízení FUNGUJE už teď lépe než člověk.

google auta najezdila 3.000.000 km bez jediné způsobené nehody a umí se vypořádat s jakoukoliv standardní situací (která na cestě může nastat). stroje jsou už dnes podstatně lepší řidiči než auta. smiř se s tím, horší už to nebude.

proč by měla nastávat situace, že auto musí narazí do zdi nebo do chodníku?

žiješ v jiném světě. jsou tu miliony dalších lidí, kteří po autonomním řízení touží a jsou okamžitě ochotni si to koupit (možnost jezdit zfetovaný, nemuset se o nic starat, nemuset platit řidiče).

jakékoliv příklady ze 70. let jsou úplně mimo. zajímavé jsou projekty z posledních 5, max 10 let.

PepaSFI
09. srpna 2015, 09:25
0

každopádně pro tyhle situace by autonomní řízení, navíc podpořené komunikací mezi vozidly, mělo smysl. Celá ta šoková vlna je jen o rychlosti reakce. Čím menší budou rozestupy a čím větší bude výchozí rychlost, tím bude ta cukatůra horší. Prostě když jedno vozidlo nepatrně změní rychlost, druhé ji musí změnit taky. Jenže má na to čas kratší právě o dobu reakce. Další vozidlo totéž, o další dobu reakce. Ikdyby šlo jen o nějaké desetiny sekundy, řidič pátého auta už dupe na brzdy s vykulenýma očima. Takže pokud pojede kolona robotů a ten první bude muset zpomalit, nejspíš na to ostatní zareagují rychleji a přesněji než člověk a pokud tam bude ještě nějaký signál "bacha zpomaluju !" bude to fungovat ideálně. Než do toho vjede člověk.
Ten pokus na videu, to kdyby udělali u nás tak se to ani nerozjede.

reagovat
Da
Dad
09. srpna 2015, 14:27
0

Ze budou roboti lepsi v jezdeni tricitkou v kruhu asi neni sporu, ale v predjizdeni kombajnu na okreskach bych si to s robotem klidne rozdal

reagovat
M P
09. srpna 2015, 16:18
0

Tak jizda v kruhu vs. prejizdeni kombajnu je naprosto odlisny pripad, souhlasim, ze v nekterych cinnostech je clovek asi nenahraditelny. Ale co treba rozjezdy z krizovatek? To je prece k vzteku, tohle budou automaticka auta zvladat mnohem lepe nez lide.

martin_100
09. srpna 2015, 18:07
0

Pando vibrátor taky dokáže bejt v mnoha případech lepší a spolehlivější něž člověk ... ale vibrátorem porodnost nezvýšíš :-D
Tím chci říct že technika je fajn věc ale vocaď pocaď ;-)

Woyta
09. srpna 2015, 18:21
0

Pokud budou auta vzajemne komunikovat tak prohrajes. Protoze robot uvidi za roh.

PepaSFI
09. srpna 2015, 19:18
0

věřím tomu že můžou být situace kdy člověk bude úspěšnější ale obávám se že i rizikovější. Robot bude řídit podle senzorů a výpočtů, vždycky na jistotu. Změří si vozovku, rychlost svou i toho kombajnu, vyhodnotí své zrychlení, protijedoucí vozidla, to všechno s takovou přesností a rychlostí že na to člověk nestačí a zjistí že se tam nevejde. zatímco člověk se rozhodne že se tam vejde ikdyby měl zabít sebe i všechny okolo. A nakonec se tam nějak vejde protože ostatní včas poznají že mají proti sobě debila a radši mu uhnou. A jemu naroste sebevědomí že zas "vyhrál" a příště udělá ještě větší debilitu. Až to jednou nevyjde. Přeháním? Obávám se že ne. Robot nejspíš nebude mít tu lidskou soutěživost, touhu soupeřit o nejtěsnější nalepení na zadek, nejblbější předjetí na horizontu, nejpomalejší rozjezd z křižovatky, za každou cenu předjetí (nebo aspoň pokus) všech horších aut protože zasluhujou ukázat co to znamená mít lepší auto, za každou cenu předjetí (nebo aspoň pokus) všech lepších aut protože ony určitě nejsou tak dobrý a je potřeba jim ukázat že....no to je jedno, je potřeba jim ukázat!

M P
09. srpna 2015, 20:25
0

Ano, souhlasím s martinem, Woytou i Pepou. Současně uznávám, že můžu být pokládán za "ďáblova advokáta", že se to snažím všemožně obhajovat, ale já se snažím spíš najít ta pozitiva a výhody. Už jenom těch pár komentářů je krásná ukázka, že tohle téma v zásadě nevyčerpatelné a je také pochopitelné, že jsme tu více, tu méně nakloněni nějakému druhu pokroku.
Pro mě jsou jasné výhody v omezení vlivu lidského faktoru (který ale v případech selhání techniky může leccos zachránit), velkém zlepšení plynulosti provozu (a to jistě uvítá mnoho z nás, vemte si třeba obyčejný zip, nebo už ty uvedené rozjezdy z křižovatek, možná i nějaké ty úspory času a paliva. A hlavně to pohodlí - a to nejsem člověk, který by měnil svobodu za pohodlí a bezpečnost, jsou jenom věci, které někdy dělat nemusím.
Určitě touto diskuzí téma nevyčerpáme, ale jsem rád, že se objevují další a další příspěvky, s každým novým se objeví myšlenka, která mě třeba nenapadla.
Jen tak pro doplnění, pohybuju se v letectví a tím pádem se podílím na automatizaci tohoto odvětví. Dokáže to ušetřit hodně času = peněz, paliva, lidské práce, zvyšuje se bezpečnost provozu i možnosti provozu (není to tak dávno, co letadla v mlze nebo při zatažené obloze prostě nepřistávala) a při zachování rozumné rovnováhy použití automatizace a lidského činitele se vytváří téměř nepřekonatelný celek. A to bych si sliboval od automatických aut taky.

BobAsh
09. srpna 2015, 21:10
0

Plně automatické řízení bude imho nejdřív fungovat na silnicích k tomu vybavených a na okreskách se furt bude přepínat do manuálu.

bi
bitner
09. srpna 2015, 22:41
0

No, neco podobneho me taky okamzite napadlo - ze dokud nebude prevazujicim ukonem v IAD jezdit dokolecka rychlosti 30 km/h, tak je tohle vsechno na urovni myslenkoveho experimentu. I kdyz uz jsou dneska auta s autopilotem, stejne to zacne trast volantem ve chvili, kdy si chcete otevrit knizku. Za X desitek let se takhle bude jezdit maximalne po hajveji (a nebo dokolecka - v USA uz to vlastne docela dlouho delaji a rikaji tomu Nascar a je to asi ukrutna zabava).

mq
mq
11. srpna 2015, 10:13
0

bys prohrál

PepaSFI
11. srpna 2015, 19:48
0

já bych řek že to nebude za X desítek let, spíš do deseti let. Technologie na to už jsou, jen je potřeba na to připravit myšlení a legislativu. Počítám že za pár let se dočkáme dopravní značky označující silnice kde je možné zapnout robota a pak už to půjde rychle.

bi
bitner
11. srpna 2015, 21:20
0

Obnasi to strasne moc problemu. Prvni sam zminujes - neni legislativa. Aby to melo nejaky smysl, musela by se na to dohodnout Evropa. Coz je sci-fi. Ti jsou schopni tak maximalne zakazat ti vyfotit si Jested.
Za druhe: Neni infrastruktura. Nejaky mix (auta s autopilotem a zaroven bez na jedne ceste) by znamenal minimalne nejaky vyhrazeny pruh. To samo s sebou nese silene problemy - jak bys treba chtel resit debila, ktery se v tom vyhrazenem pruhu bude motat a provoz sabotovat? Ta silnice by s auty musela nejak komunikovat, nechat vse jen na adaptabilnim tempomatu a hlidani pruhu nelze. Navic ta roboticka auta by musela mit automatickou prevodovku.
Za treti: finance. Bylo by to neskutecne drahe. Coz je v dobe, kdy je vsechno a vsichni zadluzene minimalne na 30 let dopredu docela problem. Na druhou stranu...
No a to se bavime jen o te dalnici. Do 10 let to nebude ani omylem. Bohuzel. Na ty dalky by to byla skvela vec.

BobAsh
12. srpna 2015, 13:17
0

Google auta jezdí bez infrastruktury, stejně tak prototypy od Audi a spol. Just sayin'...

PepaSFI
12. srpna 2015, 15:03
0

legislativa může být hotová velice rychle, ostatně už dnes máme pravidlo že když není viník, pokutu platí majitel a pak je vlastně jedno že řidič není člověk.
Infrastruktura není potřeba. Proto jsou ta auta vyvíjena jako autonomní a ne jako vláček co jede po kolejích, byť třeba virtuálních. Předpokládám že ze začátku než si lidi zvyknou, asi budou schválené úseky. Nejdřív tam nechají jezdit testovací auto a když bude bez problémů, dá se tam značka že tady může drajvit robot. Časem si lidi zvyknou že robot má mnohem míň nehod a přejde se přirozeně k všeobecnému užívání.
Ano, roboauto by muselo mít automatickou převodovku nebo nějakou jinou variaci na to téma. Ano, stále ještě jsme si někteří neuvědomili že automatická převodovka byla zcela běžnou výbavou už v době kdy soudruzi v NDR vymysleli Trabanta.
Dnes už ale spíš připadá v úvahu že ty auta budou mít hybridní nebo elektrickou pohonnou soustavu.

Re
RedX
10. srpna 2015, 14:02
0

Na silnici proti tomuto jevu aktivně bojuji (když to jde). Částečně ze zábavy, částečně z touhy po lepším světě :)
Když dojíždím kolonu, dívám se o několik (i desítek) aut dopředu. Pokud vidím, že vlna rozjíždějících se vozů se blíží k poslednímu ve frontě, upravím rychlost tak, abych na kolonu plynule navázal. V tu chvíli už sleduji, jak se pohybuje vlna zastavujících vozů a jak dlouhý je tedy krok mezi dvěma zastaveními. Pokud je to vzdálenost několika desítek metrů, je běžné, že se řidiči rozjedou dost na to, aby mohli zařadit dvojku, jen aby následně zase zpomalili úplně na nulu. Já se rozjedu a snažím se je takovou rychlostí, abych auto přede mnou dojížděl akorát ve chvíli, kdy se opět začíná rozjíždět.
Na tohle poposkakování je pochopitelně super automatická převodovka, ale ani s manuálem není problém, jen lidi neví (či to neumí), že se lze na rovině zcela bez problému rozjet na volnoběžné otáčky (bez nějakého týrání spojky) a stejně tak nechat auto jet bez plynu jen na volnoběh, kdy se pohybuje rychlostí svižnější chůze. Na rovině lze takto jet bez potíží i na dvojku.
Tuto snahu o plynulou jízdu nejčastěji vidím u řidičů kamionů, náklaďáků, ale i dodávek, protože v autodopravě je spotřeba paliva alfou a omegou. Občas mě potěší i jiný řidič osobáku, co alespoň projevuje snahu.

reagovat
PepaSFI
10. srpna 2015, 19:37
0

ono to u těch náklaďáků není jen o spotřebě. Je to dost o pohodlí, o pocitech. Zkrátka s těžkým vozem to není nic příjemného muset tvrdě na brzdy až do nuly a pak to zas rozjíždět. Všelijak se to houpe a třese, náklad dělá kdovíco, taková šplouchnutá cisterna taky může skončit kolečkama nahoru, rozjezd je zdlouhavý, to sázení kvaltů je otrava a tak je lepší trošku předvídat.
Bohužel, jak tak pozoruju, naprostá většina řidičů osobáků předvídat neumí nebo snad dokonce nechce. Setkal jsem se i s takovým co to snad považuje za jakousi slabost. Přihučí do křižovatky kde musí dát přednost, zadupne brzdu a nadává. Přitom stačí často trošku ubrat pár desítek metrů předem a dojet do křižovatky když je volno.
Já taky často propaguju mávání na chodce. Chodec stojí na chodníku, rozhlíží se, rozhlíží, auto se blíží, chodec neví jestli může jít protože auto jede furt stejně a skončí to tím že řidič těsně před přechodem zadupne brzdu a nadává na vola co neví jestli má jít nebo ne. Přitom stačí z přiměřené vzdálenosti mávnout rukou tak aby to chodec viděl a případně mírně zpomalit. On ví že ho beru na vědomí a dám mu přednost, v klidu přechází a já vůbec nemusím zastavit. Chodec často ještě mávne na pozdrav a silnice jsou zas o trošku lepším místem na světě.

Pe
Petr
10. srpna 2015, 21:42
0

Jezdím stejně když to jde, obvykle se to dá aplikovat před kruhovým objezdem a tam kde se sbíhá jeden pruh do druhého. Kolona se obvykle aspoň trochu hýbe. Mimochodem dal jsem v té hře 40,377 km bez jediné nehody. Autonomní auta se můžou jít... vystavovat do muzea.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem