načítám data...

Mýty a legendy: Citroën XM

25. dubna 2014, 02:37 24 komentářů Vojta Dobeš

Poslední z řady geniálních velkých Citroënů, nebo jen stará plechovka se zbytečně komplikovanou technikou? Je Citroën XM legenda, nebo jen pouhý mýtus?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Jsou auta, která každý zná, každý o nich mluví a každý na ně má nějaký názor. Představují měřítko určitých kvalit, nebo jsou to prostě jen legendy samy o sobě. Bývají s nimi srovnávány nové modely. A vyvolávají dlouhé hádky, kdykoliv se o nich někdo zmíní v internetové diskusi. Postupem času ale zjistíte, že o nich sice všichni mluví, ale většina lidí je nikdy neřídila – což se často týká dokonce i motoristických novinářů. A jako celoživotní benzínová hlava, vydělávající si posledních pár let na živobytí coby motoristický pisálek, jsem si uvědomil, že i když jsem už jezdil doslova stovkami různých aut, mám pořád zoufalé mezery v „motoristickém vzdělání“. Jak vůbec můžu psát o nových Alfách, a hodnotit jejich charakter, když jsem nikdy neřídil „opravdové“ Alfy minulosti? Můžu vůbec říkat něco o kvalitách sportovních vozů s předním náhonem, když jsem nikdy neřídil Hondu Integra Type-R, obvykle považovanou za měřítko mezi sportovními předokolkami?

 

Rozhodl jsem se to napravit. Chci vytvořit seznam aut, která by každá benzínová hlava měla alespoň jednou za život okusit. A chci se o své zážitky a dojmy podělit s vámi, čtenáři Autíčkáře.

Na světě je jen málo aut úžasnějších a zároveň podivnějších, než jsou klasické Citroëny. Celé to začalo „bohyní“ – slavným a jedinečným modelem DS, s jeho kombinací nestandardní techniky a extravagantního, ale zároveň okouzlujícího designu. Když „déesse“ přišla v roce 1955 na trh, vypadala jako z jiného světa – a také tak jezdila. A velkolepé kupé SM, vyvinuté ve spolupráci s Maserati, přidalo k tomuto receptu i rychlost a ještě větší porci stylu a luxusu. Když bylo DS nahrazeno větším CX, pořád bylo výjimečné. Aerodynamický fastback ve světě krabicovitých sedanů, který stále klouzal po silnici jako nějaké vznášedlo. A se strojním řízením DIRAVI a brzdovým pedálem ve tvaru houby nepřipomínalo jeho řízení nic jiného na světě – snad s výjimkou ostatních Citroënů. Na tento model se později podíváme také.

 

xm bylo představeno v roce 1989 a dnes je na dně své hodnoty

Ale teď se pojďme soustředit na poněkud opomíjeného člena rodiny a nástupce CX – model XM. Ten byl představen v roce 1989, takže se dnes nachází v nejspodnější úvrati křivky vývoje hodnoty a milují ho jen skutečně oddaní fanoušci Citroënu. Kvůli mizerné pověsti Citroënů, pokud jde o spolehlviost – zejména v souvislosti s jedinečným hydropneumatikcým podvozkem – se průměrně zachovalý kousek dá pořídit již za nějakých 20 – 25 tisíc korun. A masivní rozšíření velkých hatchbacků v osmdesátých a devadesátých letech způsobilo, že už dokonce ani nevypadá nijak zvláštně. Pořád je nekonvenční, a je to ten typ designu, který se vám líbí tím víc, čím déle se na něj díváte. Ale pro běžného člověka je to pořád jen staré auto.

Což z něj dělá perfektní nástroj k tomu, abychom zjistili, jak to vlastně je s tou „citroënovskou legendou“. Podařilo se Francouzům s jejich hydropneumatickými podvozky, strojním řízením, podivnými brzdami a dalšími šílenostmi objevit něco, co ostatní přehlíželi? Byla to konstrukční slepá, a nebo bychom měli litovat, že automobilový svět přišel o něco ze své rozmanitosti, když Citroën začal vyrábět „normální“ auta? V XM se můžeme podívat na podivnosti Citroënu, aniž by byly zahaleny mýtickou aurou svých předchůdců.

 

Měl jsem příležitost strávit příjemné odpoledne s hezky zachovalým exemplářem té pravděpodobně nejlákavější verze XM – 3.0 V6 24V s pětistupňovou manuální převodovkou a v nejvyšší výbavě Exclusive. Tato kombinace z něj ve své době udělala téměř sportovní sedan – 200 koní bylo na začátku 90. let pořád hodně, zvláště v Evropě. A s koženým čalouněním, kompletní elektrickou výbavou, klimatizací a dalšími luxusními prvky, jako byl třeba onen slavný hydropneumatický podvozek, by XM mělo být i výjimečně pohodlné.

 

komfort není to první, čeho si při usazení do interiéru xm všimnete

Ale první věcí, které si všimnete, jakmile se uvelebíte v rozměrném koženém křesle, není jak pohodlné tohle auto je – i když na nedostatek komfortu si rozhodně stěžovat nemůžete. Ne, jako první vás zaujme neobyčejně nízká linie oken. Zvláště citelné to je, pokud přesedáte z jakéhokoliv moderního auta, ale dokonce i většina luxusních vozů z osmdesátých a devadesátých let působí ve srovnání s XM tak trochu jako tanky. Sedíte docela vysoko, na palubní desku se díváte tak trochu svrchu a díky tenkým sloupkům máte skvělý rozhled. Rozhodně to nepůsobí jako jiné sportovní, luxusní sedany, ale na tom není nic špatného. Je to jen jiné.

 

 

A ještě že tak, protože skoro všechno ostatní je zoufale konvenční. Volant je kulatý a má několik ramen. Pedály jsou v prostoru před řidičem, a jsou tři. A vypadají a také fungují, jako, no, běžné automobilové pedály. Řadící páka je na středovém tunelu, pro přeřazení musíte šlápnout na spojku a dokonce i kulisa řazení je normální. Dokonce i páčky pod volantem a tlačítka jsou normální. Pokud jste doufali v nějaké citroënovské šílenosti, jako bývala bezespojková manuální převodovka, „houba“ místo brzdového pedálu nebo rychloměr, běžící proti směru hodinových ručiček (hádejte, co z toho jsem si vymyslel), budete zklamáni. Asi nejzvláštnějším detailem v celé kabině je klávesnice alarmu, překrytá víčkem, jako by měla sloužit k odpálení mezikontinentálních balistických střel (nebo automatickému vyvěšení bílé vlajky, vzhledme k zemi původu). To ale není dost, Citroëne. Tohle prostě nestačí.

 

jakmile se rozjedete, dojde vám, že tohle auto má koule. doslova

Ale potom se rozjedete a okamžitě vám dojde, že tohle auto má koule. Konrkétně zelené koule – celých šest kusů. Ty slouží jakémusi účelu v hydropneumatickém podvozku – podle oficiální literatury jako zásobníky Liquide Hydraulique Minéral, já mám ale podezření, že v nich bude spíše směs vympýří krve, potu baziliška a rozdrcených dračích pařátů. Ať tak nebo tak, je výsledkem jízda poddajná, když se chcete uvonit, a nebo sportovní, když počítač dojde k závěru, že chcete jet rychle. To je rozdíl oproti starším Citroënům, které byly obvykle jen měkké a pohodlné, i když zároveň disponovaly zvláštní vyrovnaností a stabilitou.

 

 

Od Jirky, majitele šedého XM, se ale dozvídám, že tento exemplář trpí určitými problémy s koulemi. Prostřední pár nefunguje tak dobře, jak by měl. Kdyby byly všechny koule ve 100% pořádku, mělo by auto být o něco poddajnější, i když ani tak by se jeho jízda nevyrovnala plutí na létajícím koberci, které dokáže nabídnout starší CX.

 

I tak byl ale podvozek zvláštně vyrovnaný, do zatáček ani při brzdění se nenakláněl a terénní vlny na silnici do značné míry ignoroval. Ale sekundární kvalita jízdy měla své nedostatky – pořád jsem cítil výmoly a nerovnosti v silnici, i když zvuk jejich přejíždění byl ve skutečnosti možná rušivější než otřesy samotné. Ve výsledku jízda připomínala auto s opravdu dobře odladěným podvozkem na ocelových pružinách, osazené malými koly a vysokými pneumatikami. Se skutečným verdiktem ohledně jedinečného pohodlí podvozků a Citroënu si budeme muset počkat na test modelu CX, který přijde později v této sérii.

 

hydractiv ale není jen o komfortu, dokáže i bojovat proti náklonům

Ale podvozek Hydractiv není jen o komfortní jízdě. Pokud je potřeba, dokáže se přitvrdit a zabránit tomu, aby se auto v zatáčkách naklánělo. V průběhu focení jsem musel opakovaně vyjíždět do kopce se sérií docela pomalých, ale rozmáchlých zatáček se slušným povrchem, než jsem se mohl otočit a vrátit se k přehradě. A při každém průjezdu jsem získával víc a víc důvěry v auto a po kouscích přidával – při posledních průjezdech už jsem se pohyboval skutečně rychle. Jaké to bylo? To se těžko popisuje. Z nedostatku lepšího přirovnání bych řekl, že XM jezdí jako v počítačové hře. Přikrčí se k silnici a zůstane perfektně stabilní, téměř bez jakýchkoliv náklonů, což odstraní jeden z důležitých vjemů, prostřednictvím kterých vnímáte rychlost v zatáčkách.

 

 

 

A potom tu je posilovač řízení DIRASS – nástupce slavného strojního řízení DIRAVI. Je citlivý na rychlost a progresivně tuhne s tím, jak přidáváte, ale ve volantu není absolutně žádný cit. Obávám se, že jízda na limitu přilnavosti nebude zrovna příjemná záležitost. To jediné, co vám prozradí, že jste už limitu dosáhli nebo ho dokonce překročili, budou pískající přední pneumaitky. Ale dokud jedete na nějakých 70 nebo 80 procent, je to vlastně docela dobré. Neposadíte se na zadek a nebudete křičet „halelůja“, rozhodně to není „sportovní zážitek“, ale je to zvláštní tím dobrým způsobem. Nevíte proč, ale řídit XM vás prostě bude bavit.

 

na okreskách s táhlými zatáčkami dokáže xm skvěle zamaskovat rychlost

Ale skutečně ve svém živlu je XM na rychlých okreskách s táhlými zatáčkami. Je moc velké a moc vznešené na to, aby se hodilo k divočení ve vlásenkách, ale na rychlejší silnici dokáže být velmi rychlé, aniž by se muselo skutečně snažit. Dokáže tak překvapivě dobře zamaskovat skutečnou rychlost. Úplně si dokážete představit sami sebe jako francouzského kapitána průmyslu nebo vysoce postaveného úředníka, spěchajícího na nějakou schůzku kdesi na venkově, nebo prostě jen zkontrolovat jednu ze svých továren či svěřený departement.

 

 

XM se vážně nepodobá žádnému jinému autu. Na jednu stranu je velké a pohodlné, ale na stranu druhou dokáže být i rychlé a svým způsobem tak trochu sportovní. Má styl a úroveň, používali ho průmyslníci, ministři i prezidenti, a přitom je se svou rozměrnou výklopnou zádí i fantasticky praktické. Nenápadné, a přitom s jedinečným designem.

Mýtus, nebo legenda?

Legenda. Nebylo tak revoluční jako DS, ani tak podivné jako CX, ale bylo jedinečné. A v mnoha ohledech je poslední svého druhu.

Měl bych se s ním projet?

Rozhodně. A nezáleží na tom, jestli už jste Citroën na hydropneumatickém podvozku řídili. Může to být dobrý začátek, nebo variace na dobře známé téma.

Měl bych si ho koupit?

Seženete je za babku a problémy se spolehlivostí nejsou tak strašné, jak se říká. Takže určitě ano, i kdyby jen na zkoušku.

 

Fotky a zapůjčení vozu: Jirka Klimeš

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ne
Nedy
25. dubna 2014, 09:36
0

Přesně tohle auto chci už dost dlouhou dobu. Kdybych našel kousek jako ve článku, hned bych ho koupil. Bohužel většina nabízených kusů je s dieselem...

reagovat
da
dave
25. dubna 2014, 14:14
0

Super článek, slupl jsem ho jako malinu. Tohle mě baví, jen tak dál. Je strašně moc starých aut, které bych chtěl řídit a zkusit, jaké to tehdá bylo, ale bohužel není buď příležitost nebo čas.

reagovat
Ho
Honza
25. dubna 2014, 18:45
0

Diky za clanek! Skoda ze k recenzi nebyl starsi model. Pro uplnost doplnim:

1) starsi XMka maji znacne "vesmirnejsi" interier, recenzovane XM je vzhledove druha serie, ktera uz se vzdalovala tradici; ten mimojine zahrnoval jednoramenny volant a skryte radio (doted se mne lide ptaji "kde mas (misto na) radio?"). Starsi i novejsi verze pak ma rucni brzdu (na predni kola) jako ctvrty pedal.
2) Ruzna XM meli ruzne hydrauliky, viz wikipedia a klicova slova "Activa", "Hydractive", a sekce "Suspensions" a "Variants" v clanku "Citroen XM".
3) XMko jste mohli dostat od oholene 2.1 atmosferickeho dieslu s 86 konmi az po "executive" V6 s 200. Myslim, ze vetsina V6 druhe serie mela uplne uplne jiny 24v motor (s 190 konmi) nez V6 24v prvni serie (200 koni), ktery byl k dostani za (z pameti) 40-60 tisic marek. Tim, ze je to druha serie s 200 konmi by tedy recenzovany vuz byl (je) zvlastni. Existovala i V6 16v varianta v prvni serii, ktera byla nejspis urcena pro mene movite ridice.
4) Ridil jsem XM s DIRAVI i s DIRASS a dirass je znacne konvencnejsi (a tuzsi) zazitek; dokonce si myslim, ze narozdil od DIRAVI prenasi zpetnou vazbu na volant, ale mozna mne klame pamet.

reagovat
ma
martin
25. dubna 2014, 23:02
0

článek super, sám jsem se v xm jen vezl na zadním sedadle, ale i to bylo kouzelné.
už se těším, čím se svezeš dál

reagovat
Hippieguy
26. dubna 2014, 03:12
0

Když se řekne citroen Xm, vybaví se mi okamžitě honička z filmu Ronin, tam nastupuje citroen proti audi S4. A je to krásná podívaná!

reagovat
ma
martin
11. března 2016, 19:07
0

To byla audi S8 docela se divim ja do xm v rychlosti vrazel ze drželo S4 by se od nej odrazila.

Ji
Jirka75
28. dubna 2016, 20:12
0

Jo, Ronin je klasika, jedna z nejlepších honiček, ve které si zahrálo několik Citroenů XM, Peugeotů 605, Audi S8 a MB 450SEL... akorát jsem nějak nezaregistroval, kdy měnili citroeny XM - honička začala v XM po faceliftu, aby pokračovala v lehkém terénu ve starším XM, ale do města dojeli zase v novějším...

Mi
Michal88
26. dubna 2014, 21:07
0

Sám jsem majitelem jednoho leštěného XMka s 2,1TD z rv.99. Na tenhle nádherný kousek ale nemá. :)

Jinak bych doplnil, DIRASS byl klasický posilovač řízení, který se dával do všech motorizací kromě V6. DIRAVI se dodávalo jen do V6 (12V 123 kW, 24V 147kW i 24V 140kW) a od SM přes CX až po XM to bylo tzv. degresivní servořízení. Tzn. při nízké rychlosti fungovalo jako posilovač a při zvyšování rychlosti řízení tuhlo kvůli citlivosti řízení při vyšších rychlostech (ne kvůli odezvě, ale lepšímu vedení). Při stání s vytočenými koly při puštěném volantu normálně vrátilo volant do středové polohy. :)

A co se týče hydropneumatiky, tak 6 koulí mají XM Y4 pouze bez hydractive 2, tedy bez řízení tuhosti odpružení. Auta s řízením tuhosti měla koulí 8 (resp. Y3 s Hydractive I jich měla 7 - bez hydractive 5). Nepočítám do toho, pokud mělo auto DIRAVI (+ 1 koule navíc). :)

To jen tak pro doplnění. :) Článek a auto jinak moc pěkné. :)

reagovat
Pi
Pivrnec911
28. dubna 2014, 20:22
0

Sem přesně ten člověk co by francouze domu nechtěl i když sem snad žádného neřídil... Ale tohle je prostě pecka.. Když potkám XM vždycky se ohlédnu a řeknu si kurva tý to sluší!!!!

reagovat
Ku
KubaVTS
29. dubna 2014, 12:49
0

XM je moje srdcovka, poprvé jsem ho řídil když mi bylo nějakých 13, rodiče měli 3.0 V6 manuál a 2.1 TD s automatem, s tím jsem v noci jezdil po dědině (pod otcovým dohledem a max 25km/h). U XM nakonec rodiče zůstali dokud jsem neměl řidičák. S verzí Y3 3.0 V6 12V jsem nakonec začal zjišťovat jaké je to opravdu jezdit a na dlouhých cestách to bylo asi to nejpohodlnější auto jaké znám. Vždy, když nějaké pěkné vidím na prodej, nejradši bych pro něj hned šel, jen ty finance teď nejsou a musím si tak vystačit s xantií..

reagovat
ev
evlo
30. dubna 2014, 18:27
0

Jeste je taky na hydropneu super ze se da jednoduse tunit, to me fakt bavilo :D ... nakonec byla z auta takova pojizdna vodni postel, ale o to vic cool!

reagovat
On
Ondra S.
10. května 2014, 22:26
0

Jistě Evlo, můžeš tam dát převrtané komfortky a bude ještě měkčí, než BX, nebo CX, ale potom už s tím nemůžeš jezdit rychle, protože ti to auto bude uplavávat ze zatáček a cestující při ostřejší jízdě dostanou mořskou nemoc a poblijí tě, hydroactiv ti už pak nepomůže. Chápu, že se ti to tak může líbit, ale takovou loď bych z toho zas nedělal, kvůli jízdním vlasnostem. To si raději sežeň DS, které takové bylo standardně, než takto tunit XM.

Já bych spíše ocenil větší zdvihy pístnic a větší koule, abych retardery mohl přejíždět v plné rychlosti a auto mi nešlo na dorazy, jenom se zhouplo, ale to bych potřeboval rozsahy zdvihů kol tak aspoň 40cm a musel bych ten podvozek překopat úplně komplet, včetně nápravnice, hlavně předky, což by bylo naprosto šílené!

On
Ondra S.
07. května 2014, 14:08
0

Članek není špatný, když pominu fakt, že autor tam měl obsahové chyby ohledně počtu koulí. Potom o koulích nenapsal, že je uvnitř membrána na kterou tlačí LHM a za ní pruží stlačený dusík a jsou koule normální a konfortní, které méně tlumí a auto je ještě plavnější, ale autu uberou stability a jistoty při ostřejší jízdě. Rovněž hydroactive existuje ve dvou generacích, ale novější xm měly už jen tu 2. Autor také mohl zmínit, že zadní náprava je přiřizovací v silentblocích s proměnnou tuhostí a nezávisle zavěšenými zadními rameny.
Citroen XM mám už léta, opravovat si ho musím z velké části sám a dokonce jsem i kamarádovi měnil V6 motor, převodovku a přestavoval auto z automatu na manuál.

Co se jízdních vlasností týče, tak opravdu je pravda, že auto maskuje rychlost, ale jinak jeho chování je dost silně nedotáčivé. Můžete s ním jezdit opravdu rychle a podvozek to zvládá, dokud to udrží pneumatiky a ještě je konfortní, ale sportovní zážitek jako u jiných aut nečekejte. Další výhoda je, že podvozek je stále stejně vysoko bez ohledu na zátěž, ale vzhledem ke konstrukci zadní nápravy ho není radno přetěžovat, jinak zlikvidujete ložiska zadních ramen.
Co se týče spolehlivosti, tak mýty vznikly zanedbáním údržby, tedy především tím, že někteří uživatelé nedovedli pochopit, že LHM je třeba občas měnit, koule také, nebo dofouknout a občas z hydrauliky vyčistit bordel, seřídit tlaky a hlídat stav trubek pod vozem, aby to fungovalo. Potom si někdo koupil zanedbaný exemplář, nerozuměl tomu a divil se, že se to sype. Hydraulika je přitom velmi důležitá, protože bez tlaku auto nebrzdí, neperuje, neposiluje a jízda je o průser.

Je fakt, že auto je ale uživatelsky velmi příjemné, prostorné, je z něj skvělý výhled a ještě dnes má co nabídnout, ale stav některých exemplářů je už mizerný, mnoho dílů už se nových nedodává a ani ostatní nejsou nejlevnější, kromě těch použitých, ty jsou relativně levné. Naštěstí mnoho věcí se dá u XM rozdělat a zrepasovat, takže jsou opravitelné, ale běžní mechanici ho moc dělat neumí, hlavně když musí hledat závady.

reagovat
Mi
Michal88
08. května 2014, 22:44
0

Dobré podotky. :) Jen bych snad doplnil, že pasivně přiřiditelná zadní náprava není zásluhou silentbloků, ale především nezávislého zavěšení zadních kol. Silentbloky jsou na nápravnici u drtivé většiny aut a na XM nejsou o moc jiné než jinde. Pasivní přiřiditelnost zadní nápravy (aktivní má např. Laguna GT) ovšem dělá to, že jak jsou zadní kola nezávisle zavěšena na vlečených ramenech, tak při naklonění vozidla se pneu jakoby odvaluje po hraně (samozřejmě tam je i deformace pneu apod.), což u tuhého zavěšení není úplně možné. Lépe, než slova to vystihne obrázek (i když velmi neuměle nakreslený, ale je spíš pro ilustraci): http://mediadisk.cz/di/AZAK/tuhnez.jpg

Ve své podstatě to udělá něco jako u motorky jen naklonění motocyklu bez výraznějšího pohybu řídítky (pokud by člověk chtěl zatočit do stejné zatáčky "bez záklonu", musel by přední kolo vytočit do podstatně většího úhlu).

PepaSFI
09. května 2014, 19:22
0

popravdě řečeno, ono to není ani silentblokama ani nezávislým zavěšením, ono to funguje proto že to tak někdo vymyslel. Jinak řečeno, je to kinematikou nápravy. Jsou nezáviské zavěšení a neumí to, silentbloky jsou taky na snad všech nápravách a nemusí to umět. A aby to bylo veselejší, tuhá náprava ve staré Pandě a Lancii Y10 to umí a kola nejedou po hraně.

Mi
Michal88
10. července 2014, 13:43
0

PepaSFI: Kurňa, pozdě jsem si všiml, že je tu něco navíc... Tak, snad Ti přijde upozornění na mail...

Jinak, napsal jsem to blbě, samozřejmě existuje více druhů nezávislého zavěšení. XMko/Xa/C5 atd. má nezávislá vlečená ramena, nevím, jak je to třeba u 406, která má víceprvek.

Jinak, s tou Pandou a Ypsilonkou, mohl bys hodit nějaký odkaz nebo kde si o tom přečíst? Rád bych si o tom něco přečetl, protože si to neumím dost dobře představit. :) Neříkám, že to tak nemůže být, to ne, jen bych se rád přiučil zas něčemu novému.

A nebylo to myšleno vysloveně, že pneu jede po hraně, to fakticky ani nemůže, v zatáčce se pneu nahrne "pod disk" i u tuhé nápravy, spíš záleží na deformaci... Holt bohužel neznám přesné odporné termity... eee, odborné termíny. :)

PepaSFI
11. července 2014, 19:27
0

Michal88: Kdysi jsem někde viděl animaci jak to funguje ale to už nenajdu. Lancia Y10 a stará Panda nemá vzadu klasickou zkrutnou příčku ale takzvanou Omega nápravu. Obrázek třeba tady http://www.carsfromitaly.net/lancia/popups/y10rearsus.html
Je uchycená vpředu uprostřed a geometrie těch vzpěr při náklonu v zatáčce způsobuje že náprava jaksi zatáčí kolem toho středního uložení a tím údajně snad zmenšuje nedotáčivost. Zároveň je to vlastně tuhá náprava takže kola zůstávají pořád kolmo k vozovce. Zkrátka to v zatáčkách drží až z toho jde strach, zvládne to mnohem víc než na co si obvykle řidič troufne. Prostě v tý srandovní krabičce která se pasivní bezpečností liší od motorky jen tím že ti při zastavení nespadne na nohu, můžeš jet zatáčku tak že budeš mít pocit že to brzy bude dřít zrcátkem a pořád to bude sedět.

Mi
Michal88
17. července 2014, 10:43
0

Jo, tohle řešení tuhé nápravy vidím poprvé v životě. :) Ale zas jsem o něco chytřejší. :)

Je fakt, že tuhou nápravou popisovanou v mém příspěvku jsem měl na mysli hlavně ty nejběžnější, tzn. tuháč na listovkách, popř. dnes stále velmi oblíbenou vlečenou s torzní příčkou á la Fileta, šPunto apod. Ale to je jedno, hlavně, že jsme přišli na to, v čem je zakopán rotvajler. :)

Fi
Filo
03. června 2014, 17:48
0

Hmm.. skoda spousty faktickych chyb... Treba pedaly jsou v XM Y3 (starsi verze) 4, uplne vlevo je rucni brzda. Je to jako nouzovka v pripade ztraty LHM a tim nefunkcnosti strojnich brzd za provozu. Pocet kouli tu uz byl zminen, jen doplnim, ze neco jako prostrendi par nedava uplne smysl. koule je na kazde kolo, pak je vpredu vprostred zasobnik tlaku a to je minimalni konfigurace Hydry. Sesta byva zadni akumulator. V pripde Hydractive pribyvaji dalsi. Obecne ale nepracuji v paru.

jinak hydra dokaze vychytat nerovnosti silnice, ale naraz na hranu vytluku je proste naraz, to se eliminuje blbe...

reagovat
fi
final approach
06. března 2015, 20:38
0

Posledním z řady geniálních velkých Citroenů je, dle mého, C6 3.0 V6...
nicméně, měl jsem 99' XM V6 3.0 a XM si někdy stoprocentně opět, jelikož jeho dizajn mě fascinuje už 20 let a vím že mě nikdy fascinovat nepřestane.

reagovat
j.
j.pierre
25. června 2015, 16:03
0

Dobře je to napsané. Já se za automobilistu nikdy nepovažoval - až do chvíle, kdy mě při autostopu v odlehlém koutu Francie vzalo na palubu XM.. Najeli jsme po chvíli na dálnici, auto se zlehka zhouplo při první nerovnosti a já si po tisících prodrncaných kilometrů ve Fordech, Volkswagnech a Škodovkách najednou uvědomil, že i dlouhá jízda autem je něčím příjemným, ne jen nutným zlem! XMko jsem si časem pořídil (kožené VSX v 2,5 TD s tempomatem, za 1000EUR v Dijonu), a zamiloval jsem si i pozici za volantem, baví mě i jistý odstup od skutečného dění na silnici a baví mě parádní rozhled. Člověk pluje, užívá si plynulou jízdu, odpočívá (únava z delších cest je ve srovnání s japonci a němci skutečně menší) - avšak pokud chce, sešlápne, auto ztuhne (režím sport) a chová se dobře a jistě i v zatáčkách. Design se mi také líbí víc a víc, podivný a přece čistý, jasný, šípovitý. Trochu TGV. Na XMko jsem si tak rychle a rád zvykl, že v pětkovém bavoráku se mě zmocňuje úzkost - nic nevidím a je to jako bych seděl na dřevěné lavici. Mám s XM najeto 30.000 km, nějaké starosti ano, ale díky členství ve francouzském XM klubu mi známí většinu dílů posílají zadarmo (jednou mi tak přišel alternátor do Německa..). Parádní auto a jiné si jako své hlavní neumím a nechci představit, s jinými jezdím jen ze zvědavosti.. Snad jedině další velký Citroen. CX jsem nezkusil, ale i C6 je, přes všechnu modernost, krásná a příjemná.

reagovat
PeterLuk
23. srpna 2015, 21:56
0

Skvelý článok, díky. ;) Toto auto sa mi páčilo už keď som bol malý a stále sa mi páči viac a viac. Uvažujem o ňom ako o prvom aute, Citroen už v rodine máme (Evasion) a ďalšiemu by som sa vôbec nebránil, článok ma len povzbudil. Len zohnať XM v slušnom stave, v benzíne a s manuálom je trošku problém... :/

reagovat
ma
martinhawk@seznam.cz
11. března 2016, 19:21
0

To by mela zajimalo co za tuning spis tuzing ne ? Ja bych ocenil rychlejsi zvedani aby to litalo. A aby slo ovladat kazdy kolo zvlast. A k ondrovi ja jezdim s kombikem retardery v kilu a pohoda to ti nestaci ? Kdyztak si pod autem posun vejsku o kousek na tahle. Nebo chces jezdit ty hrby ve 200? Nebo 250 ? Vic jsem s xm nejel co je plna rychlost ?

reagovat
Ji
Jirka75
28. dubna 2016, 20:42
0

Pěkný článek, i když by se hodilo doplnit ješně nějaké informace. Ke zmínce o modelu CX bych dodal, že získal titul automobil doku 1975 a díky velice aerodynamické karoserii to byl první seriový diesel s maximálkou přes 200km/h. XM se opravdu povedlo, dokonce získalo titul auto roku 1990. Zanedbaná údržba zkazila pověst, ale při ceně LHM je údržba podvozku levnější než kombinace pružiny + tlumiče. Pokud majitel XM dodržoval instrukce a pravidelně nechával kontrolovat tlak v koulích, tak nehrozilo proražení a navíc udržoval podvozek ve stejné kondici, jako majitel auta s klasickými pružinami a tlumiči, který každý rok preventivně mění všechny pružiny a tlumiče. Další výhodou Citroenů je vysokotlaké čerpadlo, které opravdu pomáhá brzdám, takže XM brzdí podstatně lépe než srovnatelně stará/velká/těžká auta. Měl jsem několik citroenů s hydraulikou, na jednom z XM jsem zažil, jak se projevuje prasknutí trubky od hydrauliky - soudruzi z Francie rozhodně neudělali chybu. Pokud praskne trubka na "normálním" autě, tak velice rychle přestane brzdit... V Citroenech je mnohem větší množství hydrauliky, takže ignorování optické výstrahy (kontrolka) a zvukové výstrahy (něco pípání při zapomenutých rozsvícených světlech, ale více nahlas) se projevuje tak, že autu postupně tuhne řízení (=přestává fungovat posilovač), potom přestává fungovat hydraulický podvozek (auto zvolna klesá) a teprve potom přestává brzdit. Měl jsem možnost dlouhodobě srovnat několik XM, které byly v rodině současně, pokud funguje všech 6 koulí, tak je to super pohodlné svezení, ale pokud má auto hydractive a 10 koulí OK, tak je to úúplně jiná liga...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem